swemax skrev:
Inser att mitt inlägg kan uppfattas som drygt och ber om ursäkt

Vad jag ville säga var

Om man jämför kränzles instegsmodell med Kärcher & Nilfisk konsumentmaskiner så är skillnaden milsvidd

Alla vattenförande delar är i rostfritt mässing eller brons , keramiska kolvar, 15meter stålarmerad slang osv
Alla plastdelar är av högkvalitetsplast

Känslan är väldigt helgjuten finns helt enkelt inget "bjäfs" på den

Som jag upplever det är skillnaden som mellan en B&D skruvdragare och en Proffsdragare

Sen är det säkert inget fel på Kärcher eller Nilfisk men för mig så blir det aldrig mer någon konsumentmaskin från dem
Detta handlar mindre om fabrikat och mer om modellserier. Det går inte att jämföra konsumentmaskiner med proffsdito, oavsett fabrikat.

Helt korrekt

Men detta är Kränzles instegs/konsumentmaskin ;-)

Det finns en mindre utan slangrulle

Deras proffsmaskiner har 1400 varvs motorer och konsumentmaskinerna har 2800 varvs

Vad använder ni era högtryckstvättar till?

Bilen, båten, trädäcket, stenläggningen, altantaket,

frean98 skrev:
Vad använder ni era högtryckstvättar till?
Lösa upp stopp i avloppet. :)

joflopp skrev:
Lösa upp stopp i avloppet. :)
Nu såg jag framför mig någon som stack ner lansen i muggen och drog på fullt tryck. Skulle kunna bli en rätt brunprickig upplevelse. Har för mig jag läste om någon som gjorde precis det.....

swemax skrev:
Bilen, båten, trädäcket, stenläggningen, altantaket,
Du glömde: Spruta här och där bara för att det är kul.

swemax skrev:
Helt korrekt

Men detta är Kränzles instegs/konsumentmaskin ;-)
Just det. Så när du har testat min gula trefastvätt så kommer du vilja byta upp dig....:)

Nu har jag visserligen ingen båt och bilen tvättas alltför sällan (fråga gärna min fru) men det känns som att användningsområdena för högtryckstvätt hos oss är ganska få. Skulle gärna vilja spola av sjöstenstrappan men inser då att huset kommer att bli prickigt och då kräva omsorg. Taken borde tvättas men där är det egentligen samma problem eftersom byggnaderna står tätt. Det är ju smidigt att tvätta staket och dylikt inför målning men det krävs ju en tämligen lång torktid vilket gör att man drar sig lite för detta.

Med tanke på mina användningsområden ville jag inte lägga för mycket pengar utan köpte en enklare Nilfisk. Så jag tror det handlar mycket om vilket användande man har tänkt sig. Inser ju dock att det kan vara trevligt att köpa proffsgrejer ibland men just tvätt känns inte tillräckligt sexigt för att väcka sådan känslor hos mig... ;)

De gula trefasmaskinerna är det absolut inget fel på

Förutom trefas

Tyvärr är det så att det alltför ofta inte finns tillgång till trefas där jag använder tvätten

Och, när det gäller enfas maskiner så tillhör kränzle toppskiktet

Två anledningar till att jag köpte kränzle

1
Såg en hos en hyrfirma innan jag visste vad det var och frågade vad det var för maskin
Kränzle det enda som håller för uthyrning blev svaret

2
Har även avverkat 2 st kärcher konsumentmaskiner och droppen var när terasstvätten pajade efter tredje användningen

Även tillbehören till kränzle håller proffskvalitet

Ja, trefas är lite jobbigt, men vill man ha bra sprutt i grejorna.... Här fick det bli två nya uttag ink matning från centralen + en 20m skarvsladd för att täcka in hela tomten...

Det är skillnad på tyska Kränzle 1152 och den som finns på den svenska marknaden.
Den svenska är lite ombyggd för att inte 10A-säkringarna ska gå eftersom tyskarna använder 16A som standard.

Jo jag vet men, den kräver väl typ 13A

Men inget problem då det är smältsäkring där jag använder den och den endast verkar dra 13A i starten

Inga kablar som gått varma i alla fall

3 fas är däremot ett problem för mig

Kollade för skoj skull och även det svenska faktabladet säger 12A
(Inte 13 som jag råkade skriva)

Så de är tydligen identiska

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.