Hej - vi har helrenoverat ett hus från 40-talet med helentreprenad. Vi har dränerat men det var svårt på några ställen då inte entreprenören vågade gå så långt ner på ett par ställen då huset står på berg. Jag tror att de gjort sitt bästa.

När jag nu renoverar i källaren har jag upptäckt en fläck på 30x15 cm som är fuktig, där fukt tar sig i längst ner mot golv och i golv. Det här är ett utrymme som tidigare var garage, och det kommer mest användas som förvaring. Jag kommer att måla väggar med silikatfärg, och använda typ betsil på golvet.

Men kan jag göra något extra på just den här fläcken som är fuktig? Typ måla med något som spärrar fult eller blir det bara problem någon annanstans då? I övrigt är väggar och golv torra i utyrymmet, och jag har en avfuktare här.

• Vägg i källare med fuktfläck längst ner, omgiven av torra murblock. Golvet ser nedre delen av väggen där fuktigheten syns tydligare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fuktfläck på källarvägg och golv i garage från 40-talshus, nyligen renoverat.
    Skapa konto
  • Fuktfläck 30x15 cm på källarvägg brevid en mätsticka på golvet, del av renoveringsprojektet i ett tidigare garage.
    Skapa konto
S
Ser ut som mögel (?)
Hur är dräneringen gjord, dvs finns tätskikt etc. på källarvägg? (utsida)

Känns som man vill gräva ur och göra om
Bra att du avfuktrar tills du får en lösning. Avvakta med målning.

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
S styren skrev:
Ser ut som mögel (?)
Hur är dräneringen gjord, dvs finns tätskikt etc. på källarvägg? (utsida)

Känns som man vill gräva ur och göra om
Bra att du avfuktrar tills du får en lösning. Avvakta med målning.
Hej, ser att det var lite dåliga bilder, det är framförallt fukt på golvet, ev mögel eller rester av mögel i bruket påväggen. Men framförallt fukt.

Som sagt, det är dränerat. Men det är lite komplicerat att förklara. Den här ytan är ett hemmabyggt garage där de på 50-talet i stort sett grävde ut under den befintliga plattan för att göra ett garage. Huset står också på en sluttande bergknall och de som genomförde dräneringen var tydliga med att de inte vågade gå så långt ner som de skulle vilja på ett antal ställen. Bifogar en bild, där den lila pilen är är alltså den vägg där fukten finns.

Vi fick själva välja om vi ville göra det så bra som möjligt efter förutsättningarna, eller betala flera 100k, för att göra det på ett annat sätt. Vi valde den något enklare vägen då det inte är ett utrymme som är en bostadsyta. Det är dränderat med platonmatta runt osv, men de kom inte hela vägen ner här.

Jag uppskattar svaret och vet att man helst vill göra en dränering som du påpekar, men ibland finns inte de förutsättningarna elelr så är det svårt att motivera ekonomiskt.

Så, med det sagt/förklarat: finns det något som jag kan göra från insidan, eller är det bara att leva med den där lilla fukten precis som den är?

• Betongvägg med fukt och möjliga mögelrester längs golvet, i ett gammalt hemmabyggt garage på sluttande berggrund.
    Skapa konto
  • Fuktfläck på ett betonggolv i garage, potentiellt mögel synligt på väggen, visar problem med dränering och fuktgenomträngning.
    Skapa konto
  • Utgrävt område med synligt berg och en lila pil pekande mot en vägg. Detta är en del av ett gammalt hemmabyggt garage.
    Skapa konto
S
D Dynamobonka skrev:
Hej, ser att det var lite dåliga bilder, det är framförallt fukt på golvet, ev mögel eller rester av mögel i bruket påväggen. Men framförallt fukt.

Som sagt, det är dränerat. Men det är lite komplicerat att förklara. Den här ytan är ett hemmabyggt garage där de på 50-talet i stort sett grävde ut under den befintliga plattan för att göra ett garage. Huset står också på en sluttande bergknall och de som genomförde dräneringen var tydliga med att de inte vågade gå så långt ner som de skulle vilja på ett antal ställen. Bifogar en bild, där den lila pilen är är alltså den vägg där fukten finns.

Vi fick själva välja om vi ville göra det så bra som möjligt efter förutsättningarna, eller betala flera 100k, för att göra det på ett annat sätt. Vi valde den något enklare vägen då det inte är ett utrymme som är en bostadsyta. Det är dränderat med platonmatta runt osv, men de kom inte hela vägen ner här.

Jag uppskattar svaret och vet att man helst vill göra en dränering som du påpekar, men ibland finns inte de förutsättningarna elelr så är det svårt att motivera ekonomiskt.

Så, med det sagt/förklarat: finns det något som jag kan göra från insidan, eller är det bara att leva med den där lilla fukten precis som den är?
Ta hjälp av någon på plats, som kan se helheten (hus, teräng, vent, uppvärmning).
Detta har stått fit for fight i 70-80 år av någon orsak. Kanske var det under alla dessa år vedpanna, kokspanna, oljepanna som värmde hela källaren.

Du visar för lite info. Senaste trenden på Bygga Hus är att man vill ha hjälp men vara totalt inkognito.

Så mitt råd är att anlita eller ta råd lokalt som får hela infon. Självfallet går det att fixa. :-)

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
S styren skrev:
Ta hjälp av någon på plats, som kan se helheten (hus, teräng, vent, uppvärmning).
Detta har stått fit for fight i 70-80 år av någon orsak. Kanske var det under alla dessa år vedpanna, kokspanna, oljepanna som värmde hela källaren.

Du visar för lite info. Senaste trenden på Bygga Hus är att man vill ha hjälp men vara totalt inkognito.

Så mitt råd är att anlita eller ta råd lokalt som får hela infon. Självfallet går det att fixa.
Som sagt: jag har anlitat någon. De som genomfört dräneringen. Jag var medveten om att resultatet inte skulle bli perfekt. Jag har inte bett om informationen ”det är bäst att göra om allt på riktigt utifrån”. Jag har enbart ställt frågan: kan jag göra något åt det inifrån

D Dynamobonka skrev:
Som sagt: jag har anlitat någon. De som genomfört dräneringen. Jag var medveten om att resultatet inte skulle bli perfekt. Jag har inte bett om informationen ”det är bäst att göra om allt på riktigt utifrån”. Jag har enbart ställt frågan: kan jag göra något åt det inifrån
Alltså det är ju så att som man frågar får man svar men ....... som svar på din fråga:

Nej du kan inte på insidan hindra att fukt/vatten tränger in på utsidan 🙄

Mjo, det är möjligt att det kan finnas någon metod att täta på insidan men var ska ev. vatten och fukt ta vägen då istället tänker du?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.