Intressant, i Göteborg fick jag till svar att kommunen anser sig ha rätt att samla in dagvattnet från min fastighet, läs debitera, när jag frågade om frånkoppling till förmån för egen stenkista för att slippa betala.

Hur det är tänkt att fungera när tunnan blir full. De nämner specifikt skyfall, har man då ett ganska stort tak så fylls tunnan rätt fort och är då kopplingen till dagvattenledningen pluggad kommer ju vattnet svämma över och hamna på marken med risk för översvämning och fuktskador. 🤔

• Gilla
Incinerator och 2 till
  • Laddar…
@
P Paxman skrev:
Hur det är tänkt att fungera när tunnan blir full. De nämner specifikt skyfall, har man då ett ganska stort tak så fylls tunnan rätt fort och är då kopplingen till dagvattenledningen pluggad kommer ju vattnet svämma över och hamna på marken med risk för översvämning och fuktskador. 🤔
Ingen fara...så länge din tomt lutar åt grannens 😉

• Haha
Paxman
  • Laddar…
Redigerat:
Men vad rymmer en normal tunna då? 200L?

150kvm tak och 20mm regn är 3 kubik.

Har man avsättning av regnvatten samlar man väl redan upp det man behöver.

Vi har kopplat ihop 4x1000L som en liten buffert som klarar växthusen ett par dagar.

Med tanke på folks hopplösa förmåga att göra fel så kommer det bara leda till kaos.

Översvämmade grannskap och fuktskador är ett faktum om det går igenom.

När det kommer dessa extrema oväder och flera grannar har pluggat dagvattnet så är väl största avlastningen för försäkringsbolagen.

Kan de stå där med sina 200 liter när 10 kubik rinner in i grannens källarfönster.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Här är det inte möjligt eller tillåtet att ansluta sig till dagvattensystemet och har heller inte varit det tidigare. Lokalt omhändertagande av dagvatten är inte direkt nytt men har heller ingenting med tunnor att göra.

Ossian K Olsson
R roli skrev:
Var ju ingen ny ”nyhet”, redan 2025-01-07 fanns uppgiften på VA-syds hemsida kanske t.o.m tidigare eftersom datumet är senaste revidering. Så vid det här laget borde nog alla som sett informationen och varit intresserade av ersättningen redan gjort ev. frånkoppling.

Edit: Finns ju en tråd från jun-23 om detta [länk]
IMG_4989.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ingen har sagt att det är en nyhet. Här har du ett diagram från Sydsvenskans artikel

https://www.sydsvenskan.se/skane/du-kan-fa-tusentals-kronor-for-att-koppla-bort-stuproren/

Det har varit möjligt sedan 2018 i Malmö och 2020 i Lund.

F
P Pligg85 skrev:
Men vad rymmer en normal tunna då? 200L?

150kvm tak och 20mm regn är 3 kubik.

Har man avsättning av regnvatten samlar man väl redan upp det man behöver.

Vi har kopplat ihop 4x1000L som en liten buffert som klarar växthusen ett par dagar.

Med tanke på folks hopplösa förmåga att göra fel så kommer det bara leda till kaos.

Översvämmade grannskap och fuktskador är ett faktum om det går igenom.

När det kommer dessa extrema oväder och flera grannar har pluggat dagvattnet så är väl största avlastningen för försäkringsbolagen.

Kan de stå där med sina 200 liter när 10 kubik rinner in i grannens källarfönster.
Fattar jag fel? När tunnan är full så har man väl en slang till dagvattnet ändå när det "rinner över"?

F Fideliox skrev:
Fattar jag fel? När tunnan är full så har man väl en slang till dagvattnet ändå när det "rinner över"?
Urklippt ur artikeln:

Skärmavbild 2026-06-02 kl. 09.05.03.png
Det var det jag reagerade på i mitt inlägg #17.

• Wow
Fideliox
  • Laddar…
Ossian K Olsson
P Paxman skrev:
Urklippt ur artikeln:

[bild]
Det var det jag reagerade på i mitt inlägg #17.
Det finns lite olika lösningar!

Jag är inte 100% positiv till detta för min egen skull som jag tidigare nämt

https://www.byggahus.se/forum/threa...stupror-fran-ledningsnat.491839/#post-5291827

Men olika rimliga lösningar är att ha en tunna som verkar som ett mellanmagasin och således kan fånga upp den första ”stöten” av vatten. Sen kan man ha avrinning från den på olika sätt beroende på tomten, jag skulle tex kunna ha en stenkista eller avrinning till olika odlingsytor.

VA Syd är rätt noga med att man måste redovisa sin lösning och att vattnet tas hand om inom fastigheten för att få pengarna.

Jag har tyvärr inte köpt någon IBC-tank än. Var påväg men han jag skulle köpa av svarade inte på Marketplace. Men då vi har kraftig vattenbrist i Skåne just nu så hade det varit bra för att kunna vattna landen.

Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Jag har tyvärr inte köpt någon IBC-tank än. Var påväg men han jag skulle köpa av svarade inte på Marketplace. Men då vi har kraftig vattenbrist i Skåne just nu så hade det varit bra för att kunna vattna landen.
Vi köpte faktist en tunna i år, just pga allt prat om vattenbrist (gäller dock sällan Stockholmsområdet då vi får kranvattnet från Sveriges tredje största sjö Mälaren). Den kopplas på stupröret och har breddavlopp tillbaka till dagvattnet.

Vi kommer dock inte använda det vattnet för att vattna det vi odlar för att äta. När man är uppe på taket så märker man hur mycket skit det samlas på takpannorna. Sot från eldning i vår och grannars kaminer, nedfall från inflygningen till Arlanda och säkert en hel del från vägtrafiken också. Känns inte så hälsosamt att använda till livsmedel. Till buskar och blommor blir det dock perfekt!

• Gilla
Fideliox
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Ingen har sagt att det är en nyhet. Här har du ett diagram från Sydsvenskans artikel
Det som läggs upp på Byggahus första sida brukar i alla fall jag tolka som nyheter, vilket denna artikel som publicerades idag borde varit men det är ju i detta fallet riktigt gammal uppgift.

Ossian K Olsson
R roli skrev:
Det som läggs upp på Byggahus första sida brukar i alla fall jag tolka som nyheter, vilket denna artikel som publicerades idag borde varit men det är ju i detta fallet riktigt gammal uppgift.
Jag tror det är så att VA Syd ville uppmärksamma det här igen och fick en artikel i Sydsvenskan som sedan snappades upp här.

VA Syd brukar göra kommunikationsinsatser om det årligen. Jag bor själv i ett område i Malmö som tidigare haft problem med översvämningar i stora delar av området (inte där jag bor som tur är) och har fortfarande problem längst några gator. Så det finns vinnare på att slippa släppa ut regnvatten vid kraftiga regn.

En av åtgärden som är gjord här
https://www.mynewsdesk.com/se/vasyd...derjordisk-bassaeng-i-djupadalsparken-1569077

P Paxman skrev:
Om man ser på fastigheten som helhet brukar det vara en ganska liten del av den som är tak, vars regn hamnar i stuprören. I vårat fall ca 15%. Så det borde inte göra så mycket skillnad om överflödet från dagvattnet skickas ut på gräsmattan eller var nu det övriga regnet faller. Är det ett ordentligt skyfall blir det blött ändå och geografin styr vart vattnet hamnar.

P Paxman skrev:
Vi köpte faktist en tunna i år, just pga allt prat om vattenbrist (gäller dock sällan Stockholmsområdet då vi får kranvattnet från Sveriges tredje största sjö Mälaren). Den kopplas på stupröret och har breddavlopp tillbaka till dagvattnet.
Det är inte så ofta tillgången som är problemet utan produktionskapacitet i vattenverket eller att vattentorn töms snabbare än de hinner fyllas på.

• Gilla
roli
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.