11 201 läst ·
26 svar
11k läst
26 svar
Hantverkare som väljer dyr leverantör?
Som elmont skriver och som jag faktiskt tror på är att Elbutik är svåra att konkurrera med vad gäller pris på många saker. Vad jag förstår så är det någon bjässe bakom elbutik.se, de handlar i vissa fall inte via dyra mellanled utan direkt från tillverkare och har därför VÄLDIGT bra priser. Grossister kan i vissa fall inte konkurrera med dessa priser. Nog för att jag förstår att i vissa fall är tid pengar och att hämta saker direkt även om prylen är dyrare kan löna sig. Men om JAG drev elfirma så skulle jag anstränga mig så långt det gick att handla där det var billigast och göra en stor sak av det som en konkurrensfördel. Möjligen att det kostar lite i tid att beställa grejer på det här sättet men att gynna grossister som StorEl med ockerpålägg skulle jag vägra så långt det gick. De gånger jag har handlat av elbutik så har de haft allt i lager och grejerna har tagit en dag att komma fram.
Men det jag tycker är så jäkla fult är när man som elektriker gömmer sin vinst i materialet. Om jag som kund får 20% rabatt på papperet och elektrikern har 50% och stoppar mellanskillnaden i fickan, det tycker jag är bedrägeri! Att lägga på 10% för garantiåtaganden och hantering på det FAKTISKA inköpspriset och visa det tydligt för kund kan jag möjligen köpa. Men annars är det timpriset som ska innehålla kostnadstäckningen och vinst för elektrikern, inget annat!
Men det jag tycker är så jäkla fult är när man som elektriker gömmer sin vinst i materialet. Om jag som kund får 20% rabatt på papperet och elektrikern har 50% och stoppar mellanskillnaden i fickan, det tycker jag är bedrägeri! Att lägga på 10% för garantiåtaganden och hantering på det FAKTISKA inköpspriset och visa det tydligt för kund kan jag möjligen köpa. Men annars är det timpriset som ska innehålla kostnadstäckningen och vinst för elektrikern, inget annat!
Här är du verkligen helt rätt på det, men tyvärr kommer aldrig dessa diskussioner längre varken här i forumet eller IRL. Vi får hoppas på lång sikt och efter en avvänjningsperiod för de sockerberoende, kanske värker i början men bäst för alla i slutändan.PeeWee skrev:Som elmont skriver och som jag faktiskt tror på är att Elbutik är svåra att konkurrera med vad gäller pris på många saker. Vad jag förstår så är det någon bjässe bakom elbutik.se, de handlar i vissa fall inte via dyra mellanled utan direkt från tillverkare och har därför VÄLDIGT bra priser. Grossister kan i vissa fall inte konkurrera med dessa priser. Nog för att jag förstår att i vissa fall är tid pengar och att hämta saker direkt även om prylen är dyrare kan löna sig. Men om JAG drev elfirma så skulle jag anstränga mig så långt det gick att handla där det var billigast och göra en stor sak av det som en konkurrensfördel. Möjligen att det kostar lite i tid att beställa grejer på det här sättet men att gynna grossister som StorEl med ockerpålägg skulle jag vägra så långt det gick. De gånger jag har handlat av elbutik så har de haft allt i lager och grejerna har tagit en dag att komma fram.
Har varit med om både svindyra pålägg och inget pålägg alls.
Det riktigt dyyyra pålägget var i början av bygget och en elkabel från huset ut till vägen för infartsbelysning, friggebod mm skulle ner i rörgraven (ca 200m) då Elverket stod där med sin grävmaskin och skulle lägga igen allt. Ordinarie elektrikern på semester och kunde inte nås. Snickaren ringde då en annan elektriker som vid tillfället råkade stå hos elgrossisten. Han beställde elkabeln och jag hämtade den dagen efter. För detta mycket lilla besvär (om cirka 5 minuter + fakturaskrivning) den elektrikern hade skickade han en faktura på 15000:-, minst dubbelt så mycket han själv fick betala. Snickaren blev förbannad (och har mig veterligt inte använts sig av denne elektriker igen) och jag blev förbannad. Elektrikern vägrade ändra fakturan och jag hade inte frågat om priset innan. Det hela slutade med att jag drog av 4.500:- från fakturan och betalade in resten. Har inte hört ett ord från honom sen dess.
Den glada historien är när vår ordinarie elektriker skulle lägga in elgolvvärme med tre termostater i gäststugan/bastun. T2 tror jag det hette. Han berättade att det var en drive hos hans elgrossit på elgolvvärmen och det pris jag betalade var ca 60% av vad jag själv hade fått betala om jag köpt det själv. Samma sak med gatubelysningen, 5 dyra svartlackerade stolpar från Italien och snygga dyra svarta armaturer. Jag hade själv hittat dessa men firman som sålde ville inte sälja till privatpersoner. Elektrikern beställde och la inte på en krona. På våra downlights både ute och inne som jag hade valt, ca 50 stycken, la han inte på många kronor. Iofs köpte jag alla halogenlampor via honom. All el har han installerad så några kronor har han väl tjänat. Mycket noggrann och duktig. Vid akuta kriser har han kommit samma dag. Jag har aldrig ifrågasatt en endaste av hans fakturor.
Det riktigt dyyyra pålägget var i början av bygget och en elkabel från huset ut till vägen för infartsbelysning, friggebod mm skulle ner i rörgraven (ca 200m) då Elverket stod där med sin grävmaskin och skulle lägga igen allt. Ordinarie elektrikern på semester och kunde inte nås. Snickaren ringde då en annan elektriker som vid tillfället råkade stå hos elgrossisten. Han beställde elkabeln och jag hämtade den dagen efter. För detta mycket lilla besvär (om cirka 5 minuter + fakturaskrivning) den elektrikern hade skickade han en faktura på 15000:-, minst dubbelt så mycket han själv fick betala. Snickaren blev förbannad (och har mig veterligt inte använts sig av denne elektriker igen) och jag blev förbannad. Elektrikern vägrade ändra fakturan och jag hade inte frågat om priset innan. Det hela slutade med att jag drog av 4.500:- från fakturan och betalade in resten. Har inte hört ett ord från honom sen dess.
Den glada historien är när vår ordinarie elektriker skulle lägga in elgolvvärme med tre termostater i gäststugan/bastun. T2 tror jag det hette. Han berättade att det var en drive hos hans elgrossit på elgolvvärmen och det pris jag betalade var ca 60% av vad jag själv hade fått betala om jag köpt det själv. Samma sak med gatubelysningen, 5 dyra svartlackerade stolpar från Italien och snygga dyra svarta armaturer. Jag hade själv hittat dessa men firman som sålde ville inte sälja till privatpersoner. Elektrikern beställde och la inte på en krona. På våra downlights både ute och inne som jag hade valt, ca 50 stycken, la han inte på många kronor. Iofs köpte jag alla halogenlampor via honom. All el har han installerad så några kronor har han väl tjänat. Mycket noggrann och duktig. Vid akuta kriser har han kommit samma dag. Jag har aldrig ifrågasatt en endaste av hans fakturor.
Jag tycker nog att elfirman ska tjäna på att göra jobbet, inte titta på materialet som krävs och sedan beräkna vinsten på enbart den delen. Jag har inga som helst problem att "hantera" materialet, att be elektrikern skriva ner vad som behövs och jag beställer och "hanterar". För det är något generalfel om man som hantverkare inte kan arbeta på det sättet om kunden vill. Det ska ju givetvis löna sig för firman, det är inte det jag säger men jag tycker fortfarande att det är bedrägeri att specificera en "kundrabatt" på 20% på en hittapågrossistprislista där man som elektriker har 70% rabatt själv.elmont skrev:
Är det ok om elektrikern debiterar ett antal timmar för administration av att skriva materialspecifikationer eller är det något som skall levereras gratis ? Bara en liten undran för det innebär ju att man måste vara ganska exakt om man skall låta kunden köpa på materialet. Det innebär ju bla att man måste köra ut till kunden och detaljstudera förhållanden innan man kan speca en lista.PeeWee skrev:Jag tycker nog att elfirman ska tjäna på att göra jobbet, inte titta på materialet som krävs och sedan beräkna vinsten på enbart den delen. Jag har inga som helst problem att "hantera" materialet, att be elektrikern skriva ner vad som behövs och jag beställer och "hanterar". För det är något generalfel om man som hantverkare inte kan arbeta på det sättet om kunden vill. Det ska ju givetvis löna sig för firman, det är inte det jag säger men jag tycker fortfarande att det är bedrägeri att specificera en "kundrabatt" på 20% på en hittapågrossistprislista där man som elektriker har 70% rabatt själv.
Om det sen skulle råka fattas 10 meter kabel vem tar väntetiden då ? Och om det blir för mycket skall elektrikern då bli ersättningsskyldig....?
Jag argumenterar inte för höga pålägg men ser de andra problemen som uppstår om kunden förväntar sig materiallistor från elektrikern.
Du tycker inte det är upp till varje firma att själva avgöra hur man vill driva sin verksamhet??PeeWee skrev:
Det blir i mina ögon lite löjeväckande när någon ska tala om hur firmor ska tjäna sina pengar......
För det jobbet som gjordes hos mig och som jag använder som exempel, så var arbetskostnaden 12h hos mig som kund. Det var kabeldragning i befintlig kanalisation och elcentraljobb. Grejerna som han använde fakturerade firman 11254kr fördelat på ca15 poster, inga konstiga grejer utan standarprylar. Jag som privatperson kunde köpa exakt samma saker för 4287kr, inklusive mer kabel än det som användes pga förpacknings storlek. Jobbet att speca vad som behövs kom han och gjorde i vilket fall, det spelar ju ingen roll om han eller jag beställer sakerna. Jag har inga som helst problem att betala för det i mitt fall, om jag säger att besöket och specjobbet totalt tog 2h så är det i överkant. Jag kan köpa rätt många fler timmar för det påslaget, jag kan köpa en jävla massa mer kabel bara för att ha i fall att.. Ett timpris på minst 1100kr exklusive material och bilkostnad för en elektriker med materialvinsten inräknad, idioti!oceanis skrev:Är det ok om elektrikern debiterar ett antal timmar för administration av att skriva materialspecifikationer eller är det något som skall levereras gratis ? Bara en liten undran för det innebär ju att man måste vara ganska exakt om man skall låta kunden köpa på materialet. Det innebär ju bla att man måste köra ut till kunden och detaljstudera förhållanden innan man kan speca en lista.
Om det sen skulle råka fattas 10 meter kabel vem tar väntetiden då ? Och om det blir för mycket skall elektrikern då bli ersättningsskyldig....?
Jag argumenterar inte för höga pålägg men ser de andra problemen som uppstår om kunden förväntar sig materiallistor från elektrikern.
Jag tycker absolut att det är upp till varje firma att avgöra hur de ska tjäna pengar men du tycker inte att det är upp till mig som kund att avgöra om jag tycker det är rimligt eller inte? 153% påslag, det är få andra branscher som kan matcha den marginalen på material när man redan har tagit betalt för arbetskostnaden....pappskallen skrev:
Som jag tydligt skrev så argumenterade jag inte för höga pålägg utan ställde ett par frågor hur du ansåg att man skall lösa vissa frågeställningar med din metod att få inköpslista från elektrikern. Men det ville du uppenbart inte svara på utan tar istället upp samma sak som du redan skrivit så det har du antagligen inget svar på.....PeeWee skrev:För det jobbet som gjordes hos mig och som jag använder som exempel, så var arbetskostnaden 12h hos mig som kund. Det var kabeldragning i befintlig kanalisation och elcentraljobb. Grejerna som han använde fakturerade firman 11254kr fördelat på ca15 poster, inga konstiga grejer utan standarprylar. Jag som privatperson kunde köpa exakt samma saker för 4287kr, inklusive mer kabel än det som användes pga förpacknings storlek. Jobbet att speca vad som behövs kom han och gjorde i vilket fall, det spelar ju ingen roll om han eller jag beställer sakerna. Jag har inga som helst problem att betala för det i mitt fall, om jag säger att besöket och specjobbet totalt tog 2h så är det i överkant. Jag kan köpa rätt många fler timmar för det påslaget, jag kan köpa en jävla massa mer kabel bara för att ha i fall att.. Ett timpris på minst 1100kr exklusive material och bilkostnad för en elektriker med materialvinsten inräknad, idioti!
PeeWee skrev:
Men hur ska du nu ha det??PeeWee skrev:
Ena gången har du åsikter hur firman ska tjäna sina pengar, andra gången säger du att det är upp till firman.....
förvirrande.
Ett mycket enkelt sätt att lösa det hela på är att be företaget om ett pris kommer ni överens om priset blir bägge nöjda och kan ni inte komma sams om priset behöver i alla fall ingen bli besviken. Samt slipper dom som tar horribla överpriser.
Jag tycker att alla som inte FÖRST frågar om priser beter sig oroligt dumt åt.
Och vill du inte att "jag" ska tjäna på materialet så försvinner ju naturligtvis min motivation att "fixa" bra priser. Jag skulle gissa att dom allra flesta har ett påslag på 15-30% på sitt netto, lite beroende på vilken vara det handlar om.
Jag tycker att alla som inte FÖRST frågar om priser beter sig oroligt dumt åt.
Och vill du inte att "jag" ska tjäna på materialet så försvinner ju naturligtvis min motivation att "fixa" bra priser. Jag skulle gissa att dom allra flesta har ett påslag på 15-30% på sitt netto, lite beroende på vilken vara det handlar om.
Klicka här för att svara