6 305 läst ·
56 svar
6k läst
56 svar
Har knappt varmvatten eller värme!?
Medlem
· Blekinge
· 12 227 inlägg
Du menar däcktrycksmätare? Detta är inte trivialt, kanske du ville förtydliga hur det går till.D Daniel 109 skrev:Du har inget tryck i systemet. Det är inte säkert att det ör problemet. Men börjande att fixa det. När du fyller på vatten borde det snabbhet gå upp till 0,5bar för att sedan lugnt öka till 1bar dom är lämpligt tryck. Om du har en döcktrycksmätare då är det inte fel att kolla förtrycket i expansionskärlet innan du fyller på vatten.
Det ser ut som en IVT 290. Här är manualen till den: http://doc.ivt.se/download.asp?pt=pdf&fn=IM_6720640357_290Elpanna.pdf
Kranen för påfyllning sitter i vänstra änden av röret strax ovanför manometern. Se pryl nummer 7 på sidan 7 i manualen.
Kranen för påfyllning sitter i vänstra änden av röret strax ovanför manometern. Se pryl nummer 7 på sidan 7 i manualen.
Medlem
· Blekinge
· 12 227 inlägg
Fyll på vatten enligt inlägg #20 och lufta elementen sedan. Vattenpåfyllning kan behöva upprepas.
Nu när det ändå inte är nåt vatten i systemet så börja med att kolla blåsan i expansionskärlet. På ena gaveln av det stora röda kärlet finns ett lock som går att skruva av. Därunder finns en bilventil. Går att pumpa med vanlig fotpump. Trycket du ska ha beror på husets höjd. Om kärlet är i källaren och du har två våningar ovanför ska du ha ca 1 bar tryck. Finns säkert nån kunnig här som har en exakt formel, det har inte jag.L Ln123 skrev:
Efter att ha kollat kärlet är det dags att fylla på vatten i systemet.
Cirkulationspumpen ska vara avstängd under tiden.
Efter att ha fyllt på vatten får du troligen lufta elementen. Sen fylla på vatten igen. Och lufta elementen... Till all luft i rören är borta helt enkelt.
Sen ska du kunna starta pumpen och hålla tummarna för att allt funkar!
Blir nog svårt för TS eftersom det är problem nu , men går att fylla upp till 0,8 bar och lufta detta för att få liv i värmen till att börja med , det är ju kallt , manometern kommer att åka jojo , men gör inget , bara att det finns tryck och vatten
Förtryck ca 0,5 bar , sedan fylla på vatten till 1 bar
Förtryck ca 0,5 bar , sedan fylla på vatten till 1 bar
Tusen tack för hjälpenS skutten11 skrev:Blir nog svårt för TS eftersom det är problem nu , men går att fylla upp till 0,8 bar och lufta detta för att få liv i värmen till att börja med , det är ju kallt , manometern kommer att åka jojo , men gör inget , bara att det finns tryck och vatten
Förtryck ca 0,5 bar , sedan fylla på vatten till 1 bar
Jag han fylla upp vatten i systemet innan jag såg detta från digÅsa Lund skrev:
Nu när det ändå inte är nåt vatten i systemet så börja med att kolla blåsan i expansionskärlet. På ena gaveln av det stora röda kärlet finns ett lock som går att skruva av. Därunder finns en bilventil. Går att pumpa med vanlig fotpump. Trycket du ska ha beror på husets höjd. Om kärlet är i källaren och du har två våningar ovanför ska du ha ca 1 bar tryck. Finns säkert nån kunnig här som har en exakt formel, det har inte jag.
Efter att ha kollat kärlet är det dags att fylla på vatten i systemet.
Cirkulationspumpen ska vara avstängd under tiden.
Efter att ha fyllt på vatten får du troligen lufta elementen. Sen fylla på vatten igen. Och lufta elementen... Till all luft i rören är borta helt enkelt.
Sen ska du kunna starta pumpen och hålla tummarna för att allt funkar!
Men nu jobbar den upp värmen i vattnet
Hoppas på att allt kommer o bli bra
