Byggahus.se

Har din elektriker också rekommenderat Plejd?

1. G
    Medlem · 1 276 inlägg

guggen

Medlem
    Så du menar att jag skulle gå och köpa en gw som stödjer ett visst protokoll?
    Vad sa du att produkten hette?
    :)

Seriöst, plejd är en produkt, mkt träffsäker sådan som löser en stor majoritet av alla husägarens problem på ett enkelt sätt.
    Jag skulle inte själv bygga ett nytt hus och välja att installera plejd, men det gör inte plejd till en mindre bra produkt.

• Laddar…
  2. nikasp
    Husägare · Sollentuna · 2 760 inlägg

nikasp

Husägare
    Fast är "en stor majoritet av alla husägares problem" att kunna tända och släcka saker. När Plejd väl är insålt och inkopplat och man inte ens kan koppla in en rörelsesensor av annat fabrikat så blir det ju lite trist. Men jag kan förstå att det är enkelt och även en oinsatt och ointresserad elektriker fixar att koppla in det och slipper troligen supportärenden i efterhand = bra för dem.

3. F
    Medlem · Stockholm · 1 554 inlägg

fiskbuggaren

Medlem
    Vriddimmer verkar riktigt nice, men även helt vanliga människor skulle kunna tänkas vilja komplettera sitt system med lite lösa plug-in-brytare. Trist om de inte kan bo i samma system som husets vanliga lampor.

• Laddar…
  4. pacman42
    Medlem · Västra Götaland · 7 123 inlägg

pacman42

Medlem
    Kör man med ZigBee på vriddimmern så kan allt vara i samma system. Jag såg att Kjell har en sådan till försäljning, den får man nog installera själv också då den inte kräver någon nolla (de flesta har inte nolla tillgänglig bakom brytarna).:
    - https://www.kjell.com/se/varumarken...-dimmers/sunricher-smart-zigbee-dimmer-p51595

5. R
    Medlem · 229 inlägg

rindler

Medlem
    Schneiders Wiserserie har också zigbee. Finns en vriddimmer som funkar till exempelvis Homey utan ytterligare gateway. https://www.proffsmagasinet.se/el-b...ctric-wiser-dimmer-med-bluetooth-vit-28110685

Tror att det annars är en framkomlig väg; att liksom Philips Hue och Schneider wiser köra med både bluetooth och zigbee - då når man både de som tycker att det är kul att styra med telefonen och de som vill integrera med andra öppna system.

• Laddar…
  6. pacman42

pacman42

Medlem
    Har den ZigBee? Det hade inte jag koll på. Jag trodde att den bara hade BlueTooth.

7. R
    Medlem · 229 inlägg

rindler

Medlem
    Ja, alla Schneiders wiserprodukter har zigbee (för att kunna kommunicera med wiserbryggan). Tror även att Schneider wisers energy tags som man kan sätta direkt på dvärgbrytarna i elcentralen kommunicerar med zigbee men har inte sett någon controller som har stöd för dem.

8. R
    Medlem · 1 322 inlägg

RoAd

Medlem
    Nej, enligt dem själva så är det baserat på ZigBee 3.0. De verkar dessutom ha insett att det här med att vara öppen är viktigt och har med punkten: "Based on a standard open protocol" i sin marknadsföring. Se där :)

Jag hade faktiskt missat att de hade hade denna produktgrupp. När jag läser på inser jag att detta är ett betydligt bredare system än Plejds, har bättre täckning i.o.m. ZigBee, och är kompatibelt med väldigt mycket fler system från andra tillverkare.

Och den kanske viktigaste punkten: om plejd har en fot inne i elektrikerbranschen så har ju Schneider hela djävla benet :)

9. R
    Medlem · 229 inlägg

rindler

Medlem
  10. R
    Medlem · 1 322 inlägg

RoAd

Medlem
  11. K
    Tillbyggare · Västra Götaland · 2 766 inlägg

karlmb

Tillbyggare
    I rest my case.

• Laddar…
  12. K
    Tillbyggare · Västra Götaland · 2 766 inlägg

karlmb

Tillbyggare
    Plejd stödjer ju bara ett "visst protokoll", deras egna, det är bättre om det finns många leverantörer som använder samma protokoll.
    Det var just det Schneider lärde sig.
    Men det hade jag kunnat berätta för dem på en fikarast.

13. J
    Medlem · Halmstad · 60 inlägg

jassaj

Medlem
    Använt z-wave i fem år utan driftprb kräver noll underhåll och är billigare att installera o är mer framtidssäkert.

14. G
    Medlem · 1 276 inlägg

guggen

Medlem
    Bättre för vem? Du förstår uppenbarligen en inte skillnaden mellan gemen konsument och en teknikintresserad. Det gängse är ju såklart idag att man skall stödja öppna standarder och protokoll, helt så många och nya som möjligt. Men vi är tidigt i en bransch som kommer förändras och det vi har idag, oavsett vad du väljer, är sannolikt inte vad som vi väljer om 10 år, dvs vad du än stoppar i dina dosor kommer de sannolikt bytas ut. De flesta vill ha enkel styrning och de produkter som vinner en massmarknad kommer alltid vara de som är genomtänkta och lättanvända, tydliga och, löser ett eller ett par specifika problem.
    Det har varit en återkommande trend, sedan Apple började med iPhone, att bolag bygger och äger både hårdvara och specifik mjukvara, som kontrolleras, som fungerar bra ihop och ger kunden en bättre upplevelse. Gillar jag det, nej, är det framgångsrikt och oftast bra för gemene man, ja.

15. pacman42

pacman42

Medlem
    OK, så med Schneider Wiser så är saken biff alltså. ZigBee är framtiden för smarta prylar i hemmet. Tack alla som hjälpt mig att komma till den slutsatsen! :cool:

Eller vänta nu, jag hade redan kommit fram till det redan innan, men nu fick man ju definitivt mer vatten på sin kvarn.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.