Thomas59
pappskallen skrev:
Problemet är............... kunden....
Orkar inte bemöta ditt inlägg punkt för punkt men essensen i problemet sammanfattas ganska väl i dina egna första ord i ditt inlägg.

Inget är fel med hantverkarnas beteende - DET ÄR KUNDEN SOM ÄR PROBLEMET.!

NEJ Pappskallen - Det är Din inställning enligt ovan som ÄR DET SOM ÄR/ORSAKAR PROBLEMET.

Trots en MASSIV KRITIK och ett UTBRETT MISSNÖJE med de flesta typer av hantverkare, deras servicenivå, kundbemötande, prissättning och ofta faktiskt även deras yrkeskunnande mm. mm. mm. mm. ser du INGA PROBLEM med hantverkarnas beteende.

Ja vad ska man då säga - SUCK kanske. Rätt lönlöst att diskutera frågan med din inställning. Anlitar i alla fall inte hantverkare annat än i nödfall och även vid dessa sällsynta tillfällen har erfarenheten varit förfärande.

Ps. Måste ändå kommentera en av dina visdomar angående debitering av heldag trots att arbetet bara utförts under del av dag.

Citerar dig:
"Klart det är ditt problem, dom timmarna ska betalas av kunderna oavsett. Däremot tycker jag dom ska ingå i timdebiteringen och därmed inte reta kunden"

MAKALÖST! Det var nog en av de mest korkade kommentarer jag sett på forumet. Du har aldrig funderat på varför ett sådant synsätt, ett sådant beteende retar kunderna?

Har du inte jobb en heldag så får du allt acceptera en lägre lön/lönsamhet. Det skulle nog i de flesta andra branscher anses vara DITT BEKYMMER inte mitt.

Vad jag vet finns det ingen lag om att bortskämda hantverkare alltid ska kunna fakturera 8h per dag även om dom inte har jobb 8h. Ds.

Thomas59 skriver:

Pappskallen skriver:

....................................................................................................

Här har Thomas 59 klippt och klistrat lite som han tyckt det passar honom.

JAG har aldrig skrivit så där !!!!!

Vad jag skrev var: problemet är att KUNDERNA SKAPAR MARKNADEN.

thomas skriver även:

Orkar inte bemöta ditt inlägg punkt för punkt men essensen i problemet sammanfattas ganska väl i dina egna första ord i ditt inlägg.
Inget är fel med hantverkarnas beteende - DET ÄR KUNDEN SOM ÄR PROBLEMET.!

Jag tycker personligen det är mycket lågt att göra sken av att jag tycker kunden i sig är ett problem!

Redigerat:
Thomas59 skrev:
Citerar dig:
"Klart det är ditt problem, dom timmarna ska betalas av kunderna oavsett. Däremot tycker jag dom ska ingå i timdebiteringen och därmed inte reta kunden"

MAKALÖST! Det var nog en av de mest korkade kommentarer jag sett på forumet. Du har aldrig funderat på varför ett sådant synsätt, ett sådant beteende retar kunderna?

Har du inte jobb en heldag så får du allt acceptera en lägre lön/lönsamhet. Det skulle nog i de flesta andra branscher anses vara DITT BEKYMMER inte mitt.

Vad jag vet finns det ingen lag om att bortskämda hantverkare alltid ska kunna fakturera 8h per dag även om dom inte har jobb 8h. Ds.
Om du läst mitt inlägg ordentligt så hade du kanske förstått det oxå, men jag ska förtydliga för dig.

STÖRTID, det är den tid som man inte rent konkret jobbar hos kunden, som ex. när jobbet avslutas 14.50 eller när man får vänta en halvtimma extra på någon leverans, hämta något verktyg man glömt osv.
Den tiden ska och kommer kunden få betala för i sista änden oavsett, ty den kostnaden i exempelvis lön ska ju betalas med kundens pengar......några andra pengar att betala med finns inte. däremot, precis som jag skrev i mitt inlägg så tycker jag det är oklokt att debitera det direkt på kunden utan det bör istället bakas in i timpriset (är tveksam till om det ens är tillåtet att göra så enl. konsumenttjänstlagen)
du får även betala för:
Konferensresor
nöjestrippen när hela firman åker och kollar på hockey
nya fina mobiltelefoner titt o tätt
osv......

Men visst det debiteras inte dig personligen.

du kan ju även vända på det.......i normalfallet så jobbar hantverkaren full dag och då får du likt förbannat betala för störtid, så tillvida att den ligger inbakad i timdebiteringen.

Hursomhelst så ska alla kostnader betalas av kunderna i slutändan, och så fungerar det i alla företag, störtider, nöjeskonto mm. är inräknat i priset på varan, hur man sen tar betalt för det kan variera.

// Pappskallen som (som du kanske räknat ut) BARA jobbar mot fastpris och slipper dividerande om timmar hit och dit, materialpåslag osv.

Redigerat:
Thomas59
pappskallen skrev:
Thomas59 skriver:

Pappskallen skriver:

....................................................................................................

Här har Thomas 59 klippt och klistrat lite som han tyckt det passar honom.

JAG har aldrig skrivit så där !!!!!

Vad jag skrev var: problemet är att KUNDERNA SKAPAR MARKNADEN.

Jag tycker personligen det är mycket lågt att göra sken av att jag tycker kunden i sig är ett problem!
Jo jag tror att det framgick att jag tagiten vald del av ditt citat. Låt oss då titta på vad du skriver:

pappskallen skrev:
Problemet är att det är kunden som skapar marknaden, så länge dryga snåla privatkunder bara tittar på timpriset så kommer det se ut så här. Att hantverkaren vill ha bra betalt är inget konstigt, men prissättningen sätts utifrån den konkurrensen som finns och indirekt skapas av kunden.

Hur kan man tolka detta som annat än att du anser att det är privatkunden som skapar/utgör problemet?

Anledningen att det är bättre att jobba mot företag är många.
-lättare upphandling
-mindre ifrågasättande i själva yrkesutförandet
-lättare regelverk (konsumentköp/tjänst lagen är och ska vara tuff)
-ingen som hänger över axeln när man jobbar
-förståelse för att saker och ting faktiskt kostar (dom bedriver ju ett företag själva)
-mindre efterarbete (då privatkunden ska ringa och gnälla om varför det blev så dyrt)
-återkommande arbeten, privatkunden gör man kanske bar något enstaka jobb för, företaget kanske man debiterar 300.000 om året.

Hur kan man tolka detta som annat än att du anser att det är privatkunden som skapar/utgör problemet? Jag kan inte se annat än att de punkter du räknar upp ÄR I JÄMFÖRELSE MED PRIVATKUNDER. Om så inte är fallet bör du förtydliga dig. Inirekt kan man sluta sig till att du tycker att privatkunder
-ger svårare upphandling
-är mer ifrågasättande
-har tuffare regelverk
-har mindre förståelse för att saker och ting faktiskt kostar
-ger mer efterarbet
-innebär färre återkommande arbeten
=PRIVATKUNDEN är problematisk

Klart det är ditt problem, dom timmarna ska betalas av kunderna oavsett. Däremot tycker jag dom ska ingå i timdebiteringen och därmed inte reta kunden, Störtid har alla företag och det är ALLTID kunden som betalar för den i slutändan.

Här säger du rent ut att det är jag som PRIVATKUND som är problemet. Din lösning med att baka in debiteringsfusket i timpenningen är är ju en lösning men jag skulle tro att det är få timdebiterande konsulter i övriga branscher som skulle tycka att det är ok. Naturligtvis är det så att ditt timpris måste vara beräknat på din normala debiteringsgrad, ev justerad beroende på om den avviker allt för mycket från marknadspriset. Om du vid tillfäller sedan inte kan hålla din budgeterade debiteringsgrad (ditt problem) så vill du skjuta över problemet till kunden. Häpnadsväckande

Fungerar det likadant på bilverkstaden exempelvis, vad tror du dom betalar för en bromsskiva kontra vad du får pröjsa.
däremot så styrs även det via marknaden, får företagen lite att göra så kommer även dom priserna krypa neråt och rabatterna får kanske användas som konkurrensmedel.

Enligt din nyss lanserade modell för att oavsett beläggningsgrad kunna behålla en oförändrad inkomst borde ju verkstadens priser KRYPA UPPÅT eller hur? Nu är det ju givetvis inte så I DE FLESTA ANDRA BRANSCHER. Om beläggningen är låg får man A/Effektivisera sin verksamhet B/öka marknadsföringen C/Sänka priset så att fler kunder strömmar in. I din bransch verkar dock metoden vara en annan. Saknas kunder så ÖKAR VI PRISET. Kanske därför man inte ser så många nobelpristagare bland hantverkarna.

Ja ska man få en enmansfirma att fungera idag så kan man inte jobba som du föreslår utan man måste vara flexibel och kunna ha många bollar i luften.
Yrket kräver telefonservice i viss mån, det kan vara någon som behöver fråga något för att komma vidare i sin renovering eller en fråga i en viktig upphandling med stora pengar inblandade.
DÄREMOT tycker jag nog att man kan dra av någon/några timmar för kunden om man stått mycket i telefon
Är det så att du regelmässigt behöver nyttja tid som annan kund betalar för till telefonservice och att besvara frågor (från andra kunder) borde du i rimlighetens namn reducera din timdebitering med den tid som du normalt lägger på annat än det du har betalt för. Eller skaffa en assistent eller en telsvarservice. Det funkar troligen alldeles utmärkt att be att få ringa tillbaks senare, tex när du har rast.

Att din betalande kund skulle acceptera att du pratar i telefon bara för att det är "... en fråga i en viktig upphandling med stora pengar inblandade.". På vilket sätt vill du förklara för mig att jag inte bara ska acceptera din övriga olater UTAN OCKSÅ BETALA TIMTID FÖR DITT FÖRSÄLJNINGSARBETE???

Vidare: Du har pratat med andra kunder i timmar och tycker faktiskt att det kan vara ok från din sida att "...dra av någon/några timmar...". Man blir alldeles gråtfärdig, men det lägger du väl på nästa kund istället. Din månadslön ska inte i något läge påverkas eller hur.

Slutligen. Du skriver avslutningsvis "Jag tycker personligen det är mycket lågt att göra sken av att jag tycker kunden i sig är ett problem!. Var i din text pekar du ut någon ANNAN än privatkunden som problemet/upphovet till problemet?????????

Thomas59 skrev:
Är det så att du regelmässigt behöver nyttja tid som annan kund betalar för till telefonservice och att besvara frågor (från andra kunder) borde du i rimlighetens namn reducera din timdebitering med den tid som du normalt lägger på annat än det du har betalt för. Eller skaffa en assistent eller en telsvarservice. Det funkar troligen alldeles utmärkt att be att få ringa tillbaks senare, tex när du har rast.

ytterligare en sak som i detta fall skulle trigga priset uppåt ( telefonist alltså )

jobbar du på dina raster Thomas59 ? :rolleyes:
det vägrar jag iaf att göra

Thomas59
drakhenke skrev:
ytterligare en sak som i detta fall skulle trigga priset uppåt ( telefonist alltså )

jobbar du på dina raster Thomas59 ? :rolleyes:
det vägrar jag iaf att göra
Telefonist javisst. om du tycker att du behöver det för att kunna fokusera på dina uppdrag så självklart. Finns tjänster att köpa. I ett av mina företag har har vi ingen egen telefonist utan köper tjänsten av ett fristående bolag. Inte särskilt dyrt och funkar perfekt. Skälet är att våra konsulter GIVETVIS INTE kan sitta i telefon med andra kunder då dom är ute på uppdrag.

För oss är det SJÄLVKLART och jag tror att våra kunder skulle bli riktigt förbannade om våra konsulter satt och pratade med andra kunder under den tid vi debiterar dem.

På vilket sätt skulle priset gå upp menar du? Om du idag behöver 8h för att färdigställa ett jobb åt mig och pratar i telefon 30 minuter av dessa 8h så får jag ju bara 7,5h's jobb gjort för de 8h somdu debiterar - eller hur?

Säg att du tar 400 kr timmen x 8h=3 200 kr. Jag får 7,5h jobb gjort. Min timkostnad blir då egentligen 3200/7,5=426,7 kr/h. Jag betalar således egentligen 6,27% mer än din OFFICIELLA timtaxa redan idag.

Om du istället tog 426,7 kr/h som officiell taxa och vi utgår från att du även med den högre timdebiteringen klarar att utföra jobbet på 7,5h så blir det väl inte dyrare för mig? Eller missade jag nåt då jag sov på mattelektionerna i skolan?

Ingen skillnad i kostnad men en betydligt ärligare prissättning.

Ja du RASTER.! Nu för tiden jobbar jag inte som konsult med timdebitering så jag fikar mest hela dagarna och kunderna får snällt vänta men på den tiden jag hade ett större konsultbolag hade vi givetvis personal som tog hand om kundsamtal när vi var ute på jobb. Var det akut fick man sen ringa tillbaks under lunchen eller när arbetet var slut för dagen Funkade inte det ringde man tidig morgon. Säljarbetet skötte man under den tid man ej hade uppdrag.

Raster var något man tog om man hann och det var inte ofta. Luncherna var inte heller heliga. Om du är småföretagare får du nog acceptera att raster och luncher delvis åtgår till att sköta kundservice. Anser du att rasterna är HELIGA får du nog ta jobb på något stort företag som har särskild personal som sköter sådant som du idag gör på tid som JAG BETALAR, eller skaffa en assistent/telefonistservice.

Jag kan inte förstå varför det ska vara så svårt att förstå.

Fattar inte hur hantverkare är funtade. Klagomålen på Er är massiva och många är med all rätt rent ut sagt förbannade på hur ni (många av er) agerar i olika avseenden.

Er reaktion: "Hmm det måste vara kunderna det är fel på" Allvarligt, har ingen av er ens tänkt tanken att det kanske är ni och ert beteende som till stora delar är skälet till denna kritik.

Alltså, Jag tror du missförstått mig Thomas......

Om du läser mitt första inlägg i denna tråd där jag bemöter dina frågor/påståenden så är det en förklaring varför det ser ut som det gör, det är inget som säger att det är rätt, vissa delar tycker jag är självklara och riktiga och andra inte.

Jag tycker inte det är bra när det finns konstiga prislistor som inte rimmar med verkligheten, men så länge folk accepterar detta så kommer det att finnas, tro mig.
KUNDEN SKAPAR MARKNADEN.
nu stundar sämre tider, det är bra på så sätt att marknaden stramas åt och förhoppningsvis kan sådant stävjas, men ta då chansen ni privatkunder och se till så prissättningen blir riktig.

Som jag skrev i första inlägget så stirras det bara på det billiga timpriset.

Du skriver:Er reaktion: "Hmm det måste vara kunderna det är fel på" Allvarligt, har ingen av er ens tänkt tanken att det kanske är ni och ert beteende som till stora delar är skälet till denna kritik.

Jag påstår inte att det är fel på kunderna, men jag påstår att kunderna skapar marknaden.
...................................................................................................................................................

Problemet är att det är kunden som skapar marknaden, så länge dryga snåla privatkunder bara tittar på timpriset så kommer det se ut så här. Att hantverkaren vill ha bra betalt är inget konstigt, men prissättningen sätts utifrån den konkurrensen som finns och indirekt skapas av kunden.

Hur kan man tolka detta som annat än att du anser att det är privatkunden som skapar/utgör problemet?

----Tolka det precis som jag skriver det: Det är kunden och dess efterfrågan som skapar marknaden. (Kunden i sig är ju naturligtvis inget "problem")

Anledningen att det är bättre att jobba mot företag är många.
-lättare upphandling
-mindre ifrågasättande i själva yrkesutförandet
-lättare regelverk (konsumentköp/tjänst lagen är och ska vara tuff)
-ingen som hänger över axeln när man jobbar
-förståelse för att saker och ting faktiskt kostar (dom bedriver ju ett företag själva)
-mindre efterarbete (då privatkunden ska ringa och gnälla om varför det blev så dyrt)
-återkommande arbeten, privatkunden gör man kanske bar något enstaka jobb för, företaget kanske man debiterar 300.000 om året.

Hur kan man tolka detta som annat än att du anser att det är privatkunden som skapar/utgör problemet? Jag kan inte se annat än att de punkter du räknar upp ÄR I JÄMFÖRELSE MED PRIVATKUNDER. Om så inte är fallet bör du förtydliga dig. Inirekt kan man sluta sig till att du tycker att privatkunder
-ger svårare upphandling
-är mer ifrågasättande
-har tuffare regelverk
-har mindre förståelse för att saker och ting faktiskt kostar
-ger mer efterarbet
-innebär färre återkommande arbeten
=PRIVATKUNDEN är problematisk

---Ja, så som marknaden ser ut idag är det sällan en fördel att arbeta mot privatkund, därför är det mycket hårdare konkurrens om jobben på företag

Klart det är ditt problem, dom timmarna ska betalas av kunderna oavsett. Däremot tycker jag dom ska ingå i timdebiteringen och därmed inte reta kunden, Störtid har alla företag och det är ALLTID kunden som betalar för den i slutändan.

Här säger du rent ut att det är jag som PRIVATKUND som är problemet. Din lösning med att baka in debiteringsfusket i timpenningen är är ju en lösning men jag skulle tro att det är få timdebiterande konsulter i övriga branscher som skulle tycka att det är ok. Naturligtvis är det så att ditt timpris måste vara beräknat på din normala debiteringsgrad, ev justerad beroende på om den avviker allt för mycket från marknadspriset. Om du vid tillfäller sedan inte kan hålla din budgeterade debiteringsgrad (ditt problem) så vill du skjuta över problemet till kunden. Häpnadsväckande

---Nej jag säger inte att DU är problemet, jag säger att det BLIR DITT PROBLEM iom att jag anser att störtiden ligger inom den totala verksamhetsbudgeten.
Sedan är vissa företag effektivare än andra på att jobba bort dom problemen, all heder åt dom.

Fungerar det likadant på bilverkstaden exempelvis, vad tror du dom betalar för en bromsskiva kontra vad du får pröjsa.
däremot så styrs även det via marknaden, får företagen lite att göra så kommer även dom priserna krypa neråt och rabatterna får kanske användas som konkurrensmedel.

Enligt din nyss lanserade modell för att oavsett beläggningsgrad kunna behålla en oförändrad inkomst borde ju verkstadens priser KRYPA UPPÅT eller hur? Nu är det ju givetvis inte så I DE FLESTA ANDRA BRANSCHER. Om beläggningen är låg får man A/Effektivisera sin verksamhet B/öka marknadsföringen C/Sänka priset så att fler kunder strömmar in. I din bransch verkar dock metoden vara en annan. Saknas kunder så ÖKAR VI PRISET. Kanske därför man inte ser så många nobelpristagare bland hantverkarna.

---Tja nu var det ju inte det vi pratade om i just detta fallet utan påslag på reservdelar, men visst en bilverkstad jobbar för det mesta på tarriff, han har med andra ord en viss tid på sig att byta ex. en generator. oftast gör han det snabbare än den tid han har på sig. tror du han sänker priset för kunden trots att han fått en kvart över???

Redigerat:
Thomas59
Ok, pappskallen, ska inte citera inlägget, det blir så långa trådar.

Allvarligt, vad är skillnaden mellan att kunderna är problemet och att "kunderna skapar marknaden"?

Jag har väl aldrig hävdat att hantverkarna inte ska ha bra betalt, givet att dom gör ett bra jobb. Problemet är att dom LURAR till sig bra betalt genom att mörka vad det kommer att kosta bla genom att via sina "prislistor med rabatt" ge sken av att kunden gör en bra affär då verkligheten är raka motsatsen. Andra sätt att LURAS har vi redan avhandlat tidigare.

Att ej arbetad tid debitera kunderna försvarar du med citat: "BLIR DITT PROBLEM iom att jag anser att störtiden ligger inom den totala verksamhetsbudgeten".

Jag vet inte om du förstår vad du själv skriver. Den rimliga tolkningen vore ju att timpriserna har beräknats utifrån att 100% av tiden inte är debiterbar varför timpriserna sätts med viss marginal. Ja så funkar det i de flesta andra branscher så det är inget konstigt.

Problemet är ju att ni sedan ändå chansar på att debitera ej arbetad tid i alla fall. I många fall med den otroligt korkade motiveringen att "...jag måste ju ha betalt för 8h då jag inte har någon annan kund inbokad under resten av dan..."

Hantverkarna är offer för den okunniga marknaden, så kan man i så fall sammanfatta det hela. Ja kanske är det så. Obefintlig konkurrens i kombination med hantverkare som är offer för kundernas okunnighet.

Det är ju en möjlighet men knappast troligt. En troligare tolkning är att hantverkarna utnyttjar kundernas okunnighet och underläge till att skörta upp kunderna.

Vilken annan bransch som helst skulle ta sig en allvarlig funderare kring varför så många kunder anser sig bli lurade och vidta åtgärder.

Ärliga och justa hantverkare får ju skämmas för hur ni jobbar.

Jag är ju av den åsikten att det är bättre om man istället för att tex redovisa prislista reducerat med x antal %. Redovisar nettokostnad plus 10% eller dylikt. Och istället höja timpenningen för att täcka overhead, GK och eventuell bilkostnad.

Att jämföra "proffsbestälallare" med privatkunder går inte att göra då förutsättningarna är helt annorlunda. Att bli upphandlad som utförandeentreprenör åt någon fastighetsägare är en rätt enkel sak. Jag menar kalkylregler i AB osv samt att handlingarna oftast är bra projekterade. Samt att man har människor på båda sidor som är införstådda i hur det skall gå till. Teknik, ekonomi osv kan folk ofast rätt bra då.
Men Nisse Hult 35 med en villa som skall byggas till har kanske ingen aning om hur var varför. DÅ är det en entreprenörs förbannade jävla plikt att hantera den svagare parten med silkesvantar. Vara övertydlig i hur man tänker bedriva jobbet, gör man det inte på fastpris så skall man vara tydlig med att ange ett takpris.
Éntreprenörer som inte tar detta på allvar blir inte långlivade visst ibland kan man misslyckas det får man ha full förståelse för. Men än viktigare är då att vårda kunden så att den blir nöjd med utförandet om det är ekonomin som sticker åt fanders. Ett dåligt utförande är svårare att reparera. Ingen kund prutar dåligt utfört arbete med ekonomisk kompensation och är nöjd efteråt.

Men jag avskyr prislistor och vill inte ha några sådana i mina upphandlingar. HEllre att dem får redovisa netokostnad och påslag. Det blir då även mycket enklare att reglera AVGÅENDE kostnader. Då även dessa skall regleras med påslag. Ett rör som du blir debiterad 100+10% skall avgå med samma summa.
Våga vägra prislista...

Redigerat:
pappskallen skrev:
Självklart håller jag med om att hantverkare vill ha bra betalt men jag kan fortfarande inte förstå ditt argument om att det är kunden som skapar marknaden. Jag tror inte det finns särskilt många privatkunder som tycker att upplägget med stort materialpåslag och en lägre timdebitering är bra eller särskilt ärligt.

Anledningen som jag ser det att systemet finns är att de flesta privatkunder inte fattar vad materialet kostar, hur stort påslaget på material är och att det är ett enkelt sätt att dölja en betydligt högre timdebitering på det sättet. Som det framgått tidigare så skulle vissa hantverkare behöva höja timdebiteringen rätt mycket om man skulle ha ett mindre påslag på det material som går åt.

Det är säkert så att många kunder inte anlitar hantverkare så ofta och inte har koll på hur det fungerar men att utnyttja det faktum att kunden inte fattar prissättningen och sen hävda att kunderna får skylla sig själv är rätt cyniskt. Jag tolkar ditt inlägg som att om privatkunder är godtrogna så är det ok att bara köra på med saltade prislistor. Visst är det säkert så att konkurrensen har varit rätt dålig och att det är brist på vissa hantverkare men jag kan inte förstå hur det skulle berättiga ett system som uppenbart är konstruerat för att dölja den verkliga kostnaden för kunden. Att man sen är som hantverkare blir förvånad över att kunder har synpunkter på fakturan i efterhand är ganska otroligt. Jag kan bara se en anledning till att man inte är öppen med det stora materialpåslag som man ibland har ut till kund och det är att det stora flertalet inte fattar vad den egentliga timdebiteringen ligger på.

Jag skulle gärna se att någon på ett begripligt sätt kunde förklara poängen med grossistprislistorna och att det inte bara är ett sätt att dölja kostnaden för kunden. Argumenten som hela tiden återkommer är att om man skulle ta en "verklig" timdebitering så skulle man inte få några kunder vilket jag bara kan tolka som att man medvetet undanhåller information om vad jobbet ska kosta. Sen vet jag inte heller om argumentet att "alla gör så" på något sätt skulle göra det mer OK.

Jag är väl medveten om att det är ett väl inarbetat system och att många hantverkare säkert tycker att det är helt naturligt och inte det minsta konstigt men för oss privatkunder så är det uppenbarligen inte alls lika självklart. Om man ska ha en smidig relation med kunderna så kanske båda sidor behöver ta ett större ansvar för att slippa problem. Kunderna borde kanske bli bättre på att skriva avtal på vad man kommit överens om och till vilket pris och hantverkarna måste försöka förstå vikten av att ange en riktig kostnadsuppskattning till kunden och verkligen göra beställaren medveten om hur det fungerar för att slippa problem.

När det gäller timpris vs materialpåslag vill jag bara säga en sak: ROT-avdrag!
Arbetet är avdragsgillt men inte materialet...ROT-avdraget bidrar till att sanera marknaden, där också...

Håller med. Det får förhoppningsvis effekten att det blir intressantare att ange en högre verklig timdebitering än ett stort påslag på materialet och i slutänden så tjänar alla på det!

Angående materialkostnad:

Skriv avtal!!
Hantverkarformuläret -09 har följande ruta(X) som skall skrivas i:
Material och hjälpmedel debiteras med redovisad självkostnad med tillägg om X %.

Tycker du som beställare att påslaget är för högt så skriv inte under avtalet. Säg till att du vill ha ett lägre tillägg. Om det inte går, vänd dig till någon annan hantverkare.
Observera att självkostnaden skall vara redovisad. Kopior på inköpsfakturor för hantverkaren är exempel på sätt att redovisa. Inte egna prislistor.

Angående timdebitering:

Jag är byggnadsnickare och arbetar gärna med privatunder och debiterar på följande sätt:
Endast för arbetstid; inte när jag fikar, pratar i telefonen eller sitter på muggen.
Inte heller för bilkostnad eller restid inom 3mil från Umeå.
Inget materialpåslag utan beställarna får min eventuella rabatt. Är beställaren intresserad så kan han eller hon jaga efter lägre priser, för mig har det ingen betydelse varifrån jag tar materialet.

Jag skriver dagbok som innehåller tider när jag börjar och slutar arbetet, när jag tar rast och avdrag för tid på toa och telefonsamtal. Dessutom skriver jag ner något om vad jag har gjort för arbeten under dagen. Denna dagbok är fri för beställaren att ta del av.

Flera av mina beställare tycker att detta är ett bra sätt debitera på. Det är bara när jag jobbar som det kostar.

I stället har jag en förhållandevis hög timdebitering.

Thomas59
Snickar-Urban skrev:
Angående timdebitering:

Jag är byggnadsnickare och arbetar gärna med privatunder och debiterar på följande sätt:
Endast för arbetstid; inte när jag fikar, pratar i telefonen eller sitter på muggen.
Inte heller för bilkostnad eller restid inom 3mil från Umeå.
Inget materialpåslag utan beställarna får min eventuella rabatt. Är beställaren intresserad så kan han eller hon jaga efter lägre priser, för mig har det ingen betydelse varifrån jag tar materialet.

Jag skriver dagbok som innehåller tider när jag börjar och slutar arbetet, när jag tar rast och avdrag för tid på toa och telefonsamtal. Dessutom skriver jag ner något om vad jag har gjort för arbeten under dagen. Denna dagbok är fri för beställaren att ta del av.

Flera av mina beställare tycker att detta är ett bra sätt debitera på. Det är bara när jag jobbar som det kostar.

I stället har jag en förhållandevis hög timdebitering.
Det är ju hur bra som helst. Känns nästan pinsamt då man öser galla över en hel yrkeskår. Givetvis så finns det både rötägg, vanliga ohederliga/slarvida/lata yreksmän och sedan finns det sådana som Snickar-Urban.

Då du förklarar hur du arbetar och debiterar känns det som den naturligaste sak i världen. Gäller bara att se till att det är personer med din inställning som får alla jobb.

Det skulle finnas en konsumentupplysningsite där man på ett snart sätt kan betygsätta hantverkare och givetvis då också söka efter hantverkare. Kanske skulle man även ha någon form av röda avgångar där hantverkare som har tex en halvdag över kan lägga ut den tiden till ett bra pris. Bättre det än att gå utan jobb. Privatpersoner som kanske har större flexibilitet vad gäller NÄR jobbet ska utföras kan då gå in och boka dessa tider för jobb där priset är viktigare än exakt när det ska utföras. Det kan ju funka åt andra hållet också att privatpersoner som vill ha jobb utfört lägger upp det på siten och sedan kan hantverkare gå in och kolla om det finns lämpliga uppdrag som kan utföras på strötid.

Bara en tanke mest utifrån att bra hantverkare ska kunna lyftas fram.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.