79 824 läst ·
97 svar
80k läst
97 svar
Har fått min infart till stugan bortgrävd!
Jag är rädd för att stämningen måste riktas mot fastighetsägaren. Denne måste i sin tur stämma kommunen eller den som agerat egenmäktigt. Om fastighetsägaren gjort upp med kommunen eller dess UE om att vägen skall tas bort är denne ansvarig.
Om både du och grannen tycker kommunen eller dess UE agerat egenmäktigt så kan ni gemensamt stämma denna.
Om både du och grannen tycker kommunen eller dess UE agerat egenmäktigt så kan ni gemensamt stämma denna.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 296 inlägg
En lantmäteriförättning lär avslutas innan den har påbörjats i och med att de borde konstatera att vägen inte går över fastigheten 10:21, och att du därför inte behöver servitut för att köra över den fastigheten. En gång i tiden innan den drogs om gick vägen där, men inte idag som det ser ut när man granskar kartorna i detalj. Den digitala kartan är inte exakt, precis som kommunen säger, och tittar man på hyggesgränser så ser man att vägen troligtvis ligger på 1:33 i sin helhet, och ditt servitut gäller. Fråga lantmäteriet så kan de svara och till exempel komma ut och mäta.Silly Bear skrev:
Vad tror ni som är kunniga vad har jag för chanser att få rätt via en lantmäteriförrättning?
Fastighet 40:1 och 10:4 har alltså servitut att köra över 10:21
Nu har ju alla dessa samma ägare nu så spelar ju ingen roll för dom
Men jag har ju som sagt inget servitut över 10:21 utan mitt säger ju över avstyckningsfastigheten samt samfällda vägen
Däremot behöver du fortfarande servitut för att köra över 40:1.
Du kan troligtvis inte hämta något hos vare sig kommunen, NCC eller markägaren, med mindre än att det var er väg som de grävde bort. Jag tror dock inte att underhåll räcker, ni måste ha byggt den från början. Om ni har en till väg att tillgå, i likadant skick (eller bättre), som ni enligt servitutet får använda så tror jag att markägaren bara kan hänvisa till den vägen.
Verktygstokig
· Västerbotten
· 692 inlägg
Den andra vägen kan jag inte nyttja pga jag inte har servitut över fastigheten vid vägen.
Och enl ägaren (farsans kompis) så har jag servitut över en av hans fastigheter (gamla samfälligheten)
Så i min mening har jag allt jag behöver för att ta vägen jag vill ta.
Dessutom är den i bättre skick än den högra vägen.
Och enl ägaren (farsans kompis) så har jag servitut över en av hans fastigheter (gamla samfälligheten)
Så i min mening har jag allt jag behöver för att ta vägen jag vill ta.
Dessutom är den i bättre skick än den högra vägen.
Efter att ha granskat den information som står ovan kan jag hålla med om att det kan vara så att den väg du använder nu kan omfattas av befintligt servitut. Men det är inte klargjort och fastighetsägaren har tagit en stor risk i och med sitt agerande, tror som sagt inte att du kan lasta kommunen eller NCC för detta då de troligen inte agerat självsvåldigt utan haft dialog med markägaren. De vet ju inte vem av er båda som faktiskt har rätt och bara därför kommer de sitta still i båten inte lyfta ett finger. Det är uppenbart att kommunen valt detta spår och NCC kommer välja samma.
Ditt första steg bör vara att ta reda på sträckningen på den väg du använder nu så den enbart går på de fastigheter som dina servitut omfattar. Ta dit någon som kan mäta in den. Flygfoton och satellitbilder kan du inte lita på pga optiska effekter, vinkar eller felaktig placering mot koordinater. Det är tomtmarkeringar och koordinater som gäller. Ibland även hävd.
Om du inte kan få fastighetsägaren till förhandlingsbordet skall du ta hjälp av en jurist som skriver ett formellt brev och hotar med stämning. Viktigt att det framgår av brevet att juristen agerar som ditt ombud Det får alla normala människor att bli oroliga och börja se om sitt hus. När du skrämt dem till förhandlingsbordet skall juristen föreslå förlikning och att det skrivs ett nytt servitut där sträckningen framgår på den väg ni använder nu och att fastighetsägaren står för inskrivningskostnaderna. I detta servitut skall det stå att du har rätt att anlägga, underhålla och nyanlägga erforderlig väg. På kartan är 7,5m brett vägområde lämpligt så du kan hålla vägen och diken fria från buskar och träd utan diskussion. Troligtvis kommer de nappa på detta och ser sig själva kommit billigt undan. Juristens kostnader får du nog ta själv.
Om inte detta funkar tror jag stämningen blir vansklig att gissa utfallet på då du måste bevisa att det var just din servitutsväg de tog bort. Det är största sannolikhet billigare att gå direkt till lantmäteriet och begära en förrättningen med motiveringen att du inte vet vilken väg du har servitut på och att detta behöver förtydligas. Du kan inte lägga pengar på att underhålla en väg som sedan någon godtyckligt kan gräva bort. Även här skall hela vägområdet framgå med motiveringen att du även måste kunna underhålla diken och hålla vägen fri från växtlighet. Kanske kan du argumentera för att fastighetsägaren genom sitt agerande skall stå för sin del av lantmäterikostnaden men förbered dig på att du får ta helheten. Glöm inta att argumentera för att det redan finns ett servitut och kostnaden för marken som tas i anspråk genom detta redan är reglerad.
Förbered dig på fastighetsägaren troligen blir rätt sur på dig för dina tilltag.
Ditt första steg bör vara att ta reda på sträckningen på den väg du använder nu så den enbart går på de fastigheter som dina servitut omfattar. Ta dit någon som kan mäta in den. Flygfoton och satellitbilder kan du inte lita på pga optiska effekter, vinkar eller felaktig placering mot koordinater. Det är tomtmarkeringar och koordinater som gäller. Ibland även hävd.
Om du inte kan få fastighetsägaren till förhandlingsbordet skall du ta hjälp av en jurist som skriver ett formellt brev och hotar med stämning. Viktigt att det framgår av brevet att juristen agerar som ditt ombud Det får alla normala människor att bli oroliga och börja se om sitt hus. När du skrämt dem till förhandlingsbordet skall juristen föreslå förlikning och att det skrivs ett nytt servitut där sträckningen framgår på den väg ni använder nu och att fastighetsägaren står för inskrivningskostnaderna. I detta servitut skall det stå att du har rätt att anlägga, underhålla och nyanlägga erforderlig väg. På kartan är 7,5m brett vägområde lämpligt så du kan hålla vägen och diken fria från buskar och träd utan diskussion. Troligtvis kommer de nappa på detta och ser sig själva kommit billigt undan. Juristens kostnader får du nog ta själv.
Om inte detta funkar tror jag stämningen blir vansklig att gissa utfallet på då du måste bevisa att det var just din servitutsväg de tog bort. Det är största sannolikhet billigare att gå direkt till lantmäteriet och begära en förrättningen med motiveringen att du inte vet vilken väg du har servitut på och att detta behöver förtydligas. Du kan inte lägga pengar på att underhålla en väg som sedan någon godtyckligt kan gräva bort. Även här skall hela vägområdet framgå med motiveringen att du även måste kunna underhålla diken och hålla vägen fri från växtlighet. Kanske kan du argumentera för att fastighetsägaren genom sitt agerande skall stå för sin del av lantmäterikostnaden men förbered dig på att du får ta helheten. Glöm inta att argumentera för att det redan finns ett servitut och kostnaden för marken som tas i anspråk genom detta redan är reglerad.
Förbered dig på fastighetsägaren troligen blir rätt sur på dig för dina tilltag.
Verktygstokig
· Västerbotten
· 692 inlägg
Jag har inte hunnit gräva i detta hade tänkt ta tag i det nu under hösten.
Jag har provat gräva i Lantmäteriets arkiv men inte hittat någon ny information där.
Finns det andra ställen man kan tänkas få fram information, när vägen väl anlades för att frakta grus från platsen borde det ju ha funnits skrivits servitut för att anlägga vägen.
Kan sådant finnas på något annat ställe än Lantmäteriet?
Personen som då ägde tomten och gav bort den till min pappa är tyvärr död så det är nog inte så troligt att det finns några handlingar att hämta
Jag har provat gräva i Lantmäteriets arkiv men inte hittat någon ny information där.
Finns det andra ställen man kan tänkas få fram information, när vägen väl anlades för att frakta grus från platsen borde det ju ha funnits skrivits servitut för att anlägga vägen.
Personen som då ägde tomten och gav bort den till min pappa är tyvärr död så det är nog inte så troligt att det finns några handlingar att hämta
Redigerat:
Är det inskrivet så står det där. Har du varit i kontakt med LM eller bara rotat på mina sidor?Silly Bear skrev:
Jag har inte hunnit gräva i detta hade tänkt ta tag i det nu under hösten.
Om inte ring dem och begär ut kopia på alla handlingar på om din och den fastighet som vägen passerar över.
Men det kan också vara ett avtal mellan två parter och då sitter dessa med var sin kopia.
Kan inte råda dig till annat än att ta kontakt med lantmäteriet och be dem hjälpa dig att reda ut var din väg går. Kommer kosta en slant men det är bra att få ordning på infartsvägen.
Skulle någon annan part sitta på något avtal så lär detta komma fram under processen eller så blir det överspelat när den är klar.
Det framstår som att servitutet behöver fastighetsbestämmas. Lite oklart om det vid bildandet var ett sk olokaliserat servitut, men om vägen fanns vid bildandet låter det osannolikt. Det blir nog svårt för dig att avgöra på egen hand, och det du kommer fram till kan dessutom klandras. Om du vill driva frågan om återställande behöver du förmodligen ett myndighetsbeslut som klargör frågan om servitutets läge.
Klicka här för att svara