204 919 läst ·
1 328 svar
205k läst
1,3k svar
Har din elektriker också rekommenderat Plejd?
Du behöver egentligen inte skriva så lång text, ok, jag hade fel är fullt tillräckligt och helt förståeligt.R RoAd skrev:Ok, antingen är du bara ute efter att tjafsa, eller så är du oförmögen att förstå skriven text.
På inget vis "hyllade" jag USB-C. Mitt inlägg var bara en replik på att det useless pratade om (att kombinera flera typer av funktioner i samma kabel) redan idag finns. Och så gav jag ett exempel på hur jag använder det.
På vilket vis var det att "hylla USB-C" och på vilket vis antydde jag ens att inte thunderbolt är ett bättre gränssnitt?
Mitt inlägg var alltså inte ett inlägg i debatten kring plejds stängda system vs. andra öppna, men när du nu ledde in den där så kan vi ju lika gärna nämna att p.g.a. öppna standarder så kan jag plugga in min laptop med USB-C i en enhet med Thunderbolt eftersom de anväder sig av två standarder som är kompatibla. Bra va?
Hade det varit plejd som gjort laptopen så hade det bara gått att koppla den till andra plejd-laptops. Hur det fungerar hade de inte berättat, men om man köper till en "gateway" så kan man också ansluta den till Chromebooks. Stöd för macbooks "är på gång". Men det räcker väl förstås för 99%
Nej det är inte alltid den tekniskt bästa lösningen vinner, och det har jag inte sett någon här hävda heller (återigen verkar du läst in ngåot som ingen skrivit).
Det brukar oftast var den teknik som flest produkter anammar (de blir sk. de facto standard). Väldigt sällan vinner den lösning som låser in sig och inte kan samarbeta med andra system. Detta är det flera större företag (stora nog att faktiskt ha en chans med försöken) som tvingats inse under åren när de fått lägga ner sina proprietära protokoll och anpassa sig till standarderna.
Eftersom plejd på inget vis har en så bra/unik produkt att de kan hoppas bli någon slags de facto standard annat än i svenska elektrikerskrået, så kommer de att få anpassa sig efter befintliga standarder eller se sig bli frånsprugna av konkurrenterna.
Om framtiden kan ingen sia, kanske blir det som du beskriver, kanske kommer det ytterligare någon överlägsen teknik, kanske får Plejd ett rejält lyft.
Såg att du hoppade frågan om marknadsföring, det är okej men fråga 10 eller 100 valfria personer i din omkrets och notera vilken flest känner till.
Och nej, det är inte samma som att det är näst eller kan allt. Du känns ganska envis?
Jaha,E El-Löken66 skrev:
AliExpress levererar numera via proxies I Tjeckien, Spanien m.fl. Likaså Banggood. Men som vanligt när det gäller dessa så måste man leta en stund själv innan man hittar kombinationen bra pris och bra säljare. Och en produkt som finns till ett pris en dag har ett annat pris dagen efter.
Jag gillar AliExpress då de har en seriösare hantering av säljarna och kunderna. Skräpet hålls borta därifrån. Ebay går inte att använda längre då det är vanligare att man får reklamera än att det går bra när man beställer sådant som ursprungligen kommer från Kina. Det finns bra säljare där, men de är svårare att hitta.
Hej Pacman42, vad är skillnaden mellan Ali Baba och AliEspress, snabbheten? Och Wish där emellan kanske.pacman42 skrev:
Jaha,
AliExpress levererar numera via proxies I Tjeckien, Spanien m.fl. Likaså Banggood. Men som vanligt när det gäller dessa så måste man leta en stund själv innan man hittar kombinationen bra pris och bra säljare. Och en produkt som finns till ett pris en dag har ett annat pris dagen efter.
Jag gillar AliExpress då de har en seriösare hantering av säljarna och kunderna. Skräpet hålls borta därifrån. Ebay går inte att använda längre då det är vanligare att man får reklamera än att det går bra när man beställer sådant som ursprungligen kommer från Kina. Det finns bra säljare där, men de är svårare att hitta.
Hade JAG fel? Det var ju du som fullständigt missförstått mitt inlägg så det kanske vore mer på sin plats att du erkände det istället. Annars är du välkommen att förklara vad jag hade fel om.E El-Löken66 skrev:
Phillips HUE, Ikea trådlös, och kanske Nexa. På vilken plats Plejd kommer vet jag inte, men de lär inte vara med i toppen.E El-Löken66 skrev:
Men mitt förra inlägg var inte menat att "hoppa" din fråga om marknadsföringen utan ett försök att förklara det orimliga i att Plejd skulle kunna bli någon slags ledande aktör på marknaden om de fortsätter med sitt inlåsta system de har idag. Marknadsföring eller inte. Andra, mycket större aktörer har försökt liknande saker i olika områden genom åren och misslyckats. Jag lovar dig att de haft större marknadsföringsbudget än Plejd.
Har jag missförstått något? Vad? Vi kan även släppa det om du vill, mer intressant vore om du spaltade upp exakt vilka viktiga funktioner som det ena systemet har men inte det andra samt kostnader.R RoAd skrev:Hade JAG fel? Det var ju du som fullständigt missförstått mitt inlägg så det kanske vore mer på sin plats att du erkände det istället. Annars är du välkommen att förklara vad jag hade fel om.
Phillips HUE, Ikea trådlös, och kanske Nexa. På vilken plats Plejd kommer vet jag inte, men de lär inte vara med i toppen.
Men mitt förra inlägg var inte menat att "hoppa" din fråga om marknadsföringen utan ett försök att förklara det orimliga i att Plejd skulle kunna bli någon slags ledande aktör på marknaden om de fortsätter med sitt inlåsta system de har idag. Marknadsföring eller inte. Andra, mycket större aktörer har försökt liknande saker i olika områden genom åren och misslyckats. Jag lovar dig att de haft större marknadsföringsbudget än Plejd.
Möjligt att det hänt mycket med utvecklingen det senaste halvåret och jag skulle mycket väl kunna testa någon annan lösning om det inte är för mycket att sätta sig in i, är dock lite tveksam till att beställa via sidor som Ali Baba, Wish med flera, det är direkt import från Kina vilket ofta betyder kolproducerade, barnproducerade produkter som håller en vecka.
E El-Löken66 skrev:Har jag missförstått något? Vad? Vi kan även släppa det om du vill, mer intressant vore om du spaltade upp exakt vilka viktiga funktioner som det ena systemet har men inte det andra samt kostnader.
Möjligt att det hänt mycket med utvecklingen det senaste halvåret och jag skulle mycket väl kunna testa någon annan lösning om det inte är för mycket att sätta sig in i, är dock lite tveksam till att beställa via sidor som Ali Baba, Wish med flera, det är direkt import från Kina vilket ofta betyder kolproducerade, barnproducerade produkter som håller en vecka.
Vet du ens vad eller vem du svarar nu? Jag vet i.a.f. inte. Du kanske ska lugna ner ditt postande och faktiskt läsa igenom både vad du svarar på, och vad du själv skriver innan du trycker "skicka".
Inlägget du tyckte jag skulle ersatt med "ok, jag hade fel" handlade ju om att du (felaktigt) trodde att jag "hyllade" USB-C och ansåg att det var bättre än thunderbolt. Det var inte någon jämförelse mellan olika hemautomationssystem, så vilka två produkter du vill att jag ska spalta upp funktioner för är högst oklart.
Och varför blandar du in Ali Baba och Wish? Jag har inte nämnt någonting om dem, det var Pacman.
Skärp dig!
AliExpress är för mindre säljare, AliBaba är för större partier. AliExpress fokuserar mer mot elektronik.E El-Löken66 skrev:
Wish är mer kläder och krimskrams. Men alla dessa överlappar. AliExpress, Banggood, eBay, Fyndiq, Wish, DHGate, Gearbest och många fler. Jag har även noterat att det börjat dyka upp fler "svenska" sajter som säljer från Kina med ompackning i Sverige (exempelvis 24.se, sedan finns det även flera mobilskalsbutiker med samma idé). Många av dessa ompackare började dyka upp i samband med att Amazon.se lanserades och då passar de som packar om att även sälja åt andra säljsajter som då brandar sig mot Sverige.
En del sajter är rent svenska, men fungerar på samma sätt även de. Om man kan få en vara levererad till Sverige på fem dagar så kan man få den till kunden på åtta dagar. Kan man då importera exakt det man har sålt så behöver man inte ha ett svenskt lager. Kan man nu få produkten märkt med en QR-kod som man i sitt system kopplar till utskrift av en adresslapp så har man en butik om man bara kan få till en webbsida. En webbutik kan man köpa av den kinesiska leverantören om man hittar en bra sådan. Detta med varulager i Sverige är snart ett minne blott...
Men nu är vi definitivt OT.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 301 inlägg
Missförstår du allt med flit, har du skrivklåda? Det är inte första tråden du är med i som spårar ur i absurdum......E El-Löken66 skrev:
Ärligt talat så blir dina inlägg sämre och sämre. Dina senaste har varit en enda röra av (medvetna?) misstolkningar, insinuationer, ovidkommande trams, och plötsliga byten av ämne (antagligen när du insett att du haft fel).E El-Löken66 skrev:
Det känns inte som det är någon större idé att fortsätta tjata med dig mer för du vill/kan uppenbarligen inte föra en vettig diskussion. Det verkar som sagt inte vara unikt för denna tråden.
Vi kan kanske vända på steken, vad är det som gör Plejd tll favoriten för de elektriker som skriver här?
Jag misstänker att det är just enkelheten som avsaknaden av öppenhet och integration ger, men är det mer som gör den till ett bättre val?
Min extremt duktiga elektriker sätter också i huvudsak Plejd och för honom handlar det om detta, han vill helt enkelt inte hantera "databiten" åt kunden. Till mig sätter han det som jag väljer, om det är tillräcklig kvalitet, eftersom han vet att jag är kräsen och dessutom tar hand om allt själv.
Jag misstänker att det är just enkelheten som avsaknaden av öppenhet och integration ger, men är det mer som gör den till ett bättre val?
Min extremt duktiga elektriker sätter också i huvudsak Plejd och för honom handlar det om detta, han vill helt enkelt inte hantera "databiten" åt kunden. Till mig sätter han det som jag väljer, om det är tillräcklig kvalitet, eftersom han vet att jag är kräsen och dessutom tar hand om allt själv.
Tror inte det är så konstigt att det ligger nära till hands att rekommendera Plejd då det löser de flestas behov.D djac skrev:Vi kan kanske vända på steken, vad är det som gör Plejd tll favoriten för de elektriker som skriver här?
Men ingen som säger att det inte går att sätta andra prylar. Men har kunden behov av 10 funktioner spelar det ingen roll om prylen kan utföra 10k eller 100k onödiga.
Jag är nöjd med att mina ZigBee-puckar automatiskt släcker lyset efter en stund i tvättstugan, samt att de tänder utebelysningen. Sedan har jag ju rörelsesensorer. Och eluttag till golvlampor. Och termometer för att styra ett element. Och fjärrkontroll. Och...
Fast knappast automatiskt, detta är ju säkerligen något du ställt in. Och kostnaden för allt detta samt fördelarna gentemot andra alternativa lösningar?pacman42 skrev: