115 043 läst ·
453 svar
115k läst
453 svar
Hantverkare vill ha betalt för att han kom ut och tittade (inte ens en offert eller förslag))
Med tanke på vad en konsult tar i timpenning kan det inte vara så många offerter du räknar på varje årT tanaris skrev:Jag är konsult och har genom åren lagt åtskilliga timmar på att skriva offerter och diskutera möjliga uppdrag, givetvis tar man inte extra betalt för sånt.
Om en hantverkare skulle fakturera mig för motsvarande arbete skulle jag bara skratta och bestrida. Tvärtom borde hantverkare som inte klarar av att skriva en offert baserat på bilder och beskrivningar utan måste "komma och kolla" först egentligen betala mig för förlorad inkomst...
Ja visst kan du göra det. Men troligen får du ingen som kommer... Däremot kan du absolut begära offert av din tandläkare på en behandling. Vilket underlag tandläkaren anser att hen behöver för det är ju upp till denne. Vill hen göra en undersökning för det, så är det ju upp till er att komma överens om vad den omfattar och evt kostnad för den. Gör man ingen ök om det är det ju vad som är branschnorm som gäller. För tandläkare är det norm att ta betalt för undersökningar om inget annat avtalats. Vad som är branschnorm för VVS:are när de blivit ombedda till hembesök eller när de själva bett om att få komma och titta är den springande punkten i grundfrågeställningen i tråden.P Paintball1 skrev:
Det här är ju något tveeggat. Hur ställde du frågan när du ringde och bad dem komma? Och hur gick snacket när ni träffades?
Om du ville ha en prisuppgift/offert med avsikt att lägga en beställning senare. I så fall är det väl orimligt att fakturera besöket.
Om det var råd du ville ha Kanske för att göra jobbet själv känns det inte ologiskt att ta betalt. Du har ju i så fall fått något – en del av deras kunskap och erfarenhet.
Om du ville ha en prisuppgift/offert med avsikt att lägga en beställning senare. I så fall är det väl orimligt att fakturera besöket.
Om det var råd du ville ha Kanske för att göra jobbet själv känns det inte ologiskt att ta betalt. Du har ju i så fall fått något – en del av deras kunskap och erfarenhet.
S Spiffe skrev:Hej,
Jag har råkat ut för en sak som gör mig alldeles paff. Jag håller på att färdigställa ett utekök dit jag tänkt dra vatten. Jag har haft några VVS firmor för att titta på det hela, var man kan göra genomföring genom väggen och vilken ledning man kan koppla på. En kille var här i 25 minuter och kikade, nickade och sa att det verkar görbart. Sedan åkte han. Döm av min förvåning när det landar en faktura med en slags rådgivningsavgift på 900 kr samt utkörningsavgift på 400....plus moms förstås. Jag har anlitat hantverkare en del genom åren och då har oftast mer än en firma besökt mig och framräknat ett prisförslag (renovering av badrum, målning etc). och då kanske det handlar om att lägga ned lite tid för att räkna och återkomma med ett förslag. Det här är ju inte ens på den nivån. Jag har inte ens fått ett prisförslag Jag kan inte för mitt liv hitta någon motivering till varför det här skulle kosta. Han har ju bara besökt mig, det är ju inte så att jag fått en planering eller ens en offert eller kostnadsförslag. Jag kan tillägga att det inte sas något ord om att det skulle kosta något att göra ett besök när jag ringde dem. Det här är en större firma med ca 80 anställda fördelat över 5 orter i väst Sverige. Jag har själv jobbat som konsult och sålt min tid, men att ta betalt för ett simpelt kundmöte har jag aldrig gjort. All tid är ju inte debiterbar och man för ta betalt för det arbete man faktiskt utför. Besök av en potentiell kund var för mig inte debiterbar tid. Hur ska jag tänka kring detta. Spontant tänker jag "bestrid". Jag har ju faktiskt inte fått någon tjänst utförd. Eller tänker jag fel?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Beror inte det på jobbets komplexitet?L larsson r skrev:
Säg att jag vill byta blandare i köket. Jag tar bilder på befintlig blandare och är tydlig med att det finns ballofixer för att stänga av allt. Du kanske behöver mer information om som jag kan skicka om du frågar om det. Borde det bli billigare eller dyrare än att du lägger en dryg timme på att åka fram och tillbaks och kolla på det du kan se på bilden?
Nu vet jag att du ogillar datorer etc, men tänk en rörmokare som inte har några problem med det och kan titta på bilder och komma med följdfrågor. Den lägger ner 15 minuter på detta, borde inte det bli billigare?
Är det däremot ett mer komplicerat arbete är det nog bättre om du kommer och kollar på förutsättningarna, men då är det ändå frågan om andra pengar.
Tandläkare brukar ju inte göra ingrepp i hemmiljö men det kanske finns ambulerande tandläkare, vad vet jag.N Nisken skrev:Ja visst kan du göra det. Men troligen får du ingen som kommer... Däremot kan du absolut begära offert av din tandläkare på en behandling. Vilket underlag tandläkaren anser att hen behöver för det är ju upp till denne. Vill hen göra en undersökning för det, så är det ju upp till er att komma överens om vad den omfattar och evt kostnad för den. Gör man ingen ök om det är det ju vad som är branschnorm som gäller. För tandläkare är det norm att ta betalt för undersökningar om inget annat avtalats. Vad som är branschnorm för VVS:are när de blivit ombedda till hembesök eller när de själva bett om att få komma och titta är den springande punkten i grundfrågeställningen i tråden.
Det är ju just det jag förstår. Det är ju därför hantverkare fakturerar både hög timlön och extrema materialpåslag! Det är ju just för att täcka sådana timmar som man inte får betalt för. Det hantverkare inte verkar förstå är att dom ändå försöker fakturera fulla dagar trots att dom har dessa påslag också..Krille-72 skrev:
Man måste förstå och skilja på olika affärsmodeller. Visst finns det hantverkare som kanske bara jobbar med privatare. Samtidigt finns det andra hantverkare som aldrig jobbar med privatare. Affärsmodellerna kanske inte passar båda kundtyperna men är ofta väldigt lika. Det är enklare att följa strömmen än att bryta mönstret. Särskilt eftersom focus från båda kundgrupperna väldigt mycket och tydligt ligger på just Tim pris. Prestation och kvalitet finns givetvis med. Men Tim debiteringen väger oerhört tungt.Fairlane skrev:
Det jag tror att många som har inställningen "ska jag jobba gratis" inte förstår är att de inte bara är hantverkare, de är också säljare många gånger. Kanske har man säljare på firman, men är man hos kund, privatperson eller företag, så är man företagets ansikte utåt. Man har chansen att hitta nya affärer eller bränna företagets chans att få nya affärer på plats. Är man ett svin så sabbar man framtide för företaget där och på ett antal ställen till. Är man trevlig, duktig så ökar man chansen att bli anlitat igen och är man dessutom lite uppmärksam så kanske man kan tipsa kunden om saker man sett som behöver åtgärdas. Kunden kanske väljer att inte göra något, eller att anlita ett annat bolag, men i det långa loppet går det bättre för det företaget där personalen inser att de också är säljare.
Det har nämnt att andra också gör likadant, exempelvis att Elgiganten säljer på dig en dyrare tvättmaskin än den de annonserat eller att ICA tar igen det på att de tar lite mer på varorna, vilket är korrekt. Samma kan man faktiskt göra själv! Det är inte frågan om att man inte ska få lön. ICA och Elgiganten tvingar dig inte att betala om du inte vill ha deras "offert" i slutändan. Känner ni att ni lurar personen på Elgiganten på dennes lön om ni går in och pratat lite om en diskmaskin och sen inte köper någon? När ni kollar på en ny bil och pratar med säljaren, betalar ni denne något när ni går därifrån utan att köpa en bil? Kanske har ni utöver säljarens tid också provkört bilen, tankar ni då och betalar en rimlig ersättning för slitage?
Om man inte förstår att man är både hantverkare och säljare så ska man undvika privatpersoner och företag som inte är stora byggare, där kan man komma dit och bara skruva i det man ska.
Vissa av er vet. Andra inte. Men tittar man på dagen upphandlingar enligt LOU blir man mörkrädd. Hur kan det vara så 2021? Ändå tjänst upphandlade företag pengar i de allra flesta fall.
Vad har detta med konsumentmarknaden att göra?
Om Mona Sahlin snor en Chokladbit så rättfärdigar det människor under henne att kanske göra detsamma. Kan hon kan vi.
Just VI är inte bara hantverkare. Det sker en allmän förändring i samhället. En Roffarmentalitet. Och den sprider sig. Det blir JAG och inte VI som blir viktigast.
Åter till Elgiganten, Ica, bilförsäljaren eller Galne Gunnar. Lär er en sak. Ingenting är gratis. Någon betalar alltid i slutändan. Det är bara olika affärsmodeller. Alltså olika sätt att ta betalt.
Charken på Ica bjuder på en skinkbit. Tänk va snällt. Eller gratis banan till barnen. Tänk va snäll han är den här lokala Ica handlaren.
Just där vill jag köpa min skinka och mina bananer...
Medlem
· Västra Götaland
· 15 inlägg
Givetvis har konsumentlagarna effekt, hur tror du det annars skulle se ut? De ger konsumenten ett starkt skydd, på gränsen till för starkt i vissa fall, men givetvis påverkar de hur marknaden agerar.Grizzlybjörnen123 skrev:
För egen del styr jag upp saker innan jag behöver peka på lagboken men det är ju många som inte har den möjligheten.
Det behöver förmodligen vara en aningen större summa för att hamna i tingsrätten, om man nu inte har att göra med en total rättshaverist. Om jag nu inte minns fel så kostar det väl i alla fall runt 1500kr att ta det dit?Grizzlybjörnen123 skrev: