5 51:an skrev:
Bakstyckena i skåpen brukar vara ditsatta så att ett mellanrum på 10-15mm finns mot väggen. Det innebär att det går att förlägga klenspänningsledningarna lodrätt där. Men det går inte att ta sig fram vågrätt mellan skåpen, eftersom skåpens sidostycken stöter mot väggen. Dragning bakom skåpen förutsätter att det finns åtkomlighet ovanför dom. Passbiten mot taket måste vara demonterar, med andra ord. Drivdonen går bra att placera ovan skåpen i det fallet och det är enkelt att förlägga erfoderliga ledningar vågrätt ovanpå överskåpen.
Fast var det verkligen så på IKEA FAKTUM? Jag är tveksam. Därtill kan det skita sig pga. Horisontell bräda för infästning. Då står man där och har tagit upp hål till ingen nytta och en kund som tycker att man är en idiot.

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Andreas781002 och 2 till
  • Laddar…
Alltså nu vet inte jag vad du har för material i väggarna men att dra slang och verkligen dölja allt går, gör det själv i mitt kök. Arbetsinsatsen var med all eldragning ett gäng timmar (är själv elektriker). Men då är det alla gånger lättare för en elektriker om du hade blåst ut hela köket istället, att montera ner och sätta upp igen hade aldrig varit värt det.

Men nu körde jag inte ett Ikea kök och då var det bara att köra en färdig spotlight skiva som var fräst och klar, vet inte om Ikea har sånt dock. En kabellist kommer dölja kabelhaveriet. Faktiskt förvånad att elektrikern inte dolde dom, men det finns såklart alla varianter på hantverkare.

• Gilla
_Claes_
  • Laddar…
Främst har det brustit i kommunikationen här. Eldragningen är ok om man sätter list. Skruvskallarna vittnar om att snickaren, ursäkta uttrycket är en idiot. Vem gör så? Där kan vi ha problemet. Elektrikern har ringt till snickaren och frågat och snickaren har svarat hur han ska göra. Har du en offert/ett kontrakt TS eller betalar du separat till varje disciplin? Har du köpt en totalentreprenad och inte specificerat mer så har man nog svårt att hävda att elinstallationen är felaktig om kablarna skyddas med typ list. Att ta ner skåpen är för stor risk och får anses orealistiskt.

• Gilla
_Claes_ och 1 till
  • Laddar…
M Mido11 skrev:
Hade du betalt för arbetsledarens kostnad för att framföra de olika alternativen till dej och att han utredde vad de var, 2 eller 3 timmar i utredningstid, kostnad ca: 2400 ink moms?
Eller skulle det vara 'gratis'?
Han tog ju detta beslut själv baserat på ett kort telefonsamtal med elektrikern. Uppenbarligen gjorde han då en kortfattad analys som han skulle presenterat för mig och be in grönt ljus innan han lät dra sladdarna inne i skåpen.

Möjligtvis har jag fel att någon annan dragning varit genomförbar till rimlig kostnad, men eventuellt hade jag bett en annan elektriker titta på det. Denna menade t.ex. att man inte kunde koppla IKEAs omlopp-downlights till en Schneider universaldimmer i vägguttaget (kabel dragen dit eftersom vi nu gjorde det för en uppsättning Malmbergs-downlights istället), men elektikern som drog lampor i köket i min förra lägenhet lyckades med det utan problem.

Nu kommer jag bli påhoppad men det är ju inte direkt essen som handlar på Malmbergs...

• Gilla
Andreas781002
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Främst har det brustit i kommunikationen här. Eldragningen är ok om man sätter list. Skruvskallarna vittnar om att snickaren, ursäkta uttrycket är en idiot. Vem gör så? Där kan vi ha problemet. Elektrikern har ringt till snickaren och frågat och snickaren har svarat hur han ska göra. Har du en offert/ett kontrakt TS eller betalar du separat till varje disciplin? Har du köpt en totalentreprenad och inte specificerat mer så har man nog svårt att hävda att elinstallationen är felaktig om kablarna skyddas med typ list. Att ta ner skåpen är för stor risk och får anses orealistiskt.
Tyvärr verkar elektikern ha agerat hobbysnickare här.

Har kontakt med en arbetsledare/projektledare som gör totalentreprenad och fördelar arbetet mellan sina killar. Han har gett mig en skattning på hur tiden fördelas mellan målning, snickeri och eldragning.

C _Claes_ skrev:
Tyvärr verkar elektikern ha agerat hobbysnickare här.

Har kontakt med en arbetsledare/projektledare som gör totalentreprenad och fördelar arbetet mellan sina killar. Han har gett mig en skattning på hur tiden fördelas mellan målning, snickeri och eldragning.
Och vad ska du med den informationen till menar du? Har elektrikern agerat hobbysnickare, hur då? Fördelning av tid skiljer ju rätt mycket beroende på vad man gör.

Tack för alla svar. Jag kommer inte reklamera eller vägra betala någon räkning. De har ordnat lister för att dölja kablarna. De byter också skruvar till nedsänkta på min begäran, men får ta en diskussion om han debiterar elektrikerns högre arvode för snickrandet som denne utfört (ffa. skruvandet och lapptäcket med täckskivorna i hörnet).

Redigerat:
J Johan456 skrev:
Och vad ska du med den informationen till menar du? Har elektrikern agerat hobbysnickare, hur då? Fördelning av tid skiljer ju rätt mycket beroende på vad man gör.
Vad menar du? Med den informationen ( t1 timmar snickare/målare för x kronor och t2 timmar eldragning för y kronor) får jag en uppskattning om kostnaden för arbetet och sedan slutfakturan som ska ligga inom intervallet han angett.

Han har ju utfört arbetet med skivorna undermåligt. Jag hoppas han räknar olika för de olika momenten som elektrikern aka klåparsnickaren utfört som du skriver.

elKnugo elKnugo skrev:
Alltså nu vet inte jag vad du har för material i väggarna men att dra slang och verkligen dölja allt går, gör det själv i mitt kök. Arbetsinsatsen var med all eldragning ett gäng timmar (är själv elektriker). Men då är det alla gånger lättare för en elektriker om du hade blåst ut hela köket istället, att montera ner och sätta upp igen hade aldrig varit värt det.

Men nu körde jag inte ett Ikea kök och då var det bara att köra en färdig spotlight skiva som var fräst och klar, vet inte om Ikea har sånt dock. En kabellist kommer dölja kabelhaveriet. Faktiskt förvånad att elektrikern inte dolde dom, men det finns såklart alla varianter på hantverkare.
Du har fel i att det varit lättare för elektrikern om köket blåsts ut.
För med största sannolikhet hade köket rivits, det nya hade byggts upp, med nya vattenrör, vitvaror och måleriarbeten.
SEN hade man kommit på att, (aj fan, vi måste ju ha el draget här och där också)

• Gilla
_Claes_
  • Laddar…
X Xaktly skrev:
Du har fel i att det varit lättare för elektrikern om köket blåsts ut.
För med största sannolikhet hade köket rivits, det nya hade byggts upp, med nya vattenrör, vitvaror och måleriarbeten.
SEN hade man kommit på att, (aj fan, vi måste ju ha el draget här och där också)
Tja allt handlar om planering, och om det ska vara schysst så är det alla gånger lättare att dra elen först innan du smäller upp allt, under förutsättning att du har antingen ett bra underlag att gå efter eller kommunikation med beställaren. Elektriker först in för allt infällt och sedan sist ut för slutmonteringen.

• Gilla
vefyra och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
M Mido11 skrev:
Hade du betalt för arbetsledarens kostnad för att framföra de olika alternativen till dej och att han utredde vad de var, 2 eller 3 timmar i utredningstid, kostnad ca: 2400 ink moms?
3 timmars(!) utredning om kabeln ska ligga lös i skåpet eller inte?!
Snälla nån...

• Gilla
Enolf och 5 till
  • Laddar…
U Uppner skrev:
Men saken är att det inte blivit "några tusenlappar extra".
Det hade kostat betydligt mer än en par tusenlappar att montera ned halva köket, fräst spår (eller vad som nu behövts) osv osv.
Även jag är ganska övertygad om att du inte varit redo att betala vad, enligt dig, en riktig installation skulle ha kostat.
Kontentan är att du och hantverkaren uppenbarligen inte var överens om slutresultatet och till vilken kostnad det skulle/kunde utförts.
Jag monterade i helgen ned just ett kök i den storleken. Det tog 3 timmar för 2 personer för HELA köket. Och då jag verkligen inte snickare utan glad amatör. Här är det bara överskåpen och de tog inte ens hälften av tiden för oss, då det behövdes kopplas ur spis, ugn och diskmaskin i underskåpen (visserligen en fläkt i överskåpet men det gick lika fort som ett vanligt överskåp). Kan omöjligt vara svårare att sätta tillbaka överskåpen igen. Knappast mer än några tusenlappar i kostnad för en proffssnickare, blir max 2-3000kr extra för en dyr snickare som tar 500kr/timme efter ROT.

Till TS så håller jag med flertalet, jag hade aldrig accepterat det där och förstår inte elektriker som kan gå därifrån och tycka att de gjort ett okej jobb. Som sagt, de är proffs, om kunden inte har koll på hur de vill ha viktiga moment eller val i beställningen är det banne mig proffset ansvar att fråga kunden hur de vill ha det.

Redigerat:
  • Gilla
Lalizita och 1 till
  • Laddar…
M Mido11 skrev:
Hoppas du skojar, det är ju standardlösningar i kök som redan tagits upp i tråden, inget som kräver mer än ett par sekunders betänketid för en arbetsledare som är värd namnet.

• Gilla
Ingenjören och 2 till
  • Laddar…
P
K Kortling skrev:
Är det inte fackmannamässigt?
Nej, lösa sladdar i ett köksskåp tycker jag inte är fackmannamässigt. Det ser ut som om jag hade gjort det själv.

En list kan göra det snyggare men det inkräktar på utrymmet i skåpet. Det är antagligen bättre att dra kablar upptill i skåpet om man ska täcka dem med en list.

Borde man inte kunna dra sladdarna under skåpen? Spotarna sitter väl infällda i nånting?

Det här visar väl att man ska vara så detaljerad man bara kan när man beställer ett arbete, och fråga hantverkaren hur den har tänkt lösa alla problem.

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.