Hej alla snickerikunniga!
Jag skulle behöva ett gott råd i valet av lunchbox-hyvel. Rikthyvlar gör jag med en gammal Ejca. Det finns många tester på nätet som man egentligen inte blir klokare av så jag är tacksam för input och synpunkter från er med erfarenhet av dessa maskiner. /Lars
Jag skulle behöva ett gott råd i valet av lunchbox-hyvel. Rikthyvlar gör jag med en gammal Ejca. Det finns många tester på nätet som man egentligen inte blir klokare av så jag är tacksam för input och synpunkter från er med erfarenhet av dessa maskiner. /Lars
Har ingen erfarenhet själv annat än att jag kör både makita och dewalt i andra verktyg. Tycker dewalt är bättre på ”tyngre” maskiner generellt, och ofta billigare. Nu verkar de rätt likvärdiga i pris så det kanske inte är avgörande i detta fall. Toolbox har testat lite på nedan länk (om du inte redan sett den)
L LMO skrev:
Hej LMO!L LMO skrev:
Jag har lite erfarenhet av dessa hyvlar då jag tycker att kombinerade hyvlar har för lång ställtid. Min rikthyvel är en liten Wadkin i gjutjärn.
Först hade jag en Proofy planhyvel. Bytte senare till en DW733. Den fungerade som den skulle men jag saknade den enklare stålhanteringen som Proofymaskinen hade. Dubbla färdigslipade vändskär. Ingen postning behövs! För något år sedan kom jag över en Metabo DH330 när jag köpte ett paket med maskiner. Jag testade DW mot Metabo och bestämde mig för att behålla Metabo. Den har vänskär!
Jag har nu använt den ett år och är väldigt nöjd med den. Extrastål köper jag från Tyskland där du kan hitta stål betydligt billigare.
Så min rekommendation är att du tar med Metabo på listan när du skall utvärdera ditt kommande köp.
Lycka till!
Dag
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej och tack för engagerat svar!
Jag har kollat lite på vad som skrivs om Metabo och de flesta verkar nöjda. Någon skrev att knivarna var lite udda,svåra att få tag i och dyra. Vad är din åsikt om detta. Annars verkar ju det mesta tala för Metabo. Mvh lars
Jag har kollat lite på vad som skrivs om Metabo och de flesta verkar nöjda. Någon skrev att knivarna var lite udda,svåra att få tag i och dyra. Vad är din åsikt om detta. Annars verkar ju det mesta tala för Metabo. Mvh lars
Hej Lars!L LMO skrev:
Jag köpte mina i Tyskland. Billigast direkt från fabriken. Faktiskt dyrare över Amazon!
Jag köpte ett 6-pack d.v.s du får 6 stål men 6 kompletta byten då varje stål har två skärsidor. Jag köpte också stål från denna fabriken till min tidigare DW733. Stålen har jag inget att klaga på! Klart billigare än i Sverige! 6 stål hos Duab kostar 2199kr!
Just nu tycks dom ha extra -10% om man beställer.
Jag lägger med en bild så får du den information du behöver.
Dag
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej igen!stigen skrev:
Hej Lars!
Jag köpte mina i Tyskland. Billigast direkt från fabriken. Faktiskt dyrare över Amazon!
Jag köpte ett 6-pack d.v.s du får 6 stål men 6 kompletta byten då varje stål har två skärsidor. Jag köpte också stål från denna fabriken till min tidigare DW733. Stålen har jag inget att klaga på! Klart billigare än i Sverige! 6 stål hos Duab kostar 2199kr!
Just nu tycks dom ha extra -10% om man beställer.
Jag lägger med en bild så får du den information du behöver.
Dag
[bild]
Det blev en Metabo!
Tack för goda råd
/Lars
Klicka här för att svara