L lbgu skrev:
Borde inte det göra att det borde vara ganska enkelt att hyra ut någon av bostäderna under tiden. Kan man hyra ut till företag så brukar det väl gå att få ganska bra hyra. Förslagsvis hyr man ut den som ska tvångsinlösas, då behöver man ju inte vara lika orolig för slitage m.m.
Fast just det kan vara en rysligt dålig idé. Slitage = lägre värdering. Bättre att Trafikverket löser in och att de därefter hyr ut tills det är dags att riva. Staten har stor erfarenhet av fastighetsförvaltning.

AndersPS AndersPS skrev:
Fast just det kan vara en rysligt dålig idé. Slitage = lägre värdering. Bättre att Trafikverket löser in och att de därefter hyr ut tills det är dags att riva. Staten har stor erfarenhet av fastighetsförvaltning.
Självklart är ju det bästa att Trafikverket löser in bostäderna direkt. Men tråden handlar just om att de inte gör det så i det läget så är ju uthyrning ett bra alternativ för att undvika kostnader för två hus. Som jag förstått det så löses de in till det marknadsvärde de hade innan allt satte igång. Då kanske inte senare slitage påverkar värderingen, men osäker om det.

Det är just en del av problemet, du riskerar att tappa i värdering om det är större slitage. Så det är igen en ytterst dålig idé.

L lbgu skrev:
Självklart är ju det bästa att Trafikverket löser in bostäderna direkt. Men tråden handlar just om att de inte gör det så i det läget så är ju uthyrning ett bra alternativ för att undvika kostnader för två hus. Som jag förstått det så löses de in till det marknadsvärde de hade innan allt satte igång. Då kanske inte senare slitage påverkar värderingen, men osäker om det.

AndersPS AndersPS skrev:
Det är just en del av problemet, du riskerar att tappa i värdering om det är större slitage. Så det är igen en ytterst dålig idé.
Menar du att det alltid är en dålig idé att hyra ut. Om slitaget i regel skulle orsaka mer kostnader än hyresintäkten så skulle ju ingen någonsin hyra ut. Skulle vara Ebberöds bank över det hela. Så du har nog lite fel i ditt resonemang.

Nej, det är bara en dålig idé när en extern part väljer exakt tidpunkt du måste sälja. Du kan alltså inte planera för normalt underhåll på ett affärsmässigt sätt, än mindre renoveringar.

Det är hela poängen, det är inte jämförbart med en normal fastighetsmarknad.

L lbgu skrev:
Menar du att det alltid är en dålig idé att hyra ut. Om slitaget i regel skulle orsaka mer kostnader än hyresintäkten så skulle ju ingen någonsin hyra ut. Skulle vara Ebberöds bank över det hela. Så du har nog lite fel i ditt resonemang.

A
Fairlane Fairlane skrev:
Nej det är som du säger inte korrekt bokstavligt, men nog förstår du väl vad som avses?
Vad som avses är garanterat att skapa ett så kallat "click bait", då man får många läsare så känns det mycket stort, "journalister/skribenter" älskar detta...

Fairlane
maxmsm skrev:
Vad som avses är garanterat att skapa ett så kallat "click bait", då man får många läsare så känns det mycket stort, "journalister/skribenter" älskar detta...
Det tror inte jag, det är inte min bild av byggahus.
Jag ser mer att det är ytterligare ett bevis för hur lätt det är att missuppfatta vad andra menar, vare sig det rör sig om att man missförstår att man ska köpa ett nytt hus eller att man missförstår avsikten med en artikel. Det förra är väldigt mycket dyrare, men det visar bara ännu tydligare att man som den starkare och mer erfarna parten måste säkerställa att mottagaren av informationen förstår.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.