33 616 läst ·
186 svar
34k läst
186 svar
Har kommunen ansvar att ta hand om grävlingar?
Släpp dem i kommunhuset så lär de nog ta hand om problemet.J Juanito skrev:Det finns faktiskt en hel del att läsa på nätet, där folk undrar om kommunens roll i samband med grävlingen och kommunen faktiskt är inblandad.
Jag vill gärna ta mitt ansvar, men vad ska göra? Vi grannar skulle kunna samsas och köpa en fälla - men vi får ju inte avliva djuren - och inte heller släppa dem någon annanstans i naturen.
J Juanito skrev:Hej! Nu är det minst sju tomter i närheten där grävlingar förstör gräsmattan och gräver hål och gräver upp stenar. Kommunen säger att de inte har någon jägare. Har jag fel när jag tror att kommunen har ett ansvar att hitta på en lösning och agera i alla fall? När jag ringer säger man att man hör av sig senare. Vilket de inte gör. På mina mejl får jag inget svar.
Tack för synpunkter.
juanito
Det är förbjudet att transportera bort dem.Claes Sörmland skrev:
Var och en får väl sätta stängsel runt sin gräsmatta.J Juanito skrev:Tack.
Vi skulle behöva flera hundra meter elstängsel - även längs genomfartsvägen. Livsfarligt att sätta upp tråd lågt över marken där folk kan snubbla. Därutöver är marken otillgänglig på många ställen - för oss, men inte för grävlingen. Det är omöjligt att sätta upp elstängsel hela vägen. Och vad gör grannen på andra sidan stängslen som också vill bli av med djuren? De bor ju inte utanför tomterna utan på.
Har nu kontaktat en bekant med jaktlicens och frågat om han kan ställa upp och avliva, om kommunen går med och låter oss ha sin fälla.
Rådjur har också nämnts i tråden. De har vi också och kan inte odla något i trädgården utan att de ger sig på det. Men de bygger inte bo, och gräver inga hål där man fastnar med fötterna - och luktar inte heller. De äter mycket vi inte vill att de ska äta, men de är på något sätt "snälla".
Tack för alla era synpunkter.
Tjenare Hasse, så här höll jag ochså på förr och idiotförklarade folk till höger och vänster, det kan vara rätt kul, och inte sällan befogat. Men numer har jag anammat ett lite annorlunda förhållningssätt till förmodade idioter.H Hasse2188 skrev:
Såhär, skulle jag istället svarat Idioten alternativ den helt vanliga men något grävlings-okunniga 🙂 människan @HansOT :
Ja det där verkar vara en vandringssägen som fått mycket starkt fäste, även jag har trott på den innan jag förstod bättre.
I själva verket är grävlingen ett mycket skyggt djur som främst är aktivt i skymning och på natten. Den är relativt ofarlig och går nästan enbart till angrepp om den blir överaskadd och har begränsade möjligheter till flykt.
Man bör vara medveten om att grävlingens syn inte är den bästa, vilket innebär att det är fullt möjligt att du ser den långt innan den ser dig. Luktsinnet och hörseln är det dock inget fel på.
Att den skulle bita tills den hör ben som knakar stämmer inte alls och även om den har starka käkar så är det mycket tveksamt om gapet räcker till för att ens lyckas omsluta ett stövelbeklätt mänskligt smalben.
Ser du Hasse hur mycket mer konstruktivt ett sådant svar kan vara? 😁
Redigerat:
Jag har ochså grävling på tomten och har sett den några gånger i skymningen.galento skrev:
Nä man får ju skaffa utrustning så man inte behöver skotta 1 timme och har man inte
det så får man svettas och skylla sej själv. ( Istället för att lägga pengar på mc eller nåt
annat nöje 😉 , det funkar dock alldeles utmärkt att ha båda sakerna 😀😜)
Det är flera som trott det varit vildsvin men vi har sett grävlingen och den finns på
bild också. En del skriver att man ska pinka på gräsmattan och att den skyggar för
ljus , stämmer inte med våra erfarenheter iallafall 🤔 Vi har gryt på våran mark så
man ser att det är aktivitet där men det har varit lugnt här runt huset en tid 👍.
Men jag har dessutom vildsvin, dem har jag inte sett röken av förutom i form av massakrerad gräsmatta och handgranatsliknade skitkorvar. Det ena utesluter inte det andra, menar jag, men det är såklart fullt möjligt att din grävling är av den flitigare sorten.🙂 Skadorna är rätt snarlika. Grisarna är alltid flera och brukar böka upp större ytor och mer noggrant än en ensam grävling.
Vildsvin är dock mycket skyggare än grävlingen. Bor du inte i direkt anslutning till skog i någon form är det nog ändå mer sannolikt att du har rätt i att misstänka grävling, och isåfall, verkar det, en mycket flitigt sådan.😏
Det är också trams, det är bättre att adressera rakt på sak.C callebergh skrev:Tjenare Hasse, så här höll jag ochså på förr och idiotförklarade folk till höger och vänster, det kan vara rätt kul, och inte sällan befogat. Men numer har jag anammat ett lite annorlunda förhållningssätt till förmodade idioter.
Såhär, skulle jag istället svarat Idioten alternativ den helt vanliga men något grävlings-okunniga 🙂 människan @HansOT :
Ja det där verkar vara en vandringssägen som fått mycket starkt fäste, även jag har trott på den innan jag förstod bättre.
I själva verket är grävlingen ett mycket skyggt djur som främst är aktivt i skymning och på natten. Den är relativt ofarlig och går nästan enbart till angrepp om den blir överaskadd och har begränsade möjligheter till flykt.
Man bör vara medveten om att grävlingens syn inte är den bästa, vilket innebär att det är fullt möjligt att du ser den långt innan den ser dig. Luktsinnet och hörseln är det dock inget fel på.
Att den skulle bita tills den hör ben som knakar stämmer inte alls och även om den har starka käkar så är det mycket tveksamt om gapet räcker till för att ens lyckas omsluta ett stövelbeklätt mänskligt smalben.
Ser du Hasse hur mycket mer konstruktivt ett sådant svar kan vara? 😁
Sen går inte grävling till angrepp , de biter bara i självförsvar.
Om du fångat en grävling i fälla så är det knepigt, det ska ske utan lidande och på ett lämpligt sätt.B Boan skrev:
Jag hade ringt kommunjägaren, de brukar ha tillstånd att avlossa skott i tätbebyggelse och kan säkert lösa det åt dig.
Allvetare
· Östergötland
· 4 326 inlägg
Allvetare
· Östergötland
· 4 326 inlägg
De 2 jägare jag haft kontakt med har givit mig alternativen köra bort grävlingarna när dom "sitter i finkan" eller skjuta dom med grytpistolen när dom är i buren.D DW79 skrev:
Jag valde grytpistol.
Grävisarna var under ladugården, under en mindre stuga och dessutom grävde dem av avgränsningslinan för robotklipparen.
Sedan är det en invasiv art som inte funnits på dom breddgraderna mer än 15-20 år även om Naturvårdsverket inte klassat in det som invasiv art men Naturvårdsverket ser väl inte på den lokala faunan.
Dem har en förmåga att röra sig långa sträckor och har bra doftsinne så dom hittar nog hem.
Sedan kom det nya grävlingar på besök och bodde in sig under ladugården och grävde av avgränsningskabeln igen.
Ser du 1 finns det 10 till som du inte ser eller hur nu talessättet om vilda djur går .