Att jänkarna har polariserade uttag beror på den seglivade E27-sockeln. Oavsett var man ansluter en sladdansluten armatur ska det vara nolla på gängan i sockeln som det är större risk att komma åt vid lampbyte.

Jag hörde på radion för en ganska lång tid sedan om apparater typ TV, datorer och liknande, där man påstod att de även drog ström trots att de var avstängda om inte stickproppen satt på rätt håll i uttaget. Jag tyckte det lät knepigt för jag har aldrig hört talas om det innan. Är det någon av Er andra här som känner till detta? I så fall är väl min "regel" om att montera uttaget med fasen till höger inte så dum ändå....
I radioprogrammet intervjuvades en expert som menade att de stickproppar som numera används till dessa apparater och som är helgjutna alltid är kopplade på samma sätt om man tittade på stickproppen mot stiften. Om man läser texten som är ingjuten i plasten rätt så skulle fasledaren alltid vara åt ena hållet, vilket minns jag inte. Jag har heller aldrig kontrollerat om detta stämmer, men antar att det gör så. Förutsatt att sladden är inkopplad rätt i apparaten och att det bara är en 1-polig brytare så har de kanske rätt i att stickproppen skall sitta på rätt håll i uttaget också. I programmet rekommenderades att alltid dra ur stickproppen ur uttaget för att vara säker på att apparaten var strömlös och inte drog någon ström även avstängd. Märk väl att det inte var standby-läge som avsågs med avstängd.
Skulle vara trevligt om det är någon mer som har hört samma sak.

Om någon mot förmodan skulle tillverka en apparat som förbrukar ström när den är avstängd endast när stickkontakten är vänd på ett visst sätt så kan det bara bero på en sak - att den leder ström från fas till jord. Om det är en dubbelisolerad apparat utan jord är det omöjligt.
Om det är en jordad apparat kommer jordfelsbrytaren lösa omedelbart.

Nu driver du med oss eller??? tänk bara på alla stickproppar som INTE har sidoinföring hur skulle man veta vart "fasen" sitter på dom. Och om nån påstod att det skulle flyta ström genom stickproppen om man vänder den "fel" så drev han med dig en apparat som tex en TV bryr sig inte om vart fas och nolla ligger.

Nä, det baktalar ju hela konceptet växelspänning, eller hur?

Dom far nog efter apparater där det ligger en avstörningskondensator mellan fas och jord. Polariserade amerikanska stickproppar löser problemet.

Anledningen att just stiftet för nollan på amerikanska stickproppar är bredare än fasstiftet beror för övrigt på att man inte skall kunna få in det i hålet för fasen.

På normala, lagliga, apparater är det bara audiofiler som märker om stickproppen är vänd åt "rätt" håll. Å andra sidan märker de även om man avmagnetiserar en CD-skiva, eller gör andra "homeopatiska" åtgärder.

Man kan på en del apparater mäta upp små skillnader i läckström beroende på hur man vänder stickproppen, men det har ingen nämnvärd inverkan på energiförbrukningen eller något annat.

/Hasse

Ja, visst kan man tro det är ett aprilskämt, men det är sann fakta. Programmet sändes i SR P4 Jönköping och de hade telefonkontakt med man som jobbade med elrådgivning, om jag inte minns helt fel. Det är nog ett par tre år sedan nu...
Jag har själv jobbat som elektriker i 35 år och blev minst sagt förbryllad över vad jag hörde. Vore intressat om någon annan hört något liknande eller tror sig veta.

Alla nätfilter i stickproppsansluten utrustning är anslutna till både fas och nolla, det spelar ingen som helst roll hur man vänder stickproppen för dess funktion.

Mikael_L
Helt klart båg, aprilskämt eller likn.

Läckströmmen från nätfilter ligger i häraden 0-0.2 mA. Under ett år skulle det mumsa i sig ström för en 50-öring, max.

Sen stämmer det som mrfrenzy skriver.
mrfrenzy skrev:
Alla nätfilter i stickproppsansluten utrustning är anslutna till både fas och nolla, det spelar ingen som helst roll hur man vänder stickproppen för dess funktion.
Många av dagen apparater har ju dessutom en tvåpolig Eurokontakt, och då blir det en fysikalisk omöjlighet att det blir någon skillnad.

Vore ju nästan kul och höra vilka andra insiktsfulla råd den killen kan komma med.

Alla skyddsjordade apparater med nätfilter läcker ett antal uA om de är anslutna till ett skyddsjordat uttag. Detta beror på att det sitter en kondensator mellan skyddsjord och bägge ledarna in, dvs det spelar ingen roll åt vilket håll nätpluggen sitter.

Om jag inte minns fel är det dessutom krav på tvåpolig brytning i apparater idag.

Brytaren skall sitta före ev nätfilter vilket effektivt bryter bort det.

Många apparater idag har ingen mekanisk huvudbrytare utan det är nätpluggen som gäller.

Påståendet är ungefär lika tramsigt som det att man kunde konvertera sin svart-vita TV till färg-TV genom att dra en nylonstrumpa över den!

Vad är det för inkompetenta människor?!
Någon borde lära public service källkritik.

Sladdströmbrytare är ju enpoliga, så där kan det finnas spänning fram till t.ex. lampsockeln, men får överhuvudtaget inbyggda strömbrytare i apparater bryta bara på en pol? Det kan ju betyda att det fortfarande finns spänning.

Det där med att fasvända kan ha betydelse för oss som "leker med tåg" och har flera transingar som ska försörja samma anläggning, läste jag för en herrans massa år sedan. Åså audiofilerna då förståss. Kanske dödar brummet i systemet.

Men spara en massa energi?

Boris

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.