Thomas Nordlinder Thomas Nordlinder skrev:
Hej!
Står i ett dilemma. Har ett avtal med en firma som skulle måla om huset, kitta och måla fönster. Och måla andra snickerier. Så som vindskivor och takfots brädor. Och det skulle bytas kulörer på det. Nu till det som är mindre kul.
1- timmer är målat med falu rödfärg. De har målat två grr. Och färgen släpper ”flagar”

2- fönster- kittat om delar av dem. Och målat 3 grr. Ser för jävligt ut rent ut sagt. Kittet är dåligt och gamla färgen lyser igenom. De har inte slipat när de skrapat heller. Så de är som igelkottar. Fibrer som rest sig.

3- övriga snickeri. Målat och kladdat ut på rödfärgen upp till 5 cm från fönsterfoder osv.

4- kladdat ner hela stenfoten på huset både med rödfärg och andra färger.

5- de har målat på fönster så de inte går att öppna. Och ändå täcker det inte.

Och det finns mycket mer att anmärka på.
Nu pratar målaren om att bryta avtal. Nån som vet vad som gäller? Det kommer ju kosta mer att måla om och återställa än vad offert var på från början. Känner mig så jäkla blåst!
Tips på vad man kan göra?
Mvh Thomas
tycker det mesta ser ut som spill från när de målad foder Mm. Det som inte ska vara där ser guldfärgat ut och inte som rödfärg som har släppt.

240000 för det där? Du har väl inte skrivit en nolla för mycket ;)

Hur som helst, hoppas det löser sig för dig!?

Företaget begärt möte i kväll. Återkopplar efter möte så får vi se vad de säger...

• Gilla
Mathematics
  • Laddar…
Företaget begärt möte i kväll. Återkopplar efter möte så får vi se vad de säger...
Hoppas du skaffat all upplysning om företaget och kostnad för annan entreprenörs
utförande av avtalad tjänst.
Spela in samtalet dolt . Få dem till att erkänna att arbetet är fel utfört .
Gå inte med på någon förlikning utan kräv omgående fackmässigt utförande av
avtalad tjänst.

• Gilla
Mest_ohändig och 1 till
  • Laddar…
Hur gick det?

Hej!
Står i ett dilemma. Har ett avtal med en firma som skulle måla om huset, kitta och måla fönster. Och måla andra snickerier. Så som vindskivor och takfots brädor. Och det skulle bytas kulörer på det. Nu till det som är mindre kul.
1- timmer är målat med falu rödfärg. De har målat två grr. Och färgen släpper ”flagar”

2- fönster- kittat om delar av dem. Och målat 3 grr. Ser för jävligt ut rent ut sagt. Kittet är dåligt och gamla färgen lyser igenom. De har inte slipat när de skrapat heller. Så de är som igelkottar. Fibrer som rest sig.

3- övriga snickeri. Målat och kladdat ut på rödfärgen upp till 5 cm från fönsterfoder osv.

4- kladdat ner hela stenfoten på huset både med rödfärg och andra färger.

5- de har målat på fönster så de inte går att öppna. Och ändå täcker det inte.

Och det finns mycket mer att anmärka på.
Nu pratar målaren om att bryta avtal. Nån som vet vad som gäller? Det kommer ju kosta mer att måla om och återställa än vad offert var på från början. Känner mig så jäkla blåst!
Tips på vad man kan göra?
Mvh Thomas
Antar: har inte fått nått svar av han. Att han vill ha betalt för utfört arbete och skita i resten... men vet inte än
Antar: har inte fått nått svar av han. Att han vill ha betalt för utfört arbete och skita i resten... men vet inte än
Hej. Jag har läst tråden och du har fått vederhäftiga juridiska råd. Jag vill tillägga ett tips som kan vara relevant i ditt fall åtminstone värdefullt för andra i motsv sits.

det har inte framgått om entreprenören försöker fly detta och håller sig svåråtkomlig men om det är på det viset så är det vanligt att den skadevållande blir allt svårare att nå. Detta otyg har drabbat många.

Till slut drevs ett sådant delgivningsärende till Högsta domstolen som beviljade prövningstillstånd och fällde ett vägledande avgörande. Jag minns varken målnummer eller sida i NJA (HDs rättsfall) men tror det skedde runt 2008.

Borgenären hade sänt 9 brev till en gäldenär som anförde att han inte sett ett enda. HD beslöt att om nio försändelser har avsänts så är det fastställt att minst ett av dem har nått sitt mål. Detta rättsfall är av värde för den som råkar ut för en gömd gäldenär eller motpart i annat sammanhang.

Man sänder då minst 9 försändelser och då är email det allra bästa att blandas in i högen. Detta leder till trovärdighetsförlust som mycket väl leder till rättsförlust för den som gömmer sig. Men man ska vara snabb. Om det dröjer så tappar du trovärdighet och det kan vara en nackdel för din del. Det gäller alltid att skaffa och behålla högre trovärdighet än motparten. Om det står och väger kan detta avgöra utfallet.

Det finns även ett annat sätt som jag uppfann för många år sedan då jag tröttnade på ett par höga jurister som gömde sig bakom sekreterarfilter och aldrig motringde och som sedan missbrukade detta framgångsrikt.

Jag tog reda på bankgironumret till juristbyrån. Gick till ett bankkontor. Fyllde i en insättningsblankett för bankgiro och där i upplysningsrutan skrev jag med hårt genomslagstryck på pennan

"Detta är en bankgirodelgivning i ert ärende nr .... Ni har erhållit svaromål i brev av mig. Ni anmodas att inom 7 dagar återkomma med svar. + datum.... signatur......."

Inbetalningen var 1 krona. Den gick via bankgirocentralen rakt in på företagets konto vilket man var skattskyldig att kontera som intäkt i verksamheten = delgiven. Om han avisade denna delgivning så blev det en trovärdighetsfråga mellan BGC och juristens ekonomiavdelning vari jag inte hade minsta ansvar och kunde sitta med armarna i kors.

På bankkontoret fick jag ett stämplat allegat som visade vad jag hade skrivit och detta blev rättsfakta för min ställning.

Jag kan garantera att det blev fart på den nissen efter detta för om han inte svarade så blev hans egen ställning mycket svagare. Rättssystemet ogillar skarpt folk som flyr delgivningar . det räknas i domarkretsar som mer eller mindre hån. Man meddelar inte alls ogärna tredskodomar då folk struntar i rättssystemet.

Postgiro/Plusgiro går inte för det finns ingen auktoritetsstämplad kopia som kan anföras.

MvhBosse12

• Gilla
Mest_ohändig och 3 till
  • Laddar…
Varför skriver du med så stora bokstäver?
Ser konstigt ut.

Det har att göra med dålig syn och en ovilja att använda zoomfunktionen i browsern. Det har varit uppe till diskussion tidigare. Även längden och relevansen i hans inlägg har diskuterats

Hur gick mötet`?

Så. Ursäkta lite dålig uppdatering. Nu har huset färdigt. Och godkänt av oss. Företaget fick göra om vissa delar och de gjorde en riktig bra insats. De kom 6 gubbar i tre dagar som gjorde om och gjorde ett bättre jobb. Fy vilket jobbigt läge de varit. Men nu är det skönt att det är i ordning.

fick inte nån vettig förklaring vad som hänt. Och lär aldrig tipsa om företaget till någon, inte ens min värsta fiende.

I bland så är nog bara att göra saker själv när man har möjlighet. Gjorde enligt konstens alla regler. Med offerter och kollade upp vad de hade för referenser osv. Vilket inte hjälpte.

kan bara hoppas att folk inte råkar ut för liknande då det är riktigt tråkigt.

enda plåster på såret var att de drog av en del från slutsumman. Vilket inte gjorde det värt det, men det var i alla fall nått

/ Thomas

• Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
Är det inte så att de flesta företag idag anställer personal vid behov? Det vill säga att man aldrig vet vilken kompetens som hantverkarna har som gör jobbet vid just det tillfället trots goda referenser på företagen i fråga. Inte lätt att gå på referens då.

J JohanN03 skrev:
Är det inte så att de flesta företag idag anställer personal vid behov? Det vill säga att man aldrig vet vilken kompetens som hantverkarna har som gör jobbet vid just det tillfället trots goda referenser på företagen i fråga. Inte lätt att gå på referens då.
Det är nog så i detta fallet i alla fall om inte annat. Dock tråkigt att det blev så fel, när det kändes så rätt

• Gilla
JohanN03
  • Laddar…
Så. Ursäkta lite dålig uppdatering. Nu har huset färdigt. Och godkänt av oss. Företaget fick göra om vissa delar och de gjorde en riktig bra insats. De kom 6 gubbar i tre dagar som gjorde om och gjorde ett bättre jobb. Fy vilket jobbigt läge de varit. Men nu är det skönt att det är i ordning.

fick inte nån vettig förklaring vad som hänt. Och lär aldrig tipsa om företaget till någon, inte ens min värsta fiende.

I bland så är nog bara att göra saker själv när man har möjlighet. Gjorde enligt konstens alla regler. Med offerter och kollade upp vad de hade för referenser osv. Vilket inte hjälpte.

kan bara hoppas att folk inte råkar ut för liknande då det är riktigt tråkigt.

enda plåster på såret var att de drog av en del från slutsumman. Vilket inte gjorde det värt det, men det var i alla fall nått

/ Thomas
Du kanske kan skriva om dina upplevelser av företaget på Reco, Google recension eller liknande så inte fler råkar ut för detta.

J JohanN03 skrev:
Det räcker inte med att få referenser på företaget, utan man måste kolla upp varje medarbetare för sig. just pga av att arbetsmarknaden är så osäker, många får tillfälliga jobb eftersom arbetsgivarna aldrig har marginaler att anställa och utbilda personalen i egen regi. de måste chansa hela tiden. När jobbet är klart så får personalen gå tillbaks till A-kassan igen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.