P
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Nästa gång du anlitar en hantverkare och det står att fakturan överlåtes till Bandidos vid utebliven betalning, skiter du i livet då med?
Då skickar jag fakturan till polisen tillsammans med en anmälan om olaga hot.
Snacka om att vara oseriös företagare, suck.

• Gilla
oscarwww och 1 till
  • Laddar…
S Spiffe skrev:
Hej,
Jag har råkat ut för en sak som gör mig alldeles paff. Jag håller på att färdigställa ett utekök dit jag tänkt dra vatten. Jag har haft några VVS firmor för att titta på det hela, var man kan göra genomföring genom väggen och vilken ledning man kan koppla på. En kille var här i 25 minuter och kikade, nickade och sa att det verkar görbart. Sedan åkte han. Döm av min förvåning när det landar en faktura med en slags rådgivningsavgift på 900 kr samt utkörningsavgift på 400....plus moms förstås. Jag har anlitat hantverkare en del genom åren och då har oftast mer än en firma besökt mig och framräknat ett prisförslag (renovering av badrum, målning etc). och då kanske det handlar om att lägga ned lite tid för att räkna och återkomma med ett förslag. Det här är ju inte ens på den nivån. Jag har inte ens fått ett prisförslag Jag kan inte för mitt liv hitta någon motivering till varför det här skulle kosta. Han har ju bara besökt mig, det är ju inte så att jag fått en planering eller ens en offert eller kostnadsförslag. Jag kan tillägga att det inte sas något ord om att det skulle kosta något att göra ett besök när jag ringde dem. Det här är en större firma med ca 80 anställda fördelat över 5 orter i väst Sverige. Jag har själv jobbat som konsult och sålt min tid, men att ta betalt för ett simpelt kundmöte har jag aldrig gjort. All tid är ju inte debiterbar och man för ta betalt för det arbete man faktiskt utför. Besök av en potentiell kund var för mig inte debiterbar tid. Hur ska jag tänka kring detta. Spontant tänker jag "bestrid". Jag har ju faktiskt inte fått någon tjänst utförd. Eller tänker jag fel?

Detta är något som kommer bli standard inom en snar framtid,
Alla seriösa hantverkare kommer börja debitera kundmöten, för att få bukt med alla okynnes offerter folk vill ha för att bedöma kostnader,
Alltså folk vill ha offert men inget arbete utfört,

• Gilla
  • Haha
  • Älska
larsson r och 3 till
  • Laddar…
Sittställning
Du vet hur man ska göra när man inte vill betala för utfört arbete.

Hur lyckas du få hamburgaren på donken innan du betalat?

Nästa gång du anlitar en hantverkare och det står att fakturan överlåtes till Bandidos vid utebliven betalning, skiter du i livet då med?

Skärpning alla snåla kunder, gör rätt som TS och betala

Nästa gång fråga vad som är i hamburgaren fråg priset och fortsätt vela medans det finns en kö bakom och sen säg nej tack och gå.

Helt gratis !

Hur tycker du att ditt argument håller ?

• Gilla
larsson r
  • Laddar…
Sittställning
S Sylvek skrev:
Detta är något som kommer bli standard inom en snar framtid,
Alla seriösa hantverkare kommer börja debitera kundmöten, för att få bukt med alla okynnes offerter folk vill ha för att bedöma kostnader,
Alltså folk vill ha offert men inget arbete utfört,
Detta kan lika fort försvinna när det blir konkurrens mellan företagen. Bara vissa företag kommer undan med detta i längden är min gissning.

E ESM81 skrev:
Jobbar ni gratis?
Nej.
Varför ska då hantverkare göra det?
Bra, vilken adress ska jag skicka min faktura för det här svaret till?

• Gilla
TreeView och 2 till
  • Laddar…
Det är väl OK att fakturera för tiden bara hantverkare informerar kunden först om det, så man har möjlighet tacka nej, allt annat är förkastligt.

• Gilla
Tummenmittihanden80 och 1 till
  • Laddar…
P PelleWidell skrev:
Då skickar jag fakturan till polisen tillsammans med en anmälan om olaga hot.
Snacka om att vara oseriös företagare, suck.
Oj, och vad gör farbror blå då tror du?

Ingenting såklart för de klarar inte av buset som finns.

Oseriöst av kunden att inte betala med så vad ska företagaren göra?
Finns inget som hindrar en företagare att sälja fakturorna vidare.

• Gilla
larsson r
  • Laddar…
P
Oj, och vad gör farbror blå då tror du?

Ingenting såklart för de klarar inte av buset som finns.

Oseriöst av kunden att inte betala med så vad ska företagaren göra?
Finns inget som hindrar en företagare att sälja fakturorna vidare.
Du har inte förstått värdet av bra rykte som företagare märker jag. Factoring är ett lagligt sätt till bolag registrerade hos FI, där återfinns inte ordet Bandidos.
Sen att du väljer att samarbeta buset säger betydligt mer om dig som hantverkare än om dina kunder som inte betalar.
Nåväl, lämnar dig åt ditt eget, du fortsätter att bevisa vad en oseriös företagare är.

Sittställning Forlowt skrev:
Detta kan lika fort försvinna när det blir konkurrens mellan företagen. Bara vissa företag kommer undan med detta i längden är min gissning.
De företag som blir utkonkurrerade är de som inte tar betalt för kundbesöket.

Om du var med på mattelktionerna i skolan eller ej kan jag inte svara på (troligtvis var du med men inget förstod).

Om du vill ha ett arbete utfört och tar in 2 offerter från:

Företag A tar 600,00 kr/ timme och tar ingenting för att göra kundbesök. Du får en offert av dem på 60 000 kr.

Företag B tar 550,00 kr/timme och tar 2000 för kundbesöket. Du får en offert av dem på 55 000 kr. Dessutom drar de av de 2000 kr för offerten så priset blir i slutändan 53 000 kr som du ska betala.

Men i inledningsskedet ratar du företag B för att de tar 2000 kr för offerten och väljer företag A.

Att företag B kan ta 550,00 kr/ timmen beror på att de får betalt även för alla jobb som de inte kan räkna hem och behöver inte kompensera för det.

I det långa loppet tjänar kunden på att betala för offerten, allt annat är ologiskt.

• Gilla
  • Älska
larsson r och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Krille-72 Krille-72 skrev:
Att titta på en bild för att byta en blandare och lämna ett pris kan såklart rörmokaren göra. Men sen att utifrån bilden se att den nya blandare du vill ha passar är inte lika säkert att rörisen ser.

Rörmokaren Tittar på din bild. Läser i din text att du lägger fram den nya blandaren på köksbänken. Lämnar ett pris som du accepterar.

Kommer ut och ska byta blandare i din fina stenskiva och konstaterar att blandaren inte passar. Tar sitt pick och pack och åker därifrån och skickar ett sms till dig. Kolla ut en blandare som passar så kommer jag tillbaks. Blandaren ska vara xx mm.
Åker och skriver en faktura för bomkörning och mätning av befintligt blandare nu.
Den rörmokaren var inte vidare smart säger jag då. Rörmokaren vet såklart att det kan vara olika avstånd vilket inte kunden vet. Det är därför rörmokaren måste ställa den kompletterande frågan och be kunden mäta, kanske ta en bild med en tumstock med och/eller ett skjutmått. Är det fortfarande oklart så måste man såklart framföra det och säga att man måste komma och titta på plats och säga om man vill ha betalt för den tiden eller inte. Är man så dum att man inte frågar om saker som man vet kan vara problem och som kunden inte talat om, jag då är det nog bäst att alltid åka och kolla.
Det kanske är så att kunden vet att hen har en specifik blandare från FM Mattson som hen vill byta mot en specifik från Mora och rörmokaren vet att de har exakt samma avstånd och att det bara är att byta rakt av.
Eller precis tvärtom, rörmokaren kan redan då säga att måtten skiljer så det kommer inte passa.
Något säger mig att många enkla ärenden kan lösas snabbare och billigare så. Sen kanske det är en liten andel för rörmokare och en större för elektriker eller liknande, men ibland går det och då kan man spara hantverkarens restid.

P PelleWidell skrev:
Du har inte förstått värdet av bra rykte som företagare märker jag. Factoring är ett lagligt sätt till bolag registrerade hos FI, där återfinns inte ordet Bandidos.
Sen att du väljer att samarbeta buset säger betydligt mer om dig som hantverkare än om dina kunder som inte betalar.
Nåväl, lämnar dig åt ditt eget, du fortsätter att bevisa vad en oseriös företagare är.
Om du läser alla inlägg i tråden så förstår även du. Bandidos är ett exempel. Är kunden oseriös och inte betalar så varför ska företagaren vara seriös?

Ett annat ord för Bandidos är att företaget säljer fakturorna till ett seriöst indrivningsföretag. Factoring är bra, kostar en slant men man får åtminstone liten del av beloppet på fakturan.

Om factoringföretaget tar 10% av beloppet på fakturan så måste företaget som gjort jobbet höja priset till kund. Oavsett det handlar om obetalda kundbesök eller factoring så är det kunden som är förloraren i slutändan;)

P
Om du var med på mattelktionerna i skolan eller ej kan jag inte svara på (troligtvis var du med men inget förstod).

Om du vill ha ett arbete utfört och tar in 2 offerter från:

Företag A tar 600,00 kr/ timme och tar ingenting för att göra kundbesök. Du får en offert av dem på 60 000 kr.

Företag B tar 550,00 kr/timme och tar 2000 för kundbesöket. Du får en offert av dem på 55 000 kr. Dessutom drar de av de 2000 kr för offerten så priset blir i slutändan 53 000 kr som du ska betala.
Lite komiskt att du ifrågasätter mattelektioner och själv gör ett räknefel! :) (Sen ser man på dina stavfel att du missade andra lektioner i skolan)
Företag B tar först 2 000 för offerten, därefter får man en offert på 55 000 men enbart behöver betala 53 000. Kunden har då fått betala totalt 55 000. Så blev det iaf enligt min mattelektion.

Sen missar du den stora detaljen att företag B kommer aldrig få lämna sin offert då kunden inte är beredd att betala för offert utan kommer välja mellan företag A och företag C. Så i ditt exempel är kunden förlorare som fick betala 5 000 mer för arbetet, medan företag B gick misste om 55 000 i intäkter och den stackars anställda riskerar bli arbetslös.
Disclaimer, jag fuskade massa i skolan så ev stavfel, grammatikfel eller annat skylls på det! :D

• Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
P
Ett annat ord för Bandidos är att företaget säljer fakturorna till ett seriöst indrivningsföretag. Factoring är bra, kostar en slant men man får åtminstone liten del av beloppet på fakturan.

Om factoringföretaget tar 10% av beloppet på fakturan så måste företaget som gjort jobbet höja priset till kund. Oavsett det handlar om obetalda kundbesök eller factoring så är det kunden som är förloraren i slutändan;)
Måset företaget det? Vad konstigt, jag har varit företagare i 40 år, och aldrig behövt göra nåpgot sådant. Däremot har jag varit tydlig i min prissättning gentemot kunderna och alltid levererat det jag åttagit mig.

Du frågade i andra meddelandet varför företaget skall vara seriöst när inte kunden är det? Tja, det är inte oseriöst av en kund att ifrågasätta dåligt arbete/ockerpriser. Att man inte är överens om en sak, oavsett det handlar om utförande eller pris är inte oseriöst. Missförstånd sker ofta.

En god ledtråd är att göra saker korrekt och värna om sina kunder, så slipper man ockerpriser eller oseriösa metoder. Fiunkar alltid i längden.

• Gilla
Mikael_L och 5 till
  • Laddar…
T
Krille-72 Krille-72 skrev:
Att titta på en bild för att byta en blandare och lämna ett pris kan såklart rörmokaren göra. Men sen att utifrån bilden se att den nya blandare du vill ha passar är inte lika säkert att rörisen ser.

Rörmokaren Tittar på din bild. Läser i din text att du lägger fram den nya blandaren på köksbänken. Lämnar ett pris som du accepterar.

Kommer ut och ska byta blandare i din fina stenskiva och konstaterar att blandaren inte passar. Tar sitt pick och pack och åker därifrån och skickar ett sms till dig. Kolla ut en blandare som passar så kommer jag tillbaks. Blandaren ska vara xx mm.
Åker och skriver en faktura för bomkörning och mätning av befintligt blandare nu.
Dålig rörmokare, kan jag tycka. Det borde ligga i yrkets natur att veta att blandare och diskbänkar finns i olika varianter och säkerställa passformen innan pris lämnas. T ex genom att mäta tjockleken på bänkskivan, berätta vad den gamla blandaren är av för modell och komplettera med ett par bilder.

Men ja, förutsatt att offerten är utformad korrekt med relevanta brasklappar om passform och att kunden upplysts om att det kan bli problem är det i övrigt helt ok att fakturera.

Fast här handlar det ju snarare om att rörmokaren _alltid_ vill åka och mäta den gamla blandaren först och fakturera för det besöket, trots att den nya kanske passar rakt av i 80% av fallen (ren gissning, kan vara 79% också).

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.