S Spiffe skrev:
Hej,
Jag har råkat ut för en sak som gör mig alldeles paff. Jag håller på att färdigställa ett utekök dit jag tänkt dra vatten. Jag har haft några VVS firmor för att titta på det hela, var man kan göra genomföring genom väggen och vilken ledning man kan koppla på. En kille var här i 25 minuter och kikade, nickade och sa att det verkar görbart. Sedan åkte han. Döm av min förvåning när det landar en faktura med en slags rådgivningsavgift på 900 kr samt utkörningsavgift på 400....plus moms förstås. Jag har anlitat hantverkare en del genom åren och då har oftast mer än en firma besökt mig och framräknat ett prisförslag (renovering av badrum, målning etc). och då kanske det handlar om att lägga ned lite tid för att räkna och återkomma med ett förslag. Det här är ju inte ens på den nivån. Jag har inte ens fått ett prisförslag Jag kan inte för mitt liv hitta någon motivering till varför det här skulle kosta. Han har ju bara besökt mig, det är ju inte så att jag fått en planering eller ens en offert eller kostnadsförslag. Jag kan tillägga att det inte sas något ord om att det skulle kosta något att göra ett besök när jag ringde dem. Det här är en större firma med ca 80 anställda fördelat över 5 orter i väst Sverige. Jag har själv jobbat som konsult och sålt min tid, men att ta betalt för ett simpelt kundmöte har jag aldrig gjort. All tid är ju inte debiterbar och man för ta betalt för det arbete man faktiskt utför. Besök av en potentiell kund var för mig inte debiterbar tid. Hur ska jag tänka kring detta. Spontant tänker jag "bestrid". Jag har ju faktiskt inte fått någon tjänst utförd. Eller tänker jag fel?
Hade det inte varit enklare att bara lyfta telefon och frågat hur de resonerar? Många verkar rädda för att prata nu för tiden... alla svar på livets små mysterier finns tyvärr inte på Google... än.

• Gilla
Krille-72
  • Laddar…
B bluetone skrev:
Förutsätter att du enligt samma resonemang betalar extra hos din lokala ICA för att dom satt pris på sina varor då.
Men det gör man ju i och för sig. Handlaren lägger ju på inköps priset för för att täcka upp för el, värme, lokal, anställda i kassan, prismärkning mm

• Gilla
Krille-72
  • Laddar…
Sittställning
P Paintball1 skrev:
Funderar på att laga flera stycken tänder i min käft.. Undrar om jag ska ringa runt till 5 stycken tandläkare så dem kan komma på ett gratis hembesök. Givetvis efter arbetstid och lämna offert på arbete och material?

Inte?

Du vet om att dom har prislistor att gå efter ? Och nej samtalet kostar inget.

E ESM81 skrev:
Jobbar ni gratis?
Nej.
Varför ska då hantverkare göra det?
Givetvis jobbar vi massor gratis! Det tar man ju ut när man får jobbet. Vore kul att skicka en faktura till Volvo eller Scania för att man gjort en beredning och offert på deras delar. Det kan ta flera dagars arbetstid och man får kanske 20% av jobben.. Varför skall hantverkare kunna fakturera det?

P Paul W skrev:
Hade det inte varit enklare att bara lyfta telefon och frågat hur de resonerar? Många verkar rädda för att prata nu för tiden... alla svar på livets små mysterier finns tyvärr inte på Google... än.
Jag tror att många vill ha lite koll på vad som är normalt innan man ringer, då slipper man ju göra bort sig om man är helt fel ute. Det är väl ganska förståndigt?

• Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
S Spiffe skrev:
Hej,
Jag har råkat ut för en sak som gör mig alldeles paff. Jag håller på att färdigställa ett utekök dit jag tänkt dra vatten. Jag har haft några VVS firmor för att titta på det hela, var man kan göra genomföring genom väggen och vilken ledning man kan koppla på. En kille var här i 25 minuter och kikade, nickade och sa att det verkar görbart. Sedan åkte han. Döm av min förvåning när det landar en faktura med en slags rådgivningsavgift på 900 kr samt utkörningsavgift på 400....plus moms förstås. Jag har anlitat hantverkare en del genom åren och då har oftast mer än en firma besökt mig och framräknat ett prisförslag (renovering av badrum, målning etc). och då kanske det handlar om att lägga ned lite tid för att räkna och återkomma med ett förslag. Det här är ju inte ens på den nivån. Jag har inte ens fått ett prisförslag Jag kan inte för mitt liv hitta någon motivering till varför det här skulle kosta. Han har ju bara besökt mig, det är ju inte så att jag fått en planering eller ens en offert eller kostnadsförslag. Jag kan tillägga att det inte sas något ord om att det skulle kosta något att göra ett besök när jag ringde dem. Det här är en större firma med ca 80 anställda fördelat över 5 orter i väst Sverige. Jag har själv jobbat som konsult och sålt min tid, men att ta betalt för ett simpelt kundmöte har jag aldrig gjort. All tid är ju inte debiterbar och man för ta betalt för det arbete man faktiskt utför. Besök av en potentiell kund var för mig inte debiterbar tid. Hur ska jag tänka kring detta. Spontant tänker jag "bestrid". Jag har ju faktiskt inte fått någon tjänst utförd. Eller tänker jag fel?
Helt rätt du skall inte betala något

• Gilla
Sittställning
  • Laddar…
J j-o75 skrev:
Jag tror att många vill ha lite koll på vad som är normalt innan man ringer, då slipper man ju göra bort sig om man är helt fel ute. Det är väl ganska förståndigt?
Vad fick du ut av svaren tycker du? Att lyssna på förståsigpåare på forum verkar inte förståndigt. Känns det fel att betala, prata med berörd part, vågar man inte det betala och se glad ut.

• Gilla
Krille-72
  • Laddar…
Fick han jobbet?

S Spiffe skrev:
Hej,

L Letalis skrev:
Har råkat ut för mer eller mindre samma sak.
Ringde och dom kom hit och tittade på min panna.
Om det var fel på den eller om man skulle byta ut den.
Han åkte efter vårat möte, som för övrigt, låg på vägen hem.
Döm om min förvåning när det damp ner en faktura på 2500kr veckan efter.
Framkörning och konsultation.

Ringde firman som sa att dom tar den kostnaden.
Sa vänligen men bestämt att ingen upplyst mig om att den var förknippat med kostnad.
Efter lite dividerande så kom vi överens om att jag betalar den och att jag aldrig kommer anlita dom igen.

Så för sin faktura på 2500kr så går dom miste om en affär på ca 130000kr.
Men dom kanske tjänar så lite på installation och nyförsäljning av luft/vatten system.
Nu blir jag lite nyfiken. Vi har som vanligt bara en version.
Jag ställer därför lite frågor i all välmening. Vänd därför inte taggarna utåt bara för du tycker frågan är korkat eller svarat självklart.

”Ringde och dom kom hit och tittade på min panna.
Om det var fel på den eller om man skulle byta ut den.”
Berätta lite mer om samtalet. Vad var din förhoppning? Att dom skulle hitta en enkelt fel på pannan som gick att laga?
Eller att du äntligen skulle få anledning att be om ett pris och byta till en ny panna.

”Ringde firman som sa att dom tar den kostnaden.
Sa vänligen men bestämt att ingen upplyst mig om att den var förknippat med kostnad.
Efter lite dividerande så kom vi överens om att jag betalar den och att jag aldrig kommer anlita dom igen.”

Varför kom ni överens om att du skulle betala? Orkade du inte dividera? Vad hade firman för argument?

• Gilla
Lassiter
  • Laddar…
P Paul W skrev:
Vad fick du ut av svaren tycker du? Att lyssna på förståsigpåare på forum verkar inte förståndigt. Känns det fel att betala, prata med berörd part, vågar man inte det betala och se glad ut.
Frågan är varför du ens hänger på ett sådant här forum. Är inte poängen att man skall diskutera saken? Majoriteten verkar ju i alla fall tycka att det är helt galet att skicka ut n sådan faktura.

F frityreldarn skrev:
Men det gör man ju i och för sig. Handlaren lägger ju på inköps priset för för att täcka upp för el, värme, lokal, anställda i kassan, prismärkning mm
Självklart är det så. Det är det som kallas over head kostnad. Och lika lite som du betalar extra för det utöver priset på din vara, bör TS acceptera det från hantverkaren

S Spiffe skrev:
Hej,
Ja att dessa hantverkare aldrig lär sig....
Han borde ju veta betydligt bättre än att vilja fakturera sin tid..... och kostnad för bil osv. Jag menar som simpel hantverkare så ska han ju vara glad för en klapp på axeln kanske en säng och en skål gröt.

• Gilla
Lassiter
  • Laddar…
T TreeView skrev:
Helt sjukt, framförallt i och med att de inte påtalat en kostnad innan besöket. Kan du inte ringa och fråga hur de tänker i denna hantering utifrån att de inte sagt att deras rådgivning kostar samt att möjligheten att få genomföra det faktiska arbetet radikalt minskar med detta beteende?
Finns det många som ger gratis professionell rådgivning? Vad lever dem på i så fall? Och utlägg för bil o bensin? Ska entreprenören i nåd betala detta för att få komma till din fastighet och titta?!?

J j-o75 skrev:
Givetvis jobbar vi massor gratis! Det tar man ju ut när man får jobbet. Vore kul att skicka en faktura till Volvo eller Scania för att man gjort en beredning och offert på deras delar. Det kan ta flera dagars arbetstid och man får kanske 20% av jobben.. Varför skall hantverkare kunna fakturera det?
Det du tyvärr inte verkar förstå är att 20% av jobben ni kanske får finansierar 80% av tiden ni lägger ner på jobben ni kanske inte får.

Att få anställda att jobba gratis verkar bara fungera inom vissa säljyrken där framförallt ungdomar jobbar med väldigt låg grundlön och provision på det.

MathiasS MathiasS skrev:
Om det normala ska ändras behöver man vara tydlig med det och i detta fall även avtala om det eftersom konsumentlagarna är tydlig med att man inte tar betalt för detta.

Restauranger och moms har inget med saken att göra. Rätt fråga är isåfall varför inte servitören tar betalt per timme för att hitta rätt dricka till maten åt dig? SKulle du acceptera en rådgivninspost på kvittot när du betalar för maten, om inget sagts om det tidigare?
Ja, varför inte. Nu dricker jag alltid vatten och det är inte mycket att rådgiva om men visst kan det vara värt några tior för att pizzabagaren ska bli lite lyckligare.

Dina konsumentlagar hit och dit, har du någonsin provat om de har någon effekt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.