J jonaserik skrev:
Nästa bra fråga är då. Är det krav på JFB eller jordade uttag i hus från mitten av 50 talet och en bit in på 60 talet och all el måste göras om. Har inte skrivit om något livfarligt, bara att man inte ska skrämma upp folk som inte är insatta i el och ställer en fråga på ett forum.
Domedagspersoner finns det överallt och basunerar allt eller nästan allt som livfarligt.
Låt mig uttrycka det så här:
Jag hade definitivt låtit dra in både jord och anslutit JFB. Det är billigt jämfört med den potentiella nyttan.

Saknar eluttagen petskydd så är det ännu större anledning att ge dig på dem. Särskilt om det ibland vistas barn i hushållet.

Jag lät jorda hela huset för 22 år sedan när jag flyttade in (JFB fanns redan, men den var installerad i efterhand i ett hus som då var 24 år gammalt). Men då har jag också varit elektriker och sett vad som har hänt kollegor som fått ström genom kroppen.

Med tanke på det relativt låga priset för att jorda ett hus så är det inte värt att chansa.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Låt mig uttrycka det så här:
Jag hade definitivt låtit dra in både jord och anslutit JFB.
JFB, helt tveklöst. Skyddsjord i exempelvis ett normalt sovrum utan dator gör väl egentligen ingen större skillnad.

Själv har jag gått medelvägen. Skyddsjord fullt ut i kök, hall, arbetsrum. Tidigare ojordad standard i vardagsrum och sovrum, lite förenklat.

Tack för alla svar! Ska höra med HV om det finns möjlighet att sätta in en jfb för hela lägenheten (men utifrån tidigare erfarenheter så kommer de troligtvis säga nej eftersom de inte måste). Kommer också att ställa datorn vid nuvarande "matplats" i anslutning till kök där det finns jordade uttag.

Ska be att de byter ut propphuven utan glas, det märkte jag inte ens, tack avh37f :)

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
H Hawthorne42 skrev:
Ska be att de byter ut propphuven utan glas, det märkte jag inte ens, tack avh37f
Personligen hade jag kunnat leva med den bristen men vill du åtgärda det finns dessa att köpa "överallt". Jag skulle köpa den själv och använda påtryckningar på hyresvärden till väsentligare frågor. Risk att man uppfattas som gnällig om man felanmäler denna typ av struntsaker tänker jag.

Detta liknar kommentarerna i denna tråd https://www.byggahus.se/forum/threads/vintagefoerstaerkare-med-rund-jordad-kontakt.558383/ ang de dubbla skyddsbarriärerna.

Sånt här accepterar väl inte folk? Jo några rednecks kanske, men inte de flesta. Detta är precis samma typ av fel som vattenradiatorer i en isolerat rum.

Exponerade kablar med insida synlig, delvis skadad plastisolering på elkabel med blå och brun tråd bredvid en svart spiralformad kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förr blundade man för det. Gamla föreskrifter antas vara felfria, men i detta fall anser jag att de hade fel. Tyvärr är inte nya föreskrifter retroaktiva ens för dylika fel.

Alfredo Alfredo skrev:
Personligen hade jag kunnat leva med den bristen men vill du åtgärda det finns dessa att köpa "överallt". Jag skulle köpa den själv och använda påtryckningar på hyresvärden till väsentligare frågor. Risk att man uppfattas som gnällig om man felanmäler denna typ av struntsaker tänker jag.
Förvisso. De tycker nog redan att jag är gnällig :D

• Haha
pacman42
  • Laddar…
H Hawthorne42 skrev:
Förvisso. De tycker nog redan att jag är gnällig :D
Gnäll på, handlar ändå om eran säkerhet

J J-banan skrev:
Gnäll på, handlar ändå om eran säkerhet
Det är som sagt antagligen enklare att bara köpa en ny propphuv.

Alfredo Alfredo skrev:
Det är som sagt antagligen enklare att bara köpa en ny propphuv.
Tänkte mer på montera jfb

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Detta liknar kommentarerna i denna tråd
Syftar du på glasskivan i propphuven?

BirgitS
H Hawthorne42 skrev:
Kommer också att ställa datorn vid nuvarande "matplats" i anslutning till kök där det finns jordade uttag.
Svårt att vara säker på vad du menar men om det finns ojordade vägguttag vid matplatsen så är det nog inte bra att ansluta datorn till ett jordat vägguttag vid köksskåpen.

J J-banan skrev:
Tänkte mer på montera jfb
OK. Trodde du syftade på propphuven, vilket var vad jag kommenterade. Men ja, jag hade också velat ha en JFB men då avsaknaden av denna inte rent formellt är ett fel så är man beroende av värdens goda vilja för att få en sådan installerad.

BirgitS BirgitS skrev:
Svårt att vara säker på vad du menar men om det finns ojordade vägguttag vid matplatsen så är det nog inte bra att ansluta datorn till ett jordat vägguttag vid köksskåpen.
Nejdå! Både kök och matplats har jordade uttag (de utgjorde ett avgränsat rum en gång i tiden innan en vägg mellan matplats och hall försvann).

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
H Hawthorne42 skrev:
Både kök och matplats har jordade uttag (de utgjorde ett avgränsat rum en gång i tiden innan en vägg mellan matplats och hall försvann).
Jag tror @BirgitS fråga kommer ifrån att förr var det vanligt att kök hade både jordade och ojordade uttag. Jordade vid diskbänk och spis, ojordade några meter bort vid matplatsen.

• Gilla
Hawthorne42
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.