Husägare
· Skövde
· 85 inlägg
Hej!
Står i ett dilemma. Har ett avtal med en firma som skulle måla om huset, kitta och måla fönster. Och måla andra snickerier. Så som vindskivor och takfots brädor. Och det skulle bytas kulörer på det. Nu till det som är mindre kul.
1- timmer är målat med falu rödfärg. De har målat två grr. Och färgen släpper ”flagar”
2- fönster- kittat om delar av dem. Och målat 3 grr. Ser för jävligt ut rent ut sagt. Kittet är dåligt och gamla färgen lyser igenom. De har inte slipat när de skrapat heller. Så de är som igelkottar. Fibrer som rest sig.
3- övriga snickeri. Målat och kladdat ut på rödfärgen upp till 5 cm från fönsterfoder osv.
4- kladdat ner hela stenfoten på huset både med rödfärg och andra färger.
5- de har målat på fönster så de inte går att öppna. Och ändå täcker det inte.
Och det finns mycket mer att anmärka på.
Nu pratar målaren om att bryta avtal. Nån som vet vad som gäller? Det kommer ju kosta mer att måla om och återställa än vad offert var på från början. Känner mig så jäkla blåst!
Tips på vad man kan göra?
Mvh Thomas
Står i ett dilemma. Har ett avtal med en firma som skulle måla om huset, kitta och måla fönster. Och måla andra snickerier. Så som vindskivor och takfots brädor. Och det skulle bytas kulörer på det. Nu till det som är mindre kul.
1- timmer är målat med falu rödfärg. De har målat två grr. Och färgen släpper ”flagar”
2- fönster- kittat om delar av dem. Och målat 3 grr. Ser för jävligt ut rent ut sagt. Kittet är dåligt och gamla färgen lyser igenom. De har inte slipat när de skrapat heller. Så de är som igelkottar. Fibrer som rest sig.
3- övriga snickeri. Målat och kladdat ut på rödfärgen upp till 5 cm från fönsterfoder osv.
Nu pratar målaren om att bryta avtal. Nån som vet vad som gäller? Det kommer ju kosta mer att måla om och återställa än vad offert var på från början. Känner mig så jäkla blåst!
Mvh Thomas
Har du någon bild?Thomas Nordlinder skrev:
Hej!
Mvh Thomas
Tog du in flera offerter? Antar att denna var billigast. Om du tog flera offerter, ta dit en av de dyrare och fråga vad de anser och be dem lämna ny offert för att bedöma skadorna som blivit. Menar inte att vara dryg på något sätt.
Husägare
· Skövde
· 85 inlägg
Tog in 3 offerter och samtliga låg i samma prisklass. +- ca 10k. Tog dem som kändes bäst och tittade inte på priset i detta läget.
Husägare
· Skövde
· 85 inlägg
Det var lite mörkt ute nu. Och min andra mobil ligger kvar på jobb. Så detta är bara litet smakprov några av sakerna.
Som sagt tog inte billigaste och kollade lite referenser innan jag bestämde mig.
och när jag nu frågade om fönster osv (på trevligt sätt) så slutade de dyka upp. Och efter ca två veckors frånvaro så mailar jag företaget och frågar när det räknas vara klar. Får då till svar att de funderar på att bryta avtalet. Då det inte var lätt att få oss nöjda.
bild på rödfärg som släppt. Så är det i alla 4 väderstreck och rätt mycket på sina ställen. Där bilden är tagen är det ca 3-4 veckor gammal färg
Som sagt tog inte billigaste och kollade lite referenser innan jag bestämde mig.
och när jag nu frågade om fönster osv (på trevligt sätt) så slutade de dyka upp. Och efter ca två veckors frånvaro så mailar jag företaget och frågar när det räknas vara klar. Får då till svar att de funderar på att bryta avtalet. Då det inte var lätt att få oss nöjda.
bild på rödfärg som släppt. Så är det i alla 4 väderstreck och rätt mycket på sina ställen. Där bilden är tagen är det ca 3-4 veckor gammal färg
Bryta avtalet?
1. Innebär det att han inte ska ha betalt och i princip avbryter och åker hem med färjan?
2. Ska han ha betalt enligt avtalet så får han göra färdigt.
Om 1 gäller så grattis, så illa ser det inte ut. Du kan lätt fixa det med en liten pensel och lite skrap verktyg. Bättra på färgen vid fönster och under fönstret.
Men som sagt vad ska han ha fullt betalt får han se till att fixa till vad femåringen har kladdat. Så där såg det ut när mina barn var små och skulle hjälpa till. Svårt att klaga på hjälpsamma barn och det är bara med ett leende göra om.
1. Innebär det att han inte ska ha betalt och i princip avbryter och åker hem med färjan?
2. Ska han ha betalt enligt avtalet så får han göra färdigt.
Om 1 gäller så grattis, så illa ser det inte ut. Du kan lätt fixa det med en liten pensel och lite skrap verktyg. Bättra på färgen vid fönster och under fönstret.
Men som sagt vad ska han ha fullt betalt får han se till att fixa till vad femåringen har kladdat. Så där såg det ut när mina barn var små och skulle hjälpa till. Svårt att klaga på hjälpsamma barn och det är bara med ett leende göra om.
Produkter som diskuteras: "skrap färgen"
Färgskrapa Flexi Speedheater
Med 3 blad och hölster
499 kr inkl moms
Läs mer
Husägare
· Skövde
· 85 inlägg
Antar: har inte fått nått svar av han. Att han vill ha betalt för utfört arbete och skita i resten... men vet inte än
Jag förstår att du inte är nöjd, jag hade inte betalat för detta. Antingen får de rätta till och göra färdigt eller så får de åka utan betalning. Att säga att de vill bryta avtalet för att du är svår att göra nöjd låter som ren skrämseltaktik.
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 515 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 515 inlägg
För det första, håll i ALLA pengar tills det är utrett vad det kostar att åtgärda. Bryter han avtalet har de troligen rätt till att få en viss del betald, men med avdrag för vad det kostar att åtgärda. Är kostnaden för att åtgärda större än totalsumman bör han kunna åka på skadestånd (men lär vara svårt att få ut).
Att rödfärgen släpper beror troligen på dåligt underarbete eller målat för tjockt! Svårt att se på bilderna.
Håller med om att fönstren ser förjävla illa ut! Misstänker att det är där det går åt mycket jobb för att åtgärda.. Och sen måste man ju såklart maska stengrunden så man inte slabbar ner! Och hålla en spackel/kartong/whatever som skydd när man målar fodren!
Att rödfärgen släpper beror troligen på dåligt underarbete eller målat för tjockt! Svårt att se på bilderna.
Håller med om att fönstren ser förjävla illa ut! Misstänker att det är där det går åt mycket jobb för att åtgärda.. Och sen måste man ju såklart maska stengrunden så man inte slabbar ner! Och hålla en spackel/kartong/whatever som skydd när man målar fodren!
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Va varmt var det när han målade med rödfärgen?
Om man har en rödfärg av bra kvalite och inte målar där det är för varmt så ska en 5 åring klara att måla med rödfärg.
men är det för varmt så torkar den innan det suger in i trä och flagnar då.
man måste dock borsta väggen med innan man målar.
Om man har en rödfärg av bra kvalite och inte målar där det är för varmt så ska en 5 åring klara att måla med rödfärg.
men är det för varmt så torkar den innan det suger in i trä och flagnar då.
man måste dock borsta väggen med innan man målar.
Husägare
· Skövde
· 85 inlägg
Skulle nog säga att det var mellan 15-20 grader vid målning. Och halvmulet. Så där är inte problemet
Vilken totalsumma handlar det om cirkus, och är det ett fast pris eller rörligt?
Jag hade nog tagit in någon kunnig för att bedöma vad som återstår, dvs om det kan åtgärdas eller om mycket behöver göras om. Kanske inte någon av de konkurrerande firmorna, de lär väl säga gör om-gör rätt oavsett.
Jag hade nog tagit in någon kunnig för att bedöma vad som återstår, dvs om det kan åtgärdas eller om mycket behöver göras om. Kanske inte någon av de konkurrerande firmorna, de lär väl säga gör om-gör rätt oavsett.
Husägare
· Skövde
· 85 inlägg
Fast pris... ca 240k innan rot
Är entreprenören en enskild firma eller HB , KB eller AB ? Vad han menar med bryta avtalThomas Nordlinder skrev:
är att han vill häva avtalet.
Vid hävning gäller att allt återgår till positionen före avtalet och att parterna accepterar hävningen.
Om entreprenören har utfört något godkänt arbete kan han få betalt för detta.
TS skall Reklamera skriftligen till entreprenören och påtala att han företagit en egen besiktning
och funnit att utfört arbete är dåligt utfört .
Skriv ner alla punkter 1. 2. 3. 4. osv.
Skriv att du vill ha alla fel omgående fackmässigt åtgärdade.
Skriv att du vill ha en gemensam besiktning med protokoll.
Skriv att svar begärs inom 5 dagar . Nästa steg är entreprenörens , om han inte
svarar / medverkar är det hävning av avtal. Entreprenören skall ange grunderna för hävning.
Kontrollera om företaget har ekonomi hos skatteverket -KFM- Tingsrätten där de arbetat.
Om entreprenören inte kan anses ha ekonomi / kunskap för att fackmässigt kunna utföra avtalat arbete är det grund för TS hävning , dock måste entreprenören meddelas att hävning
kan ske och grunderna för detta med skälig svarstid.
Bäst är om entreprenören häver avtalet .
Om nu avtalet hävs skall ni upprätta en avräkning mellan er där TS har rätt till alla
merkostnader ( fördyring med ny entreprenör ) även entreprenören för godkänt arbete.
Parterna skall godkänna avräkningen och behålla var sin likalydande avräkning.
Avsluta med - När denna avräkning är fullt reglerad är det parternas samstämmiga
vilja att avtalet ............... är till fullo avslutat -.