fogen mellan golv och vägg i duschen är av någon silicontyp, på ett ställe buktade den några mm så jag skrapade med fingret, då började de läcka vatten från fogen, några centiliter iaf.

Vart kommer det ifrån?
Kan de ha kommit in uppifrån fogen och lagt sig bakom fog och kakel? Och sipprat ut ur hålet som blev när jag skrapade?

Jag kollade inspektionsluckan bakom väggen, där var det torrt.

Se bifogad bild.

Silikonfog mellan golvkakel och vägg i duschen med vattenläckage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

K Krillehus skrev:
fogen mellan golv och vägg i duschen är av någon silicontyp, på ett ställe buktade den några mm så jag skrapade med fingret, då började de läcka vatten från fogen, några centiliter iaf.

Vart kommer det ifrån?
Kan de ha kommit in uppifrån fogen och lagt sig bakom fog och kakel? Och sipprat ut ur hålet som blev när jag skrapade?

Jag kollade inspektionsluckan bakom väggen, där var det torrt.

Se bifogad bild.

[bild]
vatten rinner på kakel och klinker och på tätskiktet.

K Klasklättermus skrev:
vatten rinner på kakel och klinker och på tätskiktet.
Så bör jag vara orolig eller är jag safe pga tätskiktet

K Krillehus skrev:
Så bör jag vara orolig eller är jag safe pga tätskiktet
stäng alla kranar och kolla vattenflöde, på vattenmätaren

Det är fullt normalt att vatten kommer in bakom plattorna, fogar är inte täta. Men bakom plattorna finns tätskiktet, så vattnet kommer inte vidare in i väggen, utan skall "rinna" bakom plattorna, ned till golvet där det också rinner under klinkersplattorna mot golvbrunnen.

Det som ev. inte är så bra här är att du har en silikonfog längs ned (man avråder från det numera), och om den går ända in till väggen, så stoppas vattnet där från att rinna vidare under golvplattorna mot brunnen.

Det blir lite vatten stående bakom plattorna, det avdunstar ut genom fogarna med tiden. Men att det blir lite tryck på vattnet är inte bra. OM det finns ett hål i tätskiktet någonstans där, så kommer vattentrycket att pressa ut mycket mer vatten genom skadan, än om vatten bara rinner på ytan förbi hålet.

Nu är där ju förhoppningsvis inget hål i tätskiktet.

H hempularen skrev:
Det som ev. inte är så bra här är att du har en silikonfog längs ned (man avråder från det numera), och om den går ända in till väggen, så stoppas vattnet där från att rinna vidare under golvplattorna mot brunnen.
Den borde ju gå att skrapa bort ganska lätt. Vad ska den ersättas med?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.