V Videonisse skrev:
Tänk om Plejd hade haft en plan för att stödja Matter när den släpps nästa år och att deras hårdvara idag redan var förberedd för att kunna mjukvaruuppdateras så de kör Thread istället för Bluetooth? De är nog inte dumma utan har kanske redan planerar för detta men väljer att inte kommunicera något eftersom de kanske tror att det skulle kortsiktigt påverka deras försäljning negativt eftersom den officiella Matter-lanseringen förskjutits framåt. Nu spekulerar jag bara men inte troligt att de låser in sig när alla andra gör tvärtom.

Frågan idag är bara om de varit smarta och att deras nuvarande produkter går att uppdatera eller om det kräver ny hårdvara...

Flera tillverkare som körde Blutooth har redan visat att det går eftersom radiomodulen ofta kan uppdateras mjukvarumässigt. Tex Eve och Nanoleaf
Hela deras USP är att inte följa standarder, eftersom de anser att de kan bättre själva. Brukar funka okej tills den dagen kunderna börjar snegla på övriga marknaden och ställer krav på att få motvarande funktionalitet.
Med tanke på Plejds innovationstakt skulle jag inte hålla andan medan jag väntade på några större genombrott.

Sittställning Forlowt skrev:
Nu går poängen in! Exakt så! Alla vill inte ha en talande soffa eller micro med kamera.

Det ska funka, mobilen har jag alltid i handen så att styra belysning med den känna inte jobbigt faktiskt.
Med gateway får man lite roligare funktioner också.

Dyrt ja, men skiten fungerar liksom den där Apple luren
Jag har varit tydlig hela tiden med att alla inte behöver en massa avancerade funktioner. Frågan kvarstår dock varför man vill betala fyra gånger mer för att få färre funktioner och samtidigt frånsäga sig möjligheten till all framtida utökning. Och sedan lyfta fram just detta som det främsta argumentet till varför denna lösning är bättre än andra.

Om du tror att någon som investerat ett sexsiffrigt belopp för ett belysningssystem aldrig kommer ha några önskemål om utökade funktioner så är jag övertygad om att du har väldigt fel. Tömmer man plånboken är det rimligt att man planerar lite för framtiden också.

Ditt raljerande om hemautomation bekräftar inställningen man ofta ser hos Plejd-användare, en typ av teknikfientlighet där man försöker övertyga sig själv om att belysning är det enda man någonsin kommer vilja styra och att sitt svindyra simpla belysningssystem var värt varenda krona och att hemautomation handlar om talande soffor och andra onödiga saker.

• Gilla
  • Haha
Limpdjuret och 3 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Jag har gått från ett Fibaro HC2 system i gamla huset till bara Plejd i det nya. Helt enkelt för att jag bara styr belysning och Fibaron var för avancerad för mig. Jämför man apparna så är Plejd mycket mer lättanvänt och navigerat, enligt mig :). Gillar man koda så är Z-wave bättre
Det blir lite tokigt när man jämför ett företag/ekosystem eller en enskild app med ett kommunikationsprotokoll.
Det finns massor av prylar och controllers för zigbee/zwave/whatever som är riktigt usla. Det betyder inte att det är protokollets fel. I ett enkelt system så är givetvis hela det bakomliggande protokollet helt dolt för användaren.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Sittställning
J Jonte Karlsson skrev:
Jag har varit tydlig hela tiden med att alla inte behöver en massa avancerade funktioner. Frågan kvarstår dock varför man vill betala fyra gånger mer för att få färre funktioner och samtidigt frånsäga sig möjligheten till all framtida utökning. Och sedan lyfta fram just detta som det främsta argumentet till varför denna lösning är bättre än andra.

Om du tror att någon som investerat ett sexsiffrigt belopp för ett belysningssystem aldrig kommer ha några önskemål om utökade funktioner så är jag övertygad om att du har väldigt fel. Tömmer man plånboken är det rimligt att man planerar lite för framtiden också.

Ditt raljerande om hemautomation bekräftar inställningen man ofta ser hos Plejd-användare, en typ av teknikfientlighet där man försöker övertyga sig själv om att belysning är det enda man någonsin kommer vilja styra och att hemautomation handlar om talande soffor och andra onödiga saker.
Jag gillar prylar, jag gillar teknik men det ska vara enkelt. Någonstans på vägen insåg jag att det är inte roligt att sitta med en pryl timvis för att få allt att lira.
Färre funktioner och färre funktioner - säg vad jag kan tänkas behöva ?
6 siffror !? Hur stort bor du ?

Jag snackar inte om att något är bättre än något annat heller, bara att det finns olika delar av marknaden och du tillhör tydligt en grupp som pekar på en annan grupp som tydligen "inte förstår något".
Så vill du ställa dom mot varandra och tävla i vems prylar som är bäst får du nog göra det med någon annan.

Jag har uppkopplade prylar här hemma.. något ZigBee, wifi och då bluetooth. Jag är knappast den motståndare till teknik som du vill få det till...

Man behöver inte krångla till det om man inte vill...jepp jag klipper gräset med en vanlig motor klipp.

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Ärligt fattar jag inte varför, konkurrens behövs för att driva allt framåt.
Joo, men...
Mycket kan man säga om Plejd, men att de på något sätt skulle driva den här marknaden framåt känns lite långsökt. De driver inte prisnivå, inte teknik, inte standardisering så vad driver de? Jag tvivlar att någon av konkurrenterna tittar på Plejd och tänker att de behöver förbättra sin produkt eller sitt pris, möjligen känner de att de behöver förbättra sin marknadsföring.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Sittställning
A alfista skrev:
Joo, men...
Mycket kan man säga om Plejd, men att de på något sätt skulle driva den här marknaden framåt känns lite långsökt. De driver inte prisnivå, inte teknik, inte standardisering så vad driver de? Jag tvivlar att någon av konkurrenterna tittar på Plejd och tänker att de behöver förbättra sin produkt eller sitt pris, möjligen känner de att de behöver förbättra sin marknadsföring.

Konkurrens driver utvecklingen framåt, ja.

J Jonte Karlsson skrev:
Det blir lite tokigt när man jämför ett företag/ekosystem eller en enskild app med ett kommunikationsprotokoll.
Det finns massor av prylar och controllers för zigbee/zwave/whatever som är riktigt usla. Det betyder inte att det är protokollets fel. I ett enkelt system så är givetvis hela det bakomliggande protokollet helt dolt för användaren.
Om Fibaro var krånglig så är det ju inte ett argument emot tex Zigbee i dess enklaste former.
Utan snarare att man inte ska köpa gateways för 1000-tals kronor där upplägget är en massa eget jobb.

it-snubben it-snubben skrev:
Fine, tänker du, jag kan ju iallafall styra dem lokalt via blåtand så jag lider inte så mycket. Tills du byter mobil och appen inte längre stöds av den nya versionen av mobilens operativsystem och det inte längre finns någon som utvecklar och underhåller de de delarna.
Precis som med skrivare scanners och andra tekniska saker……. Är även svårt att få tag på ”rör” till förstärkare ;)

Nu går poängen in! Exakt så! Alla vill inte ha en talande soffa eller micro med kamera.

Det ska funka, mobilen har jag alltid i handen så att styra belysning med den känna inte jobbigt faktiskt.
Med gateway får man lite roligare funktioner också.

Dyrt ja, men skiten fungerar liksom den där Apple luren
Kan bara hålla med, äntligen föll polletten ned. Jag är inte intresserad av att kolla spisen 4 ggr om dagen. Jag är inte intresserad av att tända upp belysningen när brandlarmet går. Jag vill liksom bli väckt. Sen kan jag trycka på lysknappen själv om jag bedömer det som ett skarpt larm. Vilket jag tror de flesta normala människor håller med mig om.

• Gilla
foppa och 1 till
  • Laddar…
T tobbbias skrev:
Kan bara hålla med, äntligen föll polletten ned. Jag är inte intresserad av att kolla spisen 4 ggr om dagen. Jag är inte intresserad av att tända upp belysningen när brandlarmet går. Jag vill liksom bli väckt. Sen kan jag trycka på lysknappen själv om jag bedömer det som ett skarpt larm. Vilket jag tror de flesta normala människor håller med mig om.
Ett larm om att spisen varit på i 3 timmar då?

Sen är inte Plejd dyrt. Det är skit som inte fungerar som är dyrt. För då blir jag förbannad och det tycker jag inte är värt. Om jag ska spendera pengar så betalar jag gladeligen en hundring extra för att få något som jag vet inte krånglar. Det är samma när jag äter lunch. Jag beställer hellre en rätt för 170 kr än för 120 kr. Varför? Jo, det är mer värt för mig att veta att jag kommer gilla maten. Om jag ändå ska spendera pengar så vill jag köpa "satisfaction garanteed".
Men att en Plejdpuck är 4 ggr dyrare än en annan puck, ja, kanske. Men vad är baksidan? Är den tillverkad i Sverige? Tar det längre tid att installera? Tar det längre tid att konfigurera? Jämför ni äpplen och äpplen eller har ni blandat in en fruktsallad där någonstans.. ?

• Gilla
Hannuse och 3 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Ett larm om att spisen varit på i 3 timmar då?
Kopplar du då spisen med en puck per fas, eller styr du spisen med en kontaktor, som i sin tur styrs av en puck? Eller kör du med energimätning som triggar larm?

Om det är första lösningen, har du någon knapp du trycker på för att aktivera ström till spis i x timmar?
Om det är andra lösningen, kör du någon IFTTT-historia där en mätning över tröskelvärde i x timmar triggar larm, och om strömmen varit under tröskelvärde i x minuter så nollställs larmet?
Är detta något som går att lösa smidigt i någon av Shelly-apparna eller liknande?
Eller kräver det någon gateway, i så fall vilken?

Många frågor från mig, men det låter intressant hur som.

• Gilla
Sittställning
  • Laddar…
T tobbbias skrev:
Sen är inte Plejd dyrt. Det är skit som inte fungerar som är dyrt. För då blir jag förbannad och det tycker jag inte är värt. Om jag ska spendera pengar så betalar jag gladeligen en hundring extra för att få något som jag vet inte krånglar. Det är samma när jag äter lunch. Jag beställer hellre en rätt för 170 kr än för 120 kr. Varför? Jo, det är mer värt för mig att veta att jag kommer gilla maten. Om jag ändå ska spendera pengar så vill jag köpa "satisfaction garanteed".
Men att en Plejdpuck är 4 ggr dyrare än en annan puck, ja, kanske. Men vad är baksidan? Är den tillverkad i Sverige? Tar det längre tid att installera? Tar det längre tid att konfigurera? Jämför ni äpplen och äpplen eller har ni blandat in en fruktsallad där någonstans.. ?
Var hittar du Plejd för 120 eller 170 kr?
Plejd är dyrt, nedlåst och odokumenterat, osäker varför man stödjer det när det finns andra och bättre system som är billiga, öppna standarder och dokumenterade?

För mig är detta en gåta, men för elektriker så förstår jag varför många erbjuder det, men inte för de som har koll och är teknikintresserade.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Sittställning
T tedpelas skrev:
Var hittar du Plejd för 120 eller 170 kr?
Plejd är dyrt, nedlåst och odokumenterat, osäker varför man stödjer det när det finns andra och bättre system som är billiga, öppna standarder och dokumenterade?

För mig är detta en gåta, men för elektriker så förstår jag varför många erbjuder det, men inte för de som har koll och är teknikintresserade.

Jaja ni är lite bättre som har koll. Vi andra får bittert ångra oss när plejd inte funkar mer ....

Ppppffffffftttt! :crysmile::crysmile:

• Gilla
patfred
  • Laddar…
T tobbbias skrev:
Jag tror du missade delen "automation" i delen hemautomation. Det handlar ju om att slippa sitta och stirra på saker hela tiden, och slippa knappa på telefonen varje gång man vill göra nåt.
En bra automation ska man inte ens tänka på att den finns där.

När brandlarmet går och det är kolsvart så kanske man vill tända belysningen i alla rum där det kan tänkas finnas människor som snabbt behöver ta sig ut eller behöver uppmärksammas på att det hänt något även om man sitter med hörlurar på sig. Och omedelbart få notifieringar till allas telefoner om det är så att man inte är hemma. Och klippa strömmen till de prylar som inte behöver ha ström. Och viktigast av allt, automatiskt klippa strömmen till prylar som börjar närma sig överhettning. Och jobba förebyggande genom att automatiskt stänga av alla mobilladdare och andra högriskprodukter när man lämnar hemmet. Att vid en potentiell brand börja knappa på mobilen för att tända en lampa känns inte så praktiskt.

Allt ovanstående och mycket mer kan man enkelt göra med system som är många gånger billigare än Plejd, och lika stabila som Plejd. Man behöver inte men man kan. Att betala en massa extra tusenlappar för att slippa funktionalitet förstår jag fortfarande inte logiken i. Det är bara att låta bli att använda det man inte vill ha.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.