Hej,
Vi bygger ett litet skafferi och vill liva passbitarna med lådfronterna (veddinge) och då har ikea inget bra alternativ då deras täcksidor bara är 1,2cm tjocka medans fronterna är 1,6cm tjocka.
Jag tror ju inte det kommer bli snyggt med en springa i hörnet mellan stomme och passbit, men jag vill samtidigt inte sätta passbiten jäms stomfronten, för vi har tänkt sätta passbit i liv med nederkant front och en utanpåliggande golvsockel där.

Någon som löst detta? Alternativet är ju att köpa veddinge fronter/luckor och göra passbitar av dessa, men det känns orimligt dyrt.

Avståndet mellan stomme och vägg vi ska täcka är 70mm, så jag funderade på att ta en 45x70 regel och kapa bort en skåra (2cm djup) närmast stommen och hoppas glipan syns så lite som möjligt, men tror ändå inte det kommer bli snyggt.

Finns det fler bra ideér eller förslag på lösning?

Jag ser inte riktigt framför mig hur problemet ser ut. Kan du lägga upp en skiss, eller tydligare beskrivning?

H hempularen skrev:
Jag ser inte riktigt framför mig hur problemet ser ut. Kan du lägga upp en skiss, eller tydligare beskrivning?
Tänk dig att du fäster en 45x70 regel vertikalt längs med stommen så den livar med stommens framkant.
Sen sätter du i lådan, och sen håller du passbiten mot regeln.
Då är passbiten 4mm grundare än lådfrånten.
Eller lådfronten bygger 4mm mer än passbiten.

För att kompensera detta (vill att båda ska hamna lika långt ut (liva med varandra) så måste jag flytta ut regeln 4mm, då syns regeln när man öppnar lådan.

Passbiten och lådfronten är inte lika tjock, vilket är problemet, iaf om man vill att lådfronten och passbit ska liva.
Vill man ha passbiten att liva med stomme så är det inget problem.

Hoppas det var ett förtydligande, annars ritar jag upp något.

X xLnT skrev:
Tänk dig att du fäster en 45x70 regel vertikalt längs med stommen så den livar med stommens framkant.
Sen sätter du i lådan, och sen håller du passbiten mot regeln.
Då är passbiten 4mm grundare än lådfrånten.
Eller lådfronten bygger 4mm mer än passbiten.

För att kompensera detta (vill att båda ska hamna lika långt ut (liva med varandra) så måste jag flytta ut regeln 4mm, då syns regeln när man öppnar lådan.

Passbiten och lådfronten är inte lika tjock, vilket är problemet, iaf om man vill att lådfronten och passbit ska liva.
Vill man ha passbiten att liva med stomme så är det inget problem.

Hoppas det var ett förtydligande, annars ritar jag upp något.
Hej!
behöver regeln ligga dikt an mot stommen? Annars kan du lämna ett utrymme mellan stomme och regel. Dra ut regeln så passbiten livar med lådan. Limma en list av ngt slag på baksidan av passbiten i det utrymmet. Kommer bli en linje som syns när du öppnar lådan antar jag pga att kanten på passbiten har en fas eller rundning. Vet heller inte vilken färg lådan har, om den är vit så finns ju färdiglackade tunna lister.

Oskar II Oskar II skrev:
Hej!
behöver regeln ligga dikt an mot stommen? Annars kan du lämna ett utrymme mellan stomme och regel. Dra ut regeln så passbiten livar med lådan. Limma en list av ngt slag på baksidan av passbiten i det utrymmet. Kommer bli en linje som syns när du öppnar lådan antar jag pga att kanten på passbiten har en fas eller rundning. Vet heller inte vilken färg lådan har, om den är vit så finns ju färdiglackade tunna lister.
Jag vill gärna bygga stomt, så regel mot vägg och stomme föredras.
Men jag kunde som jag skrev i första inlägget fräsa/såga bort det som syns, så att regeln blir som ett L sedd ovanifrån.
Då borde det bli en mörk glipa bara.

• Gilla
Oskar II
  • Laddar…
Men måste du använda deras passboitsmaterial? Om du istället sågar det från ett vitt hyllplan så kan du få tag på rätt tjocklek.

H hempularen skrev:
Men måste du använda deras passboitsmaterial? Om du istället sågar det från ett vitt hyllplan så kan du få tag på rätt tjocklek.
Jag vill ha samma material och kulör som fronterna.
Det har jag förutsatt att täcksidorna är.

Du kan använda en dörr som passbitsmaterial istället för täcksida, om det finns i sortimentet dvs.
Den är ju i samma tjocklek som lådfronten..

• Gilla
AXS
  • Laddar…
Mazen Mazen skrev:
Du kan använda en dörr som passbitsmaterial istället för täcksida, om det finns i sortimentet dvs.
Den är ju i samma tjocklek som lådfronten..
Ja, jag skrev det också i första posten, men jag får ta ställning till om merkostnaden väger upp det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.