J j-o75 skrev:
Det är ju just det jag förstår. Det är ju därför hantverkare fakturerar både hög timlön och extrema materialpåslag! Det är ju just för att täcka sådana timmar som man inte får betalt för. Det hantverkare inte verkar förstå är att dom ändå försöker fakturera fulla dagar trots att dom har dessa påslag också..
Om jag ska tolka ditt inlägg rätt så har alltså just hantverkare onormalt stora vinster i slutändan?
Det är bara att gå in på alla bolag och kolla om din teori överensstämmer med verkligheten..

Meddela sen ditt resultat.

• Gilla
larsson r och 1 till
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Man måste förstå och skilja på olika affärsmodeller. Visst finns det hantverkare som kanske bara jobbar med privatare. Samtidigt finns det andra hantverkare som aldrig jobbar med privatare. Affärsmodellerna kanske inte passar båda kundtyperna men är ofta väldigt lika. Det är enklare att följa strömmen än att bryta mönstret. Särskilt eftersom focus från båda kundgrupperna väldigt mycket och tydligt ligger på just Tim pris. Prestation och kvalitet finns givetvis med. Men Tim debiteringen väger oerhört tungt.
Vissa av er vet. Andra inte. Men tittar man på dagen upphandlingar enligt LOU blir man mörkrädd. Hur kan det vara så 2021? Ändå tjänst upphandlade företag pengar i de allra flesta fall.

Vad har detta med konsumentmarknaden att göra?
Om Mona Sahlin snor en Chokladbit så rättfärdigar det människor under henne att kanske göra detsamma. Kan hon kan vi.
Just VI är inte bara hantverkare. Det sker en allmän förändring i samhället. En Roffarmentalitet. Och den sprider sig. Det blir JAG och inte VI som blir viktigast.

Åter till Elgiganten, Ica, bilförsäljaren eller Galne Gunnar. Lär er en sak. Ingenting är gratis. Någon betalar alltid i slutändan. Det är bara olika affärsmodeller. Alltså olika sätt att ta betalt.
Charken på Ica bjuder på en skinkbit. Tänk va snällt. Eller gratis banan till barnen. Tänk va snäll han är den här lokala Ica handlaren.

Just där vill jag köpa min skinka och mina bananer...
Precis, tänk alla som åker till Ullared och gör fina klipp. Vem får betala det?

Jo, miljön och de stackars barnen i Bangladesh

Som någon annan har svarat här så är det ett fall för Konsumenttjänstlagen.

Finns det inget avtal om någon "rådgivning" så kan hantverkaren inte begära betalt. Han behöver säga till i förväg på något sätt, helst skriftligt för att bevisa det, att det finns en framkörningsavgift, timkostnad på x timmar etc.

Bevisbördan ligger på hantverkaren.

Du ska bestrida fakturan. Till exempel genom att påpeka att detta inte är en tjänst som du har beställt.

Du ska inte bara låta bli att betala, du ska säga ifrån skriftligt för att ha bevis om det går till den punkten att han lämnar ärendet till inkasso.

• Haha
  • Gilla
TreeView och 1 till
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Precis, tänk alla som åker till Ullared och gör fina klipp. Vem får betala det?

Jo, miljön och de stackars barnen i Bangladesh
Det behöver du inte fundera på. Tänk istället på hur mycket pengar du sparar.

Många känner inte till detta men fler människor har blivit miljonärer genom att shoppa på Ullared än människor som köper Bingolotter.

T
Offert ser jag som en tjänst från företaget kostnadsfritt för att ev få jobbet.
Sen om dom bakar in kostnaden utan att speca det i offerten spelar mig ingen roll.
Men jag skulle inte betala en faktura för att dom kom och stod med händerna i byxorna i 20 min.
Och accepterar du deras offert kan du räkna med att det kommer faktureras en massa tillägg i senare skede som inte var med offerten.

Sen i 9 fall av 10 så är det inte en stackars enmans bolag som det handlar om utan större firmor med höga marginaler så det har dom gott råd med.

Problemet jag har är att efter dom varit och kollat och lämnat offert som jag godkänner så svarar dom inte eller skjuter på framtiden. Är det inte ett miljon jobb så verkar det inte vara intressant längre. Hantverkar verkar ha det för bra nu för tiden som kan välja och vraka mellan jobben. Ibland saknar man tiden innan ROT avdraget då man var önskvärd.

T
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Med tanke på vad en konsult tar i timpenning kan det inte vara så många offerter du räknar på varje år
Om hantverkare vill tjäna lika mycket som (du tror att) konsulter tjänar är det väl bättre att de byter yrke än att försöka blåsa sina kunder?

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Givetvis har konsumentlagarna effekt, hur tror du det annars skulle se ut? De ger konsumenten ett starkt skydd, på gränsen till för starkt i vissa fall, men givetvis påverkar de hur marknaden agerar.

För egen del styr jag upp saker innan jag behöver peka på lagboken men det är ju många som inte har den möjligheten.
Lagar är många gånger instiftade för att folk ska tro att de har ett skydd men när företaget drar det vidare till domstol har inte folk råd med advokat och backar då ur och betalar

Fairlane Fairlane skrev:
Gäller det bara hantverkaren? Gäller det inte även bilförsäljaren, husmäklaren, säljaren på Mediamarkt etc etc. För min del får gärna hantverkaren ta betalt för att komma och kolla och lämna en offert om de är tydliga med att de tar betalt för det. Det finns det några som gör, så då tar jag hellre in mina offerter från andra av två skäl, dels att jag vill ha mer än en offert, dels tror jag att företag som inte begriper hur man gör affärer är dumt att göra affärer med.
Bilförsäljare, mediamarkt och alla butiker lägger på 50 % på sina inköpspriser. Om jag är hantverkare och gör en vara som en butik säljer, betalar du alltså 50 % mer i butiken, än jag fick för mitt jobb av dem. Så funkar det. En hantverkare (en ärlig sådan) tar pengar för tid och kostnader. Byggvarukostnader lägger han på procent eftersom oftast blir det spill eller skador eller dålig kvalitet och sådant som han inte kan sälja vidare. Och så finns det oärliga hantverkare också. Men jag nämner dem inte här.

J jenhul skrev:
Som någon annan har svarat här så är det ett fall för Konsumenttjänstlagen.

Finns det inget avtal om någon "rådgivning" så kan hantverkaren inte begära betalt. Han behöver säga till i förväg på något sätt, helst skriftligt för att bevisa det, att det finns en framkörningsavgift, timkostnad på x timmar etc.

Bevisbördan ligger på hantverkaren.

Du ska bestrida fakturan. Till exempel genom att påpeka att detta inte är en tjänst som du har beställt.

Du ska inte bara låta bli att betala, du ska säga ifrån skriftligt för att ha bevis om det går till den punkten att han lämnar ärendet till inkasso.
Inkasso? Lämna direkt till kronofogden för utmätning så de säljer den icke betalande kundens bil på loppis som en delbetalning av fakturan

T TreeView skrev:
Nej, jag jobbar inte gratis, men lämnar offert utan kostnad för att därefter räkna in den kostnaden i framtida arbete. Framförallt så tar jag ALDRIG betalt utan att påtala det innan. Allt annat är ju lurendrejeri.
Problemet är att det finns folk som tar ut onödigt många firmor för offert... 2-3 räcker... allt annat är bidragande till att hantverkarpriser stiger .

Om du tar 2 offerter o de ligger nära varann så är de de de ska kosta.Om de ligger jättelångt ifrån varann är det nåt som inte stämmer ,typ de e inte samma produkt/tjänst som de offererat. Då är de låga att kolla en till....

Som tidigare nämndes i tråden... de är inte välgörenhet , vill man inte betala för sig kan man ju utföra jobbet själv ... Uppenbart att hantverkaren tog betalt för att kunden ville ha RÅDGIVNING....o de kostar, Tänk om han skulle åka runt o ge gratis rådgivning. Vad ska hans lön komma ifrån?

• Gilla
larsson r och 1 till
  • Laddar…
S Spiffe skrev:
Hej,
Jag har råkat ut för en sak som gör mig alldeles paff. Jag håller på att färdigställa ett utekök dit jag tänkt dra vatten. Jag har haft några VVS firmor för att titta på det hela, var man kan göra genomföring genom väggen och vilken ledning man kan koppla på. En kille var här i 25 minuter och kikade, nickade och sa att det verkar görbart. Sedan åkte han. Döm av min förvåning när det landar en faktura med en slags rådgivningsavgift på 900 kr samt utkörningsavgift på 400....plus moms förstås. Jag har anlitat hantverkare en del genom åren och då har oftast mer än en firma besökt mig och framräknat ett prisförslag (renovering av badrum, målning etc). och då kanske det handlar om att lägga ned lite tid för att räkna och återkomma med ett förslag. Det här är ju inte ens på den nivån. Jag har inte ens fått ett prisförslag Jag kan inte för mitt liv hitta någon motivering till varför det här skulle kosta. Han har ju bara besökt mig, det är ju inte så att jag fått en planering eller ens en offert eller kostnadsförslag. Jag kan tillägga att det inte sas något ord om att det skulle kosta något att göra ett besök när jag ringde dem. Det här är en större firma med ca 80 anställda fördelat över 5 orter i väst Sverige. Jag har själv jobbat som konsult och sålt min tid, men att ta betalt för ett simpelt kundmöte har jag aldrig gjort. All tid är ju inte debiterbar och man för ta betalt för det arbete man faktiskt utför. Besök av en potentiell kund var för mig inte debiterbar tid. Hur ska jag tänka kring detta. Spontant tänker jag "bestrid". Jag har ju faktiskt inte fått någon tjänst utförd. Eller tänker jag fel?
Du tänker fel, om du inte har avtalat att det skulle vara gratis

• Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
S Spiffe skrev:
Hej,
Jag har råkat ut för en sak som gör mig alldeles paff. Jag håller på att färdigställa ett utekök dit jag tänkt dra vatten. Jag har haft några VVS firmor för att titta på det hela, var man kan göra genomföring genom väggen och vilken ledning man kan koppla på. En kille var här i 25 minuter och kikade, nickade och sa att det verkar görbart. Sedan åkte han. Döm av min förvåning när det landar en faktura med en slags rådgivningsavgift på 900 kr samt utkörningsavgift på 400....plus moms förstås. Jag har anlitat hantverkare en del genom åren och då har oftast mer än en firma besökt mig och framräknat ett prisförslag (renovering av badrum, målning etc). och då kanske det handlar om att lägga ned lite tid för att räkna och återkomma med ett förslag. Det här är ju inte ens på den nivån. Jag har inte ens fått ett prisförslag Jag kan inte för mitt liv hitta någon motivering till varför det här skulle kosta. Han har ju bara besökt mig, det är ju inte så att jag fått en planering eller ens en offert eller kostnadsförslag. Jag kan tillägga att det inte sas något ord om att det skulle kosta något att göra ett besök när jag ringde dem. Det här är en större firma med ca 80 anställda fördelat över 5 orter i väst Sverige. Jag har själv jobbat som konsult och sålt min tid, men att ta betalt för ett simpelt kundmöte har jag aldrig gjort. All tid är ju inte debiterbar och man för ta betalt för det arbete man faktiskt utför. Besök av en potentiell kund var för mig inte debiterbar tid. Hur ska jag tänka kring detta. Spontant tänker jag "bestrid". Jag har ju faktiskt inte fått någon tjänst utförd. Eller tänker jag fel?
Du borde ha frågat om första besöket är kostnadsfritt. Du vet väl att rörmokarna på service jobbar på timme.
Oftast på större jobb får man ett fast pris och då är sådant inbakat i priset.

• Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
N Nisken skrev:
Ja visst kan du göra det. Men troligen får du ingen som kommer... Däremot kan du absolut begära offert av din tandläkare på en behandling. Vilket underlag tandläkaren anser att hen behöver för det är ju upp till denne. Vill hen göra en undersökning för det, så är det ju upp till er att komma överens om vad den omfattar och evt kostnad för den. Gör man ingen ök om det är det ju vad som är branschnorm som gäller. För tandläkare är det norm att ta betalt för undersökningar om inget annat avtalats. Vad som är branschnorm för VVS:are när de blivit ombedda till hembesök eller när de själva bett om att få komma och titta är den springande punkten i grundfrågeställningen i tråden.
Så lär era barn att det är bättre att bli tandläkare så slipper era barn åka på gratis kundbesök i framtiden.
Det tar lång tid att ändra plomber. Jag menar normer.

• Gilla
Lassiter och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Beror inte det på jobbets komplexitet?
Säg att jag vill byta blandare i köket. Jag tar bilder på befintlig blandare och är tydlig med att det finns ballofixer för att stänga av allt. Du kanske behöver mer information om som jag kan skicka om du frågar om det. Borde det bli billigare eller dyrare än att du lägger en dryg timme på att åka fram och tillbaks och kolla på det du kan se på bilden?
Nu vet jag att du ogillar datorer etc, men tänk en rörmokare som inte har några problem med det och kan titta på bilder och komma med följdfrågor. Den lägger ner 15 minuter på detta, borde inte det bli billigare?
Är det däremot ett mer komplicerat arbete är det nog bättre om du kommer och kollar på förutsättningarna, men då är det ändå frågan om andra pengar.
Är det på söndagar eller lunchrasten hantverkaren ska sitta och tolka dina bilder och ställs följdfrågor?

• Gilla
Lassiter och 1 till
  • Laddar…
Bestrid fakturan. Häng ut företaget med namn, ge dåliga recension på nätet så hjälper det andra ärliga människor att inte bli blåsta. Många gånger är man tacksam när man läser recensioner om företag som man tänkt anlita

Har egen erfarenhet av snåla kunder som inte betalar utan bestrider trots att det finns avtal. Problemet är att ska man som litet företag processa om 50 000 får man räkna med att det kostar det dubbla + att processen tar flera år och kostar mycket tid.

En bransch kołlega berättade för mig en gång att han hade gjort lite annorlunda och skrev inte på påminnelsefakturan att den inte gick till inkasso utan han skrev istället att han överlät skulden till Bandidos om kunden vägrade betala. Han hade inga problem med obetalda fakturor inte.

• Gilla
  • Haha
Krille-72 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.