9 867 läst ·
78 svar
10k läst
78 svar
De som brukar klaga på att hantverkare är dyra...
Sida 1 av 6
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
...har aldrig lämnat in sin bil på verkstaden. Bokade service på min bil hos Mekonomen och fick höra att de tar 1200 kr per timme och grej för felsökning. Två grejer att felsöka innebar 1200 kr/tim x 2.
Ska se om jag kan hitta något billigare ställe, i såfall avbokar jag verkstaden.
//Patrik
Ska se om jag kan hitta något billigare ställe, i såfall avbokar jag verkstaden.
//Patrik
Vad kostar ett diagnosverktyg?
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Håller med, bilverkstäder är ofta löjligt dyra, men att så är fallet påverkar väl inte åsikter om hantverkarpriser, det spelar ju ingen roll att någon är värre.
(Jag kan dock tycka att många hantverkare är väl värda de pengar de tar, men det varierar från fall till fall)
/U
(Jag kan dock tycka att många hantverkare är väl värda de pengar de tar, men det varierar från fall till fall)
/U
Jag var tänkt att trycka på "Gilla" knappen innan jag insåg att jag får leta j-vligt länge innan jag hittar ett diagnosuttag på mina bilar. :wow:MathiasS skrev:
Men det är smidigt att meka själv, och billigare.
Skojar du MathiasS? Nu håller jag ändå mest på med modernare bilar som hobby bla en del mappning mm och visst fungerar det bra med diagnostik men skulle vilken dag som helst välja en gammal 50-60 talare att meka med. Hederliga fel och felsökning går enkelt om än smutsigt. Istället för att leta elfel i jordflätor mm eller sitta och felsöka som nu xenon med kurvljus texMathiasS skrev:
Men Daf:ens remdrivning slipper jag gärna justera igen
Ja, jag överdriver lite eftersom det just var skalman jag svarade, mannen som bara har skattebefriade veteranbilar på uppfarten....
Men, faktum är att de problem jag haft med bilar de senaste 10-15 åren har jag huvudsakligen felsökt mha dator (VCDS för vw bilar är fantastiskt bra). Ser jag till felen jag haft på mina bilar så är det kopplat till trasiga sensorer snarare än mekaniska fel (bortsett från några trasiga slangar då) och då har jag antingen fått bra felkoder ELLER kunnat titta på utsignalen från sensorn och kunnat konstatera att det är knas.
Men, faktum är att de problem jag haft med bilar de senaste 10-15 åren har jag huvudsakligen felsökt mha dator (VCDS för vw bilar är fantastiskt bra). Ser jag till felen jag haft på mina bilar så är det kopplat till trasiga sensorer snarare än mekaniska fel (bortsett från några trasiga slangar då) och då har jag antingen fått bra felkoder ELLER kunnat titta på utsignalen från sensorn och kunnat konstatera att det är knas.