Jag har en omålad innerdörr som jag nyss målat vit med vattenbaserad färg. Under målningen har jag haft dörren utomhus några dagar. Nu när jag hängt tillbaka dörren efter målningen går den inte att stänga, dörren tar i karmen främst på långsidan. Den verkar ha blivit ca en millimeter för bred för att stänga.
1. Nån mer som varit med om detta? Själva färgen bygger knappt nåt så jag gissar att dörren svällt av färg & uteluft?
2. Kommer dörren att torka och återfå sin gamla passform?
1. Nån mer som varit med om detta? Själva färgen bygger knappt nåt så jag gissar att dörren svällt av färg & uteluft?
2. Kommer dörren att torka och återfå sin gamla passform?
Redigerat:
Hobbysnickare
· skaraborg
· 365 inlägg
Vill du veta om den är felmonterad skulle jag föreslå att du lägger upp något foto.
Jag har 4 massiva trädörrar i mitt hus, ingen går att stänga nu, så är det varje år vid den här tiden.
Om några veckor kommer det funka igen fram till mitten på juli nästa år.
Jag bor ensam och har inget behov av att stänga dörrarna helt, så det får bero.
Om några veckor kommer det funka igen fram till mitten på juli nästa år.
Jag bor ensam och har inget behov av att stänga dörrarna helt, så det får bero.
Ok tack.Intet skrev:
Dörren verkar ha svällt ett par millimeter på bredden. Jag var osäker på hur mycket svällning som är normalt, det har aldrig varit problem att stänga den på sommaren förut och färgen har ju redan torkat nu. Men skillnaden på fukthalt i inne- resp uteluft kanske är större än jag trodde.
Här är några foton på gångjärn och dörren (när den krockar med karmens långsida).K kioskdavid skrev:
Jag ser inte hur gångjärnen skulle kunna monteras annorlunda?
Dörren har som sagt alltid gått lätt att stänga förut, även på sommaren.
Har du målat tjockt med färg under gångjärnen så flyttar ju dörren sig mot karmen på motstående sida.R Robert_G skrev:
Har du målat karmen också?
Har springan blivit större där gångjärnen sitter?
Det är väl bara att skrapa bort. Färgen behövs ju inte under gångjärnen. 😀
Produkter som diskuteras: "skrapa Färgen"
Färgskrapa Flexi Speedheater
Med 3 blad och hölster
499 kr inkl moms
Läs mer
Nej ingen färg under gångjärnen.blackarrow skrev:
Ja har målat karmen också. Men själva färgens tjocklek är väl nån tiondels mm så borde inte göra nån skillnad.
Renoverare
· Uppsala
· 2 169 inlägg
Demontera gångjärnen och kolla så att du inte fått en "klack" med färg i kanten på urtaget. Det kan göra så att gångjärnen antingen sitter lite snett jämfört med innan eller inte bottnar i urtaget och då hänger dörren annorlunda jämfört med innan.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden