Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Thomas59
Ett inlägg kommer handla om hur dumma konsumenter är.
Ett annat inlägg kommer påpeka att det inte var hälften av fallen som dom säger i rubriken, utan bara en femtedel.

Hehe...bland den mest snurriga artikel jag sett, säger massor i rubriken men inte ett skit i texten. Är det någon som kan förklara exakt vad artikeln menar (utom att låsa sig vid en rubrik som kanske gjorts i o m trådstarten). Jag fattar allvarligt talat inget, alltså vad slutledningen ska vara mer än att 20 000 klagomål har med boende och hantverkare att göra.

Thomas59
Ja man kan ju missuppfatta artikeln, eller välja att inte förstå den alls om man vill.

Ordagrant står det:

Citat:

Hälften av klagomålen om boendefrågor som kommer in till landets konsumentvägledningar handlar om missnöje med hantverkstjänster.

Klagomålen gällde ofta att arbetet blev dyrare, tog längre tid eller gjordes på annan sätt än man kommit överens om.

Av totalt 94 000 klagomål från förra året handlade nästan 20 000 om boende, det vill säga mer än vart femte klagomål, skriver Konsumentverket i ett pressmeddelande."

Hälften av de 20 000 boenderelaterade klagomålen, dvs ca 10 000 st handlar om missnöje med hantverkare. Bara att läsa innantill.

Är man som Glufsglufs själv hantverkare ligger det väl nära till hands att döma ut artikeln. Vi andra kan väl bara konstatera att det finns en betydande förbättringspotentential inom hantverkarskrået, men det visste vi ju redan.

Thomas59 skrev:
Vi andra kan väl bara konstatera att det finns en betydande förbättringspotentential inom hantverkarskrået, men det visste vi ju redan.
Veckans understatement. :)

Undrar hur en undersökning skulle se ut om det gjordes en på alla muppar som köper tjänster av hantverkare.
En hint om det kan vi ofta se på frågorna här på detta forum.

MathiasS skrev:
Ett annat inlägg kommer påpeka att det inte var hälften av fallen som dom säger i rubriken, utan bara en femtedel.
Bingo!

Det tog 2h och 33 minuter.

Thomas59 skrev:
Ja man kan ju missuppfatta artikeln, eller välja att inte förstå den alls om man vill.

Ordagrant står det:

Citat:

Hälften av klagomålen om boendefrågor som kommer in till landets konsumentvägledningar handlar om missnöje med hantverkstjänster.

Klagomålen gällde ofta att arbetet blev dyrare, tog längre tid eller gjordes på annan sätt än man kommit överens om.

Av totalt 94 000 klagomål från förra året handlade nästan 20 000 om boende, det vill säga mer än vart femte klagomål, skriver Konsumentverket i ett pressmeddelande."

Hälften av de 20 000 boenderelaterade klagomålen, dvs ca 10 000 st handlar om missnöje med hantverkare. Bara att läsa innantill.

Är man som Glufsglufs själv hantverkare ligger det väl nära till hands att döma ut artikeln. Vi andra kan väl bara konstatera att det finns en betydande förbättringspotentential inom hantverkarskrået, men det visste vi ju redan.
Men Thomas...kamma dig lite nu....du ser väl själv hur snurrig och missledande artikleln är från rubrik till slutgiltigt siffra, menar du att det är en bra skriven artikel? det står inte ens något om att alla kommuner inte är medräknade heller.....artikeln säger ingenting mer än vad som redan gnys på forumet förutom att just den artikeln är totalt vilse i statistikträsket....
Sen skulle man ju vilja veta mer vad dom exakta klagomålen hamnar, hur många klagomål har gett kunden rätt osv, det är väl det som är det viktiga. Men, det är väl kanske så att alla kriminella som klagar på polisen är de som har rätt och att polisen är ett tjuvpack som gör allt att gå mot lagen bara för att de som inte gillar dom tycker så....så uppfattar jag dina tankegångar mot hantverkare.

Du har många inlägg och några få bra funderingar men du griper alla strån som finns för att bygga upp ett förakt mot hantverkare/företagare som inte ligger i närheten av verkligheten.
Visst är 10 000 klagomål i sig mycket (något som inte artikeln tar upp heller, så varför länka till en artikel över huvudtaget som inte har fullständig substans....om man inte vill försöka rättfärdiga sig bara) men läs följande innantill istället så kommer du se vad konsumentverket säger om hur du som kund ska agera inför ett projekt.....något som vi hantverkare tjatat om i otaliga inlägg: http://www.konsumentverket.se/Nyhet...anden-2012/Flest-klagar-pa-hantverkstjanster/

Det sista du skrev om att det är 10 000 av 20 000 finns ju inte med i artikeln.....

Redigerat:
Thomas59
Glufsglufs skrev:
Men Thomas...kamma dig lite nu....du ser väl själv hur snurrig och missledande artikleln är från rubrik till slutgiltigt siffra, menar du att det är en bra skriven artikel? det står inte ens något om att alla kommuner inte är medräknade heller.....artikeln säger ingenting mer än vad som redan gnys på forumet förutom att just den artikeln är totalt vilse i statistikträsket....
Sen skulle man ju vilja veta mer vad dom exakta klagomålen hamnar, hur många klagomål har gett kunden rätt osv, det är väl det som är det viktiga. Men, det är väl kanske så att alla kriminella som klagar på polisen är de som har rätt och att polisen är ett tjuvpack som gör allt att gå mot lagen bara för att de som inte gillar dom tycker så....så uppfattar jag dina tankegångar mot hantverkare.

Du har många inlägg och några få bra funderingar men du griper alla strån som finns för att bygga upp ett förakt mot hantverkare/företagare som inte ligger i närheten av verkligheten.
Visst är 10 000 klagomål i sig mycket (något som inte artikeln tar upp heller, så varför länka till en artikel över huvudtaget som inte har fullständig substans....om man inte vill försöka rättfärdiga sig bara) men läs följande innantill istället så kommer du se vad konsumentverket säger om hur du som kund ska agera inför ett projekt.....något som vi hantverkare tjatat om i otaliga inlägg: [länk]

Det sista du skrev om att det är 10 000 av 20 000 finns ju inte med i artikeln.....
Ok GG, jag måste krypa till korset och ge dig rätt. Det står MER ÄN HÄLFTEN av de ca 20000 boenderelaterade frågorna och det är ju NÅGOT HELT ANNAT än 10 000. Hur kunde jag göra en sån tabbe.

Nej jag försöker inte bygga upp något förakt mot hantverkare. Det verkar du och dina kollegor klara så bra på egen hand. I övrigt så är det nog du GG som är snurrig. Har du verklign läst artikeln?

Vad är det du försöker säga egntligen. Att allt är frid och fröjd och att alla är nöjda? Nädu GG, du får nog snart förlika dig med att just hantverkare är en av de grupper det klagas allra mest på. Att stoppa huvudet i sanden hjälper sällan. Inte heller att skylla på kunderna.

Det finns heller ingen anledning att tro att förhållandena skulle vara annorlunda i de kommuner som inte redovisas eller sitter du på annan informaton? Du får gärna redovisa den i så fall.

Att Konsumentverket rekommenderar kunderna att ha skriftliga avtal och kontakta konsumentvägledare innan man anlitar en hantverkare säger väl mer om riskerna för att råka ut för problem än att det är fel på kunderna. För övrigt borde det vara en självklarhet att hantverkarna SJÄLVA tillhandahåller avtal snarare än att lägga ansvaret på kunderna.

Har faktiskt svårt att komma på NÅGON bransch där avtalsansvaret ligger hos kunden men du kanske kan ta några exempel GG?

Slutligen undrar man ju vänligt vad det är som gör att vissa, du GG tex, blir så upprörd när den egna branschen utsätts för kritik?

Menar du verkligen på allvar att allt är frid och fröjd eller skojar du med mig?

Mikael_L
MathiasS skrev:
Bingo!

Det tog 2h och 33 minuter.
Ja, jag hade aldrig ingått något vad med dig om det ... :D

Thomas59 skrev:

Ordagrant står det:

Citat:

+10 på den! ;)

Bara häromdagen var det någon som motiverade att köpa verktyg i sverige istf för utomlands var helt ok eftersom man ändå låter kunden betala. Inte konstigt att folk blir sura på hantverkares arrogans m.m.

Nog för att det finns många anledningar att köpa verktyg i sverige, men det där var inte en av dom ;)

MathiasS skrev:
ROTFLMAO d^_^b

http://www.byggahus.se/nyheter/flest-klagomål-på-hantverkare

De absoluta siffrorna kan fortfarande ställas i relation.

Det finns inget område överhuvudtaget som genererar fler klagomål än hantverkare. Oavsett hur många som har rätt eller hur många kommuner som deltagit i undersökning osv. Relationen är densamma och det statistika underlaget är minst sagt tillräckligt, skrämmande tillräckligt, faktiskt.

Jag skulle vilja hävda att det är hantverkare som inte förstår en artikel som denna och vad som ligger bakom, som är orsaken till problemen. Det finns en del riktiga hantverkare som skäms och vill gå under jorden när dom får se denna tråkiga statistik.

Thomas...du har inte fattat något. läs artikeln du länkade till. Läs artikeln skriven här på BH och läs HELA pressmeddelandet i länken jag la ut. Sen kan du ta dig en funderare på om den länk du lade ut överhuvudtaget är relevant i ämnet. Du kommer också att se i orginalet (på konsumentverkets hemsida) att det står en hel del massa annan info som jag nämnde i ovan inlägg och som du nu tydligen läst men du envisas ändå med att inte förstå att jag gnällde över en dåligt utformad artikel som säger nada om verkligheten och inte det faktum som tas upp genom konsumentverkets pressmeddelande, något som jag inte säger emot ett dugg....fast ska vi börja diskutera statistik och att hantverkare kan tyckas vara de hemskaste varelserna i världen så är jag på :) Du har ofta en benägenhet att inte läsa inlägg för vad de är, jag och många med mig menar exakt det vi skriver, inget läsande mellan rader osv så för min del finns det inget utrymme för fri tolkning i mina texter...OK?

Vet du skillnaden på en ram/handling som ska följas och ett avtal? Nä, troligen inte och ordet avtal används ofta fel i sammanhanget.

Sen slutligen....lägg ner din förbaskade fria tolkning...jag fattar inte var du hittar alla "påståenden". Vadå frid och fröjd, var kan man ens hitta i min text att kunderna skulle vara nöjda då jag tar upp en dåligt författad artikel och inte ett ord om hur rätt eller fel konsumentverket och kundernas klagomål är, jag var ute efter fakta....jösses....

Och åter igen, kan aldrig sägas för ofta....ja, klart det finns risker med ett bygge/renovering om kund inte uttryckt så att hantverkare förstår eller att hantverkare inte frågar tillräckligt ofta om olika saker, klart det kan bli fel då och DÄRFÖR bör kunden har klart för sig hur dom vill ha det, hantverkare är väldigt sällan tankeläsare och många har heller inget pedagogiskt sinne för att kunna förklara....det är inget avtal som tar upp sånt utan handlingar/ramar som sen offerten bygger på och sedan skrivs ett avtal.

Men...dessa frågor måste väl tas upp en gång per månad verkar det som.

Och just det ja.....fakta var det...vad säger då denna artikel du hänvisade till jämfört med konsumentverkets pressmeddelande? Expressen tappade tydligen typ 5/6 av hela storyn och fick fram att vargen var på språng....inget mer medans alla de som står i valet och kvalet för en byggnation kanske ångrar sig utan att veta vilka råd (samma som hantverkare tjatat om här) konsumentverket ger för att missförstånd och i förlägningen då klagomål inte ska ske.

Jag vill också veta hur många av dessa ca 10 000 klagomålen som gett kunden rätt, alltså att det är ett fel enligt lagar och regler samt överenskommelser, speciellt då jag relaterar till de kunder jag haft både som anställd och egen som klagat över något men helt enkelt inte haft något att komma med mer än personliga synpunkter utan hänsyn till regler och krav, nu har jag ju det bra och kan visa på vad regelverket för elinstallationer säger väldigt lätt men det finns ju andra saker också, och herre gud att en simpel hantverkare skulle ha bättre koll på de juridiska aspekterna inom något än den högutbildade akademikern tex. Har sagt det förr och säger det igen, de få privatpersoner jag gör jobb åt väljer jag själv för att slippa ogrundade klagomål och annat som stör flytet i arbetet. Så enkelt är det men som sagt, jag klagade över en dåligt utförd artikel och anser att ska man läsa något om klagomål på hantverkare så ska man läsa hela pressmeddelandet.

Och bara för att, så.....ca 10% av alla klagomål gällde hantverkare kan man ju uttyda men man kan också genom statistik (som är så underbart sant jämt) se att det var ca15,5% klagomål på fordon/transport och ca 13,4% klagomål på tele/internet/post plus att man ska tydligen inte heller se det som exakta mått då det fattas över 20% av landets kommuner...som sagt statistik är underbart.

Gällande frågan då om avtal...ja...jag som hantverkare kan ju inte gärna skriva ihop ett avtal som beskriver vad kunden vill ha då jag inte vet innan kunden berättat för mig, en total omöjlighet eller har du ett bra förslag på hur det ska utföras? jag vill gärna veta för det skulle man kunna tjäna stora pengar på, kan du skriva ett avtal som berättar hur jag skulle vilja ha min planlösning i mitt nästa boende och sen se till att jag får det så samt att det då stämmer överens med hur jag egentligen vill ha det utan att jag har synpunkter sen....fixa det och jag kommer aldrig säga emot dig mera i något gällande hantverkare och företagande.

Glufsglufs skrev:
Och åter igen, kan aldrig sägas för ofta....ja, klart det finns risker med ett bygge/renovering om kund inte uttryckt så att hantverkare förstår eller att hantverkare inte frågar tillräckligt ofta om olika saker, klart det kan bli fel då och DÄRFÖR bör kunden har klart för sig hur dom vill ha det, hantverkare är väldigt sällan tankeläsare och många har heller inget pedagogiskt sinne för att kunna förklara....det är inget avtal som tar upp sånt utan handlingar/ramar som sen offerten bygger på och sedan skrivs ett avtal.
Å fasiken, är det verkligen så? Nej, det kan inte vara sant, det kan jag bara inte tro. När jag satt här en morgon och tänkte att hantverkaren borde se till att komma idag, så kom han. Så dom är definitivt telepatiska, den saken är det ingen tvekan om. :rolleyes:

Sen får vi ju säga till konsumentverket att bara ta med sådan statistik där kunden vet vad denne köper. Dom kommer antagligen att undra om dom inte då också borde ta med sådan där säljaren vet vad han säljer, men då skulle det å andra sidan inte bli någon statistik...

Men det är skönt att se att det finns hantverkare som kan ta detta med en klackspark :)

ROTFLMAO, för andra gången ikväll. Byggahus har verligen förlängt livet ordentligt idag :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.