S Spikin skrev:
Är entreprenören en enskild firma eller HB , KB eller AB ? Vad han menar med bryta avtal
är att han vill häva avtalet.
Vid hävning gäller att allt återgår till positionen före avtalet och att parterna accepterar hävningen.
Om entreprenören har utfört något godkänt arbete kan han få betalt för detta.
TS skall Reklamera skriftligen till entreprenören och påtala att han företagit en egen besiktning
och funnit att utfört arbete är dåligt utfört .
Skriv ner alla punkter 1. 2. 3. 4. osv.
Skriv att du vill ha alla fel omgående fackmässigt åtgärdade.
Skriv att du vill ha en gemensam besiktning med protokoll.
Skriv att svar begärs inom 5 dagar . Nästa steg är entreprenörens , om han inte
svarar / medverkar är det hävning av avtal. Entreprenören skall ange grunderna för hävning.
Kontrollera om företaget har ekonomi hos skatteverket -KFM- Tingsrätten där de arbetat.
Om entreprenören inte kan anses ha ekonomi / kunskap för att fackmässigt kunna utföra avtalat arbete är det grund för TS hävning , dock måste entreprenören meddelas att hävning
kan ske och grunderna för detta med skälig svarstid.
Bäst är om entreprenören häver avtalet .
Om nu avtalet hävs skall ni upprätta en avräkning mellan er där TS har rätt till alla
merkostnader ( fördyring med ny entreprenör ) även entreprenören för godkänt arbete.
Parterna skall godkänna avräkningen och behålla var sin likalydande avräkning.
Avsluta med - När denna avräkning är fullt reglerad är det parternas samstämmiga
vilja att avtalet ............... är till fullo avslutat -.

Företag är AB. Och han hävdar att han går om kull om han åtgärdar allt. Då det redan dragit ut på tiden och utgifterna. Det har varit mycket personal som har gjort tvivelaktiga delar av arbetet som sedan blev tillrättat av andra kollegor till dem. De hade räknat på 260 timmar på allt. Skulle tro de är uppe i alla fall 350 än...

P
Thomas Nordlinder Thomas Nordlinder skrev:
Företag är AB. Och han hävdar att han går om kull om han åtgärdar allt. Då det redan dragit ut på tiden och utgifterna. Det har varit mycket personal som har gjort tvivelaktiga delar av arbetet som sedan blev tillrättat av andra kollegor till dem. De hade räknat på 260 timmar på allt. Skulle tro de är uppe i alla fall 350 än...
Du får förklara att det där är inte ens utfört av amatörer. En amatör ser att det möjligen är en synskadad som har använt pensel och färg. Målar mästaren kan inte vara stolt över detta och hans personalproblem är just hans problem, inte ditt.

Jag skämtar inte när jag säger att det antingen är en grundskoleelev eller en synskadad med parkinson som har utfört arbetet.

• Gilla
Mest_ohändig och 2 till
  • Laddar…
S
Kan vi få se lite mer bilder?
Är det i det läget är det ännu viktigare att hålla i pengarna tills dess att det är åtgärdat, av honom eller nån annan. Och gör någon annan kanske det inte finns några pengar kvar till ursprungliga målaren. Om han sen går i konk så är det hans problem. Du måste se till att ha medel för att få det du beställt

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Kan lägga upp lite mer bilder i helgen. Är iväg på jobb.

kan lova att jag inte släpper en krona förens jag är nöjd. Och blir det ett avslut innan färdigställde så vet jag inte riktigt vad jag skall göra

• Gilla
Simon Traktor
  • Laddar…
Viktigast är att omgående skicka en reklamation angående all fel och att du vill ha dem
åtgärdade omgående med svarstid 5 dagar . Ticka i svarkvitto vid mail. Påminn omgående.
Kolla bolagets redovisning /ekonomi hos Alla bolag , Skattemyndigheten , KFM och
Tingsrätterna i de områden som bolaget antas ha utfört arbete i. Kolla även styrelsen
i bolaget på samma sätt , även om de tidigare haft bolag som kursat . Detta kommer att ge
dig en bild av bolaget och kunna värdera dina möjligheter. Från KFM får du uppgifter om
vem som sökt BF , Från TR får du uppgifter om tidigare eller pågående tvister som
bolaget är inblandad i och kan kontakta inblandade .
Du har ju andra samtida offerter att jämföra med .

• Gilla
Mest_ohändig och 2 till
  • Laddar…
Vad har han målat fönster och paneltak med?
Ser ut att vara en lasyr, det kan man inte måla på målade ytor och tro att man ska få full täckning.
Kladdet går lätt bort med en skrapa och dutta i lite rödfärg. Varför han målat två lager rödfärg vet jag ej, med det är väl bara borsta bort flagorna och stryka om.
Låter som max ett par dagars fix, så är det klart, om inte jobbet är gigantiskt:thinking:

F Freddy_kruger skrev:
Vad har han målat fönster och paneltak med?
Ser ut att vara en lasyr, det kan man inte måla på målade ytor och tro att man ska få full täckning.
Kladdet går lätt bort med en skrapa och dutta i lite rödfärg. Varför han målat två lager rödfärg vet jag ej, med det är väl bara borsta bort flagorna och stryka om.
Låter som max ett par dagars fix, så är det klart, om inte jobbet är gigantiskt:thinking:
fönster o dörrar är målade med alcro bestå. Vindskivor o övrigt med Jotun Ultimate.

Det röda är inte så mycket jobb med det vet jag. Men betalar man 240 ish tusen. Så borde de göra ett bättre jobb kan man tycka. De anser att de gjort det de kunde. Och är inte sugna på att göra rätt

• Gilla
Disneygrisen
  • Laddar…
fönster o dörrar är målade med alcro bestå. Vindskivor o övrigt med Jotun Ultimate.

Det röda är inte så mycket jobb med det vet jag. Men betalar man 240 ish tusen. Så borde de göra ett bättre jobb kan man tycka. De anser att de gjort det de kunde. Och är inte sugna på att göra rätt
Jag menade absolut inte att jobbet va acceptabelt!
Men om det finns 240 tusen för hantverkaren att hämta hem om han fixar till det, då kan han ju lägga några dagar på det. Ger han upp får han ju ingenting annat än en rättslig tvist som inte kommer att gynna honom...
Tycker bara att han resonerar konstigt när han ”nästan” är klar. Men det kanske är mer än vad bilderna avslöjar...:seenoevil:

Hur omfattande är arbetet? Hur stor är kåken? 240000kr låter som rena rånet. Är det så dyrt med ”hantverkare” idag?

• Gilla
Mest_ohändig och 4 till
  • Laddar…
J JohanN03 skrev:
Hur omfattande är arbetet? Hur stor är kåken? 240000kr låter som rena rånet. Är det så dyrt med ”hantverkare” idag?
den är rätt stor och det är dyrt

Hej!
Står i ett dilemma. Har ett avtal med en firma som skulle måla om huset, kitta och måla fönster. Och måla andra snickerier. Så som vindskivor och takfots brädor. Och det skulle bytas kulörer på det. Nu till det som är mindre kul.
1- timmer är målat med falu rödfärg. De har målat två grr. Och färgen släpper ”flagar”

2- fönster- kittat om delar av dem. Och målat 3 grr. Ser för jävligt ut rent ut sagt. Kittet är dåligt och gamla färgen lyser igenom. De har inte slipat när de skrapat heller. Så de är som igelkottar. Fibrer som rest sig.

3- övriga snickeri. Målat och kladdat ut på rödfärgen upp till 5 cm från fönsterfoder osv.

4- kladdat ner hela stenfoten på huset både med rödfärg och andra färger.

5- de har målat på fönster så de inte går att öppna. Och ändå täcker det inte.

Och det finns mycket mer att anmärka på.
Nu pratar målaren om att bryta avtal. Nån som vet vad som gäller? Det kommer ju kosta mer att måla om och återställa än vad offert var på från början. Känner mig så jäkla blåst!
Tips på vad man kan göra?
Mvh Thomas
Vad har leverantören angivit för skäl till att "bryta avtalet"?

Enligt Konsumenttjänstlagen (https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...mling/konsumenttjanstlag-1985716_sfs-1985-716) kan leverantören bryta avtalet under vissa omständigheter:

Konsumentens dröjsmål

Näringsidkarens rätt att inställa arbetet
45 § Skall betalning enligt avtalet ske helt eller delvis innan tjänsten har utförts och betalar inte konsumenten i rätt tid, får näringsidkaren inställa arbetet till dess att konsumenten betalar. Om det följer av avtalet att konsumenten skall medverka till tjänstens utförande och han inte i rätt tid lämnar sådan medverkan som utgör en väsentlig förutsättning för utförandet, får näringsidkaren inställa arbetet till dess att konsumenten lämnar sin medverkan.

Har tjänsten påbörjats, är näringsidkaren dock skyldig att såvitt möjligt utföra arbete som inte kan uppskjutas utan risk för allvarlig skada för konsumenten, om inte arbetet medför väsentliga kostnader eller olägenheter för näringsidkaren.

Inställer näringsidkaren arbetet enligt första stycket, har han rätt till ersättning för kostnader och andra förluster som detta åsamkar honom, om konsumenten inte visar att dröjsmålet ej beror på försummelse på hans sida. Lag (1990:935).

Hävning
46 §
Om konsumenten i fall som avses i 45 § inte betalar eller lämnar sin medverkan i rätt tid och dröjsmålet är av väsentlig betydelse för näringsidkaren, får denne häva avtalet beträffande återstående del av tjänsten. Detsamma gäller om näringsidkaren enligt 6 § tredje stycket har avbrutit påbörjat arbete för att få anvisningar av konsumenten och avbrottet medför väsentlig olägenhet för honom.

Vill näringsidkaren häva avtalet enligt första stycket skall han först påminna konsumenten om att denne skall betala, medverka eller lämna anvisningar samt ge konsumenten skälig tid att göra detta.

Har en påminnelse lämnats in för befordran med post eller avsänts på annat ändamålsenligt sätt, anses påminnelse ha skett när detta gjordes.

47 § Näringsidkaren får också häva avtalet beträffande återstående del av tjänsten, om det redan på förhand finns starka skäl att anta att konsumenten inte i rätt tid kommer att betala eller lämna medverkan enligt 45 § och att dröjsmålet blir av väsentlig betydelse för näringsidkaren.

För att komma vidare. Berätta för hantverkaren att du tänker ta in en oberoende bes man. Se även till att han är med under bes. ( försök även få till det så att ni delar på kostnaden). Sedan har du/ni svart på vitt vad som är rätt och fel och även en uppskattning över hur mycket det skulle kosta att åtgärda det som är fel. Ett bes underlag väger tungt i ev juridiska instanser. Naturligtvis håller du inne så mycket av pengarna som bara är möjligt tills det är helt klart.

har en känsla av att hantverkarn sitter ganska brunt till i det här läget och famlar efter ett sätt att komma vidare.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
connywesth connywesth skrev:
Vad har leverantören angivit för skäl till att "bryta avtalet"?

Enligt Konsumenttjänstlagen ([länk]) kan leverantören bryta avtalet under vissa omständigheter:
Struntprat . Det är entreprenören som vill bryta ( häva ) avtalet pga att han inte kan
leverera enligt avtalet, vilket kan innebära skadeståndsskyldighet för entreprenören .
Om entreprenören inte levererar en avtalad fackmässigt utförd tjänst inom avtalad
eller skälig tid med beaktande av omständigheter ,gör sig entreprenören skyldig till
avtalsbrott .
Om entreprenören är i dröjsmål skall konsumenten skall reklamera och kräva fullgörelse inom viss tid. Konsumenten skall hålla in betalningen och kan häva avtalet om entreprenören
inte fullgör inom tidsgränsen om den är viktig för konsumenten.
I TS fall innebär det en särskild uppgörelse med avräkning .

Det där är ju hantverkarmässigt så jäkla dåligt utfört .. :rolleyes: Har de inte maskerat innan de målat? Glömde röra runt i burken innan de målade fönster och panel? Det ser ju ut att nästan blivit mer jobb än innan på vissa ställen ..

Det var lite mörkt ute nu. Och min andra mobil ligger kvar på jobb. Så detta är bara litet smakprov några av sakerna.

Som sagt tog inte billigaste och kollade lite referenser innan jag bestämde mig.

och när jag nu frågade om fönster osv (på trevligt sätt) så slutade de dyka upp. Och efter ca två veckors frånvaro så mailar jag företaget och frågar när det räknas vara klar. Får då till svar att de funderar på att bryta avtalet. Då det inte var lätt att få oss nöjda.

bild på rödfärg som släppt. Så är det i alla 4 väderstreck och rätt mycket på sina ställen. Där bilden är tagen är det ca 3-4 veckor gammal färg
Här ser det ut som de målat på nytt kitt. Går inte, vilket en erfaren målare mycket väl vet. Kitt måste få torka alternativt tvätta bort den feta ytan innan målning

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.