Bad en person kolla åt mig, då var priset på det skåpet ca 3050 kr + moms, det är under ett avtal för grupprabatt utan att säga för mycket.

• Gilla
Revhiet1
  • Laddar…
Coolman Coolman skrev:
Rabatter är lite olika beroende på.

Nu hade jag lite bättre rabatt än @useless så antingen har firman bättre eller sämre än oss.

[bild]
Till och med jag kommer ner i ungefär samma pengar och vi jobbar inte ens i elbranschen. Vi har dessutom inget speciellt avtal med Ahlsell då vi endast köper lite verktyg och enstaka skyddskläder av dem.
Mätarskåp GUM för utanpåliggande montage visas med öppen dörr och prisinformation från en leverantör. Finns i lager för köp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Emplish och 2 till
  • Laddar…
J Jennie123 skrev:
Vi har kollat med elektrikern (underentreprenad) som vi har haft på plats, och han betalade ca 2300 kr för skåpet, och sen har det blivit vidarefakturerat till oss ca drygt 9000. Så det blir till att ta ett snack med vår byggare.
Han fakturerade byggaren bara 2300 alltså?

J
K Kane skrev:
Han fakturerade byggaren bara 2300 alltså?
Ja, precis.

• Arg
  • Wow
jocek och 5 till
  • Laddar…
J Jennie123 skrev:
Ja, precis.
Det är väl själva fan att man inte ska kunna lita på folk. Frågan om det är så många som faktiskt bara betalar och knyter näven i fickan så att entreprenörerna tycker att det är värt att försöka även nästa gång.

• Gilla
Revhiet1
  • Laddar…
Lär ju bli en munter diskussion mellan byggare och elektriker....

• Gilla
Åboen1 och 4 till
  • Laddar…
J Jennie123 skrev:
Ja, precis.
Herrejävlar vilken blåsning. Ruffel och båg-byggare.

• Gilla
Anton-grejjar och 1 till
  • Laddar…
J Jennie123 skrev:
Vi har kollat med elektrikern (underentreprenad) som vi har haft på plats, och han betalade ca 2300 kr för skåpet, och sen har det blivit vidarefakturerat till oss ca drygt 9000. Så det blir till att ta ett snack med vår byggare.
Troligen är det då 2300 ex. moms, men ändå...

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Vi har nettopris 2508kr ex moms på mätarskåpet 2270010E. Stor koncern men inte elinstallationer som huvudsyssla.

J Jennie123 skrev:
Hej, vi håller på att renovera hemma och i avtalet med byggföretaget så står det med rabattsatser som de har hos olika butiker och som vi också då får på material. Dock så fick jag en faktura igår som det var uppenbart att de inte hade lagt in rabatten på, så nu börjar jag fundera om vi har fått rabatt på de tidigare fakturorna. De produkterna är av mer teknisk karaktär (el-grejer bland annat) så det är svårt för mig att avgöra om det är ett rabatterat pris eller inte.

Är det någon här som kan kolla på dessa priser på fakturan och se om vi har fått rabatter eller inte? Dessa är de avtalade rabatterna, vet dock inte var de har handlat.

Bauhaus: 40% på lagervaror, 12-18% på beställningsvaror.
Dahl: 40% på lagervaror, 12-18% på beställningsvaror.
Ahlsell: 37% på lagervaror, 12-18% på beställningsvaror.
Optimera: 27% på lagervaror, 12-18% på beställningsvaror.

Se skärmdump på priser och produkter på fakturan.
Något är off, 40% på bauhaus?

Jag vet att bauhaus lämnar några procent mot offertförfrågningar, men inga 40.

Är det avdrag från brutto ni förhandlat fram eller påslag på netto?

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Kan det vara för att luras?

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Lär ju bli en munter diskussion mellan byggare och elektriker....
Ja...

Till trådstartare: standard (iaf i vårt nät) är ett UE-påslag mellan entreprenör/underentreprenör i trakterna 10-15% som täcker allt mek med samordning.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
P PRLS skrev:
Något är off, 40% på bauhaus?

Jag vet att bauhaus lämnar några procent mot offertförfrågningar, men inga 40.

Är det avdrag från brutto ni förhandlat fram eller påslag på netto?
Håller med, samma sak med optimera, ingen har snitt 27% på hyllpriset där. Möjligen vissa varor men inte på tex virke och gips

Klart man i sin offert tillhandahåller siffror på utmärkta rabatter hos redan billiga kedjor, i samma storlek som de "rabatter" man ger kunden på listpriset hos Ahlsell.
Om rabatterna är orealistiska spelar ingen roll, eftersom det aldrig fanns någon avsikt att handla någon annanstans än på Ahlsell

• Gilla
Lidd och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.