204 919 läst ·
1 328 svar
205k läst
1,3k svar
Har din elektriker också rekommenderat Plejd?
Jag har helt blivit lurad av exempelvis m.nu och Kjell.com som inte nämner ZigBee alls när de beskriver Schneider Wiser. Men det är definitivt en bra nyhet!R RoAd skrev:Nej, enligt dem själva så är det baserat på ZigBee 3.0. De verkar dessutom ha insett att det här med att vara öppen är viktigt och har med punkten: "Based on a standard open protocol" i sin marknadsföring. Se där
Jag hade faktiskt missat att de hade hade denna produktgrupp. När jag läser på inser jag att detta är ett betydligt bredare system än Plejds, har bättre täckning i.o.m. ZigBee, och är kompatibelt med väldigt mycket fler system från andra tillverkare.
Och den kanske viktigaste punkten: om plejd har en fot inne i elektrikerbranschen så har ju Schneider hela djävla benet![]()
Nu kör jag ändå min egen ZigBee-gateway och är helt såld på hur smidigt det fungerar att lägga in ZigBee-prylar i den.
Vilket op system är störts iOS eller Android, Android (dock föredrar jag själv iOS på grund av just att allt funkar).G guggen skrev:Bättre för vem? Du förstår uppenbarligen en inte skillnaden mellan gemen konsument och en teknikintresserad. Det gängse är ju såklart idag att man skall stödja öppna standarder och protokoll, helt så många och nya som möjligt. Men vi är tidigt i en bransch som kommer förändras och det vi har idag, oavsett vad du väljer, är sannolikt inte vad som vi väljer om 10 år, dvs vad du än stoppar i dina dosor kommer de sannolikt bytas ut. De flesta vill ha enkel styrning och de produkter som vinner en massmarknad kommer alltid vara de som är genomtänkta och lättanvända, tydliga och, löser ett eller ett par specifika problem.
Det har varit en återkommande trend, sedan Apple började med iPhone, att bolag bygger och äger både hårdvara och specifik mjukvara, som kontrolleras, som fungerar bra ihop och ger kunden en bättre upplevelse. Gillar jag det, nej, är det framgångsrikt och oftast bra för gemene man, ja.
Saken är att ett argument Plejd förespråkarna hela tiden lyfter fram, är enkelhet. En z-wave dimmer är lika lättinstallerad som en Plejd. Så argumenten faller.
Detta argument har framförts tidigare och jag köper det inte. Varför skulle en infälld strömbrytare eller dimmer sannolikt bytas ut? Själva grundfunktionen att bryta ström eller dimma lampa kommer väl sannolikt inte att förändras? Följer de en öppen standard så är det ju fritt att välja vad man vill styra dem med.G guggen skrev:
Det är ju en stor del av min poäng. Installerar man ett system som följer en öppen standard så behöver man inte byta ut dem om man vill byta ut styrsystemet. Du har nog rätt i att de som installerat Plejd kommer att få byta ut dem i framtiden.
Dock begränsat med produkter till Wiser än så länge. Ingen 0-10v-dimmer, ingen tvåkanalig puck exempelvis.pacman42 skrev:
Ja, men det visar vart det är på väg. Tvåkanaliga puckar hittar man på aliExpress för dryga hundralappen. Enkanaliga för ca 80kr. Dimmers för runt 150kr. Alla med ZigBee.U rindler skrev:
Redigerat:
Medlem
· Stockholms Län
· 706 inlägg
Njae, om nu Wiser stöder zigbee fult ut, så kan man väl snarare säga att alla zigbee-produkter är "till Wiser" ?U rindler skrev:
Men det vore trevligt med lite mer utförlig dokumentation i ämnet.
Dom verkar tex enbart mesha med varandra via BT, men fungerar dom som vanligt i en ZB-mesh?
Medlem
· Stockholms Län
· 706 inlägg
Det kanske inte finns z-wave på A*ls*ll, och då kan man ju inte "ge kunden attraktiv rabatt" så att man har råd med oxfilén?L Leif i Skåne skrev:
Men det är ju lite hela frågeställningen med tråden. Varför väljer elektriker just Plejd.
På sätt och vis kan jag verkligen förstå fördelen med att välja ett låst system. Om kunden ringer och vill ha support på hur dom integrerar det med sina Hue-lampor så kan man enkelt svara "Nej, det går inte, ring inte igen".
Installerar man system med större möjligheter så blir supporten en mycket komplexare fråga.
De funkar som vanligt i en zigbeemesh. Kanske finns dåligt med dokumentation, men finns stöd för dem i Homey, som sagt. Här några reläpuckar, nån vriddimmer och en dimmerpuck. De funkar fint i meshen.n_sandstrom skrev:
"Marknaden"? Marknaden har inte installerat Plejd, det är Sveriges samlade elektrikerkår som insett vilka pengar de kan göra på detta och åker runt och installerar detta till folk varav de flesta gör misstaget att tro att de investerar i ett hemautomationssystem. Det är extremt få, försvinnande få, privatpersoner som självmant köpt Plejd på eget bevåg. En produkt som elktrikerna tycker är "helt magiskt" verkar de flesta andra tycka är "wtf?". Ser du skillnaden?L Leif i Skåne skrev:
Anledningen har elektrikerna sagt själva många gånger: snabbt att installera och sen behöver vi inte bry oss. Om det inte finns några funktioner finns det inte heller mycket att konfigurera eller som kan gå fel.
Alltså minsta möjliga insats med största möjliga vinstmarginal. Vill kunden sen utöka sitt system så blir svaret "det går inte". Men... som vi såg även i denna tråd så kan elektrikern för bara ytterligare några tusenlappar komma och avinstallera hela systemet och byta ut det mot ett som kan göra mer än att tända en lampa.
När de sedan kan ta nära en tusenlapp för en lampknapp och två tusen för en dimmer så behöver man inte fundera mer på vad "framgången" beror på.
Medlem
· Stockholms Län
· 706 inlägg
Plejd har löst detta på ett smidigare sätt, man går helt enkelt runt med mobilen tills bluetooth-signalen går hela vägen fram så att man kan tända lampan.Helt magiskt, det är som att leva i The Matrix.R RoAd skrev:
https://zigbeealliance.org/zigbee_products/wiser-rotary-dimmer/n_sandstrom skrev:
En öppen standard som vi inte har en aning om den är relevant om 10 år. Sannolikt kommer de flesta av oss byta ut våra leksaker. Dessutom försöker jag betona att det finns ett begränsat urval av tydliga och användarvänliga PRODUKTER, förväxla inte produkt med protokol eller öppna standarder, därute. På samma sätt som plejd har blivit en succe i sverige är jag övertygad om att Wisers produkter kommer slå ordentligt. Ångar själv att jag inte körde en Resi9 Wiser lösning sist när jag gjorde en el och pryl uppgradering.R RoAd skrev:Detta argument har framförts tidigare och jag köper det inte. Varför skulle en infälld strömbrytare eller dimmer sannolikt bytas ut? Själva grundfunktionen att bryta ström eller dimma lampa kommer väl sannolikt inte att förändras? Följer de en öppen standard så är det ju fritt att välja vad man vill styra dem med.
Det är ju en stor del av min poäng. Installerar man ett system som följer en öppen standard så behöver man inte byta ut dem om man vill byta ut styrsystemet. Du har nog rätt i att de som installerat Plejd kommer att få byta ut dem i framtiden.