Hej,
Har påbörjat utbyggnad av befintlig altan (som jag inte byggt). Vill ställa ett par kontrollfrågor innan jag går skarpt. Blir alltid grymt imponerad över hur mycket hjälp man får genom detta forumet - ta estwings inlägg till exempel
Frågor:
1. Har jag tänkt rätt? (Någon som ser något fundamentalt fel?
2. Hur ska jag sätt plintarna? Vill helst gräva så lite som möjligt men vill ej ha problem med sättning/tjäle, ...
Har försökt kolla gamla tabeller, nätet men hittar eg inget om reglar och bärlina på samma nivå (dvs reglar som ej får vila över flera stöd) Är medveten om att höjden som jag planerat blir lägre/sämre.
3. estwing mfl förespråkar att man lägger trall kloss an. Men den befintliga altanens trall (28x120) ligger idag med ca 5-8 mm mellanrum. På vintern(!) är det dock "inget" mellanrum vilket gör att de ligger så nära att det knarkar/smäller rejält när man går på (och de är is/frost mellan). Jag är alltså sugen på 1mm mellanrum (kanske ingen fråga... sorry. Feedback uppskattas om någon känner för det dock).
Lite bakgrund/beslut jag tagit:
- Tänker fästa bärlinorna på sidorna i vägg på hus och garage.
- Jag vet att det både blir enklare, snabbare, billigare och stabilare med reglar liggandes ovanpå bärlina. Dock har jag inte höjd så det räcker => reglar plus bärlina på samma höjd (och väldigt mycket mer att göra; kapa reglar, balkskor, ...)
- Är inte bara lat gällande grävning av plintar. Kommer göra det för hand och misstänker stora stenar (0,5-1m) ca 20-50 cm under marknivå. Vill/tänker/kan inte flytta dessa.
- Trall ska var 28x120 (hela längder)
- Som bilderna säger; bärlina: 45x195, reglar: 45x145.
Översikt konstruktion (se kommentar ovan om detta val):
Översikt reglar:
(Vill helst ha få bärlinor för mindre antal plintar)
Översikt för plintfråga:
Behöver jag två plintar (blått) eller en plint (rosa)? Har markerat tre "rader" eftersom jag är med på att svaret kan bli olika för resp rad.
Tack på förhand!
/Calle
Har påbörjat utbyggnad av befintlig altan (som jag inte byggt). Vill ställa ett par kontrollfrågor innan jag går skarpt. Blir alltid grymt imponerad över hur mycket hjälp man får genom detta forumet - ta estwings inlägg till exempel
Frågor:
1. Har jag tänkt rätt? (Någon som ser något fundamentalt fel?
2. Hur ska jag sätt plintarna? Vill helst gräva så lite som möjligt men vill ej ha problem med sättning/tjäle, ...
Har försökt kolla gamla tabeller, nätet men hittar eg inget om reglar och bärlina på samma nivå (dvs reglar som ej får vila över flera stöd) Är medveten om att höjden som jag planerat blir lägre/sämre.
3. estwing mfl förespråkar att man lägger trall kloss an. Men den befintliga altanens trall (28x120) ligger idag med ca 5-8 mm mellanrum. På vintern(!) är det dock "inget" mellanrum vilket gör att de ligger så nära att det knarkar/smäller rejält när man går på (och de är is/frost mellan). Jag är alltså sugen på 1mm mellanrum (kanske ingen fråga... sorry. Feedback uppskattas om någon känner för det dock).
Lite bakgrund/beslut jag tagit:
- Tänker fästa bärlinorna på sidorna i vägg på hus och garage.
- Jag vet att det både blir enklare, snabbare, billigare och stabilare med reglar liggandes ovanpå bärlina. Dock har jag inte höjd så det räcker => reglar plus bärlina på samma höjd (och väldigt mycket mer att göra; kapa reglar, balkskor, ...)
- Är inte bara lat gällande grävning av plintar. Kommer göra det för hand och misstänker stora stenar (0,5-1m) ca 20-50 cm under marknivå. Vill/tänker/kan inte flytta dessa.
- Trall ska var 28x120 (hela längder)
- Som bilderna säger; bärlina: 45x195, reglar: 45x145.
Översikt konstruktion (se kommentar ovan om detta val):
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Översikt reglar:
Logga in
Skapa konto
(Vill helst ha få bärlinor för mindre antal plintar)
Översikt för plintfråga:
Logga in
Skapa konto
Behöver jag två plintar (blått) eller en plint (rosa)? Har markerat tre "rader" eftersom jag är med på att svaret kan bli olika för resp rad.
Tack på förhand!
/Calle
Redigerat:
Logga in
Skapa konto
Innan har det legat stenplattor samt en med husgaveln längsgående rabatt (med en del lera i). Från plats där fotografen stått kommer en del vatten från garageuppfart. Bakom bef. altan är det en "våning" lägre med gräsmatta. Mellan garage och hus är det både naturligt och fyllt material (gissar en del sprängsten). Ska lägga dräneringsrör med fall bort/ner mot gräsmattan (under bärlinorna).
Kunde du inte byggt på det stenlagda istället för att krångla med plintar?
När jag läste Gallimatias inlägg tänkte jag först; "Ja det var ju konstruktivt
", typ nåt sånt.
(Sorry, Gallimatias
) Men sen tänkte jag att han har ju faktiskt en poäng. Om det nu inte är så att stenläggningen som - om jag gissar rätt - legat där i rätt många år har rört på sig rejält pga tjäle så har du ju redan en välgjord grund att lägga ditt trädäck på. Istället för plintar borde du då kunna lägga ut några av de där sjöstensplattorna direkt på marken som underlag för bärlinorna. Voilá! Du slipper gräva och kan istället gödsla med sjöstensplattor!
I mitt huvud funkar det i alla fall...
I mitt huvud funkar det i alla fall...
Tyvärr fanns inte höjden för att lägga direkt på bef plattor (så dom är nu borttagna). Direkt under var ca 10-15 cm med 8mm sättsten.
Att lägga ut ett par plattor direkt på mark som stöd vet jag inte om jag vågar. Vet ej exakt datum men jag tror stenläggnigen lades för ca 12-15 år sedan. Om det gjordes i våg (vilket jag antar såklart) har det satt sig ca 1-2 dm (säg mest i mot hörnet uppe till vänster på fotot).
Det kommer alltså en del vatten från uppfart rinnande ner. Tror det är både tjäle och regnvatten som påverkat (var ganska "snett" fall hela vägen).
Nu när det ändå gått ganska lång tid sedan marken grundlades hoppas jag den satt sig klart. Då är det väl vara tjälen kvar att oroa sig för. Osäker på att jag kommer kunna gräva ner 6-7 plintar (blå alt). Därför hade jag hoppats på att ni alla sagt att en plint per rad räcker gott (rosa alt)
Att lägga ut ett par plattor direkt på mark som stöd vet jag inte om jag vågar. Vet ej exakt datum men jag tror stenläggnigen lades för ca 12-15 år sedan. Om det gjordes i våg (vilket jag antar såklart) har det satt sig ca 1-2 dm (säg mest i mot hörnet uppe till vänster på fotot).
Det kommer alltså en del vatten från uppfart rinnande ner. Tror det är både tjäle och regnvatten som påverkat (var ganska "snett" fall hela vägen).
Nu när det ändå gått ganska lång tid sedan marken grundlades hoppas jag den satt sig klart. Då är det väl vara tjälen kvar att oroa sig för. Osäker på att jag kommer kunna gräva ner 6-7 plintar (blå alt). Därför hade jag hoppats på att ni alla sagt att en plint per rad räcker gott (rosa alt)
Medlem
· Västra Götaland
· 170 inlägg
Jag har 2,25 mellan mina bärlinor å känns stabilt. Dock ligger reglarna uppe på och inte med balkskor.
Logga in
Skapa konto
Dumt val av färger kanske men men...
Detta är lite på hobbynivå med dräneringen men för att ev få bort en del vatten och minska risk för tjäle.
Dränrören tänker jag samlar upp vatten och skickar ner bortåt. Ett kopplar jag på av-rör för att det inte ska sjunga rakt ner utan transporteras bort. Även för ev påkopplande av framtida dränering framför garage. Enklare att lägga rör innan jag bygger altanen...
Nu är altanen "nästan" klar - det känns i alla fall så eftersom det nu bara gäller att mata på...
Det blev en blandning av allt jag tänkt mig (och inte tänkt mig).
70 cm ner hittade jag två hålrum/gångar mellan ett par stora stenar - för en av plintarna. Åt ena hållet mätte jag ca 60 cm och åt andra ca 70 cm. Inte konstigt att marken har satt sig på sina ställen!!
Tryckte ner ett par järnspett i olika vinklar, najade ihop och gjöt en plint.
Utöver det blev det ytterligare en gjutning samt en nergrävd plint på 50 cm. Känns stabilt det jag testat hittills (blir spännande om ett år och se om det funkat med tjäle...)
Har en "sektion" kvar, dvs yttersta bärlinan. Den ska jag senare mäta in och lägga på plattor på mark (kan ju enkelt justera dessa vid behov)
Tack igen för tips och kommentarer
Det blev en blandning av allt jag tänkt mig (och inte tänkt mig).
70 cm ner hittade jag två hålrum/gångar mellan ett par stora stenar - för en av plintarna. Åt ena hållet mätte jag ca 60 cm och åt andra ca 70 cm. Inte konstigt att marken har satt sig på sina ställen!!
Tryckte ner ett par järnspett i olika vinklar, najade ihop och gjöt en plint.
Utöver det blev det ytterligare en gjutning samt en nergrävd plint på 50 cm. Känns stabilt det jag testat hittills (blir spännande om ett år och se om det funkat med tjäle...)
Logga in
Skapa konto
Har en "sektion" kvar, dvs yttersta bärlinan. Den ska jag senare mäta in och lägga på plattor på mark (kan ju enkelt justera dessa vid behov)
Tack igen för tips och kommentarer
Medlem
· Västra Götaland
· 170 inlägg
Gott jobbat!
Så äntligen fick man tummen ur art göra klart. Jobbade med bygglampa en dag efter jobbet. Kanonskönt väder men mörkt nu i september...
Såg själv resultaten morgonen efter (gick inte att avgöra riktigt med lampan):
Lösningen för ventiler till källaren:
Återigen tack för all feedback
Såg själv resultaten morgonen efter (gick inte att avgöra riktigt med lampan):
Logga in
Skapa konto
Lösningen för ventiler till källaren:
Logga in
Skapa konto
Återigen tack för all feedback
Snyggt jobbat,
En fråga om dina ventilhål. Du har bara lämnat en del av trallen öppen där?
En fråga om dina ventilhål. Du har bara lämnat en del av trallen öppen där?
TackMcGonagall skrev:
Nja, jag har ju gjort som en ram av reglar under - för att kunna skruva ändarna av trallet på rätt sätt. Sedan är det öppet rakt ner (för att öka möjligheten till ventilation/drag öven under trallet).
Under "ramen" skruvade jag fast två spillbitar, på två sidor av ramen. Dessa sticker ut lite - för att jag ska kunna lägga ner en liten brädlapp om jag vill (som stopp neråt om jag märker att det behövs). Mot bollar som kan åka ner, löv etc.
Det är också bra att stänga ventilerna vissa tider på året för att minska risken för fuktproblem.
/C
Klicka här för att svara