6 484 läst ·
34 svar
6k läst
34 svar
Har fått en påminnelseavgift på 500 kr?
Huvudfakturan bestred jag i juni månad. Vet faktiskt inte varför han skickat en påminnelseavgift med tanke på att jag bestridit fakturan. Rimligen borde han väl gå till inkasso om jag bestrider fakturan? Han har tyvärr inte alla hästar i stallet. Kollade upp honom på Lexbase och han har åkt dit för snatteri och då är det en vuxen man på 40+ vi pratar om. Hade jag vetat detta innan hade jag aldrig ingått avtal med vederbörande.H HEM2121 skrev:Har du inte fått huvudfakturan? Är det huvudfakturan som du fått först nu, i så fall prata med företaget. Stämmer inte fakturan så prata i första hand med företaget. Företaget kan ta ränta först efter 30 dagar, dvs. Från 31 dagen om inget annat är avtalat via ett underskrivet avtal.
Får du inte en snabb rättelse när du har pratat med företaget Stämmer inte fakturan så bestrid fakturan skriftligen och även på mail, ta kopior på det du skriver. Ställ gärna in på datorn att du vill ha ett bekräftelsemeddelande är ditt mail är läst/öppnat.
Däremot har inte företaget rätt att ta ut ränta förrän den 31:a dagen om det inte har ingåtts ett underskrivet avtal/kontrakt som säger annat.
Är arbetet utfört ska du naturligtvis betala enligt offerten. Du kan inte bara bestrida hela fakturan rakt av bara för att det var några fakturafel. Om det i offerten finns omnämnt en dröjsmålsränta ska du även betala denna, och lagenlig påminnelseavgift eftersom fakturan var förfallen redan i juni.
Jag har bett om en korrekt faktura men inte fått någon. Det är helt upp till honom att skicka en korrekt faktura. I fall han inte gör detta så får han skylla sig själv. I det skriftliga avtalet står det klart och tydligt 3000 kr ink moms likaså är fakturaavgiften och påminnelseavgiften fastställd, så om han skickar en faktura med felaktiga uppgifter och vägrar korrigera denna får han skylla sig själv.Hemmakatten skrev:
Är arbetet utfört ska du naturligtvis betala enligt offerten. Du kan inte bara bestrida hela fakturan rakt av bara för att det var några fakturafel. Om det i offerten finns omnämnt en dröjsmålsränta ska du även betala denna, och lagenlig påminnelseavgift eftersom fakturan var förfallen redan i juni.
Nej, din betalningsskyldighet upphör inte p.g.a. små formfel. Har du avtalat 3000 och arbetet är ok ska du betala det och hålla inne överskjutande belopp.T T-O skrev:Jag har bett om en korrekt faktura men inte fått någon. Det är helt upp till honom att skicka en korrekt faktura. I fall han inte gör detta så får han skylla sig själv. I det skriftliga avtalet står det klart och tydligt 3000 kr ink moms likaså är fakturaavgiften och påminnelseavgiften fastställd, så om han skickar en faktura med felaktiga uppgifter och vägrar korrigera denna får han skylla sig själv.
Varför skulle han skicka en korrekt faktura när han fått pengar när han inte är beredd att göra det innan han fått betalt och jag har begärt en korrekt faktura?ymmij12 skrev:
Det är inte små formfel. I princip samtliga punkter är fel. Momsen är fel. Fakturaavgiften är fel. Dröjsmålsräntan är fel och påminnelseavgiften är fel. Eller menar du att företag ska få skicka felaktiga fakturor hur som helst utan att riskera konsekvenser när de blir upptäckta med att försöka blåsa sina kunder?H Hochiha skrev:
Du säger ju att ni har ett skriftligt avtal om 3000. Betala det och bestrid fakturan.T T-O skrev:Det är inte små formfel. I princip samtliga punkter är fel. Momsen är fel. Fakturaavgiften är fel. Dröjsmålsräntan är fel och påminnelseavgiften är fel. Eller menar du att företag ska få skicka felaktiga fakturor hur som helst utan att riskera konsekvenser när de blir upptäckta med att försöka blåsa sina kunder?
Nej, jag tänkte mer för att slippa möget. Är ju inte lönt att ta upp i någon domstol eller likande då det hade kostat dig flertal tusen. Det ända som jag förmodar att du kan göra är om du kan prata med Skatteverket och säga alla felen om det företaget har så att de kan göra en besiktning om de tycker det behövs.
Avtalat belopp är 3000 kr inklusive moms. Han har fakturerar 2800 exklusive moms. 3000 kr inklusive moms motsvarar 2250 kr exklusive moms.
Avtalad fakturaavgift är 100 kr inklusive moms. Han har fakturerat 150 kr. Till synes exklusive moms.
Avtalad dröjsmålsränta är 15 % + riksdagens referensränta som i nuläget är 0 %. Han har fakturerat mig 16 % i dröjsmålsränta.
Avtalad påminnelseavgift är 150 kr, han har fakturerat 500 kr.
Varför ska en företagare få behandla en konsument på detta sätt?
Jag har som sagt påtalat alla fel men inte fått en korrekt faktura.
Avtalad fakturaavgift är 100 kr inklusive moms. Han har fakturerat 150 kr. Till synes exklusive moms.
Avtalad dröjsmålsränta är 15 % + riksdagens referensränta som i nuläget är 0 %. Han har fakturerat mig 16 % i dröjsmålsränta.
Min chef är glad när konsumenterna vill betala fakturan. Har hänt att konsumenterna inte betalar. Och som företagare är det för dyrt att driva in pengarna när det handlar om mindre än 1-3000kr.
Men jag håller med att han förmodligen inte kan fakturera och borde anställa någon som gör det till honom. Förmodar att du inte är hans första kund
Men jag håller med att han förmodligen inte kan fakturera och borde anställa någon som gör det till honom. Förmodar att du inte är hans första kund
Det är ju du som sitter med färdigt arbete och inte betalat. På vilket sätt är det synd om dig?T T-O skrev:Avtalat belopp är 3000 kr inklusive moms. Han har fakturerar 2800 exklusive moms. 3000 kr inklusive moms motsvarar 2250 kr exklusive moms.
Det här gnället är skälet till att det är svårare att få tid hos elektriker än tandläkare.
Fast det är väl han som får ta mig till rätten i så fall, eftersom jag inte betalar bluffakturor. Sen blir det inte så dyrt eftersom det ju är ett småmål då 3000 kr är en bra bit under ett halvt basbelopp. Den kostnad jag åker på är avgifter till inkasso, kronofogden och dröjsmålsräntan samt en timmes juridisk rådgivning vilket borde gå på ca 1500 kr. Så kanske 2000-3000 som mest? Men jag har ju som sagt påtalat felen i hans fakturor och begärt få en korrekt faktura. Jag kan inte se att det är särskilt mycket begärt?ymmij12 skrev:
Nej, jag tänkte mer för att slippa möget. Är ju inte lönt att ta upp i någon domstol eller likande då det hade kostat dig flertal tusen. Det ända som jag förmodar att du kan göra är om du kan prata med Skatteverket och säga alla felen om det företaget har så att de kan göra en besiktning om de tycker det behövs.
Nja nog kan han fakturera. Han vill bara tjäna några hundralappar extra.ymmij12 skrev:
Min chef är glad när konsumenterna vill betala fakturan. Har hänt att konsumenterna inte betalar. Och som företagare är det för dyrt att driva in pengarna när det handlar om mindre än 1-3000kr.
Jag betalar gärna för utfört arbete men i detta ingår som jag ser det en korrekt fakturering. Det är av den anledningen som företag får ta ut faktureringsavgift. Så jag förstår inte vad problemet är för er företagare. Vill ni ha betalt så får ni ju fakturera korrekt.H Hochiha skrev: