10 645 läst ·
52 svar
11k läst
52 svar
Hantverkaren tog på sig husägarens BH och trosor - åtalas
Jag skulle kanske tillägga att uttråkade hemmafruar med män som är ute och reser möter gärna unga hantverkare / reparatörer som skulle kunna vara deras söner med väldigt dåligt knäppta morgonrockar det förklarades för mig under min anställningsintervju och chefen tyckte inte det ingick i arbetsuppgifterna att serva även dessa (för mycket kundservice ) 🥳🥳🥳
Medlem
· Halland
· 4 519 inlägg
Jag är tveksam till att det ska räknas till olovligt brukande. Att lukta på något är knappast att bruka det.A Anders_Nilsson skrev:
Ja, i ditt exempel håller jag med, men i artikelns exempel är det nog inte orimligt. Hantverkaren hade ju burit klädesplaggen. Vem vet när hantverkaren duschade senast?A Anders_Nilsson skrev:
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 671 inlägg
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Läs lite om hur lagtolkning fungerar i Sverige och fundera på vad som är syftet med regleringen istället för att bara bokstavstolka paragraftexten utanför dess sammanhang.W Weimik skrev:Det känns lite långsökt tycker jag. Hemfridsbrott är att olovligen tränga sig in i någons bostad och ingenstans i lagen står det något om del av bostad. Jag tolkar lagen som att man antingen är i bostaden eller inte och att det antingen är lovligen eller olovligen.
Skulle en hantverkare kunna dömas för hemfridsbrott bara för att ha råkat gå in i fel rum? Vore intressant om det fanns någon sådan dom.
Givetvis kan du bjuda in grannen på en kopp kaffe i köket utan att det automatiskt innebär att han har obegränsad rätt att gå in i ditt sovrum. Man går typiskt sett inte in i andras sovrum om man inte känner dem väl, eller har ärende dit.
Hemfriden har en flytande skala som gör den starkare i mer privata delar av bostaden, och även en växling mellan när man kan presumera att man har lov eller inte har lov beroende på situation.
Rotar man bland underkläderna i sovrummets garderob är man helt klart i en av bostadens privataste delar. Och man rör sig helt klart inom området där det råder presumtion för att man inte ska vara, utan att behöva bli tillsagd att det inte är önskvärt.
ja, så är det ju självklart, men om man ska kunna bli åtalad för hemfridsbrott så bör ju åtminstone rekvisit för detta finnas i tex förarbeten.R Räknenisse skrev:Läs lite om hur lagtolkning fungerar i Sverige och fundera på vad som är syftet med regleringen istället för att bara bokstavstolka paragraftexten utanför dess sammanhang.
Givetvis kan du bjuda in grannen på en kopp kaffe i köket utan att det automatiskt innebär att han har obegränsad rätt att gå in i ditt sovrum. Man går typiskt sett inte in i andras sovrum om man inte känner dem väl, eller har ärende dit.
Hemfriden har en flytande skala som gör den starkare i mer privata delar av bostaden, och även en växling mellan när man kan presumera att man har lov eller inte har lov beroende på situation.
Rotar man bland underkläderna i sovrummets garderob är man helt klart i en av bostadens privataste delar. Och man rör sig helt klart inom området där det råder presumtion för att man inte ska vara, utan att behöva bli tillsagd att det inte är önskvärt.
Nej, hon hade döttA Anders_Nilsson skrev: