Byggahus.se

Hantverkarnas "rabatter" kan vara olagliga

1. useless
    Självbyggare · Nivå 25
    Vilken bra rabatt ni har...

Bruttopris 6 575,00 SEK
    Rabatt -3 287,50 SEK
    Summa 3 287,50 SEK

• Laddar…
  2. kulle
    Medlem · Nivå 11
    Bruttopris 6 575,00 SEK
    Rabatt -4 320,43 SEK
    Summa 2 254,57 SEK

3. Alfredo
    Besserwisser · Nivå 19
    Intressant. Jag trodde i min enfald att "bruttopriset" var ett och samma för alla... Men visst, i "grossist-hantverkarbranshchen" ska väl inget som har med priser att göra vara begripligt... :rolleyes:

4. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 21
    Eller så justerar Ahlsell bruttopriset för att kunna ge rätt rabatt :thinking:

5. S
    Medlem Nivå 8
    Kan tänka mig hur irriterade bönder skulle känna sig om samma princip nyttjades på mjölk. Ett listpris på 50 spänn per liter, 75% rabatt på det och bönderna får i sin tur 3 kronor per liter.

Okej, nu flummar jag.:whistle:

6. H
    Moderator · Nivå 25
    Jo det har framgått av en annan tråd här nyligen, att grossisternas "listpris" varierar beroende på vilken kund det gäller.

Jag vet att det systemet förekommer i större sammanhang. Om du jobbar som inköpare till en större elektronikfirma, och kanske köper ex. 1 miljard motstånd om året. Då vet jag att det förekommer att inköparen (som av sina chefer mäts på hur mycket rabatter han får) säger OK vi är överens om 0,5 öre per motstånd, men det är bara 70% rabatt, jag måste ha 75%, och så enas man om ett högre listpris.

7. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 21
    • Laddar…
  8. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Nej, det är inte DET som konsumentverket ifrågasätter i denna artikel. Det du beskriver förekommer säkerligen också, men det är inte den saken som ifrågasätts här.

Här handlar det om att man ges intrycket av att få en väldigt stor rabatt, när man i själva verket handlar till ett normalpris eller tillochmed över ett normalpris. Detta menar konsumentverket är vilseledande marknadsföring. Grunden till detta är listpriser som ingen någonsin betalar, vilket man som kund inte kan förväntas förstå.

9. useless
    Självbyggare · Nivå 25
  10. Marlen Eskilsson
    Administrator · Nivå 21
    Jag har raderat inlägg som var off topic. Här diskuterar vi hantverkarnas ”rabatter”.
    /Moderator

• Laddar…