12 783 läst ·
138 svar
13k läst
138 svar
Hantverkare utmärker sig....
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Ja, siffror är siffror men en dålig artikel grundat på något som inte är absolut är ju sämre än statistik som ljuger....men du vill väl heller inte se att det skiljer ljusår från det konsumentverket skrivit som pressmeddelande till vad artiklen Thomas59 länkade till, just DET klagade jag över men båda ni två visar ju bara ett förakt och hetsande mot hantverkare i stort genom att tolka inlägg så som ni gör. Att det sen finns 10 000 klagomål säger jag inget om, det är ju som det är, uträknat och klart, iaf i 80% av kommunerna men vad säger att 100% av dessa klagomål är berättigade? Det är ju väldigt intressant för branchen att veta om inte annat så att ev kraftansträgning läggs på rätt ställe, att tex ge kunder bättre info om hela proceduren från projjning till besikting och fakturering osv.thomasx skrev:[länk]
De absoluta siffrorna kan fortfarande ställas i relation.
Det finns inget område överhuvudtaget som genererar fler klagomål än hantverkare. Oavsett hur många som har rätt eller hur många kommuner som deltagit i undersökning osv. Relationen är densamma och det statistika underlaget är minst sagt tillräckligt, skrämmande tillräckligt, faktiskt.
Jag skulle vilja hävda att det är hantverkare som inte förstår en artikel som denna och vad som ligger bakom, som är orsaken till problemen. Det finns en del riktiga hantverkare som skäms och vill gå under jorden när dom får se denna tråkiga statistik.
Det är inte hantverkare (jag) som inte förstår konsumentverkets pressmeddelande utan ni som föraktar hantverkare, meddelandet läses så långt som det passar egenintresset och inte en rad till bara för att gjuta mer vatten på kvarnen, har jag inte rätt eller?
Det hänvisas så ofta till konsumentverket om olika saker så varför inte nu ta åt sig det dom säger om att vara med mera i proceduren för byggstart också......
Dålig på ironi och sarkasm är du också....om det nu var ett försök till det....svårt att säga.thomasx skrev:Å fasiken, är det verkligen så? Nej, det kan inte vara sant, det kan jag bara inte tro. När jag satt här en morgon och tänkte att hantverkaren borde se till att komma idag, så kom han. Så dom är definitivt telepatiska, den saken är det ingen tvekan om.
Sen får vi ju säga till konsumentverket att bara ta med sådan statistik där kunden vet vad denne köper. Dom kommer antagligen att undra om dom inte då också borde ta med sådan där säljaren vet vad han säljer, men då skulle det å andra sidan inte bli någon statistik...
Men det är skönt att se att det finns hantverkare som kan ta detta med en klackspark
ROTFLMAO, för andra gången ikväll. Byggahus har verligen förlängt livet ordentligt idag![]()
Du missade visst helt att jag talade i relativa termer i mitt inlägg.Glufsglufs skrev:Ja, siffror är siffror men en dålig artikel grundat på något som inte är absolut är ju sämre än statistik som ljuger....men du vill väl heller inte se att det skiljer ljusår från det konsumentverket skrivit som pressmeddelande till vad artiklen Thomas59 länkade till, just DET klagade jag över men båda ni två visar ju bara ett förakt och hetsande mot hantverkare i stort genom att tolka inlägg så som ni gör. Att det sen finns 10 000 klagomål säger jag inget om, det är ju som det är, uträknat och klart, iaf i 80% av kommunerna men vad säger att 100% av dessa klagomål är berättigade? Det är ju väldigt intressant för branchen att veta om inte annat så att ev kraftansträgning läggs på rätt ställe, att tex ge kunder bättre info om hela proceduren från projjning till besikting och fakturering osv.
Det är inte hantverkare (jag) som inte förstår konsumentverkets pressmeddelande utan ni som föraktar hantverkare, meddelandet läses så långt som det passar egenintresset och inte en rad till bara för att gjuta mer vatten på kvarnen, har jag inte rätt eller?
Det hänvisas så ofta till konsumentverket om olika saker så varför inte nu ta åt sig det dom säger om att vara med mera i proceduren för byggstart också......
Det är ju konstigt att när det påstås något om något som är fel angående hantverkare och man sen försöker få fram en lösning från de som klagar så verkar man aldrig få det, bara mer ogrundade påståenden som i bästa fall är plockade ur sitt sammanhang från ett inlägg men oftast helt ur luften. Tycka är enkelt men att komma med lösningar verkar ligga långt ifrån den klagandes vilja till att få det bättre....underligt.
Vi har alla olika humor, och en del har ingen alls, men det är helt ok för vi är alla olikaGlufsglufs skrev:
Men att du säger att det skulle vara svårt att veta om det är sarkasm visar tyvärr bara på din okunnighet om det "språk" vi har att tillgå här i forumet.
Eh nä....hur menar du...jag utgick från ditt inlägg och fortsatte med min syn på att en dåligt skriven artikel som många läser och som också länkas till är ju urdumt när det finns ett vettigt pressmeddelande som berättar exakt hur det är samt innehåller tips för den orolige.thomasx skrev:
Ärligt talat glufsglufs, det finns ju faktiskt ingen här i tråden som har klagat lika mycket som du har gjort. Ingen här i tråden eller i artikeln har uttalat sig om hantverkare på samma vis som du har uttalat dig om dina forum-"vänner".Glufsglufs skrev:Det är ju konstigt att när det påstås något om något som är fel angående hantverkare och man sen försöker få fram en lösning från de som klagar så verkar man aldrig få det, bara mer ogrundade påståenden som i bästa fall är plockade ur sitt sammanhang från ett inlägg men oftast helt ur luften. Tycka är enkelt men att komma med lösningar verkar ligga långt ifrån den klagandes vilja till att få det bättre....underligt.
Därmed tänker jag avsluta just den här delen av diskussionen, för jag vill inte bidra till att tråden stängs pga flamewar.
Nattinatti
Och du avslutar din förklaring med en ironisk blinknig...ja, det gjorde ju det hela klarare....
Nä, jag såg ingen humor i inlägget utan dålig sarkasm på ett ämne riktat till många men i synnerhet Thomas59 då det verkar vara svårt att förstå att en hantverkare inte kan veta vad kunden tänker om denne inget säger/skriver, men man kan ju alltid skoja bort det så är vi tillbaka på ruta ett...."fan....han byggde sådär, så tänkte inte jag...jag betalar inte" alltså...klagomål, tvist som egentligen var helt onödigt.
Nä, jag såg ingen humor i inlägget utan dålig sarkasm på ett ämne riktat till många men i synnerhet Thomas59 då det verkar vara svårt att förstå att en hantverkare inte kan veta vad kunden tänker om denne inget säger/skriver, men man kan ju alltid skoja bort det så är vi tillbaka på ruta ett...."fan....han byggde sådär, så tänkte inte jag...jag betalar inte" alltså...klagomål, tvist som egentligen var helt onödigt.
Hmmm...ja, när det funderas över div fel gällande hantverkare/företagare och man sen försöker förklara så.....men har man oviljan att inse att hantverkaren/företagaren gör det för att konsument ska förstå hur branchen tänker så....ja, vad hjälper det, lär ju bli en del inlägg då, speciellt när det är i princip samma personer i varje tråd som klagar på nytt om och om igen utan att ens vara det misnta vidsynt till skillanden mellan dennes egen vilja och hur verkligheten är kontra vad man kan göra själv för att förändra för förslagen till lösningar duggar inte tätt direkt, inte i förhållande till klagomålen.thomasx skrev:Ärligt talat glufsglufs, det finns ju faktiskt ingen här i tråden som har klagat lika mycket som du har gjort. Ingen här i tråden eller i artikeln har uttalat sig om hantverkare på samma vis som du har uttalat dig om dina forum-"vänner".
Därmed tänker jag avsluta just den här delen av diskussionen, för jag vill inte bidra till att tråden stängs pga flamewar.
Nattinatti![]()
I övrigt så var Thomas59 den förste att "ge sig på" någon och du gjorde detsamma strax efter genom att citera och poängsätta hans inlägg. Mitt första inlägg var likförbannat en klagan över en dålig artikel som det länkades till.
Natt!
Redigerat:
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 313 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 313 inlägg
Glufsglufs, du skriver så snurrigt och osammanhägande att det inte går att kommentera.
Att du är upprörd över artikeln, som egntligen bara är ett referat, framgår dock hyfsat tydligt. I sak innehåller dock referatet i Expressen inga felaktigheter.
Av ditt senaste inlägg framgår också klart som korvspad att du ifrågasätter huruvida hantverkarna verkligen är att klandra. Felet ligger nog hos kunderna ska du se!
Orkar inte skriva mer. Fortsätt att älta du GG så kollar jag på den klassiska rättegångsscenen från filmen "A Few Good Men" med Jack Nicholson som Colonel Nathan R. Jessup. Undra varför jag kom att tänka på den.
Ps. När jag läser vad du skriver om avtal börjar jag undra om du alls vet vad ett avtal är för något Det verkar inte så.Ds
Att du är upprörd över artikeln, som egntligen bara är ett referat, framgår dock hyfsat tydligt. I sak innehåller dock referatet i Expressen inga felaktigheter.
Av ditt senaste inlägg framgår också klart som korvspad att du ifrågasätter huruvida hantverkarna verkligen är att klandra. Felet ligger nog hos kunderna ska du se!
Orkar inte skriva mer. Fortsätt att älta du GG så kollar jag på den klassiska rättegångsscenen från filmen "A Few Good Men" med Jack Nicholson som Colonel Nathan R. Jessup. Undra varför jag kom att tänka på den.
Ps. När jag läser vad du skriver om avtal börjar jag undra om du alls vet vad ett avtal är för något Det verkar inte så.Ds
Du är så rolig du....Thomas59 skrev:Glufsglufs, du skriver så snurrigt och osammanhägande att det inte går att kommentera.
Ja, artikeln är usel jämfört med pressmeddelandet, det utelämnade en del att önska ja.
Och du läser inlägg som fan läser bibeln (därav osamnahängande kanske
Jag klagar över en dålig artikel som du länkade till (då det riktiga fullständiga pressmeddelandet ger så mycket mer för konsument) men det få man fan för. jag efterlyser mer info om vad exakt det klagas på i antal för att man inom branchen ska kunna få något att fundera över och möjligen lösa men det får man fan för, jag och andra försöker i andra trådar främst förklara som hantverkare/företagare varför saker är som dom är ur hantverkare/företagares synpunkt men det får man fan för. Så, vad är det om inte ett hantverkarförakt när det är mothugg vilken sida man än ställer sig på. Inte hjälper det hantverkarnas syn på en viss grupp konsumenter heller när man aldrig som klagande svarar på frågor om hur konsumentet tycker man ska lösa det ev problemet.
Jo, jag vet mycket väl vad ett avtal är men jag kan som sagt inte skriva ett avtal med en kund som inte vet vad dom vill ha....kan du?
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 313 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 313 inlägg
Har diskuterat det i otaliga trådar men sammanfattningsvis så ligger rimligen huvudansvaret hos hantverkarna och kanske framför allt dessas respektive branschorganisationer. Något annat är inte rimligt.RobZombie skrev:
Det är hantverkarna som är proffsen (borde vara i alla fall) i kundrelationen och då bör man kunna ställa höga krav på dem. Krav som man uppenbarligen inte lever upp till vilket gör att man år efter år toppar klagomålsstatistiken när det gäller boenderelaterade klagomål.
Att Konsumentverket råder kunder att ta allt skiftligt och kontakta en konsumentvägledare (håller i sak med) kan ju iofs tolkas på olika sätt. GG, ovan, verkar tolka det som att felet ligger hos kunden men den rimliga tolkningen är att risken att råka ut för hantverkartroll är så pass stor att man bör vidta särskilda åtgärder.
Tyvärr saknar många inom hantverkaskrået både insikten, viljan och kompetensen att ta tag i problemet vilket oftast yttrar sig i att man förnekar och förringar problemet samt skjuter över ansvaret på kunderna.