Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Thomas Lundquist
Thomas59 skrev:
.....men kanske inte på ett positivt sätt. Ingen direkt nyhet att många klagar eller har problem, vilket inte minst många inlägg här på forumt vittnar om.

[länk]
Jag tycker det verkar lite :). Det är väl minst 20.000 "gästarbetare" här och flera tusen lycksökare som med stor sannolikhet saknar yrkesbevis och är knappast anslutna till organisationer som försöker få bort trecket.
Frågan är väl om det är hantverkare eller klåpare som ligger i majoritet av denna siffra.

Det vore fantastiskt om dom kunde göra en något djupare undersökning och kollat om konsumenten anlitat någon med behörighet vid badrum t.e.x. Om så inte är fallet så kanske det klagomålet ska in i en annan statistik som man inte behöver nämna här.

Om inte konsumenter orkar ta reda på om företaget är organiserat eller att kompetensen finns hos den som ska utföra tjänsten så får man väl söka någon typ av hjälp med det. Något ansvar kanske man bör känna även som konsument.

Men nu är jag säker på att i många fall så chansar konsumenten med ett betydligt "billigare" alternativ vilket ofta hamnar hos konsumentverket. Jag har sett mängder med sådana fall.

Thomas59
Glufsglufs skrev:
Innan klogomålen inkommit så har arbetet utförts, innan ett arbete utförs (stort som litet) har konsument/byggherre/beställare samtalat med företag, i detta samtal är det en stor fördel att det framkommer exakt vad konsumenten är ute efter, de kan ha en massa idéer som praktiskt inte kan utföras, de kan ha en massa tankar om hur det kommer att se ut osv, men så länge hantverkaren inte vet exakt hur kunden vill ha det så görs jobbet på det vis hantverkaren är van att utföra det.
Jag har kortat ner citatet då du skriver väldigt långa inlägg.

Och var ligger hantverkarens ansvar?

Det framstår som om du ser hantverkarens roll som i stort sett passiv. Kan inte kunden beskriva vad han vill ha gör hantverkren som han alltid gjort.

Inte konstigt att det blir fel med den inställningen och en väldigt märklig inställning.

Jösses.. Håller ni på tjafsa om detta fortfarande?

Thomas59: Du måste verkligen ha råkat ut för hemska hantverkare i din barndom eller något annat traumatiskt. Är ju inte första gången vi får läsa kilometervis med text från dig om hur dåliga människor hantverkare är!

Du kanske skulle lägga ner din tid på något konstruktivt. Varför inte skriva en bok om hur man blir en bra beställare och hur man väljer rätt hantverkare.

...eller javistja.. Det går ju inte. För ALLA hantverkare är ju idioter! :x

Jag håller som bäst på att avsluta i mina ögon sett ett stort projekt. Tilläggsisolering, brädfodring, komplett fönsterbyte, flytt av entré och en helt nytt badrum. Efter att ha hängt på det här forumet kanske i 100 timmar tyckte jag att jag var redo att anlita hantverkare och få det exakt som jag ville. Jag hade en vision i mitt huvud om hur jag ville ha det. 85% lyckades jag förmedla till hantverkarna, resten blev fel. Och naturligtvis blev allt väldigt mycket dyrare än vad vi hade beräknat. Jag har nu insett hur svårt det är att beställa ett jobb och få det korrekt utfört. Kommunikationen med hantverkarna har varit mycket god så bristerna har helt enkelt legat hos mig som kund. Så många av klagomålen som riktas mot hantverkare beror nog i stor utsträckning på mindre bra beställare. Sen kan man naturligtvis önska att hantverkarna ibland hörde av sig innan de drog ner ett avlopp från övervåningen rakt ner i köket!

Nu har detta blivit en rätt dyrköpt läxa så inför nästa projekt kommer jag att vara mycket mer påläst, skriva ner hur jag vill ha det mycket mer exakt och även försöka få fram en detaljritning på hur jag vill att slutresultatet ska se ut.

Härmed inte sagt att jag försvarar alla hantverkare men de får nog ganska mycket skit som egentligen inte är deras fel.

Glufsglufs skrev:
Sakfelen ligger sällan eller aldrig hos konsumenten och det tror jag inte många om någon påstått i sina inlägg i någon tråd om det ämnet, endast "hantverkshatare" (kom inte på något bättre ord) påstår att det vimmlar av sådana hantverkare som tycker så samt gärna tolkar hantverkares inlägg på det viset.
Jag uppfattar i stort sett varje inlägg du skriver på det viset. Nu spelar det iofs ingen större roll att jag skriver det, eftersom det redan står i ditt svar att även det beror på att det är jag som är en "hantverkshatare" och "tolkar" dina inlägg så, vilket i mina, och många andras ögon, bara är ännu ett av många bevis på just det jag skrev. Men, de som har minsta lilla kunskap eller utbildning i skriv- presentations- och/eller kommunikationsteknik vet mycket bättre.

Grafikern skrev:
Jag håller som bäst på att avsluta i mina ögon sett ett stort projekt. Tilläggsisolering, brädfodring, komplett fönsterbyte, flytt av entré och en helt nytt badrum. Efter att ha hängt på det här forumet kanske i 100 timmar tyckte jag att jag var redo att anlita hantverkare och få det exakt som jag ville. Jag hade en vision i mitt huvud om hur jag ville ha det. 85% lyckades jag förmedla till hantverkarna, resten blev fel. Och naturligtvis blev allt väldigt mycket dyrare än vad vi hade beräknat. Jag har nu insett hur svårt det är att beställa ett jobb och få det korrekt utfört. Kommunikationen med hantverkarna har varit mycket god så bristerna har helt enkelt legat hos mig som kund. Så många av klagomålen som riktas mot hantverkare beror nog i stor utsträckning på mindre bra beställare. Sen kan man naturligtvis önska att hantverkarna ibland hörde av sig innan de drog ner ett avlopp från övervåningen rakt ner i köket!

Nu har detta blivit en rätt dyrköpt läxa så inför nästa projekt kommer jag att vara mycket mer påläst, skriva ner hur jag vill ha det mycket mer exakt och även försöka få fram en detaljritning på hur jag vill att slutresultatet ska se ut.

Härmed inte sagt att jag försvarar alla hantverkare men de får nog ganska mycket skit som egentligen inte är deras fel.
Intressant, i ditt fall var det alltså så att i inget av fallen där det blev som du inte ville så borde eller kunde hantverkarna inte ha misstänkt något eller undrat på vilket sätt de skulle göra? Inte ens när avloppet gick rakt ner i köket?

thomasx skrev:
Intressant, i ditt fall var det alltså så att i inget av fallen där det blev som du inte ville så borde eller kunde hantverkarna inte ha misstänkt något eller undrat på vilket sätt de skulle göra? Inte ens när avloppet gick rakt ner i köket?
Just när det gäller avloppet så skrev jag att jag önskade att de hade hört av sig. De hade fått en instruktion om hur jag ville att det skulle dras men det visade sig inte vara tekniskt genomförbart så de gjorde på ett sätt som de trodde skulle bli bra. Så just den detaljen var en brist från deras sida. De insåg sen att det kanske var lite dumt gjort och drog sen om avloppet kostnadsfritt.

Thomas59
Rrrrr skrev:
Jösses.. Håller ni på tjafsa om detta fortfarande?

Thomas59: Du måste verkligen ha råkat ut för hemska hantverkare i din barndom eller något annat traumatiskt. Är ju inte första gången vi får läsa kilometervis med text från dig om hur dåliga människor hantverkare är!

Du kanske skulle lägga ner din tid på något konstruktivt. Varför inte skriva en bok om hur man blir en bra beställare och hur man väljer rätt hantverkare.

...eller javistja.. Det går ju inte. För ALLA hantverkare är ju idioter! :x
Inte alls, jag har klarat mig bra. Jag har inte påstått att hantverkare i allmänhet är dåliga människor (men visst, några är det säkert) men många av dem har svårt att förstå sin roll i en kundrelation, vissa är inkompetenta och ett antal är helt enkelt skojare.

Känns knappast som det är min uppgift som (potentiell) kund att skriva en bok om hur man ska komma till rätta med ovanstånde. Visst finns det virriga och okunnniga kunder, kanske ibland tom otrevliga kunder, men vem borde (?) veta bättre än en hantverkare vad som krävs och hur en kund ska agera för att slippa hamna i Konsumentverkets statistik. Den sista meningen var lite ironiskt skriven, ja kanske tom sarkastiskt då det verkar som ert enda svar är att felet/problemet ligger hos kunden.

Att alla hantverkare är idioter visste jag inte. Det får stå för dig;).

Noterar att du sällar dig till skaran som lägger hela skulden på kunden och det är väl inte helt oväntat. Det är den absolut vanligaste åsikten bland de hantverkare som deltar i debatten här på BH.

Thomas59 skrev:
Jag har kortat ner citatet då du skriver väldigt långa inlägg.

Och var ligger hantverkarens ansvar?

Det framstår som om du ser hantverkarens roll som i stort sett passiv. Kan inte kunden beskriva vad han vill ha gör hantverkren som han alltid gjort.

Inte konstigt att det blir fel med den inställningen och en väldigt märklig inställning.
Läs igen...det står ganska klart var hantverkarens ansvar ligger....det täckaer allt om att göra ett jobb riktigt efter alla regler och krav och kundens önskemål under förutsättning att kunden också då har riktlinjer. Om man sen är ett blufföretag eller klåpare så kan man inte klandra en hel branch för att kunden varit naiv eller tycker du det?

thomasx skrev:
Jag uppfattar i stort sett varje inlägg du skriver på det viset. Nu spelar det iofs ingen större roll att jag skriver det, eftersom det redan står i ditt svar att även det beror på att det är jag som är en "hantverkshatare" och "tolkar" dina inlägg så, vilket i mina, och många andras ögon, bara är ännu ett av många bevis på just det jag skrev. Men, de som har minsta lilla kunskap eller utbildning i skriv- presentations- och/eller kommunikationsteknik vet mycket bättre.
Precis vad jag menar...du uppfattar inläggen så för att du vill uppfatta dom så...alltså stämmer min tes och med tanke på pm som brukar poppa in när jag blandar mig i diskutioner som blir så här långa stärker bara det hela, den tro du har vad gemene man ser i texterna är en bit ifrån vad du ser. Fast, det är väl en hel del här då på forumet som har svårigheter då om man ska tro dig.

Nu närmar vi oss pudelns kärna. Grafikern är ett utmärkt exempel. Konsumenter kommer alltid har brister som beställare, den ena värre än den andra. Det är svårt får många att entydigt beskriva hur man vill ha något gjort och då måste byggaren kliva fram. Istället för att konsumenterna blir byggnadsingenjörer kanske byggarna ska lära sig hur man säljer en renovering så att missförstånden minimeras.

...och Glufs, avstå gärna att svara på detta. Du har pratat sönder tråden tillräckligt, skulle vara intressant att höra något från någon annan än dig i denna tråd. Din ståndpunkt är redan tydlig.

Thomas59 skrev:
Inte alls, jag har klarat mig bra. Jag har inte påstått att hantverkare i allmänhet är dåliga människor (men visst, några är det säkert) men många av dem har svårt att förstå sin roll i en kundrelation, vissa är inkompetenta och ett antal är helt enkelt skojare.
Håller med. Vissa som kallar sig hantverkare borde inte få komma hem till någon och arbeta överhuvudtaget..

Thomas59 skrev:
Känns knappast som det är min uppgift som (potentiell) kund att skriva en bok om hur man ska komma till rätta med ovanstånde. Visst finns det virriga och okunnniga kunder, kanske ibland tom otrevliga kunder, men vem borde (?) veta bättre än en hantverkare vad som krävs och hur en kund ska agera för att slippa hamna i Konsumentverkets statistik. Den sista meningen var lite ironiskt skriven, ja kanske tom sarkastiskt då det verkar som ert enda svar är att felet/problemet ligger hos kunden.
Ursäkta om jag var otydlig. Jag tycker självklart inte att det är kundens fel att rötägg till hantverkare beter sig illa. Jag menar bara att om de lärde sig att se skillnad på rötägg och seriösa hantverkare (jo, tro det eller ej, men det finns faktiskt några sådana också) så skulle rötäggen självdö.

Thomas59 skrev:
Noterar att du sällar dig till skaran som lägger hela skulden på kunden och det är väl inte helt oväntat. Det är den absolut vanligaste åsikten bland de hantverkare som deltar i debatten här på BH.
Som jag sa ovan. Jag tycker inte alls att det är kundens fel att det finns oseriösa hantverkare! Däremot är det förmodligen betydligt enklare att få kunder att bättre lära sig välja rätt hantverkare än det är att få oseriösa hantverkare att bättra sig.

Om ingen beställer jobb från de oseriösa så försvinner de ju av sig själv.

Thomas59
Rrrrr skrev:
Håller med. Vissa som kallar sig hantverkare borde inte få komma hem till någon och arbeta överhuvudtaget..

Ursäkta om jag var otydlig. Jag tycker självklart inte att det är kundens fel att rötägg till hantverkare beter sig illa. Jag menar bara att om de lärde sig att se skillnad på rötägg och seriösa hantverkare (jo, tro det eller ej, men det finns faktiskt några sådana också) så skulle rötäggen självdö.

Som jag sa ovan. Jag tycker inte alls att det är kundens fel att det finns oseriösa hantverkare! Däremot är det förmodligen betydligt enklare att få kunder att bättre lära sig välja rätt hantverkare än det är att få oseriösa hantverkare att bättra sig.

Om ingen beställer jobb från de oseriösa så försvinner de ju av sig själv.
Vad gäller rötäggen är vi nog överens.

Vad sen gäller att lära kunder att välja rätt hantverkare så är det nog en utopi. Hantverkaren har ett sådant övertag både psykologiskt och rent kunskapsmässigt så det är relativt lätt, även för en skojare, att framstå som trovärdig.

Problemen som Konsumentverkets statistik visar på handlar dock inte bara om skojare utan, får man förmoda, mera generella problem avseende tidsuppskattning, kostnadsuppskattning och utförande. Dessa problem kan ju uppstå även om hantverkaren inte är en skojare.

Jag har nämnt det i flera trådar tidigare. Jag har under 25 år drivit byggfirma med anställda, men 2001 lade jag ner verksamheten och mina hantverkare fick gå, detta gjorde jag enbart av den anledningen att man orkar inte ta all skit. Beställare som vet hur slutresultatet skall vara genom att ibland visa ett tidningsklipp eller liknande.Så vill vi ha det.OK hem och rita beräkna skriva offert tillbaka och förklara kanske godtas priset eller så börjas det med diskussion för man tycker det blir för dyrt. Då pratar man ihopsig skriver nya avtal offerter och då kanske det blir affär. Men sedan börjar det för man tror av någon märklig anledning att man skall få det som man från första början visade upp.Det trots att man själva konstaterat att antingen blev det för dyrt eller någon annan anledning till att man valde bort sitt eget förslag. Sedan är brakar helvetet lös och hantverkarna är något som man skall klaga på och betala skall man inte pga. blablabla.
Otaliga gånger under alla år har jag suttit i tingsrätten för att få betalt, aldrig förlorat men motparten anser sig fortfarande förd bakom ljuset trots skriftliga avtal.Men jag förstår problemet för kunden är alldeles för okunnig för att på egen hand underteckna avtal.Det beror oftast på att man inte aning om vad som finns bakom ytskikt etc.varken för eller efter arbetet slutförts.
Jag förutsätter att nivån på er som läser detta begriper att man inte kan dra alla över samma kam inom bygg lika lite som man kan göra det i alla andra yrkesgrupper.Rötägg finns i alla branscher.

Eftersom hela diskutionen nu börjar bli utvattnad så tänkte jag bara avsluta min del med att säga att jag ringde upp konsumentverket för att efterfråga mer ingående vad exakt det klagas på men för att få svar på detta så måste man ringa till respektive kommun då alla klagomål gällande hantverk hamnar under en kategori innan statistiken uppvisas så jag fick en lite mer generell bedömning.

Det jag fick fram genom samtal med två olika personer på olika avdelningar är att även före rotavdraget så låg antalet klagomål på ungefär samma nivå så med tanke på de uppgifter branchen gett ut om ökad mängd arbete pga rot så har ju då branchen bättrat sig, alltid något. Och nu då när det finns skrifter för både konsument och hantverkare så borde ju siffran sjunka fast antal arbeten ligger lika/ökar.

De råd, checklistor osv som konsumentverket ger ut uppkom för drygt ett år sen just pga att antalet klagomål var höga MEN inte för att branchen var rutten utan för att båda parter lätt ska kunna ta reda på sina skyldigheter och rättigheter, säljare som konsument.

Det största synliga problemet är alltså kommunikationsmissar och det gäller från båda håll och främst inom det som Thomas59 ovan skriver.

En annan sak som gör att hantverk och verkstads klagomål ligger högt i samtliga kommuner är att den generella kostnaden det handlar om ofta är hög, jmf med ett par trasiga hörlurar från Media markt för 300 kr som går sönder, de kommer alltså in väldigt få klagomål i den gengren.
Så nog är 10 000 klagomål många och bättre kan det ju bli (verkar som det redan är på väg).

Men som sagt, att få fram exakt hur många klagomål som handlar om exakt vad kräver betydligt mer arbete och det är ju just den exaktheten som är viktig för branchen att veta om det ska arbetas vidare på det hela.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.