D Daniel 109 skrev:
Du har inget tryck i systemet. Det är inte säkert att det ör problemet. Men börjande att fixa det. När du fyller på vatten borde det snabbhet gå upp till 0,5bar för att sedan lugnt öka till 1bar dom är lämpligt tryck. Om du har en döcktrycksmätare då är det inte fel att kolla förtrycket i expansionskärlet innan du fyller på vatten.
Du menar däcktrycksmätare? Detta är inte trivialt, kanske du ville förtydliga hur det går till.
 
S
Lite svårt att se men tror det är rätt , se bild
 
  • Röranslutningar under diskbänk med manometer som visar 1 bar, och en pil pekar mot ett vred.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Har du fått varmt nu inför natten?
God morgon Åsa
Nej o jag hlrde att man ska fylla på vatten? Vart gör man det
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Du menar däcktrycksmätare? Detta är inte trivialt, kanske du ville förtydliga hur det går till.
Fylla på vatten? Var gör jag det ? Snälla hjälp mig
 
Fyll på vatten enligt inlägg #20 och lufta elementen sedan. Vattenpåfyllning kan behöva upprepas.
 
Krilleman
Stämmer fint, vinkelventilen är påfyllningen till värmesystemet! (y)
 
  • Gilla
Ln123
  • Laddar…
Åhh jag ska sätta mig m detta när jag kommer hem fr jobbet. Ni är guld. Håller er uppdaterade
 
Åsa Lund
L Ln123 skrev:
Åhh jag ska sätta mig m detta när jag kommer hem fr jobbet. Ni är guld. Håller er uppdaterade
Nu när det ändå inte är nåt vatten i systemet så börja med att kolla blåsan i expansionskärlet. På ena gaveln av det stora röda kärlet finns ett lock som går att skruva av. Därunder finns en bilventil. Går att pumpa med vanlig fotpump. Trycket du ska ha beror på husets höjd. Om kärlet är i källaren och du har två våningar ovanför ska du ha ca 1 bar tryck. Finns säkert nån kunnig här som har en exakt formel, det har inte jag.

Efter att ha kollat kärlet är det dags att fylla på vatten i systemet.
Cirkulationspumpen ska vara avstängd under tiden.
Efter att ha fyllt på vatten får du troligen lufta elementen. Sen fylla på vatten igen. Och lufta elementen... Till all luft i rören är borta helt enkelt.
Sen ska du kunna starta pumpen och hålla tummarna för att allt funkar!
 
  • Gilla
Ln123
  • Laddar…
S
Blir nog svårt för TS eftersom det är problem nu , men går att fylla upp till 0,8 bar och lufta detta för att få liv i värmen till att börja med , det är ju kallt , manometern kommer att åka jojo , men gör inget , bara att det finns tryck och vatten
Förtryck ca 0,5 bar , sedan fylla på vatten till 1 bar
 
  • Gilla
Ln123
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det ser ut som en IVT 290. Här är manualen till den: [länk]

Kranen för påfyllning sitter i vänstra änden av röret strax ovanför manometern. Se pryl nummer 7 på sidan 7 i manualen.
Tack tack för hjälpen
Nu börjar dem ladda upp varmvattnet
Håller tummarna för att d går hela vägenGrymt
 
S skutten11 skrev:
Blir nog svårt för TS eftersom det är problem nu , men går att fylla upp till 0,8 bar och lufta detta för att få liv i värmen till att börja med , det är ju kallt , manometern kommer att åka jojo , men gör inget , bara att det finns tryck och vatten
Förtryck ca 0,5 bar , sedan fylla på vatten till 1 bar
Tusen tack för hjälpen
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Nu när det ändå inte är nåt vatten i systemet så börja med att kolla blåsan i expansionskärlet. På ena gaveln av det stora röda kärlet finns ett lock som går att skruva av. Därunder finns en bilventil. Går att pumpa med vanlig fotpump. Trycket du ska ha beror på husets höjd. Om kärlet är i källaren och du har två våningar ovanför ska du ha ca 1 bar tryck. Finns säkert nån kunnig här som har en exakt formel, det har inte jag.

Efter att ha kollat kärlet är det dags att fylla på vatten i systemet.
Cirkulationspumpen ska vara avstängd under tiden.
Efter att ha fyllt på vatten får du troligen lufta elementen. Sen fylla på vatten igen. Och lufta elementen... Till all luft i rören är borta helt enkelt.
Sen ska du kunna starta pumpen och hålla tummarna för att allt funkar!
Jag han fylla upp vatten i systemet innan jag såg detta från dig
Men nu jobbar den upp värmen i vattnet
Hoppas på att allt kommer o bli bra
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Du menar däcktrycksmätare? Detta är inte trivialt, kanske du ville förtydliga hur det går till.
Tusen tack för ditt lugn o hjälp
Nu verkar d ordna sig
Vilken grym sida jag hittar
Tack igen verkligen för hjälpen
Jag har lärt mig massor med mångas hjälp‼️
 
S
Om det börjar droppa från säkerhetsventilen , ( det går över 1,5 bar ) lite vatten på golvet eller till brunn så gör det inget , justerar sig självt i tryck
Inget att bry sig om , bara du får varmt :)
 
  • Gilla
Ln123
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.