E ErikAdolfsson skrev:
I Y läget är motorn svag, det är helt normalt och en förutsättning för YD start är därför att motorn är avlastad under starten.

Om du upplever att motorn fortfarande accelererar när den går över i D kommer det hjälpa att ställa upp tiden, ett bra test att, som du varit inne på, ställa upp den rejält.

Om den inte orkar varva upp i Y skulle jag kolla vidare på avlastningsventilen, även om jag inte är säker på att den behövs när tanken är tom.
Vet du hur en kompressor reagerar med alltför trögflytande olja? Framgår att den går att vrida om utan problem, men jag tänkte vid ökat varvtal. Samma vid fel oljenivå.

Som jag är lärd har en kompressor en relativt liten svängmassa och bör således varva upp utan större problem.

Edit: Tydligen verkar fel olja vara orsaken till att ett flertal maskiner inte startar (kanske exakt samma symptom som i ditt fall...?), där oljan i många fall stelnar helt. Även innan dess bör den vara som sirap. Jag hade bytt till motorolja, typ 5W30 och testat igen, eller kört med varmluftspistol enligt tidigare tipsen.
 
  • Flask med kompressorolja, fryst, tjock som smör, ligger på köksbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
Q quattro1 skrev:
Jag fick värma vevhuset på min kompressor med varmluftspistol då det var minusgrader ute. Annars stod den bara och "brummade" en stund innan säkringen gick. Dock en liten enfaskompressor.
Intressant! Vet du vilken olja som fanns i den?
 
A August.E skrev:
Vet du hur en kompressor reagerar med alltför trögflytande olja? Framgår att den går att vrida om utan problem, men jag tänkte vid ökat varvtal. Samma vid fel oljenivå.

Som jag är lärd har en kompressor en relativt liten svängmassa och bör således varva upp utan större problem.
Jag är osäker på hur mycket kall olja kan påverka, utesluter inte det, men skulle börja med att kolla så att den verkligen är avlastad. Det är ju såklart intressant att prova värma den och se om det gör ngn skillnad också.

Liten svängmassa håller jag med om och 5 sekunder känns som en rimlig inställning mht svängmassan. Jag har främst erfarenhet av YD startade hydraulpumpar, där det blir väldigt tydligt att den inte orkar i Y om pålastningsventilen är tvångsställd till pålastat läge.
 
Jag såg att hydraulolja fanns i olika viskositetsklasser, däribland ISO 32, 68 och 100.

Viskositetsindex (VI) på 150 eller högre rekommenderas vid utomhusbruk med stora temperaturskillnader.
E ErikAdolfsson skrev:
Jag är osäker på hur mycket kall olja kan påverka, utesluter inte det, men skulle börja med att kolla så att den verkligen är avlastad. Det är ju såklart intressant att prova värma den och se om det gör ngn skillnad också.

Liten svängmassa håller jag med om och 5 sekunder känns som en rimlig inställning mht svängmassan. Jag har främst erfarenhet av YD startade hydraulpumpar, där det blir väldigt tydligt att den inte orkar i Y om pålastningsventilen är tvångsställd till pålastat läge.
Tydligen verkar många starta kompressorer med helt öppna ventiler, för att slippa ett visst mottryck i början. Är det samma som att pålastningsventilen är "tvångsställd till pålastat läge.", eller brukar det sitta ventiler redan mellan kompressor och tanken?
 
Har tanken varit helt tom?
Annars kan du prova släppa ut så den är helt tom och prova igen.
Drog runt min med 5.5hk och den gick väldigt lätt.
Dra den några varv och känn så det inte blir tryck, går tungt direkt, då kanske det är nån backventil som spökar och inte öppnar för att släppa på trycket till tanken
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
nino nino skrev:
Har tanken varit helt tom?
Annars kan du prova släppa ut så den är helt tom och prova igen.
Drog runt min med 5.5hk och den gick väldigt lätt.
Dra den några varv och känn så det inte blir tryck, går tungt direkt, då kanske det är nån backventil som spökar och inte öppnar för att släppa på trycket till tanken
Tjenare, tanken är tom. Har inte skruvat dit luftledning/snabbkoppling så tanken är helt öppen.
Jag har provat att dra runt den, upplever inte som att den går tungt alls.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Var ute och provade en snabbis.
Jag provade att byta oljan till en 5-30 helsyntet.
Gjorde ingen större skillnad, skjuter säkringarna i samma ögonblick som innan.
Hann inte med mera innan vi skulle iväg, ska prova höja timern ikväll så får vi se!
 
A avh67f skrev:
Ser att kontaktormotorskyddet bara är på 13A när märkströmmen är på 15,6 A. Det löser aldrig ut för överström då?
Bild på text om elmotorer, riktvärden och säkringar, Y/D-start och överströmsrelä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så motorskyddet borde stå på drygt 9A
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Purre
K k0rken skrev:
Har du tid och lust att länka en som passar mig?
Efter en del googlande om y/d kopplingar och liknande så har jag uppmärksammat att motorn ska vara märkt med 380/660v för att klara en y/d koppling?
Min motor är ju endast märkt med 380v, kan detta ha något med detta att göra?

Tidigare ägare har ju dock berättat för mig att han körde den på 20amp säkring och inget har ju ändrats sen dess!
Det mesta funkar. På jobbet kör vi ABB, Vacon, Siemens till stor del. De två första gillar jag men gissar prislappen är mindre attraktiv på dom.
 
En liten uppdatering igen.
Nu startar och går kompressorn precis som den ska!

Vad jag har gjort sen sist? Inte en susning.

Jag hade kört slut dom sista 25A säkringarna igår, hade ingen större lust att åka in till stan idag så jag provade med 20A.

Ställde ner motorskyddet till 9A och då började de lösa ut istället för att säkringarna gick, det var aningen behagligare att återställa den istället för att byta proppar.

Grejjade lite med timern fram och tillbaka men fick ingen ordning på de.
Prövade allt från 6-20sek.

Höjde motorskyddet till 11.5a och ställde timern på 8sek, och då hoppa den igång!

Vad jag tror problemet var är den tidigare oljan, men jag är absolut ingen expert.
Men jag tror att motorn behövde väl gå ett par varv innan den släpper från lager och liknande.

Nu har jag kört den varm och håller på att tappa ur oljan nu för att göra ett till oljebyte.
Det går i 1.75 liter så är inga mängder!

Men nu går den iallafall med 20A proppar!
Nu är de bara hoppas på att den fortsätter gå!

Ett hjärtligt tack till alla som har försökt hjälpa mig och riktat mig i rätt riktning! 😁
 
  • Gilla
  • Älska
quattro1 och 8 till
  • Laddar…
A
Bra att du är vaken nisse123. Strömmen genom motorskyddet blir ju strömmen genom lindningarna och precis som du säger Ih/√3= ~9A och inte 15,6 som jag felaktigt sa.

Då är skyddet istället lite för högt ställt.
 
K k0rken skrev:
Ett hjärtligt tack till alla som har försökt hjälpa mig och riktat mig i rätt riktning!
Och tack för den positiva återkopplingen!
 
  • Älska
k0rken
  • Laddar…
A August.E skrev:
Jag har inte kikat på inlägget eller eventuellt kopplingsschema, men rent generellt är det olagligt med direktinkoppling av elmotorer med en effekt på en bit över 4kw.

Jag rekommenderar starkt en mjukstart eller en y/d koppling för så stora motorer. Startströmmen blir stor, husets säkring klarar troligen det OM säkringarna inte redan belastas av annan utrustning. Huset bör klara runt 90A i startström obelastat.
Vad betyder direktinkoppling?
Är en motor med Y/D koppling en direkingoppling eller krävs något mer?
 
Icaros Icaros skrev:
Vad betyder direktinkoppling?
Är en motor med Y/D koppling en direkingoppling eller krävs något mer?
Nix, direkt är full effekt utan upptrappning. Med Y/D startar den i två steg, även om stegen kan vara relativt stora.

Med en mjukstart går spänningen successivt upp, sen finns också frekvensstyrning också som successivt ökar frekvensen.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.