556 läst ·
8 svar
556 läst
8 svar
Går det ens att skriva en helt vattentät offert?
Går det ens att skriva en helt “vattentät” offert?
Ju mer jag försöker förstå byggtvister desto mer känns det som att många konflikter inte börjar med stora fel — utan med små formuleringar som tolkas olika längs vägen.
Exempel:
“Vid behov.”
“Stäms av.”
“Enligt överenskommelse.”
“Ca mängd.”
“Tillkommande arbete.”
Samtidigt går det ju inte heller att specificera exakt varje detalj i ett projekt utan att offerten blir helt orimlig.
Så var går egentligen balansen?
Hur skriver ni:
Nyfiken på hur folk med verklig erfarenhet tänker kring detta.
Ju mer jag försöker förstå byggtvister desto mer känns det som att många konflikter inte börjar med stora fel — utan med små formuleringar som tolkas olika längs vägen.
Exempel:
“Vid behov.”
“Stäms av.”
“Enligt överenskommelse.”
“Ca mängd.”
“Tillkommande arbete.”
Samtidigt går det ju inte heller att specificera exakt varje detalj i ett projekt utan att offerten blir helt orimlig.
Så var går egentligen balansen?
Hur skriver ni:
- omfattning
- material
- ändringar
- ÄTA
- avvikelser
…på ett sätt som faktiskt fungerar i praktiken för både kund och entreprenör?
Nyfiken på hur folk med verklig erfarenhet tänker kring detta.
Administrator
· Skåne
· 8 624 inlägg
Byggprojekt är ju så komplexa och alla faktorer är inte kända i offertstadiet. Därför måste vissa delar lämnas öppna, för allas bästa. Det hade ju blivit orimligt dyrt att behöva gå i god för precis allt.
Jag önskar också att det vore så enkelt ibland.Marlen Eskilsson skrev:
Men väldigt många tvister verkar ju uppstå just för att privatpersonen förväntas förstå omfattning, ansvar, teknik, risker och konsekvenser i något man kanske bara gör en eller två gånger i livet.
Samtidigt sitter den professionella parten ofta med erfarenhet från hundratals projekt.
Det är nog därför tydlighet, dokumentation och gemensam förståelse från början blir så avgörande i praktiken.
Administrator
· Skåne
· 8 624 inlägg
Tyvärr är kommunikation och administration inte alltid parternas starka sida. Hantverkare är olika bra på att samordna byggen och göra tydliga offerter. Konsumenter har varierande kompetens i upphandling.
Ja, och det är nog precis där många problem börjar i praktiken.Marlen Eskilsson skrev:
Inte nödvändigtvis för att någon vill göra fel — utan för att projekt med mycket teknik, många beslut och stora pengar ofta bygger på att båda parter ska förstå samma sak från början.
Och det verkar vara betydligt svårare i verkligheten än många tror.
Moderator
· Stockholm
· 57 598 inlägg
Svaret är att det går givetvis inte att skriva en "vattentät" offert.
Utan först bör man sortera fram byggare/hantverkare som man kan lita på. Det garanterar inte att byggprojektet håller prislappen, men de extrakostnader som dyker upp kommer att vara rimliga, skäliga. HUR man då hittar den man kan lita på varierar.
Utan först bör man sortera fram byggare/hantverkare som man kan lita på. Det garanterar inte att byggprojektet håller prislappen, men de extrakostnader som dyker upp kommer att vara rimliga, skäliga. HUR man då hittar den man kan lita på varierar.
Redigerat:
Jag tror inte heller att förtroende i sig är någon garanti.H hempularen skrev:Svaret är att det går givetvis inte att skriva en "vattentät" offert.
Många tvister verkar ju uppstå mellan människor som från början haft fullt förtroende för varandra.
En bra relation hjälper absolut — men när minnesbilder skiljer sig åt månader senare blir det ofta formuleringarna, ändringarna längs vägen och vad som faktiskt dokumenterats som avgör vad båda trodde var överenskommet.
Moderator
· Stockholm
· 57 598 inlägg
Grunden är att man får förtoende för varandra. Men sedan gäller det att kommunicera. Se det som ett samarbetsprojekt.
Jag håller med om att relation och kommunikation är viktigt.H hempularen skrev:
Men jag tycker också det är intressant att byggvärlden ofta verkar förutsätta ett väldigt stort mått av “samarbete” mellan privatperson och entreprenör — trots att det ofta handlar om enorma belopp, stor kompetensskillnad och juridiskt komplexa projekt.
I många andra branscher förväntar vi oss tydliga strukturer, standarder och dokumentation från början.
Inte att relationen i sig ska bära tryggheten i affären.
Klicka här för att svara