1 612 läst ·
43 svar
2k läst
43 svar
Har jag jordfelsbrytare (lägenhet)?
Moderator
· Stockholm
· 56 241 inlägg
Ja det kanske det ärAlfredo skrev:
Ja såklart det är 1 fas, står t.o.m. 230V~Alfredo skrev:
Jag menar alltså att jag tror att JFBn är enfas men att det är (mycket) troligt att lägenheten har trefasmatning. Jag har bott i en lägenhet med enfasmatning och då hade jag en grupp till spisen och två till allt annat. TS har nio säkringar i sin central. Brukar det vara så många om centralen är enfas?J J-banan skrev:
Men detta blir ju lite av en teoretisk diskussion då eventuell komplettering med JFB för hela anläggningen måste göras "genom" hyresvärden.
Kompletterande bild av proppskåp!useless skrev:
Moderator
· Stockholm
· 56 241 inlägg
Håller med nu, siffrorna "1" på tre säkringar tyder på en trefasgrupp.
Element är i kontakt med jord i hela huset ( metallrör ) och har alltid varit så i urminnes tider, samt ojordade uttag, förutom i köket. Att säga så, är som, gör om nu, det kan vara farlig t.o.m livsfarligt. Så det finns ingen anledning att komma med skrämselhicka.pacman42 skrev:
Det KAN vara livsfarligt, vilket är orsaken till att det inte är tillåtet att göra så idag!J jonaserik skrev:
Och vad kan vara mer livsfarligt då. Är du bilägare, så sitter du med ena foten i graven och den andra innanför gallret. Så då liksom en rekmendation till dig. Är att aldig gå ur sängen, du kan snubbla på mattan och slå ihjäl dig. Men det är farligt att vara kvar i sängen med, taket kan ramla ner. Så att skriva så är nog inte bra. Däremot att förklara på ett sakligt sätt, kan vara bra, för att ge någon information om jord och jordfelsbrytare, det sistnämda är inte fel att ha, men är inte allenarådande i allt som har med el att göra.pacman42 skrev:
jonaserik: Det är en god ide att åtgärda det ändå då den skyddsåtgärden (Isolerad miljö) kan vara satt ur spel.
I isolerad miljö får inte en utsatt del och en främmande ledande del (som ett element) finnas inom räckhåll från varandra då de kommer kunna driva en farlig ström vid ett fel. Och främmande ledande delar måste vara isolerade. Det är nog lite si och så med både de sakerna.
Edit: Trådstartaren borde fixa en ny propphuv till säkring nummer 9. Den saknar beröringsskydd.
I isolerad miljö får inte en utsatt del och en främmande ledande del (som ett element) finnas inom räckhåll från varandra då de kommer kunna driva en farlig ström vid ett fel. Och främmande ledande delar måste vara isolerade. Det är nog lite si och så med både de sakerna.
Edit: Trådstartaren borde fixa en ny propphuv till säkring nummer 9. Den saknar beröringsskydd.
Redigerat:
Nästa bra fråga är då. Är det krav på JFB eller jordade uttag i hus från mitten av 50 talet och en bit in på 60 talet och all el måste göras om. Har inte skrivit om något livfarligt, bara att man inte ska skrämma upp folk som inte är insatta i el och ställer en fråga på ett forum.A avh67f skrev:jonaserik: Det är en god ide att åtgärda det ändå då den skyddsåtgärden (Isolerad miljö) kan vara satt ur spel.
Domedagspersoner finns det överallt och basunerar allt eller nästan allt som livfarligt.