S Spiffe skrev:
Kanske får det bli 2000 kr i läropengar. Hädanefter ska jag bara säga "Jag ska dra ut vatten i trädgården. Jag vill ha en offert. Jag betalar inte för kundbesök" PUNKT.
Då är det bäst att du ta ett fast pris offert då är allt sådant inbakat med såklart ett högre pris.
Men på löpande fakturerar man alla timmar.

D Derbyboy skrev:
Du får det att låta som att mina påståenden kring bevisbördan är så häpnadsväckande att de behöver prövas av domstol. Så är inte fallet.
Schaaas. Tillbaks till skolbänken nu. Annars måste jag ringa fröken igen.

• Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
T tarevarg skrev:
Bilförsäljare, mediamarkt och alla butiker lägger på 50 % på sina inköpspriser. Om jag är hantverkare och gör en vara som en butik säljer, betalar du alltså 50 % mer i butiken, än jag fick för mitt jobb av dem. Så funkar det. En hantverkare (en ärlig sådan) tar pengar för tid och kostnader. Byggvarukostnader lägger han på procent eftersom oftast blir det spill eller skador eller dålig kvalitet och sådant som han inte kan sälja vidare. Och så finns det oärliga hantverkare också. Men jag nämner dem inte här.
Så är det ju, men vi vet nog både du och jag att många hantverkare lägger på 50% eller mer på sina inköpspriser också. Nu är det inte intressant att jämföra riktigt så, för hantverkaren har en fakturerar en mycket högre timpeng än bilförsäljaren, Mediamarkt eller ICA, som inte fakturerar något alls i timmen. Själv arbetar jag som IT-konsult och ibland får vi bra betalt för uppdrag, ibland räkanr vi på affärer vi inte får och får noll etc, men jag får min lön iallafall. Det är det korkade påståendet att den anställde inte skulle få lön om inte företaget fick fakturera för varenda minut som är fel. Då får inte den anställde någon lön om det inte finns ett uppdrag en dag heller. Man lägger in det i sin marginal att man vinner vissa affärer och förlorar andra. Vill man inte det så tar man såklart betalt för sina offerter och enkla konsultationer, helt ok, men då ska man vara tydlig med det, då det inte är en standardmodell.

• Gilla
PelleWidell och 2 till
  • Laddar…
S Spiffe skrev:
Ja, det ska jag nog göra. Det som störde mig otroligt mycket var att de kunde ha bakat in det här i den "stora fakturan" när allt är klart. Hade jag varit nöjd med jobbet så hade jag nog stört mig på att det blev lite dyrare än jag tänkt men accepterat och betalat. Det som gjorde mig upprörd var att det kommer en faktura för "rådgivning" inför ett jobb de redan fått. Jag läste i någon an
Vad kommer du få betala för jobbet du beställt av dom?

S
S Spiffe skrev:
Hej,
Jag har råkat ut för en sak som gör mig alldeles paff. Jag håller på att färdigställa ett utekök dit jag tänkt dra vatten. Jag har haft några VVS firmor för att titta på det hela, var man kan göra genomföring genom väggen och vilken ledning man kan koppla på. En kille var här i 25 minuter och kikade, nickade och sa att det verkar görbart. Sedan åkte han. Döm av min förvåning när det landar en faktura med en slags rådgivningsavgift på 900 kr samt utkörningsavgift på 400....plus moms förstås. Jag har anlitat hantverkare en del genom åren och då har oftast mer än en firma besökt mig och framräknat ett prisförslag (renovering av badrum, målning etc). och då kanske det handlar om att lägga ned lite tid för att räkna och återkomma med ett förslag. Det här är ju inte ens på den nivån. Jag har inte ens fått ett prisförslag Jag kan inte för mitt liv hitta någon motivering till varför det här skulle kosta. Han har ju bara besökt mig, det är ju inte så att jag fått en planering eller ens en offert eller kostnadsförslag. Jag kan tillägga att det inte sas något ord om att det skulle kosta något att göra ett besök när jag ringde dem. Det här är en större firma med ca 80 anställda fördelat över 5 orter i väst Sverige. Jag har själv jobbat som konsult och sålt min tid, men att ta betalt för ett simpelt kundmöte har jag aldrig gjort. All tid är ju inte debiterbar och man för ta betalt för det arbete man faktiskt utför. Besök av en potentiell kund var för mig inte debiterbar tid. Hur ska jag tänka kring detta. Spontant tänker jag "bestrid". Jag har ju faktiskt inte fått någon tjänst utförd. Eller tänker jag fel?
Bestrid fakturan. Det är hantverkarens ansvar att upplysa om kostnaden för sk "rådgivning". Har ni inte kommit överens om detta ska det inte kosta något. Vill dom ha jobben får dom fan i mej visa lite intresse. Den kostnaden kan dom lätt baka in i fakturan om dom får jobbet. Det verkar som om hantverkare kan komma med kostnader hur som helst. Lämnar jag in bilen på service får jag alltid veta priset i förväg. Precis som det ska vara. Bestrid och framhärdar han kan du alltid dra till med att du inte minns att han varit hos dig. Det fungerar för brottslingar, så det borde fungera för vanligt folk också.

Fairlane
Krille-72 Krille-72 skrev:
Är det på söndagar eller lunchrasten hantverkaren ska sitta och tolka dina bilder och ställs följdfrågor?
Ja självklart. Och hembesök ska han också göra på söndagar och lunchrast!
Eller tänkte du fel nu?
Om hantverkaren har tid att lägga en dryg timme på att åka hem till mig så har hen väl tid att istället lägga en kvart på att kolla bilden och ställa en fråga?

• Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
T TreeView skrev:
Nej, jag jobbar inte gratis, men lämnar offert utan kostnad för att därefter räkna in den kostnaden i framtida arbete. Framförallt så tar jag ALDRIG betalt utan att påtala det innan. Allt annat är ju lurendrejeri.
I vilket yrke jobbar du och är det för privatpersoner?

Krille-72 Krille-72 skrev:
Om jag ska tolka ditt inlägg rätt så har alltså just hantverkare onormalt stora vinster i slutändan?
Det är bara att gå in på alla bolag och kolla om din teori överensstämmer med verkligheten..

Meddela sen ditt resultat.
Jag gjorde en koll på hantverkarna när jag byggde hus och ja. Det gick ingen direkt nöd på dom. Att ligga på en månadslön på runt 40 och ändå ta en utdelning på närmare miljonen på ett bolag med tre pers är väl inte så illa direkt för en rörmokare. Jag har absolut inga problem med att folk tjänar pengar, men att påstå att hantverkare skulle ligga dåligt jämfört med andra bolag är väl inte helt korrekt.

Fairlane
K Kjol skrev:
Du tänker fel, om du inte har avtalat att det skulle vara gratis
Du tänker fel att företaget ska fakturera om det inte är avtalat att det kostar.

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
@Krille-72 kan du inte bara sluta ge folk juridisk rådgivning. Det blir bara fel. Här blir det rätt:
Sedvana är ju just vid VVS branschen att debitera timmar man lagt på sig ett arbete. Även undersökning/rådgivning. Oftast på första besöket kollar man vad behöver man för material och vilka verktyg som behövs.

Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Inkasso? Lämna direkt till kronofogden för utmätning så de säljer den icke betalande kundens bil på loppis som en delbetalning av fakturan
Antar att du är aningen ironisk? kronofogden mäter inte ut något alls om man bestrider fakturan. Dom lägger bara på en avgift för beställaren! Sedan får man ta det till tingsrätt med oviss utgång..

Fairlane
En fråga till er som är i byggsvängen:
Om en myndighet begär in anbud på något som skall byggas, förbifart Stockolm, tunneln genom Hallandsåsen, en ny flygplats, ett nytt sjukhus eller vad det nu är, får byggfirman betalt för tiden de lägger ner på att ta fram anbudet eller får de som jobbar med anbudet bara lön om man vinner upphandlingen?

I IT-sammanhang får man aldrig betalt för att ta fram ett anbud, men de anställda får lön ändå. Kanske är det något som skiljer våra branscher?

Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Har egen erfarenhet av snåla kunder som inte betalar utan bestrider trots att det finns avtal. Problemet är att ska man som litet företag processa om 50 000 får man räkna med att det kostar det dubbla + att processen tar flera år och kostar mycket tid.

En bransch kołlega berättade för mig en gång att han hade gjort lite annorlunda och skrev inte på påminnelsefakturan att den inte gick till inkasso utan han skrev istället att han överlät skulden till Bandidos om kunden vägrade betala. Han hade inga problem med obetalda fakturor inte.
Jag hoppas att kollegan har kontakt med Bandidos på riktigt. Att använda deras namn utan tillstånd är det samma som att ha en väldigt stark längtan efter stora problem.

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
S Spiffe skrev:
Hej,
Jag har råkat ut för en sak som gör mig alldeles paff. Jag håller på att färdigställa ett utekök dit jag tänkt dra vatten. Jag har haft några VVS firmor för att titta på det hela, var man kan göra genomföring genom väggen och vilken ledning man kan koppla på. En kille var här i 25 minuter och kikade, nickade och sa att det verkar görbart. Sedan åkte han. Döm av min förvåning när det landar en faktura med en slags rådgivningsavgift på 900 kr samt utkörningsavgift på 400....plus moms förstås. Jag har anlitat hantverkare en del genom åren och då har oftast mer än en firma besökt mig och framräknat ett prisförslag (renovering av badrum, målning etc). och då kanske det handlar om att lägga ned lite tid för att räkna och återkomma med ett förslag. Det här är ju inte ens på den nivån. Jag har inte ens fått ett prisförslag Jag kan inte för mitt liv hitta någon motivering till varför det här skulle kosta. Han har ju bara besökt mig, det är ju inte så att jag fått en planering eller ens en offert eller kostnadsförslag. Jag kan tillägga att det inte sas något ord om att det skulle kosta något att göra ett besök när jag ringde dem. Det här är en större firma med ca 80 anställda fördelat över 5 orter i väst Sverige. Jag har själv jobbat som konsult och sålt min tid, men att ta betalt för ett simpelt kundmöte har jag aldrig gjort. All tid är ju inte debiterbar och man för ta betalt för det arbete man faktiskt utför. Besök av en potentiell kund var för mig inte debiterbar tid. Hur ska jag tänka kring detta. Spontant tänker jag "bestrid". Jag har ju faktiskt inte fått någon tjänst utförd. Eller tänker jag fel?

Hej, jag är visserligen inte hantverkare utan arkitekt. Jag får ofta förfrågan att komma ut till kund för att diskutera ev uppdrag. Detta möte tar jag alltid betalt för, oavsett om det blir ett kommande uppdrag eller ej. Detta är min arbetstid och ett möte, ofta med diskussion kring uppdraget, tycker jag, och även kunden mestadels, är rätt självklart att denna tid faktureras.

• Gilla
Nps och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
A arkitektlena skrev:
Hej, jag är visserligen inte hantverkare utan arkitekt. Jag får ofta förfrågan att komma ut till kund för att diskutera ev uppdrag. Detta möte tar jag alltid betalt för, oavsett om det blir ett kommande uppdrag eller ej. Detta är min arbetstid och ett möte, ofta med diskussion kring uppdraget, tycker jag, och även kunden mestadels, är rätt självklart att denna tid faktureras.
Återigen, är du bara tydlig med det så är det inget problem.
Det är också skillnad på att på rådgivning och ge offert.
Ibland är gränsen hårfin, då får man som företagare ha lite fingertoppskänsla om man vill ha nöjda kunder. Det betyder inte att man måste njuda på allt, men man måste förklara INNAN, så inte kunden får en negativ överraskning.

Fairlane Fairlane skrev:
En fråga till er som är i byggsvängen:
Om en myndighet begär in anbud på något som skall byggas, förbifart Stockolm, tunneln genom Hallandsåsen, en ny flygplats, ett nytt sjukhus eller vad det nu är, får byggfirman betalt för tiden de lägger ner på att ta fram anbudet eller får de som jobbar med anbudet bara lön om man vinner upphandlingen?

I IT-sammanhang får man aldrig betalt för att ta fram ett anbud, men de anställda får lön ändå. Kanske är det något som skiljer våra branscher?
Såklart tar dom betalt, det är ju inbakat i priset. Te.x IT nissar brukar debitera runt 1000kr timme exkl moms.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.