11 302 läst ·
61 svar
11k läst
61 svar
Hantverkares olika timtaxor?
Thomas59 skrev:Det skulle finnas en konsumentupplysningsite där man på ett snart sätt kan betygsätta hantverkare och givetvis då också söka efter hantverkare. Kanske skulle man även ha någon form av röda avgångar där hantverkare som har tex en halvdag över kan lägga ut den tiden till ett bra pris. Bättre det än att gå utan jobb. Privatpersoner som kanske har större flexibilitet vad gäller NÄR jobbet ska utföras kan då gå in och boka dessa tider för jobb där priset är viktigare än exakt när det ska utföras. Det kan ju funka åt andra hållet också att privatpersoner som vill ha jobb utfört lägger upp det på siten och sedan kan hantverkare gå in och kolla om det finns lämpliga uppdrag som kan utföras på strötid.
Bara en tanke mest utifrån att bra hantverkare ska kunna lyftas fram.
mycket bra iddeer, att effektivt och smart lura bort störtid gynnar ju naturligtvis alla parter.
Att lyfta fram bra och duktiga hantverkare är jätteviktigt, oftast funkar det med djungeltrumman, åtminstone i mindre städer, men i städer som sthlm, gbg o malmö hade det nog varit bra med någon form av extern information att tillgå.
Precis som Ubbe så skriver jag under på att man ska vägra dyra prislistor och hellre acceptera en dyrare timpeng.
på så sätt kommer man rensa ut detta ofog. Något man per automatik får på köpet är att man blir av med dom "sämsta" hantverkarna då det är dom som tenderar pruta hårdast på timpriset (är naturligtvis inte alltid så).
Så här jobbar vi: Alltid fastpris inkl. ALLT, skulle det tillkomma något som vi missat så tar vi den smällen, skulle det tillkomma något som vi upptäcker under resans gång tex. röta i takbotten eller någon plåthuv som är rostig och måste bytas så informerar vi alltid kunden och tar en diskusion om förfarandet samt pris.
Det vi har lite problem med är tiderna mot privatkund. ofta dröjer det lääänge innan vi dyker upp och detta kan vara trots att vi lovat att komma tidigare än vad vi gör.
Detta beror till största delen på att våra stora (och viktigaste) kunder som vi "lever på" har väldigt kort framförhållning. det är inte ovanligt att dom ringer och säger -ja nu är det dags för er om två veckor. och detta när dom inte ens berättat tidigare att man fått jobbet.
Detta tror jag är ett generellt problem inom byggbranchen, att allt är så komprimerat. och här är det ju VÅRAN sak att göra något åt det, det är vi som sätter kraven och skapar marknaden. därmed inte sagt att det "bara" är att sätta kraven som man vill, det är ingen enkel matematik att skapa en marknad som är bra för alla, men så länge som vi fortsätter skämma bort huvudentreprenörerna kommer dom förbli bortskämda.
Dom få ggr vi jobbar mot timpeng så är vi dyra, med 20% störtid bara på vädret så blir det mycket för kunderna att ta igen, däremot skulle vi aldrig debitera en enskild kund för att det regnar en hel dag och vi inget kan göra. så är det att vara takläggare.
Min åsikt i frågan är enkel. Om man driver ett tjänsteföretag och kunderna känner sig lurade eller missnöjda så har man misslyckats och är dålig på sitt yrke. Det är aldrig kundens fel att han eller hon inte har förstått prissättning, vad de betalar för etc, det är bara en indikation på att man har förklarat dåligt.
Jag tycker Snickar-Urbans modell är lysande, det är precis så vi jobbar (fast i en annan bransch) och jag tror att det är så de flesta förväntar sig att det ska fungera: Dvs att hantverkaren tar betalt för den tid han eller hon faktiskt jobbar och det är den faktiska kostnaden. Alla krångliga kringkostnader ter sig endast konstruerade för att göra det krångligare för kunden att kunna beräkna vad något kommer att kosta i förväg. Jag skulle personligen känna mig som en bedragare om jag inte visste att jag i detalj kunde redovisa mitt arbete under varje timme jag debiterar kund om denne så önskar.
Angående material tycker jag det är intressant att ett argument för påslagen ofta är att hantverkaren måste ha betalt för hantering, lager etc, men ändå ska han eller hon ha betalt för att de åker till grossisten. Jag menar, det borde ju rimligen vara antingen påslag på priset eller debitering för shoppingtid.
Jag tycker Snickar-Urbans modell är lysande, det är precis så vi jobbar (fast i en annan bransch) och jag tror att det är så de flesta förväntar sig att det ska fungera: Dvs att hantverkaren tar betalt för den tid han eller hon faktiskt jobbar och det är den faktiska kostnaden. Alla krångliga kringkostnader ter sig endast konstruerade för att göra det krångligare för kunden att kunna beräkna vad något kommer att kosta i förväg. Jag skulle personligen känna mig som en bedragare om jag inte visste att jag i detalj kunde redovisa mitt arbete under varje timme jag debiterar kund om denne så önskar.
Angående material tycker jag det är intressant att ett argument för påslagen ofta är att hantverkaren måste ha betalt för hantering, lager etc, men ändå ska han eller hon ha betalt för att de åker till grossisten. Jag menar, det borde ju rimligen vara antingen påslag på priset eller debitering för shoppingtid.
xxx
Redigerat:
Många skriver här på normal arbetstid.
Antingen har man arbetsrast eller så är man friställd, arbetslös eller student?
För det är väl inte så att ni låter kunden betala för denna tid?
Antingen har man arbetsrast eller så är man friställd, arbetslös eller student?
För det är väl inte så att ni låter kunden betala för denna tid?
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 315 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 315 inlägg
Det finns välutbildad lettisk arbetskraft, som jobbar för 150 sek/tim. Det är såklart efter svenska entrepenad-kontrakt, garantier och certifikat på produkterna/materialet.daun skrev:
Å de kontakter jag personligen haft med dessa, är enbart goda. därför får dom även bygga min nya "verkstad"/ekonomibyggnad.
magentis
inget illa menat nu.. men en fråga om dessa välutbildade lettländskar... om jag anlitar dom för uppförande av ett garage.. de lämnar garantier osv.. sen blir det något som ska gå på garantin.. om dessa då lämnat landet.. kanske för gott.. hur gör jag då??
Blir inte själva garantin meningslös då?
Blir inte själva garantin meningslös då?
Jag förstår inte riktigt hur du tänker, men jag menar förstås med utlandet, fortfarande länder som är med i EU. Så garantier m.m gäller ju precis på samma sätt inom hela EU. Å så länge du har ditt kontrakt å företaget finns kvar, så är det inte annorlunda än om du anlitat ett svenskt företag.Axelzons skrev:
Men självklart ska du inte anlita ett företag, svenkt som utländskt, om det inte kan förklara vad som gäller för dig. Men jag lovar, seriösa företag har inga problem med det, då det är du som nöjd kund, som tryggar deras överlevnad.
Det företag jag anlitar nu, har jag skrivit kontrakt med enligt "Entreprenadkontrakt (ABS 09)" vilket är precis detsamma som används av svenska företag. Du kan själv ladda ner å läsa vad som gäller här: http://www.konsumentverket.se/malla...p?lngCategoryID=545&ProductID=1075&GroupID=24 Där finns både kontrakt å bestämmelser.
Jag handlar mycket med företag runt om i EU, å det är inte mer besvär eller fler problem än med de från Sverige.., snarare tvärtom. Ofta så löser sig ev problem fortare med ett utländskt företag..., antar det har att göra med att det är lite "häftigare" att ha å göra med en utlänning, å vill visa upp sig från sin bästa sida
Tror sammantagit under alla år, att jag blivit blåst två ggr på nån vara. Men då har summan varit så liten, att jag helt enkelt inte orkat lägga nån möda på att få tillbaka pengarna..
Så för min egen del, har jag inga problemmed att göra affärer inom EU, oavsett land. Det finns ju stora pengar å spara, då det skiljer mycket i pris mellan olika länder, på varor å tjänster.
magentis
nu ska jag inte svara i Axelzons ställe, men jag tror jag förstår hur han menar.
Jag kan ta några konkreta exempel på orten.......
1: Några östeuropeer målade om fasaden på en äldre fastighet, fel färg användes med följden att blåsor bildades på hela fasaden. När företaget kontaktades var dom inte särskilt snabba av sig och det framgick snart att dom inte tänkte åtgärda problemet.
2: Några östeuropeer putsade ett antal hus med för tunn puts som fick till följd att fasaderna krackelerade, samma visa där, ingen som ville ta i problemet.
kan inte tänka mig att vladimir slänger sig över östersjön för att fixa med nån reklamation, och hur pigg är du på att processa i Polen eller Lettland??
Detta gäller även långväga prispressare inom sverige, man tar risker med garantin, lättare att processa dock.
Jag kan ta några konkreta exempel på orten.......
1: Några östeuropeer målade om fasaden på en äldre fastighet, fel färg användes med följden att blåsor bildades på hela fasaden. När företaget kontaktades var dom inte särskilt snabba av sig och det framgick snart att dom inte tänkte åtgärda problemet.
2: Några östeuropeer putsade ett antal hus med för tunn puts som fick till följd att fasaderna krackelerade, samma visa där, ingen som ville ta i problemet.
kan inte tänka mig att vladimir slänger sig över östersjön för att fixa med nån reklamation, och hur pigg är du på att processa i Polen eller Lettland??
Detta gäller även långväga prispressare inom sverige, man tar risker med garantin, lättare att processa dock.
Såklart kommer det alltid att uppstå problem, men att det skulle vara mer besvär med utländska hantverkare är enbart en fördom. Förresten så låter det ungefär likadant i vilket land man än befinner sig.
D.v.s att det egna landets arbetskraft alltid är bäst
Precis som det är när det kommer till råvaror för mat...
Men som sagt, jag har inte haft mer problem med att göra affärer i utlandet, än vad som gäller för Sverige.
Dessutom är det idag svårt att avgöra vad som är svenskt, å vad som är från nåt annat EU land.
Många företag har svenska hemsidor å svenska kontaktpersoner, så jag är 100% säker på att många som läser det här, redan gjort affärer med utländska företag, utan att ens ha e aning om det...
Sen tycker jag för min egen del, att det är dags att avskaffa alla myter om andra länder. Vi ingår ju i EU, på gott å ont, så det bästa är om vi alla följer de spelregler som gäller för oss. Vi kan tycka vad vi vill, men det är knappast lönt att gnälla över nåt nu. Så gör som jag, å försök göra det bästa av det. Å tänk på att de som nu växer upp, aldrig kommer att ens ägna en tanke på att handla svenskt, dom kommer att handla i EU
magentis
D.v.s att det egna landets arbetskraft alltid är bäst
Men som sagt, jag har inte haft mer problem med att göra affärer i utlandet, än vad som gäller för Sverige.
Dessutom är det idag svårt att avgöra vad som är svenskt, å vad som är från nåt annat EU land.
Många företag har svenska hemsidor å svenska kontaktpersoner, så jag är 100% säker på att många som läser det här, redan gjort affärer med utländska företag, utan att ens ha e aning om det...
Sen tycker jag för min egen del, att det är dags att avskaffa alla myter om andra länder. Vi ingår ju i EU, på gott å ont, så det bästa är om vi alla följer de spelregler som gäller för oss. Vi kan tycka vad vi vill, men det är knappast lönt att gnälla över nåt nu. Så gör som jag, å försök göra det bästa av det. Å tänk på att de som nu växer upp, aldrig kommer att ens ägna en tanke på att handla svenskt, dom kommer att handla i EU
magentis
ja du magnetis, vi får nog stanna vid att vi har olika åsikter, jag jobbar väldigt mycket som underentreprenör och träffar således mycket, för att inte säga jättemycket andra hantverkare, Svenska som utländska och jag har den erfarenheter att det ÄR mer problem med utländsk arbetskraft, språkliga missuppfattningar, man kanske inte riktigt har koll på svenska normer och regler både byggtekniska och arbetsmiljömässiga.
Jag anser definitivt att man har mycket att vinna på att anlita entreprenöre med lokalförankring särskilt med tanke på efterservice och garantier.
Jag anser definitivt att man har mycket att vinna på att anlita entreprenöre med lokalförankring särskilt med tanke på efterservice och garantier.
Här ute på landet funkar det alltid bäst att anlita lokala förmågor. Dels som sagt med garantier etc, och dessutom är det ju så att när alla känner alla så blir det snabbt känt om någon har gjort ett dåligt jobb, och hantverkaren vill ju inte bli ovän med grannen heller.
Som sagt inavel har en del fördelar 
Nä här fungerar det inte ens att vara snorkig. Folk håller tiderna ganska bra här (lite får man ju såklart bjuda på) och är allmänt hjälpsamma.
Jag är likadan och hjälper andra så det är nog den generella inställningen här ute.
Kan bara nämna sotaren, hur tror ni de allra flesta gör med sotaren? Är hemma och inväntar? Nix de lämnar källar/ytterdörren öppen så sotarn kan göra sitt jobb
Det är skönt när man kan lita på de flesta och slipper hålla på pch ojja sig över allt.
Nä här fungerar det inte ens att vara snorkig. Folk håller tiderna ganska bra här (lite får man ju såklart bjuda på) och är allmänt hjälpsamma.
Jag är likadan och hjälper andra så det är nog den generella inställningen här ute.
Kan bara nämna sotaren, hur tror ni de allra flesta gör med sotaren? Är hemma och inväntar? Nix de lämnar källar/ytterdörren öppen så sotarn kan göra sitt jobb
Det är skönt när man kan lita på de flesta och slipper hålla på pch ojja sig över allt.