92 610 läst ·
227 svar
93k läst
227 svar
Hantverkaren drog sladdarna till LED-downlightsen inne i överskåpen!
Elektrikerns arbetsledare borde inte ha gissat vad TS ville ha eller hur mycket han var villig att betala.U Uppner skrev:Men saken är att det inte blivit "några tusenlappar extra".
Det hade kostat betydligt mer än en par tusenlappar att montera ned halva köket, fräst spår (eller vad som nu behövts) osv osv.
Även jag är ganska övertygad om att du inte varit redo att betala vad, enligt dig, en riktig installation skulle ha kostat.
Kontentan är att du och hantverkaren uppenbarligen inte var överens om slutresultatet och till vilken kostnad det skulle/kunde utförts.
Elektrikern gjorde rätt som tog upp saken med sin arbetsledare, men där slog det slint nånstans, så skyll inte på elektrikern!
Efter att ha läst många kloka kommentarer i tråden, så får jag nog ta tillbaka mina åsikter jag tidigare framförde. Det finns tydligen plats bakom skåpet mot väggen. att skåpsektionerna vilar mot väggen gör ju ingenting. Det är ju bara att spåra ut på de ställen där kablarna skall igenom.
Om man istället sätter dit en list i skåpet som täcker kablarna, så kanske det finnas en risk att tallrikarna inte får plats. Det måste naturligtvis kollas.
Om man istället sätter dit en list i skåpet som täcker kablarna, så kanske det finnas en risk att tallrikarna inte får plats. Det måste naturligtvis kollas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Här kommer några bilder hur der ser ut hos mig. Snickarn kapade täckskivan på mitten och klämde in ledlisten i mitten. Genom att sätt en täckskiva på sidan av enden av skåpet så syns inte den avkapade skivan. Mao. Slipper fräsa. Den dolda hyllan där drivan samt uttaget sitter täcktes fint med en frontbit.
Jag har svårt att förstå att såpass många i tråden tycker att det är beställarens fel att arbetet blev dåligt utfört. Anledningen till att jag tar in hantverkare, alltså proffs på det de gör är minst lika mycket att jag utgår från att de vet hur man löser problem av karaktären ta upp hål, dra en ledning snyggt, skruva fast en skiva, som att jag inte har tid/lust/ork/möjlighet att göra jobbet själv. Ska jag som beställare behöva berätta att "gör inte stora hål i skivan som ser ut som om du hackat upp det med skruvmejsel"? Nej, det ska såklart en professionell hantverkare klara utan min lekmannamässiga input.
Medlem
· Stockholms Län
· 706 inlägg
Synd att det är just Malmbergs valda.
Då är det knappast lämpligt att fräsa in kabeln i skivan, eftersom man då får demontera dom när dom behöver bytas.
Jag är en sådan som verkligen älskar när hantverkare har dialog och ställer frågor, men jag har faktiskt full förståelse för att dom inte ens frågar om dom ska plocka ner skåpen.
Dels skulle det vara ett dyrt jobb, där mycket kan gå fel.
Dels skulle köket knappast behålla samma bra skick efter en "ommontering".
Hade jag vart arbetsledare så hade jag däremot frågat en extra gång om det var ok att demontera och sedan återmontera täcksidan ovanpå.
Förutsatt att det finns plats bakom att dra kabeln då, såklart.
Då är det knappast lämpligt att fräsa in kabeln i skivan, eftersom man då får demontera dom när dom behöver bytas.
Jag är en sådan som verkligen älskar när hantverkare har dialog och ställer frågor, men jag har faktiskt full förståelse för att dom inte ens frågar om dom ska plocka ner skåpen.
Dels skulle det vara ett dyrt jobb, där mycket kan gå fel.
Dels skulle köket knappast behålla samma bra skick efter en "ommontering".
Hade jag vart arbetsledare så hade jag däremot frågat en extra gång om det var ok att demontera och sedan återmontera täcksidan ovanpå.
Förutsatt att det finns plats bakom att dra kabeln då, såklart.
Kan det vara så att kontakterna på downligtsen måste kunna träs igenom hålen. Det går heller inte att borra helt rakt i ett innerhörn, hålen blir därför lite V-formade (man får borta lite snett från två håll) och kontakten går inte att böja. Kanske går det att ta något mindre hål, jag vet inte. Men det är lätt att tycka saker när man inte vet eller förstår förutsättningarna.B Bassrunner skrev:Jag har svårt att förstå att såpass många i tråden tycker att det är beställarens fel att arbetet blev dåligt utfört. Anledningen till att jag tar in hantverkare, alltså proffs på det de gör är minst lika mycket att jag utgår från att de vet hur man löser problem av karaktären ta upp hål, dra en ledning snyggt, skruva fast en skiva, som att jag inte har tid/lust/ork/möjlighet att göra jobbet själv. Ska jag som beställare behöva berätta att "gör inte stora hål i skivan som ser ut som om du hackat upp det med skruvmejsel"? Nej, det ska såklart en professionell hantverkare klara utan min lekmannamässiga input.
Medlem
· Stockholms Län
· 706 inlägg
Ja jäklar, inte den smidigaste modellen ser det ut som.J Johan456 skrev:Kan det vara så att kontakterna på downligtsen måste kunna träs igenom hålen. Det går heller inte att borra helt rakt i ett innerhörn, hålen blir därför lite V-formade (man får borta lite snett från två håll) och kontakten går inte att böja. Kanske går det att ta något mindre hål, jag vet inte. Men det är lätt att tycka saker när man inte vet eller förstår förutsättningarna.
Kan ju frågasätta elektrikerns val av ljuskälla.
Sätter man verkligen 230V som skåpsinredning numera?
Kan inte en riktig elektriker klippa av sladden, göra ett litet hål, trä igenom och sätta dit kontakten igen eller skarva ihop sladden?
Om det är plug and play och utförs på det sättet behöver inte yrkesmän blandas in öht.
Om det är plug and play och utförs på det sättet behöver inte yrkesmän blandas in öht.
Jag förstår inte vad du menar men armaturerna är inte ”230V”. Det är LED, troligtvis matande med konstantströmsdriver, spänningen ligger i klenspänningsintervallet.n_sandstrom skrev:
Då ska man koppla, då blir det flera fula kopplingsdosor istället och tråden hade handlat om det. Kontakten går inte att skruva dit igen.P Pin skrev:
Ja, så är det, därav lite större hål.J Johan456 skrev:Kan det vara så att kontakterna på downligtsen måste kunna träs igenom hålen. Det går heller inte att borra helt rakt i ett innerhörn, hålen blir därför lite V-formade (man får borta lite snett från två håll) och kontakten går inte att böja. Kanske går det att ta något mindre hål, jag vet inte. Men det är lätt att tycka saker när man inte vet eller förstår förutsättningarna.
Du har rätt i det. Jag tror att om man i detta fall ringt TS med två förslag. Som det är nu (fast med list som döljer kablarna) eller tagit ner skåpen så hade man landat i det utförande som nu blev +list.B Bassrunner skrev: