Vilken bra rabatt ni har...

Bruttopris 6 575,00 SEK
Rabatt -3 287,50 SEK
Summa 3 287,50 SEK

• Gilla
bomm och 1 till
  • Laddar…
kulle
Bruttopris 6 575,00 SEK
Rabatt -4 320,43 SEK
Summa 2 254,57 SEK

PNO PNO skrev:
Men vårt bruttopris är bara 44,50, så vår rabatt är sämre. Inte ens bruttopriset är alltså lika för alla. Kanske kan man få en bruttoprislista med de bruttopris man önskar?
Intressant. Jag trodde i min enfald att "bruttopriset" var ett och samma för alla... Men visst, i "grossist-hantverkarbranshchen" ska väl inget som har med priser att göra vara begripligt... :rolleyes:

Eller så justerar Ahlsell bruttopriset för att kunna ge rätt rabatt :thinking:

• Gilla
StevieGee och 3 till
  • Laddar…
Kan tänka mig hur irriterade bönder skulle känna sig om samma princip nyttjades på mjölk. Ett listpris på 50 spänn per liter, 75% rabatt på det och bönderna får i sin tur 3 kronor per liter.

Okej, nu flummar jag.:whistle:

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jo det har framgått av en annan tråd här nyligen, att grossisternas "listpris" varierar beroende på vilken kund det gäller.

Jag vet att det systemet förekommer i större sammanhang. Om du jobbar som inköpare till en större elektronikfirma, och kanske köper ex. 1 miljard motstånd om året. Då vet jag att det förekommer att inköparen (som av sina chefer mäts på hur mycket rabatter han får) säger OK vi är överens om 0,5 öre per motstånd, men det är bara 70% rabatt, jag måste ha 75%, och så enas man om ett högre listpris.

• Gilla
hanson#16 och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
jonko och 1 till
  • Laddar…
S Snickerick skrev:
Du har missuppfattat det hela.

Problemet är att hantverkaren säger till kunden, att denna skall få en viss rabatt på det pris som grossisten säljer varan för.

Sedan får kunden i själva verket betala ett mycket högre pris. Det förekommer också att hantverkare säger att kunden får hantverkarens rabatt, åsså ger hantverkaren kunden kanske 5-10% rabatt, samtidigt som hantverkaren i själva verket åtnjuter rabatter uppåt 80-90% på det så kallade "listpriset".

Det som branschen sysslar med är ingenting annat än rent bedrägeri. Man lurar konsumenten för sin egen vinnings skull. Definitionen på bedrägeri.
Nej, det är inte DET som konsumentverket ifrågasätter i denna artikel. Det du beskriver förekommer säkerligen också, men det är inte den saken som ifrågasätts här.

Här handlar det om att man ges intrycket av att få en väldigt stor rabatt, när man i själva verket handlar till ett normalpris eller tillochmed över ett normalpris. Detta menar konsumentverket är vilseledande marknadsföring. Grunden till detta är listpriser som ingen någonsin betalar, vilket man som kund inte kan förväntas förstå.

• Gilla
fia_mstd och 2 till
  • Laddar…
Jag har raderat inlägg som var off topic. Här diskuterar vi hantverkarnas ”rabatter”.
/Moderator

• Gilla
Paxman
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.