9 662 läst ·
29 svar
10k läst
29 svar
Har elektrikern kopplat den nya elcentralen rätt?
Nej. Den plinten är där för att du ska kunna ha grupper som ligger utanför JFB i centralen. Det blir sämre om man gör som du ritar på bild 2.B Bob-TheBuilder skrev:Kör vi sista för inatt.
Såhär har han kopplat (förlåt för mina kassa ritningar):
Men jag vill få det till att tillverkaren (Schneider electronics) har avsatt den där blåa extra-plinten för att använda den som jag ritat upp i min ritning nr2. Dvs, dela upp nollan där till huset och till garaget. För mig känns det mest rätt så.
Det är inget fel med kopplingen som du visar. Den beskriver dock inte det som du beskriver i text, dvs att du har en inkommande TN-C-matning med en PEN-plint innan det vi ser på bilden.
Som jag sa tidigare så hade det varit snyggare att ta in inkommande på en plint och direkt fördela upp den till två helt separata TN-S-matningar.
Steg 1 måste du reda ut om det är TN separata eller TN combina.tommib skrev:
Nej. Den plinten är där för att du ska kunna ha grupper som ligger utanför JFB i centralen. Det blir sämre om man gör som du ritar på bild 2.
Det är inget fel med kopplingen som du visar. Den beskriver dock inte det som du beskriver i text, dvs att du har en inkommande TN-C-matning med en PEN-plint innan det vi ser på bilden.
Som jag sa tidigare så hade det varit snyggare att ta in inkommande på en plint och direkt fördela upp den till två helt separata TN-S-matningar.
Detta kan ENDAST elektriker göra på plast.
Hmm ok...
Men jag förstår inte varför då garagets N och PE kablar måste gå via den lilla plinten. Kunde han inte bara kopplat in de direkt i husets jord-skena. Det finns gott om plats kvar.
Eller blir husets PE-ledare då egentligen en PEN-ledare?
Fasen blir inte klok på detta...
Men jag förstår inte varför då garagets N och PE kablar måste gå via den lilla plinten. Kunde han inte bara kopplat in de direkt i husets jord-skena. Det finns gott om plats kvar.
Eller blir husets PE-ledare då egentligen en PEN-ledare?
Fasen blir inte klok på detta...
Efter vad du beskrivit i flera lite olika steg hade det varit ett sätt som är bättre än med den extra blå som det är nu. Och stämmer det som du skriver att det finns ytterligare en första plint där inkommande PEN delas för din nya central är det ännu bättre att PE och N till garaget tas ut direkt där om det finns lediga anslutningar. Och mest som tommib skriver elegant med en komplett fördelningsplint där inkommande delas och byter från TNC till TNS före båda centralernas uttag.B Bob-TheBuilder skrev:
Det är ju mer finstilta detaljer som tas upp i tråden och funktionellt är det inte fel dvs kopplingar och förbindningar principiellt rätt. Men om man börjar till dels följa diverse regler som att identifiera med färg, följa märkningssätt för ledare osv är det väsentligt att det görs riktigt hela vägen eller kanske bättre att det inte görs alls så man direkt ser att det är lite skumt i den aspekten och får ta en titt på helheten om man kommer i efterhand. Inte så sällan man ser diverse sån här överkompensering om man är ute och synar olika anläggningar det tyder ofta på att den som gjort det inte är helt införstådd med det mer grundläggande utan kanske deltagit i någon kurs etc där olika "nyheter" tagits upp.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Det är ordentligt rörigt här. Hur många plintar har du egentligen i husets central? Har "huset" en "egen" PE-plint? Det kanske är bäst att först få bekräftat att huset är matad med en TN-C-huvudledning och inte TN-S eftersom du skriver "Den gulgröna går direkt till husets jordskena. Den blåa till jordfelsbrytaren IN". Kanske bäst du ritar ett komplett principschema.B Bob-TheBuilder skrev:Jag ska dock försöka förtydliga. PEN-ledaren delade han upp i elcentralen. Direkt efter servis ledningen. Där finns en plint där inkommande PEN-ledare kopplas på och sen kopplade han på en gulgrön och blå kabel på samma plint som går till husets gruppcentral. Den gulgröna går direkt till husets jordskena. Den blåa till jordfelsbrytaren IN och sen en blå från jordfelsbrytaren UT och till husets nollskena. Sen är garagets vidarematning direkt 3 faser kopplade på inkommande så inget annat emellan där. Men garagets nolla och jord går alltså in i den där lilla blå plinten som i sin tur är sammakopplad med husets jordplint med en gulgrön kabel med blå tejp.
Användningen av den extra blå är ju lite udda som man kan undra över orsaken till. Det är inget fel med denna plint men den kan ses som onödig i denna lilla elcentral med endast en utgående huvudledning. Det som vi hittills kan konstatera är fel är att PE tas ut från denna extra blåa plint.
Vi väntar först på en mer exakt bild av hur det faktiskt är kopplat.B Bob-TheBuilder skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 838 inlägg
Jag har rensat en del ovidkommande inlägg, med följdinlägg
/moderator
/moderator
Ok elektrikern kom förbi idag och förklarade för mig.
Det va jag som hade helt fel med allt.
PEN-ledaren går hela vägen upp till husets PE-skena. Från husets PE-skena går sedan en blå nolla ner i jordfelsbrytaren och ut på andra sidan kommer husets noll skena.
Garagets nolla och PE är kopplade in i den lilla blåa plinten som är kopplad in i husets PE/PEN skena. Detta gjorde han bara för att få det estetiskt mer visuellt att det är en matning till en undercentral som är kopplad där. Annars sa han att han likväl kunde kopplat in garagets nolla och jord matning direkt in på husets PE/PENskena.
Är alla med?
PEN-ledaren går hela vägen upp till husets PE-skena. Från husets PE-skena går sedan en blå nolla ner i jordfelsbrytaren och ut på andra sidan kommer husets noll skena.
Garagets nolla och PE är kopplade in i den lilla blåa plinten som är kopplad in i husets PE/PEN skena. Detta gjorde han bara för att få det estetiskt mer visuellt att det är en matning till en undercentral som är kopplad där. Annars sa han att han likväl kunde kopplat in garagets nolla och jord matning direkt in på husets PE/PENskena.
Är alla med?
Som nämnts tidigare hade det varit mer rätt och tydligare med garagets N och PE direkt till skenan där inkommande ligger. Och som sagt börjar man använda färgkodningar får man se till att de är riktiga och motsvarar funktion då blir det "estetiskt" och invändningsfritt. Nu gör det kanske inte så mycket i ditt fall men ändå ett steg ut på det lutande planet och dessutom pga att man försökt göra det bra/bättre i någon form av den vanliga överkompenseringen.B Bob-TheBuilder skrev:Ok elektrikern kom förbi idag och förklarade för mig.
Är alla med?
Det är ju bra att du är uppmärksam och funderar på vad du ser göras.
Ok, jag kanske är jättetrög som inte fattar men jag får spader på om jag inte får grepp om detta. Enveten som man är.tommib skrev:
Nej. Den plinten är där för att du ska kunna ha grupper som ligger utanför JFB i centralen. Det blir sämre om man gör som du ritar på bild 2.
Är det såhär den extra noll-kopplingsplinten är tänkt att användas?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Ja så kan den användas. Då kan man också ta nollan till JFBn ifrån denna plint så gör den lite mer nytta. Den är kanske inte motiverad i din elcentral, men den kan komma till pass i större elcentraler med flera utgående TN-S-huvudledningar.
Det kan dock finnas än fler sådana N-plintar. Om vi kallar denna den första så är den andra precis likadant inkopplad mot PE-skenen men är avsedd för grupper i elcentralen som ligger utanför JFBn. Det är viktigt att hålla isär denna andra N-plint ifrån den första. Man ska kunna frånskilja en N-plint för t.ex isolationsmätning, och då kan man inte kombinera den med den första. Man behöver se på vad huvudbrytaren i elcentralen bryter. Så man behöver tänka till innan man skapar denna komplexitet med två N-plintar före JFBn.
Den tredje N-plinten är den du har efter JFBn. Och det kan finnas många fler.
Det kan dock finnas än fler sådana N-plintar. Om vi kallar denna den första så är den andra precis likadant inkopplad mot PE-skenen men är avsedd för grupper i elcentralen som ligger utanför JFBn. Det är viktigt att hålla isär denna andra N-plint ifrån den första. Man ska kunna frånskilja en N-plint för t.ex isolationsmätning, och då kan man inte kombinera den med den första. Man behöver se på vad huvudbrytaren i elcentralen bryter. Så man behöver tänka till innan man skapar denna komplexitet med två N-plintar före JFBn.
Den tredje N-plinten är den du har efter JFBn. Och det kan finnas många fler.
Hur vet du att allt i garaget ska skyddas utav jfb? :OGK100 skrev:
Det finns ju som du kanske läst i olika trådar en del formalia kring PEN som det verkar vara tänkt med den blåmärkta grön/gula ledaren. En sån ska då vara minst 10 mm2 och den lilla extra plinten inte blå men frågan är varför den kom dit öht fanns inte plats att ansluta på ordinarie skena denna matas från? Och är det matat fyrledare till centralen som är bytt annars som hempularen skriver felaktigt.
Och i garaget ska det inte sitta någon motsvarande plint utan PE till sin skena och N direkt till JFB inkommande sida.
Klicka här för att svara