Hej,

är helt ny på det här med husägande, och har precis renoverat garderoben i sovrummet genom att riva väggen och sätta in skjutdörrar istället. Nu försöker jag förstå vad det är jag behöver köpa och installera för att få till garderobsbelysningen som tänkt.

Har två utgångspunkter som är följande:
  • vi vill ha ha ett jämnt och ganska mjukt ljus inne i garderoben. Då verkar COB Led-strips vara ett bättre alternativ än traditionella Led-strips - de ger inte de där "punktljusen" inne i remsan, utan sprider ett jämnare ljus från hela stripen. Om jag förstått det rätt så finns de med olika spänning - 12V resp. 24V?

• jag vill att belysningen tänds via rörelse, dvs. om någon kommer in i garderoben så tänds ljuset. IR-ljus är därmed t ex helt ok, ljuset behöver ju inte tändas bara för att garderobsdörren flyttas, utan det behövs ju bara ljus om någon med kroppsvärme kommer in i garderoben. Jag funderar antingen på två små rörelsesensorer så som i skissen nedan, för att säkerställa att det fångas upp oavsett hur man går in i garderoben, men det kanske blir för krångligt att dra och i så fall kan man kanske sätta upp en i mitten i stället (den gröna rektangeln) som fångar upp 180 grader.
Har förstått det som att spänningen är mycket lägre i LED-strips (12 eller 24 V), varför man måste ha en transformator/driver. Jag gissar att rörelsevakten däremot ska gå på 230 V och i sin tur kopplas till transformatorn, dvs. rörelsevakten surrar då hela tiden inkopplad på "hushållselen" 230 V och när den aktiveras så leder den elen till transformatorn/drivern som i sin tur omvandlar 230 V till 12/24 V och tänder LED-listerna. Eller finns det rörelsevakter som kan gå på lägre spänning?

Jag tänker att man borde kunna koppla på transformatorn vid den gråa fyrkanten i skissen nedan; där kommer idag nolla och fas ned från "hushållselen" på 230 V i i huset.
Skiss över garderobsbelysning med LED-strips, rörelsesensorer och transformator, med kablar och installation visas i fågel- och sidovy.

Hushållselen som alltså i dagsläget kommer ut vid den grå fyrkanten i skisserna måste alltså först dras till rörelsevakterna (blå streck i skissen nedan), och sedan drar man separata sladdar tillbaka från rörelsevakterna till transformatorn/drivern, och sedan från transformator/driver till LED-listerna. LED-stripsen fäster jag i någon sorts profiler som i sin tur klistras eller borras fast så att det blir rakt och snyggt och enkelt att sätta upp.

En ev. bonus vore att ljuset dimmas fram (så som sensorljuset under kommoden i vårt badrum), men det känns inte som ett måste. Jag tror att man kanske måste involvera ytterligare en komponent då, dvs. själva fadedimmern, såvida det inte finns inbyggt på något sätt i vissa modeller av drivers, men förmodligen börjar budgeten i så fall dra iväg för vad som är rimligt för en garderobsbelysning.

Lade ihop följande produkter hos Ledgrossisten till en summa av 780 kr, men frågan är om jag då fått med det jag behöver för projektet ovan. Det var följande:

En transformator 24 V:
https://www.ledgrossisten.se/led-transformator-c-41/transformator-24v-konstantspanning-8w-p-342

10 meter kabel röd och svart 2 ledare 0,50mm²:
https://www.ledgrossisten.se/elmate...-81/kabel-rod-och-svart-2-ledare-050mm²-p-905

5 meter COB led list 2200 k:
https://www.ledgrossisten.se/led-lister-c-4/ledlist-c-48/cob-led-list-2200k-8wm-p-1260

Rörelsevakt med IR-detektor:
https://www.ledgrossisten.se/elmaterial-c-73/rorelsevakt-c-77/rorelsevakt-med-ir-detektor-140°-p-364

Samt lite profiler i PVC (eller måste man ha aluprofiler?). Därtill kommer lite monteringsclips, kopplingsklämmor och annat smått.

Verkar jag ha tänkt rätt eller har ni några synpunkter? Det hade som sagt varit tacksamt att få tips på hur man på ett billigt enkelt sätt även kan få till funktionen att ljuset fadear fram och ut istället för att tändas/släckas abrupt.

Hade varit smidig, men den "varma" färgen de erbjuder är 3000K, vilket i mitt tycke liknar iskall sjukhusbelysning. Allt ovan 2200K går bort.

Det är generellt svårt att ordna belysning med trevlig kelvin, nästan all belysning man hittar nu förtiden är så vansinnigt oblid.

BirgitS
Är det inte risk för att rörelsesensorerna i hörnet kommer att döljas av sånt som ligger på hyllorna?
Rörelsesensor i taket nära dörrarna riktade neråt?

Det kan ju bli lite konstigt om man tror att man har tagit på sig en tröja i en färg men när man kommer utomhus eller in på jobbet så ser färgen helt annorlunda ut därför att den inte längre belyses med rödaktigt ljus utan kallvitt.

BirgitS BirgitS skrev:
Är det inte risk för att rörelsesensorerna i hörnet kommer att döljas av sånt som ligger på hyllorna?
Rörelsesensor i taket nära dörrarna riktade neråt?
Själva placeringen av rörelsesensorerna är nog uppe för diskussion och inte låst; jag funderade mer på om den rent tekniska lösningen borde fungera.
BirgitS BirgitS skrev:
Det kan ju bli lite konstigt om man tror att man har tagit på sig en tröja i en färg men när man kommer utomhus eller in på jobbet så ser färgen helt annorlunda ut därför att den inte längre belyses med rödaktigt ljus utan kallvitt.
🙃

N Nic_G skrev:
Hade varit smidig, men den "varma" färgen de erbjuder är 3000K, vilket i mitt tycke liknar iskall sjukhusbelysning. Allt ovan 2200K går bort.

Det är generellt svårt att ordna belysning med trevlig kelvin, nästan all belysning man hittar nu förtiden är så vansinnigt oblid.
Nu kan det såklart variera mellan tillverkare, men jag skulle inte rekommendera något under 3000k, ty det tenderar att se ut som skenet från ett värmeljus, snarare än användbar belysning. 4000K tycks vara ett perfekt mellanting, brukar vara ganska neutralt.

Det finns svagströmsgivare så du kan leta mer färdiga system där du inte behöver en elektriker.

Vad är en svagströmsgivare? En transformator som ändrar spänningen från 230V till 24V?

Sensorer etc räknar jag som givare. De ger en signal som bestämmer om det blir ström till det som de styr utan att jag aktivt slår på eller av något.
Jag kunde lika gärna skrivit rörelsesensor eller mikrobrytare (då kopplat till dörröppning) i det här fallet.

Måste vara sensor?

Jag skulle kunna förlika mig med 3000K om det gick att dimma ned. Funderar på om inte detta paketet täcker ALLT jag behöver, undantaget sensor dvs måste tända/släcks manuellt?

https://plusled.se/cob-led-strip-set-3000k-3m-inkl.-driver-och-daempar-8581/

Och om så är fallet, borde jag inte bara kunna koppla in en rörelsesensor till det ovanstående för att få till även den aspekten?

N Nic_G skrev:
Eller den här till och med, tycks ha allt:

[länk]
Har svårt att se hur denna inte skulle funka. PIR-rörelsesensor, ett par meter COB-led och en nätadapter. Priset är skrämmande lågt. Jag funderar på om man dock behöver en separat transformator?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.