2 371 läst · 5 svar
2k läst
5 svar
Planhyvel - Makita, Dewalt eller Metabo?
Sålde bort min plan&rikthyvel nyss, då den tog lite för mycket plats. Dessutom använde jag den som planhyvel 99.9% av gångerna. Så då tänker jag jag köper mig en planhyvel istället, som jag kan stuva undan lättare mellan gångerna. Frågan som uppstår: makita, dewalt eller metabo? Jag har läst lite recensioner på nätet och alla har plus och minus. Någon här som har något att tycka i saken? Bara hobbysnickare, inget annat.
Hej!
Det finns några trådar här på BH angående dom här små planhyvlarna.
Jag är inne på min tredje. Sist gick jag från Dewalt till Metabo. Stålhanteringen är betydligt enklare på Metabo med vändstålen.
Extrastål köper du betydligt billigare på Amazon.
Hör av dig om du har några specifika frågor.
Lycka till med din forskning!
Dag
Jag är inne på min tredje. Sist gick jag från Dewalt till Metabo. Stålhanteringen är betydligt enklare på Metabo med vändstålen.
Dag

boschkenta
Verktygstokig
· Västra Götaland
· 438 inlägg
boschkenta
Verktygstokig
- Västra Götaland
- 438 inlägg
Jag har en Dewalt för att jag kunde få köpa den för kaffepengar. Tyvärr funkar den inte jättebra, en del strul med matningen, och jag har ännu inte fått riktigt ordning på det. Med det i åtanke + det stigen sa ovan, hade jag kört på metabo om jag skulle byta.
. Är metabon en "metabo', eller något ombrandat? Frågar för deras plan& rikt för ca 11000 ser förvillande lik ut min clas ohlson pt260 som jag precis sålde. Det var definitivt något tillverkat i Kina. Fungerade för mina behov...Men det kanske inte gör någon skillnad mot de andra märkena,,dewalt och makita? Allt kanske kommer därifrån idag i dessa prisklasser...stigen skrev:
Hej!
Dag
Ingen aning. Alla dom här ”lunchboxarna” ser ganska lika ut. Olika plastdetaljer skiljer.
Den stora skillnaden är nog vändstål vs vanliga stål.
Vändstål postar sig själv. Betydligt snabbare att byta.
Dom håller rätt länge om du inte kör i ett spik. Jag har kört mina i 2-3 år och hyvlar i stort sett bara ek.
Valet är fritt. Jag valde vändstål!
Dag
Den stora skillnaden är nog vändstål vs vanliga stål.
Vändstål postar sig själv. Betydligt snabbare att byta.
Dom håller rätt länge om du inte kör i ett spik. Jag har kört mina i 2-3 år och hyvlar i stort sett bara ek.
Valet är fritt. Jag valde vändstål!
Dag
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
År 2025, vilken planhyvel är bäst i budgetsegmentet (ca 4000-5000kr)?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Säljes: Makita Makpac med insats (utan verktyg), Nacka - 50kr
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Makita kap- och gersåg LS1019L säljes i Vallentuna
Bytes Bosch <--> Makita batteri+laddare - (Göteborgstrakten)
Vilken rikt- och planhyvel för eget trägolv?
Golv