Jag har en omålad innerdörr som jag nyss målat vit med vattenbaserad färg. Under målningen har jag haft dörren utomhus några dagar. Nu när jag hängt tillbaka dörren efter målningen går den inte att stänga, dörren tar i karmen främst på långsidan. Den verkar ha blivit ca en millimeter för bred för att stänga.

1. Nån mer som varit med om detta? Själva färgen bygger knappt nåt så jag gissar att dörren svällt av färg & uteluft?

2. Kommer dörren att torka och återfå sin gamla passform?
 
Redigerat:
Ttålamod är en dygd. Gäller även för dörrar. Så vänta.
 
Intet Intet skrev:
Ttålamod är en dygd. Gäller även för dörrar. Så vänta.
Är den här typen av svällning alltså normalt vid målning?

Tålamodet är det inget fel på, jag vill främst utesluta möjligheten att jag monterat gångjärnen felaktigt när jag satte tillbaka dörren.
 
Dels har den stått ute i den svenska sommaren. Sedan har du vattenbegjutit den med färg. Såklart den sväller då.
 
  • Gilla
Robert_G
  • Laddar…
Vill du veta om den är felmonterad skulle jag föreslå att du lägger upp något foto.
 
  • Gilla
Robert_G och 1 till
  • Laddar…
Jag har 4 massiva trädörrar i mitt hus, ingen går att stänga nu, så är det varje år vid den här tiden.
Om några veckor kommer det funka igen fram till mitten på juli nästa år.
Jag bor ensam och har inget behov av att stänga dörrarna helt, så det får bero.
 
  • Gilla
Robert_G
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Dels har den stått ute i den svenska sommaren. Sedan har du vattenbegjutit den med färg. Såklart den sväller då.
Ok tack.

Dörren verkar ha svällt ett par millimeter på bredden. Jag var osäker på hur mycket svällning som är normalt, det har aldrig varit problem att stänga den på sommaren förut och färgen har ju redan torkat nu. Men skillnaden på fukthalt i inne- resp uteluft kanske är större än jag trodde.
 
K kioskdavid skrev:
Vill du veta om den är felmonterad skulle jag föreslå att du lägger upp något foto.
Här är några foton på gångjärn och dörren (när den krockar med karmens långsida).

Jag ser inte hur gångjärnen skulle kunna monteras annorlunda?

Dörren har som sagt alltid gått lätt att stänga förut, även på sommaren.
 
  • Närbild av en dörrgångjärn fastsatt på en vit dörrkarm, där dörren verkar stöta emot karmens långsida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett mässingfärgat gångjärn från märket Fiskars på en träfärgad dörr och karm. Skruvar är synliga och det verkar vara lite utrymme mellan dörren och karmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit dörr med mässingshandtag och lås, närbild på dörrens långsida mot dörrkarm. Dörren verkar skrapa mot karmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R Robert_G skrev:
Jag ser inte hur gångjärnen skulle kunna monteras annorlunda?
Har du målat tjockt med färg under gångjärnen så flyttar ju dörren sig mot karmen på motstående sida.
Har du målat karmen också?

Har springan blivit större där gångjärnen sitter?

Det är väl bara att skrapa bort. Färgen behövs ju inte under gångjärnen. 😀
 
  • Gilla
Robert_G
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Har du målat tjockt med färg under gångjärnen så flyttar ju dörren sig mot karmen på motstående sida.
Har du målat karmen också?

Har springan blivit större där gångjärnen sitter?

Det är väl bara att skrapa bort. Färgen behövs ju inte under gångjärnen. 😀
Nej ingen färg under gångjärnen.
Ja har målat karmen också. Men själva färgens tjocklek är väl nån tiondels mm så borde inte göra nån skillnad.
 
Demontera gångjärnen och kolla så att du inte fått en "klack" med färg i kanten på urtaget. Det kan göra så att gångjärnen antingen sitter lite snett jämfört med innan eller inte bottnar i urtaget och då hänger dörren annorlunda jämfört med innan.
 
  • Gilla
Robert_G
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.