Purre
K k0rken skrev:
Var ute och kikade, hur ser/mäter man om dom är dragna innan start?
Dom tre som sitter i rad kan man ta bort lilla locket på genom att dra det uppåt. Är dom intrycka där så har en kontaktor brunnit ihop och då kommer du få problem.

Tjenare, en liten uppdatering.
Efter sjuka barn och sånt har jag fått lite tid över nu ikväll.
Alla kontaktorer är frånslagna utan ström.

När jag startar kompressorn så drar kontaktor 1 och 3 till, sen när tiden på tidsreläet har gått ut så byter den ifrån kontaktor 3 till 2.
Så när läget den ska vara igång så är de kontaktor 1 och 2 som är dragna och 3an är ej dragen, och det är när den switchar över som säkringarna skjuter.

Jag har skruvat ur propparna till boningshuset när jag provar kompressorn, alltså är de inget annat som drar ström när jag kör, men jag skjuter ändå 25a säkringar.

Hänger jag av remmarna så går elmotorn att köra utan att propparna går, jag antar väl igenom detta att kylan gör sitt och oljan blir seg och kall.

Jag tycker dock att kompressorn är väldigt lätt att dra runt för hand, prövade att tappa ur lite olja och upplever den som lättflytande och vi har bara haft någon minus idag!

Vet inte riktigt hur jag fortsätter i min felsökning just nu, kanske vänta till i vår för att se om de blir bättre.

Alternativt köpa en mindre kompressor, men googlar man så verkar dom flesta kunna köra sina 7.5kw kompressorer/elmotorer på 16amp säkringar med y/d start utan några bekymmer.

Har ni något tips eller kan vägleda mig får ni gärna göra det

Mvh

Purre
Frekvensomriktare/mjukstart för att kunna begränsa strömmen vid start samt få en mjuk uppstart.
Körde en motor på bänken på jobbet här om dagen (visst inget på axeln då) men den var enligt skylten på 52A eller liknande, oavsett varvtal 500-3000 så drog den runt 15A. Ganska enkelt att begränsa med en frekvensomriktare om man har behovet av det samt att man ser vad den förbrukar vid uppstart och under drift.

Purre Purre skrev:
Frekvensomriktare/mjukstart för att kunna begränsa strömmen vid start samt få en mjuk uppstart.
Körde en motor på bänken på jobbet här om dagen (visst inget på axeln då) men den var enligt skylten på 52A eller liknande, oavsett varvtal 500-3000 så drog den runt 15A. Ganska enkelt att begränsa med en frekvensomriktare om man har behovet av det samt att man ser vad den förbrukar vid uppstart och under drift.
Har du tid och lust att länka en som passar mig?
Efter en del googlande om y/d kopplingar och liknande så har jag uppmärksammat att motorn ska vara märkt med 380/660v för att klara en y/d koppling?
Min motor är ju endast märkt med 380v, kan detta ha något med detta att göra?

Tidigare ägare har ju dock berättat för mig att han körde den på 20amp säkring och inget har ju ändrats sen dess!

400V gäller för att få ut full effekt vid D-koppling.

690V är mer en teoretisk siffra om vad för spänning som behövs för full effekt vid Y-koppling. Nu matas den ju endast med 400V i Y läget och minskar där med startströmmen betydligt. (230V per lindning istället för 400V)

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Har du kollat rotationsriktningen?

Orkar/hinner motorn upp i varv innan den slår över i D läget? Skillnad med/utan rem?

• Gilla
cotillion
  • Laddar…
A
Ser att kontaktormotorskyddet bara är på 13A när märkströmmen är på 15,6 A. Det löser aldrig ut för överström då?

Normalt brukar väl motorskydd vara snabbare än säkringar på lösa för måttlig överström. Det är ju poängen med dem men om det är säkringen som endast löser kanske det rör sig om högre strömmar eller isolationsfel.

Har du ohm-mätt lindningarna på motorn?
Har du provat ändra tiden för omkoppling till D-läge på timern? Tycker den står på 0,6 sek. Såg att någon annan frågade samma men såg inget svar på frågan.

Så den fungerar bra utan remmar alltså? Med tomgångdrift? Kanske en ide att prova den i normal temperatur? Står den ute i kylan hela tiden?

25A bör väl vara en lämplig säkring för startström. Det eller 32A om det är en gG-diazed eller dvärgbrytare typ C. Men du verkar väl redan ha diazed gG 25A?

• Gilla
Panor82
  • Laddar…
E ErikAdolfsson skrev:
Har du kollat rotationsriktningen?

Orkar/hinner motorn upp i varv innan den slår över i D läget? Skillnad med/utan rem?
Yes, det är en pil på elmotorn och den snurrar i rätt riktning.

När jag kör motorn utan remmar så går inga säkringar.
Jag är tveksam till att motorn hinner varva upp tillräckligt innan d-läget, får en känsla av att elmotorn nästan känns svag eller något liknande!

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Så har du ställt upp tiden rejält så att du verkligen ser att den når upp till maxvarv i Y-läget?

• Gilla
Panor82
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Ser att kontaktormotorskyddet bara är på 13A när märkströmmen är på 15,6 A. Det löser aldrig ut för överström då?

Normalt brukar väl motorskydd vara snabbare än säkringar på lösa för måttlig överström. Det är ju poängen med dem men om det är säkringen som endast löser kanske det rör sig om högre strömmar eller isolationsfel.

Har du ohm-mätt lindningarna på motorn?
Har du provat ändra tiden för omkoppling till D-läge på timern? Tycker den står på 0,6 sek. Såg att någon annan frågade samma men såg inget svar på frågan.

Så den fungerar bra utan remmar alltså? Med tomgångdrift? Kanske en ide att prova den i normal temperatur? Står den ute i kylan hela tiden?

25A bör väl vara en lämplig säkring för startström. Det eller 32A om det är en gG-diazed eller dvärgbrytare typ C. Men du verkar väl redan ha diazed gG 25A?
Motorskyddet löser aldrig ut, säkringarna går först!
Lite märkligt att motorskyddet inte går först då?

Jag har inte ohm-mätt lindningarna på motorn, kanske skulle försöka göra det imorgon.

Har läst på lite om timern, första läget som den står i är 0,8-8sekunder. Jag har vridit upp den på max och kört 8 sekunder.
Man kan vrida över den så man kan ställa 6-60sekunder också.
Tänkte pröva höja timern imorgon så får vi se!

Den skjuter inga säkringar utan remmar.
Den står mer eller mindre helt ute i kylan, höloftet på en ouppvärmd ladugård!

Yes, kör diazed gG 25A!

Redigerat:
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Så har du ställt upp tiden rejält så att du verkligen ser att den når upp till maxvarv i Y-läget?
Nej, insåg nu när jag läste på lite om timern att jag har kört den på vad jag trodde var max, 8 sekunder.
Finns ett till läge på timern där man kan ställa tiden på 6-60sekunder.
Tänkte prova imorgon att ställa upp tiden!

A August.E skrev:
Jag hade inte tid, men man kan docknutifrån mitt inlägg testa att drivakompressorn med övriga förbrukare avstängda sedan en tid tillbaka.

Om man använder 60% av kapaciteten för generellt drift av annat räcker inte startströmmen till, men kan säkert räcka med noll andra förbrukare.
Och du tänker att vi andra har tid att läsa inlägg som är helt lösryckta?

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Och du tänker att vi andra har tid att läsa inlägg som är helt lösryckta?
När jag kikade igenom det i efterhand framkom ingenting om att startströmmen som huvudsäkringen klarar är av till stora delar är beroende av nuvarande förbrukning. Därav mitt exempel på 60% av kapaciteten. Således tillförde mitt inlägg någonting trots att jag inte hade möjlighet att läsa igenom allt.

Mitt inlägg om mjukstart var även det lika relevant då som nu. Ingenting framkom om en sådan sedan tidigare. Även i dagsläget kan en mjukstart hjälpa till då startströmmen blir ännu lägre än med en Y/D start.

Men med informationen som finns nu bör man troligen kunna utesluta något fel på nuvarande elmotor och Y/D koppling då den uppenbarligen fungerar för att starta motorn utan belastning.

Problemet tycks vara någon form av problem med kompressorn då den verkar ha en onormalt hög startström, exempelvis om oljan skulle ha en för hög densitet alternativt för hög nivå. Oklart om för hög oljenivå skulle kunna orsaka någon form av "hydrolock" som ger ett högt motstånd när den varvar upp.

Min bandsåg på 7,5kW har en avsevärt högre startström och klarar av att köras med endast en Y/D start med 16A tröga säkringar, trots både ett avsevärt högre initialt startmoment, mångdubbelt större svängmassa och is/snö/fastfrusna sågspån på sågbladet som resulterar i hög friktion.

Q
Jag fick värma vevhuset på min kompressor med varmluftspistol då det var minusgrader ute. Annars stod den bara och "brummade" en stund innan säkringen gick. Dock en liten enfaskompressor.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
K k0rken skrev:
Yes, det är en pil på elmotorn och den snurrar i rätt riktning.

När jag kör motorn utan remmar så går inga säkringar.
Jag är tveksam till att motorn hinner varva upp tillräckligt innan d-läget, får en känsla av att elmotorn nästan känns svag eller något liknande!
I Y läget är motorn svag, det är helt normalt och en förutsättning för YD start är därför att motorn är avlastad under starten.

Om du upplever att motorn fortfarande accelererar när den går över i D kommer det hjälpa att ställa upp tiden, ett bra test att, som du varit inne på, ställa upp den rejält.

Om den inte orkar varva upp i Y skulle jag kolla vidare på avlastningsventilen, även om jag inte är säker på att den behövs när tanken är tom.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.