10 655 läst ·
52 svar
11k läst
52 svar
Hantverkaren tog på sig husägarens BH och trosor - åtalas
På konsumentens sida
· 3 636 inlägg
En kvinna gjorde en chockerande upptäckt när hon gick in på sin övervakningskamera medan hantverkaren som jobbade åt henne var på plats ensam.
Du kan läsa artikeln här: Hantverkaren tog på sig husägarens BH och trosor - nu åtalas han
Du kan läsa artikeln här: Hantverkaren tog på sig husägarens BH och trosor - nu åtalas han
Redigerat av moderator:
– Det var dumt gjort, klantigt. Skulle inte ha skett, säger han i förhör.
Vad var dumt och klantigt? Att han gjorde det eller att han åkte dit?
Vad var dumt och klantigt? Att han gjorde det eller att han åkte dit?
Kan det rent juridiskt vara hemfridsbrott om hantverkaren släppts in i lägenheten? Vad jag förstått gäller ju inte ens försäkring mot stöld då eftersom man bjudit in tjuven. Därför man inte ska låna ut nyckeln till hantverkaren, då denne räknas som gäst. Samma sak borde väl gälla nu, eller? Han ombads inte lämna. Hon får välja bättre bekanta.
Redigerat:
Jag tokar det som att hemfridsbrottet är att han olovligen rört sig i hemmet där han inte fått lov att var. T.ex om han fått i uppdrag att renovera köket har han inte per automatik fått tillåtelse att vara i sovrummet.J Jocke Best skrev:Kan det rent juridiskt vara hemfridsbrott om hantverkaren släppts in i lägenheten? Vad jag förstått gäller ju inte ens försäkring mot stöld då eftersom man bjudit in tjuven. Därför man inte ska låna ut nyckeln till hantverkaren, då denne räknas som gäst. Samma sak borde väl gälla nu, eller? Hon får välja bättre bekanta.
Medlem
· Halland
· 4 579 inlägg
Hade en kvinnlig hantverkare åtalats om hon sniffat i mina kalsonger efter att jag klippt gräset ett par timmar i stekande sol? Alltså, kräva ersättning för sanering låter lite mycket.useless skrev:
Det han gjort är inte OK men han borde få hjälp med att komma ut ur garderoben.
Det känns lite långsökt tycker jag. Hemfridsbrott är att olovligen tränga sig in i någons bostad och ingenstans i lagen står det något om del av bostad. Jag tolkar lagen som att man antingen är i bostaden eller inte och att det antingen är lovligen eller olovligen.I Igelknorr skrev:
Skulle en hantverkare kunna dömas för hemfridsbrott bara för att ha råkat gå in i fel rum? Vore intressant om det fanns någon sådan dom.