Allmän information
- Anläggningen har fyra motorer:
- M1: 8 A
- M2: 6 A
- M3: 12 A
- M4: 4 A
- Varje motor ska ha ett eget motorskydd.
- Använd i största möjliga mån dvärgbrytare som säkringar.
- Motorskydden ska vara av vanlig typ (utan pådrag) med anslutningarna 95–96 och 97–98.
- Ritningen ska bestå av två blad:
- Blad 1: Huvudkretsschema
- Blad 2: Manöverkretsschema
Motor 1 (M1) och Motor 2 (M2)
- M1 och M2 ska direktstartas med varsin startknapp.
- De ska kunna stoppas med gemensamma stoppknappar från två olika ställen.
- M1 måste starta före M2, och om M1 stannar ska även M2 stoppa.
- Detta ska lösas med en hjälpkontakt på M1:s kontaktor, som förhindrar att M2 kan starta innan M1 har fått spänning.
- Det finns en tryckknappslåda vid M1 och en tryckknappslåda vid M2.
- I varje låda finns en stopp- och en startknapp.
- Exempel på beteckning: Om -S1 och -S3 sitter i samma låda blir beteckningen +A1-S1 och +A1-S3.
Motor 3 (M3)
- M3 ska styras endast av en termostat (temperaturvakt).
- Motorn ska starta när temperaturen överstiger 50°C och stanna när temperaturen sjunkit under 50°C.
- Termostaten fungerar som en vanlig kontakt som styr kontaktorspolen.
- När M3 är i drift ska en röd lampa lysa.
Motor 4 (M4)
- M4 driver ett transportband som ska kunna köras åt båda hållen (fram och back).
- Det ska finnas:
- Två startknappar (fram och back)
- En gemensam stoppknapp
- Ett nödstopp (i egen låda)
- Det får inte gå att köra fram och back samtidigt, så styrningen ska vara utformad så att en riktning spärrar den andra.
- När M4 är i drift ska en gul lampa lysa.
Tryckknappslådor
Det finns totalt fyra tryckknappslådor:
- Låda vid M1 – start och stopp för M1
- Låda vid M2 – start och stopp för M2
- Låda för styrning av M4 (fram, back, stopp)
- Låda för nödstoppet
Kom ihåg att beteckna tryckknapparna korrekt med +A-prefixet för att visa i vilken låda de sitter.
De två ritningarna där, de har du ritat själv? antar jag, dvs hur långt du kommit.
Än så länge har jag bara hunnit kolla på huvudkrets, och ser åtminstone inte än några fel.
Du har motorskydd med rätt angiven ström för varje motor, och sen är säkringarna innan lite lagom överdimensionerade (jag vet inte om det finns någon formel, tabell eller tumregel, över vilken överdimensionering de ska ha).
M4 har du ordnat en fram/back på, ser också bra ut.
Jag ska kolla manöverkrets också, men kanske i eftermiddag.
Nu blev tråden i alla fall bumpad, det är väl bra, så kanske någon fler kan komma med åsikter.
Än så länge har jag bara hunnit kolla på huvudkrets, och ser åtminstone inte än några fel.
Du har motorskydd med rätt angiven ström för varje motor, och sen är säkringarna innan lite lagom överdimensionerade (jag vet inte om det finns någon formel, tabell eller tumregel, över vilken överdimensionering de ska ha).
M4 har du ordnat en fram/back på, ser också bra ut.
Jag ska kolla manöverkrets också, men kanske i eftermiddag.
Nu blev tråden i alla fall bumpad, det är väl bra, så kanske någon fler kan komma med åsikter.
Panor82
Hobbyelektriker
· Östergötland
· 493 inlägg
Panor82
Hobbyelektriker
- Östergötland
- 493 inlägg
Har fått lära mig en gång i tiden att ett riktvärde(tumregel) för dimensionering av säkringar vid direktstart är 1,5-2 ggr motorns märkström.Mikael_L skrev:
Redigerat:
TS har ju gjort ett bra jobb som på lite översiktlig nivå är helt ok som en övning. Något man kan se som lite underligt är symboliken för termostaten -S5. Annat an vara om det inte ska till lite plintar i manöverkretsarna för yttre anslutningar som knapplådor osv. Arbetsbrytarna har manöverkontakter i symbolerna så antingen lägg med dem i kretsarna eller välj annan symbol.Panor82 skrev:
För säkringsdimensionering passar dina tumregler bra men jag tycker ändå att som övning 2025 ska man åtminstone utgå från motorgrupper baserade på kombinerat överström och kortslutningsskydd i motorskydden och inte säkring, kontaktor med bimetallskydd påbyggt. Man kan ju rita på alla historiska sätt bara för övning och lite förståelse för kretsscheman men ändå lägga tyngdpunkten på praxis för lösningarna i nutid.
Ja det där tänkte jag.GK100 skrev:
men jag tycker ändå att som övning 2025 ska man åtminstone utgå från motorgrupper baserade på kombinerat överström och kortslutningsskydd i motorskydden och inte säkring, kontaktor med bimetallskydd påbyggt. Man kan ju rita på alla historiska sätt bara för övning och lite förståelse för kretsscheman men ändå lägga tyngdpunkten på praxis för lösningarna i nutid.
Idag kör man väl som oftast med motorskyddsbrytare som även har kortslutningsskydd, t.ex. Telemecanique GV (numera Schneider), och skippar då att ha säkringar innan.
Så ser ju de moderna skåpen jag grejar i ut, men gamla (måste nog gå tillbaka till 80-talet typ) så sitter det som TS har ritat.
Klicka här för att svara