5 496 läst ·
42 svar
5k läst
42 svar
Har de fuskat med monteringen av rännan?
Nu har jag filmat med telefonen in i det utrymme man inte ser bara genom att lyfta på gallret och det finns inget hål i fånget. Med andra ord har de endast kapat en bit av rännan och monterat dit fånget vilket innebär att fånget helt saknar funktion.
Jag tror inte det är möjligt att få firman att göra om detta så frågan är då ifall ett sandfång är nödvändigt. Stämmer det som firman sa att det är mycket ovanligt att fång installeras?
Jag tror inte det är möjligt att få firman att göra om detta så frågan är då ifall ett sandfång är nödvändigt. Stämmer det som firman sa att det är mycket ovanligt att fång installeras?
Jag är fortfarande inte övertygad om att du verkligen skall kunna se det uppborrade hålet. Då finns det ju ingen möjlighet till något inbyggt vattenlås.
Jag har i alla fall ringt Floplast och frågat. Han jag talade med var själv osäker, men skulle hämta en sump från lagret och se om han kunde luska ut hur den fungerar och maila tillbaka, möjligtvis imorgon (om han uppfattade min email korrekt).
Men om du kan hälla i vatten i den och vattnet rinner undan till en viss nivå i den hela tiden, så tyder ju det på att den är ansluten till ett avlopp och att den har vattenlås, eller hur? Vart skulle annars vattnet ta vägen, om det var som du sa, bara en plastlåda utan något som helst avlopp? Då skulle den ju svämma över och vattnet skulle inte ha någonstans alls att rinna undan.
Jag har i alla fall ringt Floplast och frågat. Han jag talade med var själv osäker, men skulle hämta en sump från lagret och se om han kunde luska ut hur den fungerar och maila tillbaka, möjligtvis imorgon (om han uppfattade min email korrekt).
Men om du kan hälla i vatten i den och vattnet rinner undan till en viss nivå i den hela tiden, så tyder ju det på att den är ansluten till ett avlopp och att den har vattenlås, eller hur? Vart skulle annars vattnet ta vägen, om det var som du sa, bara en plastlåda utan något som helst avlopp? Då skulle den ju svämma över och vattnet skulle inte ha någonstans alls att rinna undan.
Jag kan försäkra dig om att det inte finns något hål...jag har filmat med mobilen och sett hela utrymmet. Att vattnet rinner undan beror säkerligen på att de inte verkar ha använt något lim när de satt ihop delarna, vilket också är en brist i monteringen. Dessutom står det ju utom allt tvivel att rännan är kopplad på det lodräta dagvattenröret och det finns ingen förgrening längre ned där ett ev. rör från fånget kunde varit kopplat emot.
Tack för att du ringde och pratade med dem dock!
Tack för att du ringde och pratade med dem dock!
Detta tolkade jag som att du spolade ner vatten i fånget och att vattnet försvann "någonstans" (och eftersom du uttryckte dig såpass vagt som "någonstans" så uteslöt jag att vattnet svämmade över ut i rännan för att rinna ner i det andra avloppet). Stämmer inte detta alltså? När du spolar vatten ner i fånget, så svämmar det alltså över?Paxman skrev:
Jag inser nu att det var lite otydligt...Ja, fånget fylls ganska snabbt och svämmar över till rännan där det rinner vidare ned i hålet till dagvattenröret. När jag slutar spola sjunker vattennivån långsamt i fånget och stannar sedan en bit ned, så nog kan det finnas någon slags vattenlåsfunktion...men något utlopp är inte kopplat till mitt fång.
den är väl gjord i kina som allt annat dom säljer , man får vad man betalar för vad ska ni med sandfång man får ju inte tvätta bilen på uppfarten helt onödigt.
Nu handlar det ju inte om kvalitén på rännan, utan hur den monterats. Hade jag köpt en svensktillverkad ränna så hade troligtvis monteringen sett likadan ut eftersom de verkar ha missförstått hur detta ska ske.villla 2015 skrev:
Anledningen till att vi vill ha sandfång är att parkeringen sluttar ned mot huset och är kantad av murar vilket gör att väldigt mycket löv och skräp blåser in och stannar kvar på ytan. Allt detta letar sig förr eller senare ned till rännan där det riskerar att blockera dagvattenledningen.
Troligtvis är det Kina...men det är bara fånigt att kategoriskt avfärda alla produkter som tillverkas i Kina. Dessutom blir det då svårt att köpa något överhuvudtaget eftersom det mesta produceras där nuförtiden, skräp likväl som högsta kvalité.
Jag var på Biltema idag (av en helt annan anledning) och passade på att titta på ditt sandfång. Jag förstår inte alls vad du pratar om. Man skall överhuvudtaget inte kunna se något hål eller anslutning där sandfånget är anslutet mot avloppsröret. Anslutningen är ju (skall vara) under hyllan som bildar ett vattenlås, precis som beskrivningen sa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänk så här: Varför har TS rotat med en ståltråd och fipplat med mobilkameran? Kan det vara för att försöka upptäcka ett hål som inte går att se med blotta ögat eller nå att känna med handen?
Jag har givetvis på dessa sätt kontrollerat utrymmet under din fina röda vinkel, alltså den del av fånget som inte är tillgängligt för ögat eller handen. Förstår du nu?
Jag har givetvis på dessa sätt kontrollerat utrymmet under din fina röda vinkel, alltså den del av fånget som inte är tillgängligt för ögat eller handen. Förstår du nu?
Ok, då borde det ju inte vara några problem för dig att ladda upp en bild på hur det ser ut under den röda vinkeln?
Hur skall jag veta varför du fipplar med ståltråd och mobilkamera? Trodde det var vattenfyllt och mörkt, så tänkte det var därför du pillade med din ståltråd (som jag för övrigt inte tror funkar speciellt bra). Men om du tömmer sandfånget helt på vatten och lägger mobilkameran på botten, skjuter in den förbin väggen och fotar uppåt så borde du få ett fint foto. Det var dock ingenting som du specifikt har nämnt att du har gjort i något av de inlägg du hänvisade till.
Här har jag talat om vattenlås och du har sagt att det "kanske" finns??? Du som har haft konstruktionen framför ögonen hela tiden borde ju inte ha behövt tveka på detta överhuvudtaget.
Hur skall jag veta varför du fipplar med ståltråd och mobilkamera? Trodde det var vattenfyllt och mörkt, så tänkte det var därför du pillade med din ståltråd (som jag för övrigt inte tror funkar speciellt bra). Men om du tömmer sandfånget helt på vatten och lägger mobilkameran på botten, skjuter in den förbin väggen och fotar uppåt så borde du få ett fint foto. Det var dock ingenting som du specifikt har nämnt att du har gjort i något av de inlägg du hänvisade till.
Här har jag talat om vattenlås och du har sagt att det "kanske" finns??? Du som har haft konstruktionen framför ögonen hela tiden borde ju inte ha behövt tveka på detta överhuvudtaget.
Redigerat av moderator:
Jo, det är i princip omöjligt att fotografera i ett utrymme som till 100 % består av svart plast. Dessutom har kameran inte så stor vidvinkel att den kan fota så allt syns...det var därför jag filmade, så jag kunde panorera och tilta runt.
Jag förstår inte varför du inte tror på mig...varför skulle jag ljuga om detta? Eller misstror du att jag är kapabel att kontrollera ifall det finns ett jättestort hål i sidan på fånget?
Att fastna på den här detaljen hjälper mig ingenting. Jag har ju också konstaterat att det inte finns någon annan anslutning till dagvattenröret så även om det finns ett rör kopplat till fånget så kan detta inte vara kopplat till dagvattnet.
EDIT:
Ser nu att du ändrat ditt inlägg ovan. Det känns som att du bara är ute efter att idiotförklara mig så jag får tacka för din hjälp så här långt. Jag hoppas att någon annan kan ta vid och vara lite mer konstruktiv.
Jag förstår inte varför du inte tror på mig...varför skulle jag ljuga om detta? Eller misstror du att jag är kapabel att kontrollera ifall det finns ett jättestort hål i sidan på fånget?
Att fastna på den här detaljen hjälper mig ingenting. Jag har ju också konstaterat att det inte finns någon annan anslutning till dagvattenröret så även om det finns ett rör kopplat till fånget så kan detta inte vara kopplat till dagvattnet.
EDIT:
Ser nu att du ändrat ditt inlägg ovan. Det känns som att du bara är ute efter att idiotförklara mig så jag får tacka för din hjälp så här långt. Jag hoppas att någon annan kan ta vid och vara lite mer konstruktiv.
Redigerat: