Byggahus.se

Hantverkarnas "rabatter" kan vara olagliga

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 9
    • Laddar…
  2. R
    Medlem · Nivå 9
    Oväntat att branschens representant inte tyckte att något var fel.

3. -RB-
    Medlem · Nivå 14
    Kan inte Konsumentverket granska sånt här på egen hand? Måste de vänta på att en privatperson vågar/orkar/har råd att driva en process? Det verkar ju inte bättre.

4. 13th Marine
    This is not my hat · Nivå 22
    Kan du inte höra ramaskriet från branschorganisationen om de skulle göra nått sånt?

5. G
    Medlem · Nivå 5
    Tack vet jag att det är dags att ta en översyn över detta.

Jag har inget emot att en hantverkare lägger på en % på vad jag köper av han. men då kan han istället lägga in materialpriset +20%, istället för att lägga det som "bruttopris" -40%.

Det är ju ingen rabatt man får, det är ju ett entrepenadtillägg i grund och botten.

6. -RB-
    Medlem · Nivå 14
    Normalt sett har jag svårt för folk som skriker, men just det skriket skulle jag kunna lyssna på ett tag. ;)

7. Calle.p
    Medlem · Nivå 3
    Ser ut som om de använder Ahlsells prislista och sen gett kunden utav sin rabatt. Ser inget fel på de priserna

• Laddar…
  8. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Då har du missat poängen. Eftersom ingen betalar listpriserna är det att betrakta som hittepåpriser som man inte kan relatera en rabatt till.

Det är som att du på ICA hittar ett erbjudande om att köpa en gurka med 98% rabatt för 15kr. Då var det ursprungliga priset inte ett korrekt pris och därmed hela erbjudandet vilseledande.

9. Calle.p
    Medlem · Nivå 3
    Vet att Ahlsell har ett bokförningsprogram och det kan vara så att det programmet tar priser ifrån deras lista sen får firman bestämma hur mycket rabatt kunden ska få av företagets rabatt. Vet att vi har ibland 70-80% på deras listpris på vissa grejor.

10. S
    Medlem Nivå 8
    • Laddar…
  11. Calle.p
    Medlem · Nivå 3
    Säkert samma pris som du. Du har ett konto där annars så hade du inte fått något pris.

• Laddar…
  12. S
    Medlem Nivå 8
    Jag utgår från att den som handlar mycket har bättre rabatt, annars bevisar ju detta hur fåniga listpriserna är om alla får samma rabatt.
    Jag jobbar på ett friskvårdsföretag så vi handlar inte särskilt mycket pressböjar om man säger så.

13. Calle.p
    Medlem · Nivå 3
    Kolla vad priset är på a-collektion wc stol vi har 1403:- för den vill jag minnas

• Laddar…
  14. useless
    Lök. · Nivå 25
    Frågan är inte vad varje enskild hantverkare betalar och/eller får för rabatt. Problemet är att ingen betalar listpriset - Alla har minst 60-70% rabatt oavsett vilken bransch man jobbar i eller hur mycket man handlar. Det gör att prislistan inte kan anses vara något gällande pris.

15. Alfredo
    Medlem · Nivå 19
    Tydligen fler än jag för mitt pris är 26 kronor plus moms, så nog skiljer priserna (rätt rejält) mellan olika kunder även om alla naturligtvis har ett konto där.

Undrar vad en stor VVS-firma betalar... Under tian lär det säkert vara.

• Laddar…